Gå til innhold

Har jeg lov til å kjøre båt på ca 14 FT. med 30 hk. motor?


Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år.

Mamma skal overta en båt etter noen slektninger som er ca 14 FT med en 30 hk motor, og jeg lurer på,

 

 

1. Må man ha båtførerbrøven for å kjøre båten?`

2. Kan en 16 åring kjøre alene?

3. Hvor stor båt kan man kjøre uten båtførerprøven?

 

Er gla for alle svar :)

Endret av bisken123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra 1. mai 2010 er det innført obligatorisk båtførerbevis for alle som er født etter 01.01.80 og som skal føre fritidsbåt over 8 meter og/eller har 25 hk eller mer.

Båtførerprøven er en teoretisk prøve som er ment å gi kunnskap om å ferdes sikkert og hensynsfullt i fritidsbåt. Kurset gir deg et godt teoretisk grunnlag for å føre fritidsbåt på inntil 15 meter.

 

Mener det også er en regel om antall knop

Du har med andre ord ikke lov til å kjøre båten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TS lurer på hva det koster, samt hva kurset inneholder:

Jeg betalte 1500 kr for en helg med kurs inkl "eksamen"/sluttprøve på søndagen.

Det går an å kjøpe en bok og lese alene, samt bestille time til sluttprøve, noe som igjen gjør det billigere.

 

Det man går gjennom er det man kan kalle sjøens trafikkregler, navigering og grunnleggende sjømannskap. Hvis man har ferdet mye i båt fra før er kurset ganske enkelt, men har man ikke vært mye ved sjøen er det heldigvis ikke for vanskelig.

 

Hva kan skje hvis man blir tatt med å kjøre for stor motor?

Det kommer helt an på politiet. Hvis de er veldig greie, får du en advarsel. Hvis du derimot følger reglene til punkt og prikke kan du risikere utsettelse på bil-lappen. Har du allerede bil-lappen? Da får du prikker på førerkortet.

 

Håper dette hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Jeg deltok på en båt-camp på risøya i slutten av sommer ferien, kostet rundt 1500, båtførerprøve-boka og ett forsøk til å bestå prøven innkludert. på leiren fikk vi vite alt vi trengte, og så lenge du gjorde de få leksene du fikk der, skulle det gått gjøres å ikke bestå. vi var rundt 40 stykker, og alle besto utenom en, som fikk et epeleptisk annall dagen før prøven, og derfor ikke fikk øvd nok.

Lenke til kommentar

TS lurer på hva det koster, samt hva kurset inneholder:

Jeg betalte 1500 kr for en helg med kurs inkl "eksamen"/sluttprøve på søndagen.

Det går an å kjøpe en bok og lese alene, samt bestille time til sluttprøve, noe som igjen gjør det billigere.

 

Det man går gjennom er det man kan kalle sjøens trafikkregler, navigering og grunnleggende sjømannskap. Hvis man har ferdet mye i båt fra før er kurset ganske enkelt, men har man ikke vært mye ved sjøen er det heldigvis ikke for vanskelig.

 

Hva kan skje hvis man blir tatt med å kjøre for stor motor?

Det kommer helt an på politiet. Hvis de er veldig greie, får du en advarsel. Hvis du derimot følger reglene til punkt og prikke kan du risikere utsettelse på bil-lappen. Har du allerede bil-lappen? Da får du prikker på førerkortet.

 

Håper dette hjalp litt :)

 

Tusen takk, ja jeg har bil lappen.

Lenke til kommentar

Hun må også ha båtførerprøven. Du kan vel kjøre under 10 fot, og under 10 knopp

 

 

Født etter 1.1-1980 må du ha båtførerbevis.Grensen ligger på 25HK og maks 8m båt.For å kunne føre båten alene altså.

Under 16 år,kan nå ta beviset når du er 14 år, er maks 10Knop og maks 10HK:-)

Endret av Jee113
Lenke til kommentar

TS lurer på hva det koster, samt hva kurset inneholder:

Jeg betalte 1500 kr for en helg med kurs inkl "eksamen"/sluttprøve på søndagen.

Det går an å kjøpe en bok og lese alene, samt bestille time til sluttprøve, noe som igjen gjør det billigere.

 

Det man går gjennom er det man kan kalle sjøens trafikkregler, navigering og grunnleggende sjømannskap. Hvis man har ferdet mye i båt fra før er kurset ganske enkelt, men har man ikke vært mye ved sjøen er det heldigvis ikke for vanskelig.

 

Hva kan skje hvis man blir tatt med å kjøre for stor motor?

Det kommer helt an på politiet. Hvis de er veldig greie, får du en advarsel. Hvis du derimot følger reglene til punkt og prikke kan du risikere utsettelse på bil-lappen. Har du allerede bil-lappen? Da får du prikker på førerkortet.

 

Håper dette hjalp litt :)

 

Tusen takk, ja jeg har bil lappen.

 

 

er ikke du 16 år? du får ikke bil lappen som 16 åring

Lenke til kommentar

TS lurer på hva det koster, samt hva kurset inneholder:

Jeg betalte 1500 kr for en helg med kurs inkl "eksamen"/sluttprøve på søndagen.

Det går an å kjøpe en bok og lese alene, samt bestille time til sluttprøve, noe som igjen gjør det billigere.

 

Det man går gjennom er det man kan kalle sjøens trafikkregler, navigering og grunnleggende sjømannskap. Hvis man har ferdet mye i båt fra før er kurset ganske enkelt, men har man ikke vært mye ved sjøen er det heldigvis ikke for vanskelig.

 

Hva kan skje hvis man blir tatt med å kjøre for stor motor?

Det kommer helt an på politiet. Hvis de er veldig greie, får du en advarsel. Hvis du derimot følger reglene til punkt og prikke kan du risikere utsettelse på bil-lappen. Har du allerede bil-lappen? Da får du prikker på førerkortet.

 

Håper dette hjalp litt :)

 

Tusen takk, ja jeg har bil lappen.

 

 

er ikke du 16 år? du får ikke bil lappen som 16 åring

Jeg fikk visst ikke med IKKE. Det skulle stå: jeg har ikke bil lappen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

...25 hk eller mer.

 

Ehm... Jeg er ganske sikker på at jeg leste at det er over 25 hk. Altså du har lovt til å kjøre 25 hester, eller tar jeg feil nå?

 

EDIT: fant svaret: http://www.batforerproven.com/

 

Fra 1.mai 2010 ble det obligatorisk med Båtførerprøven for alle født etter 1979 som skal kjøre båt som er lengre enn 8 meter eller båter med mer enn 25 hk. Eldre personer anbefales også å ta kurset. Blir man tatt uten bevis risikerer man 5000 kr i bot og å miste retten til å føre båt i minst ett år.
Endret av Umuligt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...