Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat. 7a kabler?


Anbefalte innlegg

Skal legge noen nye 15m lange nettverkskabler fra en etasje til en annen hjemme og det skal gjøres skikkelig og da vil jeg helst bruke Cat. 7a kabler, gjerne med GG45 terminering bare for å være litt fremtidsrettet.

 

Er det noen som vet om leverandører som leverer dette i Norge? Finner kun Cat. 7 med RJ45 terminering fra MicroConnect / EET men skulle helst hatt Cat. 7a med GG45 terminering, men dette leveres kanskje ikke til privatbrukere enda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal legge noen nye 15m lange nettverkskabler fra en etasje til en annen hjemme og det skal gjøres skikkelig og da vil jeg helst bruke Cat. 7a kabler, gjerne med GG45 terminering bare for å være litt fremtidsrettet.

 

Er det noen som vet om leverandører som leverer dette i Norge? Finner kun Cat. 7 med RJ45 terminering fra MicroConnect / EET men skulle helst hatt Cat. 7a med GG45 terminering, men dette leveres kanskje ikke til privatbrukere enda?

 

Jeg kjøpte Nexans cat 7a og plugger gjennom lokal itforettning - de bestilte fra Ahlsell.

 

Produkt info/nummer fant jeg på Nexans sider.

Lenke til kommentar

Du skal legge åpent eller skjult? ( og med skjult mener jeg i rør i vegg og ikke bak lista )

 

Dersom du skal legge åpent har du muligheten til å kjøpe ferdig terminerte kabler på lengde opptil 20m ifølge min leverandør. Men dersom du skal legge skjult kan det by på utfordring å dra en plugg gjennom en rør, da vil det være bedre med kabel og plugger og terminere selv...men da trenger du også et verktøy for det, dersom du ikke kan låne eller har fra før da.

 

Ferdig terminert 7a fra LANmark (Nexans) på 20m med 2xGG45 plugger har bestillingsnummer : 6916965

 

Cat 7a kabel i løpemeter fra LANmark (Nexans) har bestillingsnummer : 1067938

GG45 plugger i "løs vekt" fra LANmark (Nexans har bestillingsnummer : 6916970 (Er litt usikker på dette da det er litt vagt beskrevet i katalogen)

 

Verktøy for å terminere GG45 har bestillingsnummer : 6903950

 

Stikker du innom hvilken som helst el-installatør og oppgir de numrene der kan han hjelpe deg å bestille i den mengde som du ønsker og du har det gjerne dagen etter.

 

-S

Lenke til kommentar

Du skal legge åpent eller skjult? ( og med skjult mener jeg i rør i vegg og ikke bak lista )

 

Dersom du skal legge åpent har du muligheten til å kjøpe ferdig terminerte kabler på lengde opptil 20m ifølge min leverandør. Men dersom du skal legge skjult kan det by på utfordring å dra en plugg gjennom en rør, da vil det være bedre med kabel og plugger og terminere selv...men da trenger du også et verktøy for det, dersom du ikke kan låne eller har fra før da.

 

Ferdig terminert 7a fra LANmark (Nexans) på 20m med 2xGG45 plugger har bestillingsnummer : 6916965

 

Cat 7a kabel i løpemeter fra LANmark (Nexans) har bestillingsnummer : 1067938

GG45 plugger i "løs vekt" fra LANmark (Nexans har bestillingsnummer : 6916970 (Er litt usikker på dette da det er litt vagt beskrevet i katalogen)

 

Verktøy for å terminere GG45 har bestillingsnummer : 6903950

 

Stikker du innom hvilken som helst el-installatør og oppgir de numrene der kan han hjelpe deg å bestille i den mengde som du ønsker og du har det gjerne dagen etter.

 

-S

 

 

 

Har du noen forslag til installatører jeg kan kontakte da?

Lenke til kommentar

Du skal legge åpent eller skjult? ( og med skjult mener jeg i rør i vegg og ikke bak lista )

 

Dersom du skal legge åpent har du muligheten til å kjøpe ferdig terminerte kabler på lengde opptil 20m ifølge min leverandør. Men dersom du skal legge skjult kan det by på utfordring å dra en plugg gjennom en rør, da vil det være bedre med kabel og plugger og terminere selv...men da trenger du også et verktøy for det, dersom du ikke kan låne eller har fra før da.

