Gå til innhold

Kjøre brøytebil


Anbefalte innlegg

Om du har egen bil har du også gjerne ditt eget enkelmannsforetak, og firmaet leier deg inn. Jeg vil da tro at du har avtalt en pris med firmaet. Dette skal da dekke alle dine utgifter med brøytingen i tillegg til lønnen din. Tror imidlertid ikke at du nødvendigvis går med så veldig mye overskudd til å begynne med. Jeg vet ikke mye om lastebiler, men jeg vet de ikke er akkurat billig i innkjøp, brøyte/salte-utstyr er heller ikke gratis (vi betalte ca 120 000 for å få på saltkasse og brøyteskjær på en pickup, sikkert ikke billigere på en lastebil). Brøyting/salting går også ekstremt hardt ut over bilene, som i utgangspunktet ikke er gratis å ha i drift. Så det virker ikke helt enkelt å komme i gang med noe sånt.

 

Men igjen, så vet jeg jo om folk med egen lastebil som brøyter og salter. Disse kjører gjerne som kranbil om sommeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denna 4-aksla bilen er ikke no gunstig brøyte-bil. Det gunstige er å kun ha 2-aksler, slik at man får høyere mark-trykk å bedre kjøre-egenskaper på dårlig føre. På brøytebiler er det spesielt viktig. I tillegg er det relativt dyrt å ha en 4-aksla bil hvis man KUN skal brøyte, så er med andre ord en grunn til at det ikke er NOEN 4-aksla biler å se som brøytebiler. I praksis er det 3-aksla biler det går mest i, fordi de kan brukes til annleggs-kjøring om sommern, kontra en 2-aksla bil som sjelden kan brukes til noe fornuftig om sommern.

 

Brøyting legges som oftest ut på annbud, å da er det fler entrepenører som forteller komunen hva de har å tibly av utstyr, til hvilken pris, hvilken standard de kan tilby på brøytinga å hvor de skal brøyte, også kombinerer komunen/staten de forskjellige annbuda, å finner ut hvem de vil bruke. I ei sånn pakke vil det da være en haug u-gunstige og lite lønnsomme veier som må brøytes, MEN som man alikevel må ta på seg å brøyte for å vinne annbudet. Men det man taper der, tjener man inn igjen på andre strekninger. Eventuelt kalkulerer man med tap på hele prosjektet, men tar det alikevel på seg fordi det ofte er dyrere å la utstyret stå stille kontra å risikere tap på å bruke det. En som legger inn annbud er ofte nødt til å gardere seg med andre og mindre entrepenører igjen, for å kunne stille med nok utstyr til å ta på seg ei sånn "brøytepakke".

 

forøvrig er det nesten ingen som brøyter med plog lenger. Det slutta man med på 80-tallet. I dag brukes det skjær ;) Forskjellen er at plogen hiver snøen til begge sider av veien, mens skjæret kun til ene siden, slik at man kan få brøyta 2 felt eller fler

Lenke til kommentar

Denna 4-aksla bilen er ikke no gunstig brøyte-bil. Det gunstige er å kun ha 2-aksler, slik at man får høyere mark-trykk å bedre kjøre-egenskaper på dårlig føre. På brøytebiler er det spesielt viktig. I tillegg er det relativt dyrt å ha en 4-aksla bil hvis man KUN skal brøyte, så er med andre ord en grunn til at det ikke er NOEN 4-aksla biler å se som brøytebiler. I praksis er det 3-aksla biler det går mest i, fordi de kan brukes til annleggs-kjøring om sommern, kontra en 2-aksla bil som sjelden kan brukes til noe fornuftig om sommern.

 

Vis det er best å brøyte med 2 aksler, kan man ikke bare løfte opp den bakre akslen på en lastebil med 3 aksler?

Lenke til kommentar

forøvrig er det nesten ingen som brøyter med plog lenger. Det slutta man med på 80-tallet. I dag brukes det skjær ;) Forskjellen er at plogen hiver snøen til begge sider av veien, mens skjæret kun til ene siden, slik at man kan få brøyta 2 felt eller fler

Nja, vel, selv om den gamle spissplogen er noe utgått på dato, så brukes det fremdeles stort sett plog på hovedveier, og kommunalblad/skjær eller hjullastermontert V/U-plog på mindre veier og plasser. Utstyrsprodusentene skiller i alle fall ganske klart mellom ploger (diagonalploger), kommunalblad og (underliggende) skjær.

