Gå til innhold

Hjelp: Trenger ny strømforsyning


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger "plutselig" en ny strømforsyning til min stasjonære PC.

Jeg fant først en gammel en, fra en gammel PC, da den så (nesten) helt lik ut, og stod oppført med like mange watt (300).

 

Det fungerte dessverre ikke, da jeg oppfaget at en av ledningene på den som må bytttes, ikke var der på den som skulle settes inn. Mao. trenger jeg en ny, og for å ikke kjøpe enda en jeg (kanskje) ikke kan bruke, håper jeg noen herkan hjelpe meg.

 

Den som skal byttes ut, heter FSP300-60THA(1PF), og jeg legger også ved et bilde av den.DSC_1023.jpg

 

Spørsmålet er enkelt: Hvilken strømforsyning anbefales, som kan gjøre omtrent samme jobb som denne, både når det gjelder effekt, og hva som kan kobles til?

 

Til info, så er jeg enda grønnere enn jeg trodde nåe det gjelder dette.

 

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg da har forstått dette riktig, så heter den kabelen ATX?

Og at det som da sitter på den havarerte PSU'en min er det som heter "1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet" (Den har 20 + 4 pinner)?

 

Hvordan er det evt. med monteringen inni selve kabinettet? Tenker f.eks. på plassering av skruehull. Er dette standard på alle PSU'er\kabinetter?

 

Ser også på et par PSU'er (f.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601837), at viften sitter plassert annerledes enn på den jeg har. På den havarerte sitter viften på samme side som der man plugger i kabelen, altså på "utsiden" av kabinettet, mens på Chieftain-PSU'en i linken, ser jeg at viften vil bli sittende på undersiden, altså inni kabinettet, og på undersiden. Har dette i det hele tatt noe å si? Jeg trodde det var mest logisk at den satt på "utsiden"?

 

Sikkert teite spørsmål, men..

Lenke til kommentar

ATX er mye mer enn kabelen, det er en standard som dekker kabinett, HK, PSU, etc. 

Det er to kabler fra PSU til HK, en 20(24) pins og en 4(8)pins. Den gamle ATX standarden hadde bare en 20-pins.

 

Det er to måter å montere viften, enten en stor vifte på innsiden eller en mindre vifte på baksiden. Hva som er best kan nok diskuteres, men det gjør ikke stor forskjell.

 

Skruehullene, dvs dimensjonen på bakplaten er standard. Det som kan variere er lengden innover i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...