Gå til innhold

Messi tidenes beste


SlettProfil

Anbefalte innlegg

Altså, jeg skal ikke ta fra Messi noe som helst, han er verdens beste spiller ATM (ingen får lov til i det hele tatt å sammenligne CR med Messi), men sett han på et lag uten Barcelonas midtbane, så vil han ikke være i nærheten av å være like dominerende. Bare se på Argentina. Ingen kan komme å påstå at han holder like høy klasse der som i Barca. Dette er pga at han på Argentina ikke har i nærheten like gode spillere til å sette han opp og skape rom rundt. Hvis han fortsetter i samme stil som nå, presterer bedre på Argentina (helst lede de til VM-gull), og ikke dør tidlig som Ronaldinho gjorde, så kan jeg skjønne at folk mener han er tidenes spiller.

 

Jeg personlig må se mye mer før jeg setter han over Zidane. I mine øyne kommer han aldri til å bli tidenes spiller, da jeg mener man må være en 100% komplett spiller for å kunne bli "kåret" til det. Dvs at det ikke holder med teknikk, overblikk og målteft, men at ferdigheter som løpsstyrke, fysikk, hodespill, defensive ferdigheter, begge bein osv må være i inventaret. Og i den kategorien kommer vi aldri til å se likemenn til Johan Cruyff, Franz Beckenbauer og Alfredo Di Stefano.

 

At Messi hvis han fortsetter i samme sporet kan trone over Pele og Maradona ser jeg ikke bort i fra, og det vil gjøre han til tidenes beste offensive spiller. Men tidenes spiller i helhet? Nope.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Messis prestasjon i VM2010 er latterlig undervurdert. Millimetere fra å få 3-4 mål i turneringen og han var den beste spilleren på laget som kanskje imponerte mest i gruppespillet. Det at de møtte et kjempegodt tysk lag er ikke hans feil.

 

Zidane er målestokken? Ja vel. Fantastisk spiller, med tidenes feteste spillestil, men Messi er på god vei til å overta hans posisjon i "tidenes beste" hierarkiet.

 

Når det gjelder Beckenbauer så har Pele sagt at Bobby Moore er den beste forsvarsspilleren han har møtt. Så vi kan heller si det sånn ;)

Endret av Maefteda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, jeg synes ikke prestasjonen hans var fantastisk god. Det at han var millimetre fra 3-4 mål tyder vel like mye på utilstrekkelig presisjon i avslutningene som uflaks, og det nytter ikke når marginene er som de er i dagens fotball.

 

Ser ingen grunn til ikke å bruke Zidane som målestokk. For meg blir det mest riktig mtp når Maradona og Pele briljerte. Skal ikke si at Messi har sjanse på å passere Zidane, men da må han som sagt holde koken oppe.

 

EDIT: Mulig Bobby Moore var den beste forsvarspilleren, men han var ikke i nærheten av å være like komplett som fotballspiller som Beckenbauer, som var grunnen til at jeg nevnte han i utgansgpunktet.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Vi kan ta denne diskusjonen når Messi har ført Argentina til to VM-finaler på egenhånd.

 

Alle som så Maradona på sitt beste mener ingen kan ta fra han tittelen. Jeg vil også hevde at nivået nå kontra da ikke er så veldig stort som mange skal ha det til. Litt høyere tempo nå, selv om jeg mener at tempoet kanskje har dalt litt i de senere årene, siden det er mer fokus på ballbesittelse og teknikk kontra for femten år siden.

 

Vil dere vite hvordan Maradona var? Se for dere en Messi med overblikket til Xavi/Scholes. Så god var han.

Lenke til kommentar

men sett han på et lag uten Barcelonas midtbane, så vil han ikke være i nærheten av å være like dominerende. Bare se på Argentina.

 

Selvfølgelig blir det vanskeligere å spille når du mister så gode spillere. Men Messi ville nok gjort det bra stort sett uansett hvor han spilte, bare se på Argentina. Han spilte kjempebra i VM, var som sagt milimetre fra flere mål og var landets absolutt beste spiller. Det er en jævla stor myte at Messi var dårlig for de.

For øvrig er det ikke unormalt å gjøre det dårligere på landslaget enn på klubblaget da man ikke trener på langt nær så ofte med spillerne der som på klubblaget.

