Gå til innhold

Kjøre brøytebil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som kjøre brøytebil for Mesta jobber de for Mesta hele året eller bare om vinteren (vinter jobb)?

Hvor mye tjener de?

De som brøyter for Mesta er nok bønner eller andre folk med traktor som blir leid inn for å brøyte hva de får varier hvor og hvor mye de brøyter, men er vell rundt 150 time etter det jeg har hørt fra folk som gjør det :)

Lenke til kommentar

De som kjøre brøytebil for Mesta jobber de for Mesta hele året eller bare om vinteren (vinter jobb)?

Hvor mye tjener de?

 

 

Mesta har vel noen egne biler eller så leier de inn biler fra andre, f.eks er jo endel som kjører asfalt om sommeren og brøyter på vinteren med lastebilen.

Du finner alle slags folk i disse jobbene men de fleste jobber nok hele året for den entreprenøren som eier bilen, dog så er det selvsagt noen som har sesongjobb, lønn er vel som en vanlig sjåfør med litt tillegg for vakt og nattekjøring.

Lenke til kommentar

Hvor mye tjener de som brøyter i Oslo med egen traktor?

Er det verdt å kjøpe en traktor hvis man skal holde på noen år?

 

 

Ja, har du en rimelig grei og driftsikker traktor som ikke koster for mye så kan du tjene noe, men du blir ikke rik av det.

Hvor mye man tjener er umulig og si, noen har fastpris så jo mindre snø jo mer penger, andre på timen og noen går på en blanding av disse to.

Får du havari så kan det fort gå utover inntekta, og har du ikke bakvakt så har du aldri fri i den forstand at du kan reise langt vekk, du må vel møte på en time eller to.

 

Men det bør være enkelt og få en sjåførjobb på en slik brøytetraktor, du bør nesten få foten innenfor før du investerer.

Lenke til kommentar

Hva med de som brøyter store veier som E6, med lastebil?

Tror de er innleid av noen med egen Lastebil eller jobber for et entrepnør firma :)

Kjenner 2 som brøyter med lastebil vinterstid og resten av året kjører de gravemaskin.

 

De er da ansatt i firma som har både transport og entrepenør/graving, så på vinterstid når lite graving tar de brøyting så de faktisk har jobb til alle.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

"Alle" i området her betaler en lokal bonde med traktor en 2k pr år for måking 3ganger dagen når det er snø (06ish 14ish 22ish).

 

Han har lange dager til tider men med rundt 200hus (typisk 10-40m innkjørsler) er det 400k for den ekstra vinterjobben, tror nok de ukene med lange dager er verdt pengene.

 

Vil anta bedrifter har lignende avtaler med enten firma eller bønder/private med utstyret.

Lenke til kommentar

Går vel å ha sin egen lastebil, å kjøre jord og grus om sommeren og brøyte om vinteren?

Er denne bilen bra å ha plog på ( 4 hjul med sving)

 

 

Hvis du ikke vet mer enn som så tror jeg ikke du skal tenke så mye mer på brøyting. Er ikke så simpelt som det kan virke som.

 

Hvor gammel er du forresten?

Lenke til kommentar

Jeg brøyter og salter om vinteren. Jeg er ansatt i et privat firma som blant annet har avtale med kommunen på diverse roder. Jeg bruker for det meste traktor og hjullaster til å brøyte med og div pickuper når det gjelder salting. Vi tar for det meste på oss mindre veier (i sentrum) + fortau på større veier. I tillegg har vi avtaler med en del borettslag osv.

 

Hva kommunen betaler oss for dette vet jeg ingenting om, men jeg har en timeslønn på 280 kr når jeg brøyter eller salter.

 

Vil tro det er mye lettere for deg å få deg jobb i et firma som driver med den slags, enn å starte for deg selv. Når det kommer litt snø kan det bli veldig vanskelig for en person å holde roden fri for snø. En rode tar gjerne 8 timer å kjøre gjennom, om det snør er det ikke sikkert det holder å kjøre gjennom én gang, i tillegg må du gjerne salte etter du har brøytet. Da snakker vi fort jobb i 24 timer...og du kan ikke regne med at det slutter å snø bare fordi du har jobbet i et døgn. Vi pleier å være 2-3 personer per rode, og i teorien jobber vi da 13 timers vakter, før neste overtar, men jeg har vært med på å jobbe 29 timer i strekk.

 

I fjor ble det også så mye snø at det ikke holdt å brøyte det, vi måtte lesse det på lastebiler som tømte det i sjøen. Da trenger du plutselig både hjullaster og lastebil. Du trenger kanskje 2 lastebiler per hjullaster til og med. Avhengig av hvor langt det er for lastebilene å kjøre når de skal tømme.

 

Jeg vet det er flere selvstendig næringsdrivende som tar på seg roder aleine, men jeg skjønner ikke helt hvordan de klarer det. Nå skal det også sies at vi gjerne tar på oss de rodene ingen andre vil ha, så derfor er nok våre litt mer stress en gjennomsnittet, men stress er det uansett.

 

Alt dette er nok veldig avhengig av hvor i landet du bor, da. Tror det er forskjellige krav forskjellige steder i landet, men her skal det være svart asfalt til en hver tid.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...