Lenke til kommentar

Har set på Tellefsdal snøploger og bare lurer på hvilken plog er best til å bøyte større veier på østlandet f.eks. RV 4. Hvilken plog er best?

http://home.thinkpage.no/tellefsdal/K-70/cid/10485/

http://home.thinkpage.no/tellefsdal/K-70-4000/cid/17030/

http://home.thinkpage.no/tellefsdal/Diagonalplog/cid/10487/

 

 

Lønner det seg å ha midtmontert høvelskjær som denne? http://home.thinkpage.no/tellefsdal/Høvelskjær/cid/25220/

 

 

 

Er det noen her som hvet hvem som selger saltspredere til lastebil?

 

noen som hvet det?

Endret av bisken123
Lenke til kommentar

Joda, du kan det hvis den har løfteboggi, dog er det blitt mer og mer vanlig med tandemdrift og da er det ikke så enkelt.

å brøyte med tandem trur jeg går utmerket. Mange som gjør det, og i dag er det kansje det beste alternativet. Med dumper-kasse og alt salt-utstyret man har montert i dag bikker man fort de lovlige 10 tonna med akseltrykk om man heiser boggien, å da blir tandem et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Ja, og på endel har man vel også muligheten til og avlaste ene akslingen for bedre fremkommelighet, er det bratt og kronglete så er 4x4 eller 6x6 det eneste valget, dog så har vel traktorbrøyting tatt mye av de vanskelige småveiene som de før sleit med og få brøytet med lastebil.

Lenke til kommentar

Har set på Tellefsdal snøploger og bare lurer på hvilken plog er best til å bøyte større veier på østlandet f.eks. RV 4. Hvilken plog er best?

http://home.thinkpage.no/tellefsdal/K-70/cid/10485/

http://home.thinkpage.no/tellefsdal/K-70-4000/cid/17030/

http://home.thinkpage.no/tellefsdal/Diagonalplog/cid/10487/

 

 

Lønner det seg å ha midtmontert høvelskjær som denne? http://home.thinkpage.no/tellefsdal/Høvelskjær/cid/25220/

 

 

 

Er det noen her som hvet hvem som selger saltspredere til lastebil?

 

noen som hvet det?

 

 

Hvor gammel er du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaff deg jobb hos noen som brøyter, man investerer ikke langt over en million for og møte opp og lurer på om det det er noe og gjøre.

 

Man bør ha noe erfaring fra bransjene man vill inn i, man kommer ikke så langt uten ett nettverk og kontakter, selv folk med lang erfaring og stort nettverk kan bli overrasket over hvor lang tid det tar og få bygd opp kundemasse og få på plass kontrakter når de starter for seg selv.

Ett annet moment er jo at du gjerne må komme med priser, uten erfaring så har du ikke noe grunnlag for gi en pris du kan overleve på, veien til økonomisk ruin er ofte svært kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Alle" i området her betaler en lokal bonde med traktor en 2k pr år for måking 3ganger dagen når det er snø (06ish 14ish 22ish).

 

Han har lange dager til tider men med rundt 200hus (typisk 10-40m innkjørsler) er det 400k for den ekstra vinterjobben, tror nok de ukene med lange dager er verdt pengene.

 

Vil anta bedrifter har lignende avtaler med enten firma eller bønder/private med utstyret.

 

 

Det er bra vinterlønn :) Men klarer en mann å brøyte 200 innkjørsler når det snør mye og lenge?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der hvor jeg bor (på landet) er det en del butikker, må hver av butikkene ordne bøyting om vinteren i parkeringplassen, eller er det 1 som tar ì hele området?

Endret av bisken123
Lenke til kommentar

 

Der hvor jeg bor (på landet) er det en del butikker, må hver av butikkene ordne bøyting om vinteren i parkeringplassen, eller er det 1 som tar ì hele området?

 

hvis ikke butikkene selv ordner med brøyting, hvem skulle da ha gjort det?

og om det er samme fyren som har brøyting hos alle butikkene hos dere er jo helt umulig for oss å svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...