Gå til innhold

Topp ti myter rundt faste tilbakevist


Anbefalte innlegg

 

Det der opplever jeg også. Egentlig ganske åpenbart.

 

Men man bør ikke ha spist så mye og ikke rett før trening. Kasnkje to skiver 1 1/2 time før treningen.

Nei, det er ikke mye åpenbart du. Les artikkelen en gang til.

 

Ikke åpenbart at man må ha næring før trening? Nå har jeg hørt det også.

 

Jeg så litt på den forskningen og de trekker jo ingen absolutte konklusjoner, undersøkelsene er små og jeg forstod ikke hva de ønsket å finne ut. Er de seriøse medisinske forskere eller er det bare nok et miljø med guruer?

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok seriøse medisinske forskere, med forsøk gjort på mennesker og ikke rotter.

 

Ut fra et evolusjonsmessig perspektiv vil det gi mening å yte bedre ved fravær av mat, siden det er da man må skaffe mat. 

 

Sjekk ut disse artiklene rundt emnet: link link

 

Det presiseres at næring før trening skal være på plass, men da i form av bcaa eller proteinpulver 5-15 min før - så å generalisere det til "ikke innta næring før trening" blir feil.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har i over ti år spist omtrent ett måltid døgnet, noen ganger mindre, skjeldnere mer. For min del syntes jeg hele matjaget mange driver med er litt silly, alltid i tanke på neste måltid maks et par timer unna. Jeg syntes det er mer praktisk å når jeg virkelig har tid til det heller konsumere et bedre måltid som er stort nok til å gi meg energi et døgn eller to til.

 

Mange som får vite dette mener det er usunt, men min teori er at det er hva og hvor mye du spiser som har betydning, ikke på hvilke intervaller du spiser. Ja, det er klart at til tider vil jeg ha et overskudd og ellers underskudd, men kroppen har en mengde funksjoner for å normalisere det, det å aktivt jobbe for å aldri ha fettproduksjon eller muskeltæring høres for meg ut som lite tidseffektivt og så lenge disse topp og bunnpunktene innebærer så små energimengder har jeg ingen problemer med å holde en balanse som fungerer for meg. Jeg vil heller spise 500 gram entreôte, en brokkoli og en rødløk i ro og mak på kvelden enn å spise fire-fem mindre måltider rundt døgnet, gjerne fast food, fra en kantine eller noe så kjedelig som brødmat, med mindre smak og nytelse.

Jeg har selv alltid spist 1-2 måltider daglig så lenge jeg kan huske. Jeg synes det er ganske greit, da jeg heller kan spise sunn mate hjemme når jeg har tid, i stedet for å stresse med å ta med mat når jeg skal ut eller handle noe dritt i kantinen på universitetet. Jeg har ikke opplevd noen bieffekter, og jeg er ganske aktiv.

Lenke til kommentar

Takk for oversettelsen og linkene!

 

Jeg har i over ti år spist omtrent ett måltid døgnet, noen ganger mindre, skjeldnere mer. For min del syntes jeg hele matjaget mange driver med er litt silly, alltid i tanke på neste måltid maks et par timer unna. Jeg syntes det er mer praktisk å når jeg virkelig har tid til det heller konsumere et bedre måltid som er stort nok til å gi meg energi et døgn eller to til.

 

Mange som får vite dette mener det er usunt, men min teori er at det er hva og hvor mye du spiser som har betydning, ikke på hvilke intervaller du spiser. Ja, det er klart at til tider vil jeg ha et overskudd og ellers underskudd, men kroppen har en mengde funksjoner for å normalisere det, det å aktivt jobbe for å aldri ha fettproduksjon eller muskeltæring høres for meg ut som lite tidseffektivt og så lenge disse topp og bunnpunktene innebærer så små energimengder har jeg ingen problemer med å holde en balanse som fungerer for meg. Jeg vil heller spise 500 gram entreôte, en brokkoli og en rødløk i ro og mak på kvelden enn å spise fire-fem mindre måltider rundt døgnet, gjerne fast food, fra en kantine eller noe så kjedelig som brødmat, med mindre smak og nytelse.

Jeg har selv alltid spist 1-2 måltider daglig så lenge jeg kan huske. Jeg synes det er ganske greit, da jeg heller kan spise sunn mate hjemme når jeg har tid, i stedet for å stresse med å ta med mat når jeg skal ut eller handle noe dritt i kantinen på universitetet. Jeg har ikke opplevd noen bieffekter, og jeg er ganske aktiv.

 

Hvordan i all verden får du i deg nok proteiner på bare ett eller to måltider!?

