Gå til innhold

Neste generasjons PS4?


xfs

Anbefalte innlegg

Faren min sa at han hadde sett på VG at det kom til å komme en ny playstation i 2011.

Har noen andre sett dette?

 

For jeg tror han er den eneste som har sett det, for jeg har aldri hørt om det, ikke noen av vennene min det heller.. :nei:

 

Har en xbox, og alle vennene mine har PS3, så jeg sa jeg ville ha PS3 til jul, og da sa han at jeg var "dum" hvis jeg kjøpte det nå siden det kom en ny veldig snart..

Endret av xfs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde jo nettopp en artikkel her på forumet der en av sjefene i et eller annet selskap sa det neppe kommer en ny konsoll med det første fra noen av dem. I stedet bør de fokusere mer på de nåværende konsollene og utnytte dem mer. I tillegg hadde vi tidligere en artikkel der en av sjefene i Microsoft sa det ikke vil bli en ny xboks med det første, men i stedet blir kinect den "nye" xboksen.

 

Det har derimot gått en del rykter om PSP2, så det kan være den han mener. Eller telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det tar ENDA lengre tid til PS4 enn det tok mellom PS2 og PS3.

To faktorer avgjør:

-Finanskrisen

-Gjevnere fordelt spillindustri

 

Der Sony dominerte før, er de nå en mindre del av markedet som er mer gjevnt fordelt over de forskjellige produsentene.

 

I tillegg bruker bluray litt lengre tid på ta av enn dvd gjorde, og en rekke nye innovasjoner kommer på løpende bånd i årene fremover. Alt fra trådløse standarder til hva prosessorer er laget av og kampen mellom USB3 og Intel Air osv. Alt dette må falle på plass før det er lurt å satse på ny maskinvare.

Lenke til kommentar

Så du mener Metroid Prime trilogien er dårlig? :p

 

Jeg er totalt uenig i at den nåværende generasjonen er "bra nok". Ting kan, og vil, alltid bli bedre. Bildene ser ganske bra ut sånn de er, men de er bare basert på å drive "god nok" grafikk i HD. PS3 har allerede fått støtte for 3D, men dere glemmer at den er utdatert allerede. Det vil nok klare å drive dagens spill i 3D uten problem, men den vil ikke være i stand til å kjøre spill som er bygd opp for 3D fra grunnen av.

 

Se for eksempel på Crysis. Da det kom så det mye bedre ut enn noe som helst annet på markedet, men til gjengjeld krevde det bedre utstyr en folk hadde tilgjengelig. Selv den dag i dag er det få som klarer å drive det på høyeste detalkjer og oppøsning. Prøv så å konverter hele greia til ekte 3D fra grunnen av. Det ville ikke vært mulig på de beste PCene privatpersoner har, og slettes ikke på en eldgammel PS3. Tenk så på bedre ansiktsuttrykk, bedre kunstig intelligens og alt der. Det er vanvittig mange detaljer som ennå er mange generasjoner unna.

 

Gode, gamle Mercenaries på PS2 lot oss sprenge stort sett alt av bygninger på hele kartet, men alle bygningene ramlet sammen på en forhåndsdefiniert måte, og selve ødeleggelsen ble gjemt bak en støvsky. Det så svært bra ut da det kom, og selv nå er det utrolig morsomt å teppebombe et nabolag for å kverke en sniper. Men hva med å gå inn i bygningene? Hva med å skyte i stykker vinduer på en realistisk måte? Hva med å skyte i stykker låsen på en dør?

 

Og hva med AI? AIen i dag er ganske elendig om man tenker etter. Det er ikke så lenge siden Havok introduserte rag-doll fysikk, noe som revolusjonerte måten man tenkte på. Før Havok kunne man drepe en fiende i en trapp, og liket ble liggende vannrett eller gli ned trappen i en ganske stiv bevegelse. (se f.eks det første Quake). Med Havok rullet liket nedover trappen på en svært realistisk måte. Euphora-motoren endret AIen til å bli mer realistisk, så folk og dyr vil reagere mer naturlig når de ramler. Om du dytter en person ned trappen vil h*n snu seg for å dempe fallet med hendene, akkurat som i virkeligheten. Når det fungerer er det ganske imponerende å se. Mener f.eks Force Unleashed 2 bruker den teknologien. Det samme gjør Indiana Jones and the staff of kings.

