Gå til innhold

kremlåter på gitar.

TENTPOLE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha. Thin Lizzy sin versjon er så utrlolig mye bedre. Utrolig kjedelig Metallica sin versjon altså. De 4 første av Metallica sier jeg bare!

det er DIN mening, og det er jo subjektivt! musikksmaken din er ikke universell, det er langt ifra du som bestemmer hva som er god og dårlig musikk :thumbup:

Skrevet (endret)

godt mulig, men du argumenterte ikke whatsoever. dessutten gjorde ikke nybb det heller. han sa bare "metallica sin versjon er kjedelig, thin lizzy sin er bedre" awzm nybb, really. og om jeg husker riktig, så var det å "ikke-argumentere" noe du klagde på i megadeth vs metallica-tråden, nybb. tåpelig :rofl:

jeg står bare på mitt, er det plutselig feil?

Endret av TENTPOLE
Skrevet

Soloene i Queens "It's a Hard life" og "Bohemian Rhapsody" er utrolig tilfredstillende å spille på elgitar.

Ikke så veldig vanskelige å lære heller.

Ellers vil jeg personlig mene Led Zeppelins "Black Dog" og Judas Priests "Victim of Changes" er veldig greie å begynne med.

Problemet med mange av Queens gitarsoloer er at det er spilt inn flere lag med elgitarer som spiller i harmoni med hverandre.

Blir med en gang mye mer komplisert å lære å spille på bare én gitar.

Du må også være obs på at VELDIG MANGE av tabulaturene på nettet er feil.

Mye er lagt inn av fans som tror de har skjønt det.

De kan godt brukes til å lære seg sangen på en grunnleggende basis, men det kan være veldig lurt å ha ørene med seg når du hører på at bandet fremfører originalen.

Skrevet

haha, begklager, men jeg har hvertfall ikke klagd over det i en annen tråd.

jeg synes det er mer liv i metallica's versjon, thin lizzy spiller den døvt. skal også sies at jeg digger metallica mye mer en thin lizzy.

Skrevet

Soloene i Queens "It's a Hard life" og "Bohemian Rhapsody" er utrolig tilfredstillende å spille på elgitar.

Ikke så veldig vanskelige å lære heller.

Ellers vil jeg personlig mene Led Zeppelins "Black Dog" og Judas Priests "Victim of Changes" er veldig greie å begynne med.

Problemet med mange av Queens gitarsoloer er at det er spilt inn flere lag med elgitarer som spiller i harmoni med hverandre.

Blir med en gang mye mer komplisert å lære å spille på bare én gitar.

Du må også være obs på at VELDIG MANGE av tabulaturene på nettet er feil.

Mye er lagt inn av fans som tror de har skjønt det.

De kan godt brukes til å lære seg sangen på en grunnleggende basis, men det kan være veldig lurt å ha ørene med seg når du hører på at bandet fremfører originalen.

høres knall ut.

Skrevet

godt mulig, men du argumenterte ikke whatsoever. dessutten gjorde ikke nybb det heller. han sa bare "metallica sin versjon er kjedelig, thin lizzy sin er bedre" awzm nybb, really. og om jeg husker riktig, så var det å "ikke-argumentere" noe du klagde på i megadeth vs metallica-tråden, nybb. tåpelig :rofl:

jeg står bare på mitt, er det plutselig feil?

Wow. Her blir jeg stemplet som tåpelig etter ett innlegg om saken. Jeg kan godt argumentere jeg, selv om det er svært vanskelig å forklare hvorfor jeg synes Metallicas versjon er kjedelig.

For det første, hvorfor må du poste innlegg, hvor du sier: "smak er subjektivt, det er din mening, bla bla bla," hva i svarte har vi diskusjonsforum for? For å ytre våre meninger, samt begrunne dem, som kommer nå:

Hvor er trøkket i Metallicas versjon? Det er selvsagt en habil låt, ene og alene, men sammenlignet med Thin Lizzy sin versjon med en gitarlyd som bare er helt amazing, ligner det ikke en gang. Lynnott synger denne vanvittig godt, mens musikken passer inn så sinnsykt godt. Sounden til Metallica fitter ikke låten, samt at hele lydbildet er spakere en Thin Lizzys versjon. Mere sjel i Thin Lizzys er det også, uten jeg har evne til å forklare hvorfor.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Thin Lizzys versjon er svært detaljert, med en fjern og rar vokal i kontrast til den skarpe og umiddelbare sologitaren som setter i med en gang introen er over. Det skjer noe mellom slike motsetninger. I det hele tatt er låta full av elementer som later til å ha en mål og mening, som ethvert godt stykke kunst bør ha. Metallicas versjon er egentlig bare den samme låta på Metallica-vis. Stemmen til Hetfield er ingen kontrast til gitaren hans, de er mer den samme lyden på hvert sitt instrument. Metallica tar bort mye dybde og legger ikke til annet enn bittelitt ekstra tempo og loudness. Mye loudness, som i en slags omvendt smurfehit. Jeg liker Metallica-versjonen også, men den er et nokså unødvendig og tamt cover som ikke rekker originalen til knærne.

Endret av Isbilen
Skrevet

det er stor trøkkforskjell i sangene, og jeg mener at metallica leder betraktelig. de har også satt et eget preg på sangen, på en måte litt mer orginal, som gjør den mye bedre i mine ører. når jeg hører på lizzy's versjon, minner det meg om folkemusikk. kan godt være at sangen faktisk var en irsk folkesang, men slik musikk er ikke helt i min gate.

Skrevet

Pop-bransjen etter 70-tallet har prøvd (og lykkes) å oppdra oss i å oppfatte loudness og kompresjon som trøkk. Musikkens egen natriumglutamat (smaksforsterker).

Skrevet (endret)

Bare så vi er klare på hva det er snakk om:

Thin Lizzy:

http://www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o

Litt høyere tempo, vreng på kompet og MASSE KOMPRESJON! Metallica!

http://www.youtube.com/watch?v=OIh3nO6-V_A

Legg merke til hvordan låta liksom gjør krav på hele anlegget ditt samtidig som opplevelsen likevel er en god del flatere enn den Lizzy tilbyr.

Ved nærmere lytting vet jeg faktisk ikke om Metallica spiller den fortere i det hele tatt, men gitaren til James er sur. Mer moro:

post-69468-0-08535300-1291191936_thumb.png

Visualisering av låtene. Metallica oppe, Thin Lizzy nede. Hørte jeg noen si "billig lydvegg"?

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Skrevet

Spill noe Purple, Blackmore er morro å spille. Eller så kan du spille Focus med hocus pocus om du er i godt humør :!: Faktisk ganske rå gitarspilling der.

Skrevet

Spill noe Purple, Blackmore er morro å spille. Eller så kan du spille Focus med hocus pocus om du er i godt humør :!: Faktisk ganske rå gitarspilling der.

JA! hocus pocus har heftige riff, men vokalisten/organisten må har røyket stein eller noe. sjekk den filmen her, helt sykt når han begynner å jodle og masse annet surr :w00t:

Skrevet

Endel innlegg er fjernet pga. diskusjonen bevegde seg til å handle mer om person enn temaet. Diskuter gjerne videre, men hold det særiøst.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner tas på PM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...