Lenke til kommentar

F.eks 3-500g hvitt eller rødt kjøtt, 300g poteter eller 150g+ ukokt jasminris, 300g brokoli samt noe grønt som isberg, plommetomater, jalapeno, agurk og feta med litt rømmedressing på. Dersom jeg føler meg tykk fjerner jeg potetene/risen.

 

Eller 200 gram ukokt pasta, tre egg, 200 gram bacon, feta, 50g+ revet gulost og litt fløte/melk/vann samt plommetomater eller annet enkel ubehandlet grønsaker ved siden.

 

Hvor mange kalorier dette blir vet jeg ikke, men jeg går hvertfall opp i vekt så lenge jeg trener til jeg føler meg for tykk og begrenser mengden til jeg har mistet de to-tre kiloene for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for oversettelsen og linkene!

 

Jeg har i over ti år spist omtrent ett måltid døgnet, noen ganger mindre, skjeldnere mer. For min del syntes jeg hele matjaget mange driver med er litt silly, alltid i tanke på neste måltid maks et par timer unna. Jeg syntes det er mer praktisk å når jeg virkelig har tid til det heller konsumere et bedre måltid som er stort nok til å gi meg energi et døgn eller to til.

 

Mange som får vite dette mener det er usunt, men min teori er at det er hva og hvor mye du spiser som har betydning, ikke på hvilke intervaller du spiser. Ja, det er klart at til tider vil jeg ha et overskudd og ellers underskudd, men kroppen har en mengde funksjoner for å normalisere det, det å aktivt jobbe for å aldri ha fettproduksjon eller muskeltæring høres for meg ut som lite tidseffektivt og så lenge disse topp og bunnpunktene innebærer så små energimengder har jeg ingen problemer med å holde en balanse som fungerer for meg. Jeg vil heller spise 500 gram entreôte, en brokkoli og en rødløk i ro og mak på kvelden enn å spise fire-fem mindre måltider rundt døgnet, gjerne fast food, fra en kantine eller noe så kjedelig som brødmat, med mindre smak og nytelse.

Jeg har selv alltid spist 1-2 måltider daglig så lenge jeg kan huske. Jeg synes det er ganske greit, da jeg heller kan spise sunn mate hjemme når jeg har tid, i stedet for å stresse med å ta med mat når jeg skal ut eller handle noe dritt i kantinen på universitetet. Jeg har ikke opplevd noen bieffekter, og jeg er ganske aktiv.

 

Hvordan i all verden får du i deg nok proteiner på bare ett eller to måltider!?

Ingen problem det -- er ganske glad i å spise. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

snip

 

 

Knallbra artikkel. Har alltid følt at jeg er mer sulten og spiser MER når jeg øker måltidsfrekvensen i den hensikt å miste vekt, og det er så utrolig utilfredsstillende å aldri kunne spise seg helt mett. Men jeg er jo flasket opp på den allmenne oppfatning: Spiser du sjelden blir du tykk og spiser du ofte blir du tynn. Kjempehyggelig å se at periodisk faste faktisk kan funke og at det er greit å spise to tilfredsstillende måltider om dagen :thumbup:

Tusen takk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Fasted+Training+Andreaz+Engstrom.jpg

 

Enda en feila fysikk av en som gjør mesteparten av treninga si på tom mage. Det er også verdt å nevne at Richard Nikoley gjorde omtrentlig alle treningene sine på tom mage.

 

 

Flott post dette her Storken. Men jeg trenger litt hjelp til og forstå dette. Det virker som en motsigelse for meg skjønner du. Artikkelen pomoterer jo fastende trening eller hva ? Og allikevel så noteres det at den fyren på bilde har en feila fysikk, en fyr som gjør treningen sin FASTENDE. Pluss jeg skjønner ikke hva som er så feil med fysikken hans. (heller ikke det forrige bilde heller)

 

Kan du eller noen oppklare enhver misforståelse jeg har av dette ?

 

Jeg kan forresten også legge til at jeg har tidligere vært velding "inn" i helse\trening\kosthold osv, men etter og ha drevet med bla fasting selv, så stemmer ikke min egen erfaring i samråd med den populære "vitenskapen" i media. Jeg har bare opplevd økt energy og driv kraft når jeg har fasted, løper for eksempel opp en bakke som er ganske tung, etter å ha hatt en delvis "faste" på totalt 30 dager(resulterte i at jeg hadde ett stort måltid om dagen, var ikke det tilfeldighvis det samme som ramadan ?), hvorpå jeg forventer dårligere resulater, men isteden finner jeg at jeg flyr opp bakken som aldri før isteden for, og har mer på lager fortsatt. høh tenkte jeg. Har hatt hodet mitt fylt med så mye muligens psudo-vitenskap isteden for og lytte til kroppen min, lurer på om jeg må bare re lære alt på nytt nå....

