Gå til innhold

Skal kjøpe meg nas...


hakongram

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå til innkjøp av en nas og har sett meg ut HP ProLiant Microserver og 4 WD Green 2TB disker. Tenkte da å kjøre FreeNas og i tillegg kjøpe en usb stick til å kjøre dette fra da serveren har en intern usb utgang. Noen forslag til hvilket usb stick merke jeg burde satse på ? Holder jo i massevis med en 2GB, så det blir ikke dyrt for akkurat den uansett.

 

Den lille informasjonen jeg har klart å samle meg om usb sticks er at det hvertfall virker som om Kingston har mer stabile pinner enn Corsair. (feilratioen)

 

Vil det forresten være en mulighet til å sette inn en femte hdd i dvd-brønnen ? Eller er det max kapasitet på hovedkort med 4 disker ? Fant ikke noe info om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører freeNAS på en usb-stick fra Corsair til 98 kr. Det har fungert problemfritt i to år nå. Da har jeg satt av en liten del av minne som swap, for å slippe å skrive for ofte til usb-sticken.

 

Skulle du få problemer med usb-sticken er det uansett utrolig lett å installere freeNAS på nytt. Du kan laste ned alle innstillinger som en xml-fil og etter å ha installert på nytt kjører en bare restore basert på samme xml-fil.

Lenke til kommentar

Høres bra ut ! Så etter første gangs installasjon og gjort de innstillingene jeg vil ha så kan jeg ta backup til en xml-fil og ha den som ferdig innstilling hvis sticken tar kvelden eller oppgradering av freenas. genialt.

 

Må bare prøve og finne ut om det er mulig å kjøre 5 disker på den, eller om det er max 4.

Lenke til kommentar

Det som er genialt er at den tar backup av absolutt alt i hele OS-et på den xml-fila. Etter en restore vil alt fungere akkurat som før, inklusive disker du har montert, satt opp som raid og delt. Veldig kjekt når en rører ved innstillinger en ikke burde ha gjort, som en gjerne gjør når noe er nytt.

 

Er ingen begrensninger på antall disker i freeNAS, begrensninger ligger nok mer i hva som fysisk er plass i kabinetter og/eller tilgjengelige (S)ATA-porter. :)

Lenke til kommentar

Ja, tenkte ikke på at begrensingen lå i freeNAS. Kabinettet har 4 hdd plasser, men også en 5.25 brønn for optisk drev og tilkoblinger til denne (ekstra sata port på hovedkortet). Kan det da være noen begrensinger på hovedkortet som gjør at den takler max 4 disker eller er det mer som antall sata porter = antall disker ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, tenkte ikke på at begrensingen lå i freeNAS. Kabinettet har 4 hdd plasser, men også en 5.25 brønn for optisk drev og tilkoblinger til denne (ekstra sata port på hovedkortet). Kan det da være noen begrensinger på hovedkortet som gjør at den takler max 4 disker eller er det mer som antall sata porter = antall disker ?

 

Antall sata porter = antall disker. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tøft...da blir det kanskje å sette inn en disk #5 da ! Har ikke fått tuklet altfor mye med serveren enda, har den foreløpig satt opp med smb share til alle windows pc'ene og kopiering, reaksjonstid (som kunne være treigt på de eksterne usb-diskene) og hd-avspilling fungerer utmerket. Den sliter dog litt med dobbel hd-stream, men det skjer så og si aldri...merket det bare når en kompis var på besøk her om dagen.

 

Lurer da litt på å få innstallert en god torrent og nzb server-sak på freenas'en. Prøvde torrent programmet som kommer med freenas (husker ikke navnet i farta), men den fikk jeg ikke til å fungere. Bruker mest nzb som nedlasting, så hvis jeg kunne fått satt den opp med klient program på hver pc som trigger nedlasting på nas server'n hadde det vært det optimale. Noen forslag til enkel og god løsning ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...