 

Ferdig terminert 7a fra LANmark (Nexans) på 20m med 2xGG45 plugger har bestillingsnummer : 6916965

 

Cat 7a kabel i løpemeter fra LANmark (Nexans) har bestillingsnummer : 1067938

GG45 plugger i "løs vekt" fra LANmark (Nexans har bestillingsnummer : 6916970 (Er litt usikker på dette da det er litt vagt beskrevet i katalogen)

 

Verktøy for å terminere GG45 har bestillingsnummer : 6903950

 

Stikker du innom hvilken som helst el-installatør og oppgir de numrene der kan han hjelpe deg å bestille i den mengde som du ønsker og du har det gjerne dagen etter.

 

-S

 

 

 

Har du noen forslag til installatører jeg kan kontakte da?

 

 

Vanskelig for meg å si da jeg ikke kjenner til noen installatører i ditt område, er da vel en eller annen lokal elektrikker der du kan spørre? En elektrikker jobber hos en el-installatør vettu :)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke svare for off-topic, men på lengder rundt 15meter slår cat7 meg som massivt overkill. Så langt jeg vet er forskjellen på cat5-6-7 bare isolasjonskvaliteten, så det er ikke noe mer fremtidsrettet heller da du vil ha fantastisk signal på 15meter selv på cat5. Jeg vil ikke tro at selv 10Gbit nettverk vil komme i nærheten å forårsake noe problem på en slik avstand.

 

men har du bestemmt deg så er det ditt eget valg naturligvis :) Det er ikke meningen å være vrang, jeg ville bare opplyse i tilfelle det var nyttig.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Største forskjellen er vel isolasjonskvaliteten som gjør at det kan brukes høyere frekvens uten forstyrrelser, men cat6 har ofte tykkere tråd også selvom standarden egentlig ikke tilsier at den skal ha det.

 

Skal den brukes til nettverk så er ikke det fremtidsrettet men penger i dass da du skal opp i 100gbit før den slår cat6(som tar 10gbit + 40gbit korte på små strekk).

Vi snakker en god del år før vi har 100gbit på privatutstyr, før den tid så har gummien på de kablene morknet samt folien på skjermingen svekket og må byttes før du får maks ytelse på den(med mindre du legger den i vakum).

 

Eneste fordelen Cat7a har vs cat6 er at du kan kjøre tv signal via den, for bare nettverk er det null poeng.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Se på https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=25-602-43&toc=20687

 

Hadde selv en diskusjonstråd rund denne.

Jeg støtter selv RamGuy så jeg hadde valgt Cat7/7a fordi da slapp jeg å legge ny kabel.

 

Riktignok trenger man det ikke foreløpig, men da slipper man å kjøpe nye kabler å installere.

Så er prisen kanskje dobbelte er det en invistering.

 

Fiber er bare en fordel uten for huset, jeg tror det vil ta lang tid før fiber blir aktuelt å strekke/bøye mere en CD plate.

Lenke til kommentar

Edit: Nevermind, Cat 6a er faktisk bra nok. Kjør 6a.

 

Jeg er enig hvis vi snakker om løse kabeler "alt som kan koblet ut/flyttes på".

 

Men når vi kommer til "Veggkabeler" og kobling i jorden (Mellom hus) og slik ville jeg tatt kostnaden for enten Cat7 eller cat7a fordi da når kabelen er lagt trenger man ikke å oppgradere kanskje om 10-20 år kanskje så mye som 40 år.

 

Siden ytelsen vil være så bra at man ikke har behov for mere.

Men hvis man har cat6 kabel i veggen fra før ser jeg ingen grunn til å bytte det hvis det er bra nok foreløpig.

 

PVC mister nok glansen sin hvis kabelen ligget våt i noen år og har både fuktighet over stund.

Selv om det kan ta 1-3 år før kabelen kan kalles råtten så vil jeg påstå den svekkes med tiden.

Derfor er det lurt å bruke rør/betongrør som hindrer dette skjer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men 10 eller 40Gbit/sec via Cat 6a, kanskje mer i fremtiden, burde da holde til det meste? Kan jo strekke ny kabel ved behov.

 

Hvor finner du 40 Gbit/s via Cat 6a?

 

Jeg fant bare:

 

When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a.

 

Er enig at 10 gigabit (1250 MB/s) er nok for 2 brukere (P2P)

Men la oss si hvis 10 personer skal ha lengere en 37 meter?

 

Alikevell da må man dekke utgiftene for å strekke nye kabeler.