 

Noen av de tingene du never har jeg faktisk hatt i bakhodet selv, ang for eksempel: max 30g protein p\måltid, synes ikke å stemme, det ligger jo i magen\tarmen tross alt. Jeg tror faktisk Gud skapte kroppene våre, og var smart nok til og gjøre kroppene våre ganske så levedyktige og tilpassnings dyktige :roll:

 

Har lært og elske og ut og løpe på tom\nesten tom mage om morgenen før frokost. Og isteden for og lytte til all mainstream vitenskap har jeg blitt flinkere til og lytte til kroppen isteden.

 

Og P.s. fikk ikke lest hele artikkelen, bare skumlest fort. Det kan evt forklare om det skulle være noen missforståelser.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

 

 

Fasted+Training+Andreaz+Engstrom.jpg

 

Enda en feila fysikk av en som gjør mesteparten av treninga si på tom mage. Det er også verdt å nevne at Richard Nikoley gjorde omtrentlig alle treningene sine på tom mage.

 

 

Flott post dette her Storken. Men jeg trenger litt hjelp til og forstå dette. Det virker som en motsigelse for meg skjønner du. Artikkelen pomoterer jo fastende trening eller hva ? Og allikevel så noteres det at den fyren på bilde har en feila fysikk, en fyr som gjør treningen sin FASTENDE. Pluss jeg skjønner ikke hva som er så feil med fysikken hans. (heller ikke det forrige bilde heller)

Storken var ironisk da han skrev han hadde feilet fysikk.

Lenke til kommentar

Fins det noen gode kilder som ikke er skrevet eller håndplukket av Berkhan? Det er et veldig interessant konsept, men føler han prøver veldig hardt å "selge" det.

 

 

Enig i dette. Veldig interessant. Men det blir litt sånn "Det finnes mangee dumme ting der ute, men JEG sier sannheten". Noe han også klager på at andre sier.

 

Men det kommer i bunn og grunn frem til det at man må spise slik man er mest vant til å spise, og få i seg riktig mat da. Jeg bor hjemme per dags dato, og at jeg plutselig lager meg en middag på 500g kjøtt + 300g poteter + 200g grønnsaker, og 2 måltider til som er ca. halvparten av dette, UTEN å lage mat til noen andre i huset kommer ikke til å gå.

 

Og så blir det jo sagt det her med at man bruker masse penger på supplementer etc., men vi bor i Norge, og her koster maten ganske mye. Så alt-i-alt er det kanskje ikke mye å spare på (om ikke omvendt, aka dyrere) å lage seg 500grams entrecote hver dag + 500g kylling, i forhold til å erstatte en del av disse med pulvere, og ha flere måltider.

Endret av bigbadVuk
Lenke til kommentar

Fins det noen gode kilder som ikke er skrevet eller håndplukket av Berkhan? Det er et veldig interessant konsept, men føler han prøver veldig hardt å "selge" det.

 

 

Enig i dette. Veldig interessant. Men det blir litt sånn "Det finnes mangee dumme ting der ute, men JEG sier sannheten". Noe han også klager på at andre sier.

 

Men det kommer i bunn og grunn frem til det at man må spise slik man er mest vant til å spise, og få i seg riktig mat da. Jeg bor hjemme per dags dato, og at jeg plutselig lager meg en middag på 500g kjøtt + 300g poteter + 200g grønnsaker, og 2 måltider til som er ca. halvparten av dette, UTEN å lage mat til noen andre i huset kommer ikke til å gå.

 

Og så blir det jo sagt det her med at man bruker masse penger på supplementer etc., men vi bor i Norge, og her koster maten ganske mye. Så alt-i-alt er det kanskje ikke mye å spare på (om ikke omvendt, aka dyrere) å lage seg 500grams entrecote hver dag + 500g kylling, i forhold til å erstatte en del av disse med pulvere, og ha flere måltider.

 

Hva vil du egentlig frem til? Spiser en feit person slik han er vant til, fortsetter han å være feit - ser hvor jeg går hen?

 

Bcaa supplement koster 7 kr pr treningsøkt - hvordan finner du dette dyrt? En halvliter cola koster det dobbelte.