 

Men det er ennå et langt stykke å gå, som sagt. Tenk f.eks på Metal Gear Solid. Minst halve spillet betår at cutscenes, men hvorfor det? I en demo av Metal Gear Solid: Snake Eater 3DS ser man Snake og en dame snakke sammen, og man kan dreie kameraet rundt dem mens de snakker. Og se alt i 3D, selvsagt. Det er bare en tech-demo, men neste generasjons konsoller vil nok kunne vise oss mye mer av dette, og langt mer avansert enn selv 3DSen kan. Hva om hele spillet har samme kvalitet som en cutscene, så du aldri helt vet når spillet slutter og en pre-rendret CGI-cutscene begynner? Tenk noe alá Doom 3. Du går mot en person, kameraet glir litt bakover og du ser en cutscene i tredje person - fortsatt i den samme motoren som selve spillet. Kameraet glir forover inn i personen og du tar kontroll, alt i en flytende bevegelse. Dat skjedde som sagt i Doom 3, men det kan bli langt bedre enn det.

 

Og hvor blir det av Virtual Reality? Grunnen til hvorfor det aldri tok av var fordi det var for dyrt og hadde for dårlig kvalitet, men det begynner å bli en stund siden. Det er bare et tidsspørsmål før teknologien blir bra nok til å drive det. :)

 

Men det skjer ikke med det første, dessverre. Foreløpig må vi nok holde oss til de gamle traverne PS3, xbox350 og Wii. De er mer enn bra nok til å holde noen år til, men Nintendo, Microsoft og Sony er idioter om de ikke allerede planlegger neste generasjons konsoller. Når Nintendo slipper 3DS vil det neppe gå lang tid før de offentliggjør Wii 2, og Sony vil nok offentliggjøre PSP2 ganske snart. PS4 er nok ennå langt unna, men den har nok vært på tegnebrettet i månedsvis allerede. Microsoft slapp nytlig Xbox360 Slim, men den er bare xbox360 i reprise. Si hva man vil om Kinect, men er bare et avansert EyeToy og ikke en ny generasjon konsoller. Hva med å lage en xbox med kinect innebygd fra grunnen? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Metroid Prime er det eneste unntaket.. og som du vet, unntak bekrefter regelen :) Prøv å spill et normalt skytespill på Wii.. type COD, medal of honor og lignende.. søppel..

Synest forøvrig Metal Gear 4 er et godt eksempel der du ikke ser hvor en cut-scene starter og slutter, når cur-scenen starter guffer de opp oppløsningen på teksturene, men det er jo samme motor som ligger og kjører.

 

Jada det er vanvittig mye som kan bli bedre, men ting haster ikke like mye som før når det gjelder å pushe grenser på grafikkfronten. Crysis fra 2007 er jo sikkert fortsatt på topp 5 listen over spill med best grafikk.. og det spillet er 3 år gammelt nå.. grafikkjaget har blitt bremset. Håper dette får utviklerne til å fokusere mer på innholdet, AI osv..

Lenke til kommentar

Syns grafikken bare blir bedre og bedre på PS3 jeg, så jeg er ikke enig at den kun egner seg til dagens spill. Den er laget for å drive spill som kommer ut om fem år, og de vil se bedre ut kvalitetsmessig.

 

Dette skyldes nye teknologier og verktøy som forbedres. Nye metoder og sånt bak kulissene, kan ha veldig mye å si for grafikken til spillmediet. Ta for eksempel den evige myten om Ray Tracing. Enda er det brukt noe særlig, men løftene går ut på at metoden vil produsere bedre grafikk for mindre maskinkraft, ved å få den til å jobbe annerledes enn den gjør med dagens grafikkmotorer.

Lenke til kommentar

tja jeg og synest ps3 gjør en god jobb og tror den kommer til å gjøre det lenge.. Men at den kjører fremtidens grafikkløsninger tror jeg ikke, den støtter jo ikke alle dagens funksjoner, og utviklerne må begrense seg.

