Gå til innhold

Nord-Korea angriper Sør-Korea


  

117 stemmer

  1. 1. Hvilken side tar du?

    • Nord-Korea
      10
    • Sør-Korea
      107


Anbefalte innlegg

VG skriver:

 

Rundt 70 sørkoreanske boliger brenner som følge av et angrep fra Nord-Korea. Sør-Korea skal ha skutt tilbake.

 

Flere nyhetsbyråer melder at Nord-Koreanske militære styrker skjøt inn på en sørkoreansk øy i sjøen i nærheten av landenes grense i vest tirsdag morgen norsk tid.

 

Tykk, sort røyk dekker nå Yeonpueong-øya. Innbyggerne er blitt bedt om å evakuere, og flere skal forsøke å flykte i små fiskebåter, ifølge det sørkoreanske nyhetsbyrået Yonhap.

 

En sørkoreansk militæroffiser sier til nyhetsbyrået Ap at en rekke runder med artilleri traff Yeonpyeong øya. Det sørkoreanske militæret skal ha svart med å avfyre rundt 80 artillerirunder.

 

VGTV:Se Nord-Koreas gigantiske militærparade

 

Sør-Korea har økt sikkerhetsnivået til det høyeste nivået før krig, og har sendt flere jagerfly til øya.

 

Nyhetsbyrået Yonhap raporterer også at den sørkoreanske regjeringen har sendt en beskjed til Pyongyang, der de ber om at angrepet avbrytes. Dette skjer samtidig som regjeringen samles i et krisemøte tirsdag morgen.

 

Fire sørkoreanske soldater skal være alvorlig skadet, ti har fått mindre alvorlige skader i angrepet.

 

Lite annen informasjon har kommet om hendelsen. Et vitne forteller til nyhetsbyrået Reuters at skuddvekslingen fortsatt pågår like før klokken 08 tirsdag morgen norsk tid.

 

Den vestlige maritime grensen mellom nabolandene har lenge vært et område med stor spenning. Nord-Kora annerkjenner ikke grensen som ble trukket opp av FN ved utgangen av Koreakrigen.

 

VGs utenriksjournalist Jon Magnus har besøkt den nordkoreanske siden av grensen, og mener følgene av tirsdagens angrep kan bli svært dramatiske.

 

- Om denne gnisten tenner den store kruttønna, kan det få forferdelige konsekvenser. Det er verdt å huske at den sørkoreanske hovedstaden Seoul ligger innenfor rekkevidden til det langtrekkende nordkoreanske artilleriet. Foreløpig er det imidlertid for tidlig å si hvordan dette vil utvikle seg, sier han.

 

Seol er en av Asias største byer, med nærmere 25 millioner innbyggere.

 

Magnus mener at skytingen er mer alvorlig enn det angivelige torpedoangrepet i mars i år, som førte til ytterligere polarisering på den koreanske halvøya.

 

- Da var det sterk mistanke om at Nord-Korea avfyrte torpedoen, og dette har også blitt støttet av en internasjonal granskningsgruppe. Men Nord-Korea har benektet enhver befatning med saken. Hvis det er slik at de nå har skutt i brann noe på sørkoreansk territorium, må det foreligge dokumentasjon på at noe har skjedd, sier den erfarne utenrikskorrespondenten.

 

Han følger nå utviklingen med spenning.

 

- Dersom dette er et overlagt angrep er det den mest dramatiske situasjonen siden krigen. Det blir spennende å se hvordan Sør-Korea og USA nå svarer, sier han.

 

Dette blir spennende å følge med på. Kanskje blir det full krig? Vi får krysse fingrene for Sør-Korea.

Endret av debattantesofie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Skumle greier, hvis dette eskalerer kan det bli krise. Full krig mellom disse landene vil få fatal konsekvenser.

 

Krig er en fatal konsekvens. Men tviler på at det har noen betydning for meg og deg. Bortsett fra spenning.

 

EDIT: Etter litt tenking så kan dette være litt større enn hva jeg trodde. Kina som støtter Nord-korea og USA som støtter Sør-korea.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Skumle greier, hvis dette eskalerer kan det bli krise. Full krig mellom disse landene vil få fatal konsekvenser.

 

Stemmer som du sier. Dessverre er det ingen av sidene som ønsker total krig. Sør korea fikk denne gangen lov til å vise litt styrke da de med en gang fyrte 80 artilleri runder tilbake mot nord-korea.

 

Personlig tror jeg det blir minst 2-5 år før krigen faktisk begynner.

Lenke til kommentar

Skumle greier, hvis dette eskalerer kan det bli krise. Full krig mellom disse landene vil få fatal konsekvenser.

 

Krig er en fatal konsekvens. Men tviler på at det har noen betydning for meg og deg. Bortsett fra spenning.

 

Er ikke helt god i hue han Kim, samt at de har en del atomvåpen. Tviler dog på at han kommer til å bruke det mot ett naboland. Forhåpentligvis så eskalerer det ikke mer, og forhåpentligvis så melder ikke USA seg på.

Lenke til kommentar

Skumle greier, hvis dette eskalerer kan det bli krise. Full krig mellom disse landene vil få fatal konsekvenser.

 

Krig er en fatal konsekvens. Men tviler på at det har noen betydning for meg og deg. Bortsett fra spenning.

 

Er ikke helt god i hue han Kim, samt at de har en del atomvåpen. Tviler dog på at han kommer til å bruke det mot ett naboland. Forhåpentligvis så eskalerer det ikke mer, og forhåpentligvis så melder ikke USA seg på.

 

Faktumet er jo at Nordk-korea har atombomben, mens sør-korea har den beste hæren i verden. Begge vet at krig vil føre til et ekstremt tap ikke har sett siden andre verdenskrig, på begge sider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Skumle greier, hvis dette eskalerer kan det bli krise. Full krig mellom disse landene vil få fatal konsekvenser.

 

Krig er en fatal konsekvens. Men tviler på at det har noen betydning for meg og deg. Bortsett fra spenning.

 

Er ikke helt god i hue han Kim, samt at de har en del atomvåpen. Tviler dog på at han kommer til å bruke det mot ett naboland. Forhåpentligvis så eskalerer det ikke mer, og forhåpentligvis så melder ikke USA seg på.

 

Dette jeg tenkte på. USA som støtter Sør og Kina som støtter Nord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Er egentlig ganske spent på hva Kina har å si til dette. Kommer de til å forsvare eller fordømme handlingen til Nord-Korea tru?

 

I følge Fox News, sier Sør-korea at Nord-koreas intensjonelle angrep brydter våpenhvilen fra 1953

 

Slik jeg har fortstått det, så har det aldri vært noen offisiel våpenvile mellom disse to landene. Skal se om jeg finner kilde.

 

EDIT: Det har vært våpenvile, men ingen fredsavtale :)

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Er egentlig ganske spent på hva Kina har å si til dette. Kommer de til å forsvare eller fordømme handlingen til Nord-Korea tru?

 

I følge Fox News, sier Sør-korea at Nord-koreas intensjonelle angrep brydter våpenhvilen fra 1953

 

Slik jeg har fortstått det, så har det aldri vært noen offisiel våpenvile mellom disse to landene. Skal se om jeg finner kilde.

 

EDIT: Det har vært våpenvile, men ingen fredsavtale :)

 

 

Min forståelse er at korea-krigen aldri sluttet, det ble rett og slett bare skrevet en våpenhvile.

 

KRIG!!!

 

kult

Det blir nok ingen krig i dag, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...