Så det mest fremtidsrettet er nok Cat7a siden den hastighen skal litt å slå.

 

Nå vet jeg ikke om det fysisk er bedre med 10 stk cat6a eller 1 stk cat7a for flere brukere samtidig. Men per dags dato er det billigere med tanke på nettverkkort og slikt.

Lenke til kommentar

Til opplysning så får en kjøpt fiberkabler til installasjon hjemme, som tåler faktisk en hel del bøy og tøy. var just på demonstrasjon, husker ikke produsenten , men han knyttet en stram knute på fiberkabelen.. ala kjerring-knute! men alikavel var det godkjente støyverdier :)

 

så det kommer nok mer av det i fremtiden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den diskusjonen angående fiber isteden for TP er jo spennende.

 

Siden jeg vurderer å ha Cat7a i veggene hvis jeg kjøper nytt hus.

Men nå må man se på pris og lønnsomhelt.

 

Jeg tror TP kabling vil eksistere lenge, kanskje 10 år til, altså under 100 meter kabelstreking.

 

Men hvis slik fiberløsning blir lønnsomt så vurderer jeg selvsagt det isteden. Siden jeg prøver også å ungå å måtte bytte fast kablingen i veggen så lite som mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med fiber i hjemmenettverket per idag er ikke bare utfordringer ved terminering og legging av kablene som kan være litt sensitive for bøy, tøy og andre feilinstallasjoner men det faktum at det finnes kun et veldig snevert utvalg av nødvendig maskinvare tilgjengelig for hjemmebrukere.

 

Skal det først legges fiber i veggene hjemme så burde det vært bedre tilgjengelighet av routere med fiber koblinger osv.. Nytter jo ikke med konverter i alle ende punkter for alt du har av routere, switcher og annet nettverksutstyr har RJ-45.

 

 

Hadde vært flott med en router hvor du kunne kjørt fiber til en switch med fiber link som distribuerer videre via kobber til alle enhetene dine med RJ-45 også kan du ha en egen fiber switch som du bruker for å distribuere videre til maskiner du har med fiber nettverkskort. Men som sagt så er jo utvalget av nettverkskort, routere, switcher og utstyr generelt til fornuftige priser for hjemmebrukere mildt sagt elendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke fordelen ved fiber i ditt tilfelle.

 

Som du nevner er fiber dyrt, og dyrere og sette opp.

Selv om vi snakker om engangs kostander. Så tror jeg fiber har en del å gå før det blir lønnsomt.

 

Når jeg googlet nå fant jeg:

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010186661.aspx

 

MicroConnect nettverkkabel - 15 m - EIA/TIA-568 kategori 7 - inntil 600 MHz

 

Så jeg lurer litt på om disse er verdt invisteringen.

Eller om DELTACO kabeler er litt bedre?

 

Syns det er litt rart at biltema/clasohson fremdeles selger Cat6/cat5?

 

Siden disse kablene er veldig utdaterte.

 

Ser også: http://www.universalnetworks.co.uk/product.htm?product=Cat7a-Shielded-Solid-1km men å betale 1 kilometer med kabel (1000 meter) blir litt mye syns jeg.

Lenke til kommentar

HMH1: Cat5 er utdatert, men Cat5e er det ingenting i veien med. Skal like å se deg overtale en vanlig bedrift til å velge noe over Cat5e når det er noen kilometer som skal kjøpes.

 

RamGuy: Viktigere enn hvilke kabler du velger er at du bruker 20mm K-rør fremfor 16mm, og er nøye med å legge dem slik at det blir enkelt å trekke i, særlig mtp. bytte av kabler om x antall år. Og spar for all del ikke på dette stoffet. Alternativt har Nexans rør som er ferdig trukket med to nettverkskabler, men er litt usikker på om de har CAT6.

Lenke til kommentar

HMH1: Cat5 er utdatert, men Cat5e er det ingenting i veien med. Skal like å se deg overtale en vanlig bedrift til å velge noe over Cat5e når det er noen kilometer som skal kjøpes.

 

Cat5e så du mener denne klarer:

"The specifications for 10BASE-T networking specify a 100 meters"

 

Er enig hvis mulig bør man helst droppe å bytte kabel, men hvis stabiliteten/ytelsen kommer i veien trenger man å gå for nyere standard.

 

Nå går det jo ann å bruke cat6a som kabel mellom 2 switcher.

Det tror jeg også går.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...