 

Det ser en jo ganske greit når en sammenligner pc versjon og konsollversjon av spill.. manglende detaljer, dårligere teksturer, manglende antialising, lav oppløsning osv osv.. Ta feks Batman spillet, det er jo vanvittig mye bedre på pc enn konsoll ettersom konsollen ikke klarer kjøre alle physx effektene

 

Når alt det er sagt, ikke mange pc spill ser like smashing ut som feks Uncharted2 og Killzone2/3

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Jeg regner med at det tar ENDA lengre tid til PS4 enn det tok mellom PS2 og PS3.

To faktorer avgjør:

-Finanskrisen

-Gjevnere fordelt spillindustri

En annen ting å huske er at bedre hardware gir gir ikke magisk bedre grafikk - noen må faktisk skrive de mer avanserte algoritmene og lage de ekstra detaljene på spillmodellene. Dette vil kreve mer folk/tid og gi kostnadene ved spillutvikling et betydelig hopp, og mange utviklere føler at de kostnadene for denne konsollgenerasjonen er allerede temmelig nær smertegrensen for alt annen enn toppspill.

Endret av BlackLagoon
Lenke til kommentar

Faren min sa at han hadde sett på VG at det kom til å komme en ny playstation i 2011.

Har noen andre sett dette?

 

For jeg tror han er den eneste som har sett det, for jeg har aldri hørt om det, ikke noen av vennene min det heller.. :nei:

 

Har en xbox, og alle vennene mine har PS3, så jeg sa jeg ville ha PS3 til jul, og da sa han at jeg var "dum" hvis jeg kjøpte det nå siden det kom en ny veldig snart..

Faren din har rett og slett ikke lyst å kjøpe PS3 til deg, virker det som.

Lenke til kommentar

Metroid Prime er det eneste unntaket.. og som du vet, unntak bekrefter regelen :)

Tja, selv syntes jeg Metroid Prime-serien var elendig. :p Teknisk sett er de bra, men spillbarheten... not so much. :p Nå skal det sies at jeg er svært skeptisk til en Metroid og Castlevania som ikke er i 2D.

 

Prøv å spill et normalt skytespill på Wii.. type COD, medal of honor og lignende.. søppel..

 

Tja, det spørs hva du mener. Du sier selv at Metroid Prime fungerer, så det er ikke teknologien det er noe i veien med. Det er mer at CoD og MoH er multiplattform, så fansen vil aller helst ha det på PC eller en av de to store konsollene. Nå sier jeg ikke at ingen Wii-eiere er interessert i CoD eler MoH, men man visste hva man gikk til da man kjøpte Wii. Vil du ha CoD og MoH med bra grafikk kjøper du jo ikke Wii. :) Det blir som å ønske seg Ferrari, spare penger, kjøpe Lada og klage over at den ikke går raskt nok. Det er også (under tvil) en bil og gjør jobben bra, men den er i en helt annen klasse enn en Ferrari.

 

Synest forøvrig Metal Gear 4 er et godt eksempel der du ikke ser hvor en cut-scene starter og slutter, når cur-scenen starter guffer de opp oppløsningen på teksturene, men det er jo samme motor som ligger og kjører.

 

Tenk deg da MGS4 der de kjører i max oppløsning på texturene hele veien, i full 3D. ;) PS3 vil nok ikke klare det, men PS4 kan. Leste for øvrig nylig på gamer.no at de ikke bare er i gang med Gran Turismo 6, men det er mange ting de har lyst til å inkludere der de ikke kan fordi PS3en ikke er sterk nok. Når Sony annonserer at de jobber med PS4 vil utviklere stå på rekke og rad med søknader som å få lage spill til den. Eller noe sånt, du skjønner hva jeg mener. Det vil bli vanskeligere å lage spill til den fordi den er mer krevende teknisk, men er det ikke verdt det for presisjen og for å være først i køen?