 

Du må gjerne rydde opp i tegnsetting, finner det vanskelig å skjønne hva du vil frem til.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja, for alt du spiser en hel dag er bcaa supplementer før trening. Så ja, det er veldig billig å leve som deg da ;) Kanskje du bør lese gjennom det siste avsnittet mitt en gang til, om det er dét du sliter med.

 

Og jeg ville ikke frem til noe spesielt, per se. Visste ikke at jeg måtte angripe trådstarter og ha dritgode poeng, for å få lov til å poste her. :(

Lenke til kommentar

Og jeg ville ikke frem til noe spesielt, per se. Visste ikke at jeg måtte angripe trådstarter og ha dritgode poeng, for å få lov til å poste her. :(

Nei, men det du sier gir ingen mening i forhold til trådens tema?

 

feks:

Men det kommer i bunn og grunn frem til det at man må spise slik man er mest vant til å spise, og få i seg riktig mat da.

Noe som er feil.

 

Jeg bor hjemme per dags dato, og at jeg plutselig lager meg en middag på 500g kjøtt + 300g poteter + 200g grønnsaker, og 2 måltider til som er ca. halvparten av dette, UTEN å lage mat til noen andre i huset kommer ikke til å gå.

Hva er galt med dette? du spiser ikke noe mer enn vanlig, du spiser bare alt på en gang.

Og så blir det jo sagt det her med at man bruker masse penger på supplementer etc., men vi bor i Norge, og her koster maten ganske mye. Så alt-i-alt er det kanskje ikke mye å spare på

Suplementer begrenser seg for de fleste til proteinpulver. Noe samtlige som trener burde supplere med da det er vanskelig å få tisltrekkelig protein med et "normal norsk" kosthold. Maten koster ikke noe mer om du spiser den klokken 17.00 kontra klokken 07.00.

 

 

At man i det hele tatt kan tvile på PF er meg et under. Akkurat som mer barfotspringing så er kroppen vår gjenom milioner av år "designet" av evolusjon til å dreie seg om å spise mye, skjeldent.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det er FEIL, det jeg sa. Jeg bare lufta mine idéer her inne, som ja, omtaler trådets tema.

 

Altså han har bare busta myten om at "spis 6 ganger om dagen er bedre enn å spise 2-3 ganger om dagen". Han beviste jo ikke at det ene eller det andre er bedre. Om man skal dra fram millioners utvikling blabla, så greit, gjør det. Men ingen her inne kan vel nekte for at denne "vranglæren" med 6 måltider har funka for uttallige mennesker frem til nå. Kanskje er fasting mer optimalt for noen, og kanskje er 6 måltid optimalt for andre.

 

Jeg selv trakk en konklusjon da han viste til undersøkelser som viste at det ikke hadde noe å si om man fikk i seg 2500kcal gjennom 6 eller 2 måltider. Derfor burde det også funke med f.eks 4 måltider og 8 måltider. Ergo det jeg sa med:

 

Men det kommer i bunn og grunn frem til det at man må spise slik man er mest vant til å spise, og få i seg riktig mat da.

 

Hvis jeg er vant med å spise 1 lite måltid til frokost, større lunsj, svær middag, og liten kvelds. Så burde det funke helt fint utifra det han sier. Såfremt disse måltidene er "sunne".

 

 

 

Til sist dette med maten og pris på mat. De fleste bruker nok proteinpulver, ja, det er greit. Men jeg bruker måltidserstattere også. Så la oss se på disse to. En måltidserstatter som erstatter et "6 måltid om dagen" måltid koster ca 170 NOK for 1kg, som gjerne er ca. 15-18 porsjoner. Så det er mat nok for 2.5-3 dager, teoretisk sett.

 

Vis meg et sunt kosthold, aka med magert kjøtt, fullkornspasta etc. som koster under dette for ÉN dag. Bare 800-1000g med kjøtt som man gjerne ender opp med å spise, koster rundt dette. Man har billigere alternativ i f.eks kylling, og jeg hevder heller ikke at det alltid er billigere med sup.

 

Proteinpulver er også ca 30 porsjoner per kg og koster alt fra 150-270/kg. Dette er da ca 80% proteiner, aka bortimot 800g rent protein for 150-270NOK. Om det skal erstatte all proteinen til et vanlig menneske er det nok til ca. 4-5 dager der. Igjen, prismessig kan det i en god del tilfeller være billigere (/m pulver), i andre ikke.

 

Det jeg mener er at det poenget hans med at det er SÅ dyrere med sup. etc. faller bort i lille Norge. Og at det gjerne kan være omvendt av dette her. Så om PENGER skulle være grunnen til å begynne å faste, istedenfor å kjøre 6 måltid om dagen, så er det en dårlig grunn, for oss i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...