 

Å kreve at Messi skal ta Argentina til VM-gull for å kunne bli kalt tidenes beste er rett og slett på trynet. George Best blir ofte forbigått i diskusjoner om tidenes beste, ofte med argumentet at han aldri vant noe med landslaget. Vel, se hvor han kom fra så skjønner man at ikke engang Maradona kunne tatt de til en finale i VM. Er man den beste spilleren så er man den beste, og siden dette er en lagsport burde det ikke være nødvendig med en VM-seier rundt halsen for å kunne få den anerkjennelsen.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke Messi har et så veldig mye dårlgiere overblikk enn Xavi heller jeg da.

 

Som sagt, kan godt vente til VM 2014 før vi begynner å diskutere det, men jeg tror at om 20 år, så vil alle vi som ser han idag, påstå at ingen andre er bedre enn det Messi er/blir. Da er det vi som skal vise fram våre kunnskaper og historiske bakgrunn innenfor fotballen.

Lenke til kommentar

Har aldri sagt at Messi var dårlig i VM. Men i motsetning til Maradona så har ikke Messi evnen (ennå) til å lede et lag på egen hånd. Har heller aldri krevet at Messi må lede Argentina til VM-gull/finale for å bli kalt tidenes beste (offensive) spiller, bare at hvis han ikke gjør det vil det være et evig argument for spillere som Zidane og Maradona.

 

Mye av poenget med å fremheve Barcelonas midtbane sin viktighet for Messis prestasjoner, er mye pga alt det sinnsykt mye pratet om Messi og hvor fantastisk spiller han er. Noe han definitivt er, men når de såkalte fotballekspertene i studio (husker jo en av dem, uten å navngi, som skulle beskrive et frispark fra C. Ronaldo, og forklarte at han skjøt, så duppet ballen før den begynte å stige igjen. For alle vet at fysiske lover ikke gjelder for CR) bare fokuserer på Messis prestasjoner og i praksis glemmer stjernespillere som Xavi, Iniesta og Busquets og hvor SYKT viktige disse var (og er) i finalen, blir jeg bare oppgitt.

Lenke til kommentar

 

 

Vil dere vite hvordan Maradona var? Se for dere en Messi med overblikket til Xavi/Scholes. Så god var han.

LOL

 

LOL? Høres ut som en som ikke har sett Maradona spille, har gått tom for argumenter OG som nekter å innse at noen spiller noensinne kan ha vært i nærheten av Messi. Kom med seriøse innspill eller stikk et annet sted og plag folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vil dere vite hvordan Maradona var? Se for dere en Messi med overblikket til Xavi/Scholes. Så god var han.

LOL

 

Hva faen?

 

Har sett maradona mange ganger og å sammenligne overblikket hans med xavi syns jeg er latterlig...

 

Nei, det er ikke det.

 

For å sitere Magnus Sveen (TV2-journalist som har har kunnskap om det beste av sport, både i Europa og nord-Amerika):

 

Jeg har aldri opplevd Kniksen, Tom Lund, Pele eller Johan Cruyff. Jeg vokste opp med Diego Maradona akkurat som unger i dag vokser opp med Lionel Messi. Og jeg er naturlig nok en av dem som synes Diego er den beste som har spilt fotball.

 

Messi har ennå et stykke igjen. Han er en gudebenådet fotballspiller. Mange mener han ligner på Maradona, både i spillestil og i fysikk. Og på noen områder er de like. Retningsforandringene, soloraidene, evnen til å skape noe ut av ingenting. Men på mange måter er de også vidt forskjellige.

 

Messi er 168 på strømpelesten, akkurat som Maradona. Men Messi er lett og vever, han veier 67 kg. Maradona var en kraftplugg, med 75 kg og kanskje mer, fordelt på like mange centimetere

 

Han spilte i en tid der dommerne tillot langt mer av holding og nedsparking. Da Argentina spilte mot Italia i 1982, ble han nesten drept av italienernes defensive monster, Claudio Gentile. Hadde den kampen vært spilt i dag, ville Gentile fått ti gule kort. Han slapp unna med ett.

 

I tillegg til dribleseriene, målene, de blendende tekniske detaljene og de fantastiske frisparkene, hadde Maradona en evne Messi foreløpig ikke har tilegnet seg.