 

Jada det er vanvittig mye som kan bli bedre, men ting haster ikke like mye som før når det gjelder å pushe grenser på grafikkfronten. Crysis fra 2007 er jo sikkert fortsatt på topp 5 listen over spill med best grafikk.. og det spillet er 3 år gammelt nå.. grafikkjaget har blitt bremset. Håper dette får utviklerne til å fokusere mer på innholdet, AI osv..

 

Grafikken er mer enn bra nok for de fleste, men det mangler sårt detaljer. Se for eksempel på Guitar Hero på Wii vs xbox360. Det ser bedre ut på xboxen logisk nok, men legg også merke til fysikken. På xbox er håret bevegelig, mens på Wii er det mer statisk. Det er en liten detalje i seg selv, men det gjør et stort utslag på hele følelsen. Grunnen til hvorfor håret er statisk på Wii er fordi den ikke er kraftig nok til å rendre håret bedre. Tenk da Guitar Hero på PS4 eller xbox720 hvis det ser litt bedre ut enn det gjør nå, er i 3D og alt bevegeer seg sånn det skal? Håret, klærne, plakater i bakgrunnen osv beveger seg. Det er tilfeldig vær på utearenaene, så om det begynner å regne blir folkene våte, klær og hår fester seg til kroppen og så videre. Viderefør det til f.eks Call of Duty. Hvordan vil det føles å løpe gjennom en skog i søla med regnet høljende ned og vinden blåse ganske kraftig? Jeg antar dagen det kommer en sånn gameplay video vil diskusjonen om PS3 og xbox360 er kraftig nok være død en gang for alle. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi hadde jo nettopp en artikkel her på forumet der en av sjefene i et eller annet selskap sa det neppe kommer en ny konsoll med det første fra noen av dem. I stedet bør de fokusere mer på de nåværende konsollene og utnytte dem mer. I tillegg hadde vi tidligere en artikkel der en av sjefene i Microsoft sa det ikke vil bli en ny xboks med det første, men i stedet blir kinect den "nye" xboksen.

 

Det har derimot gått en del rykter om PSP2, så det kan være den han mener. Eller telefonen.

 

 

mhm... de kunne f.ex oppgradert skjermkortet i Ps3en slik at det ikke ble begrensning mellom CPU og GPU :D

Lenke til kommentar

 

mhm... de kunne f.ex oppgradert skjermkortet i Ps3en slik at det ikke ble begrensning mellom CPU og GPU :D

Det blir kanskje litt kjipt for dem som må kjøpe ny PS3 for å spille de siste spillene.

Evt. blir det enda kjipere for Sony/utviklerene som må kompatibilitetsteste ALLE spillene som noen sinne er gitt ut til PS3.

Det er rett og slett ikke mulig å gjennomføre uten tap av profitt eller kompatibilitet.

Lenke til kommentar

Tipper at Sony og Microsoft jobber med en løsning slik som Onlive http://www.onlive.com/#1

 

Om de allikevel skulle komme med en konsoll tror jeg at det blir siste generasjon med konsoll, så blir alt online-basert.

Infrastrukturen bør i så fall bli betydelig bedre. Her i Norge er det ikke et så voldsomt stort problem, selv om ganske mange fortsatt har linjer som ikke egner seg til streaming.

I Storbritannia er saken helt annerledes. Der brukes kvoter på forbruk i meget utstrakt grad. I andre land er det kanskje mindre vanlig med bredbånd. En annen avgjørende faktor er forsinkelse (ping), det utelukker en del mobile løsninger, i tillegg til at enkelte levrandører i Norge har en helt vill ping til andre levrandører pga. dårlig infrastruktur. Det er rett og slett alt for mange selskaper som driver i bakgården (bokstavelig talt).

Lenke til kommentar

Er du sikker på at far din ikkje alt har kjøpt ps3 da? Det er jo snart jul...

 

Om det var meg du siktet til ha jeg PS3, ja. Jeg hadde først PS1 og PS2, før jeg tenkte å gå over til xbox i denne generasjonen. Etter at den andre boksen streiket gav jeg opp og kjøpte PS3 i stedet på impuls. Det verste er at da den første xboksen streiket kjøpte jeg Wi på impuls. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...