 

Nemlig et uovertruffent overblikk og en spektakulær pasningsfot.

 

Messi viste at han har det i seg i oppgjøret mot Stuttgart nå sist - med en genial pasning som førte til scoring.

 

Men han gjør det for sjelden. Maradona gjorde det i nesten hver eneste kamp.

Lenke til kommentar

Messi fikk 18 assist i La Liga i år, mest av alle. Han er en av verdens beste på å vekte pasninger bak siste leddet til motstander, og har gjort det massevis av ganger, spesielt i år.

 

http://www.youtube.com/watch?v=nXzXsdZJ5AQ

 

Studer hvem som har flest touch og tettest teknikk. Maradona er et unikum og kan godt beholde tronen et par år til, men tror ærlig talt, i forhold til hvordan fotballen har utviklet seg og hvordan man har mye flere blendene spillere nå, at Messi har et høyere ferdighetsnivå sammenlignet 1 mot 1. Det som gjelder for Messi, er å opprettholde suksessen og få potensialet ut i resultater.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Messi fikk 18 assist i La Liga i år, mest av alle. Han er en av verdens beste på å vekte pasninger bak siste leddet til motstander, og har gjort det massevis av ganger, spesielt i år.

 

http://www.youtube.com/watch?v=nXzXsdZJ5AQ

 

Studer hvem som har flest touch og tettest teknikk. Maradona er et unikum og kan godt beholde tronen et par år til, men tror ærlig talt, i forhold til hvordan fotballen har utviklet seg og hvordan man har mye flere blendene spillere nå, at Messi har et høyere ferdighetsnivå sammenlignet 1 mot 1. Det som gjelder for Messi, er å opprettholde suksessen og få potensialet ut i resultater.

 

Han har fortsatt ikke overblikket til Maradona. Du må tenke på at de to ikke spilte i samme rolle.

 

Maradona er som Sveen påpeker mye mer kompakt, og mye sterkere. Man måtte være det på 80-tallet. Hadde Messi spilt på 80-tallet så hadde han blitt drept av spillere som Gentile, Butcher m.fl.

 

Og nei, fotballen har fortsatt ikke utviklet seg så mye som du skal ha det til. Fotball er en av verdens enkleste sporter, og jeg ser ikke så veldig mye forskjell nå kontra 20 år siden.

 

Som påpekt tidligere så er det kun i fotball av alle verdens lagidretter jeg følger med på at nye spillere som er gode pdd blir regnet som tidenes beste. Hørte det med Ronaldinho, hørte det med Zidane.

 

Og over til Ronaldinho; syntes ikke forskjellen er så stor da dinho var på sitt beste. Husker jeg så hver eneste Barca-kamp på den tiden bare for å se Ronaldinho. Glemmer aldri kampene mot Milan og Chelsea i CL, samt kampen på Bernabeu.

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg vil gi Messi noen år før han får tittelen. Hvem vet, han kan ende opp som Ronaldinho, men personlighetsmessig, så er det mer som tyder på at Messi kan holde løpet ut, enn at Ronaldinho kunne det.

 

Han er bare 23 år, og er allerede høyt høyt ansett. På samme tidspunkt i karrieren hadde Maradona akkurat gjennomført sin første sesong utenfor Argentina, i Barcelona. Tiden vil vise, men jeg er ganske sikker på at når Messi legger opp, vil han legge opp som den aller aller beste. Med mindre det kommer noen bedre selvsagt.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Ikke innen Messi legger opp. Det kan man ikke være sikker på.

 

Ah, det var sånn du mente det. Da har du selvsagt rett.

 

 

Altså, jeg skal ikke ta fra Messi noe som helst, han er verdens beste spiller ATM

 

For å se ting fra et annet perspektiv; Har Messi på sitt beste, vært bedre enn Maradona og Pelè på sitt beste?

 

Akkurat det vil jeg ikke uttale meg for kraftig om, da jeg ikke levde da Pele og Maradona spilte. Men hvis jeg må svare noe, basert på det jeg har sett av hele kamper og utdrag fra da Pele og Maradona var på sitt beste, blir svaret på spørsmålet ditt; nei, det synes jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...