Gå til innhold

Bot for å "dusje" noen?


ViktorBravo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

for dagen regner det veldig mye her på vestlandet, og jeg såg en ung gutt ble "dusjet" dvs sprutet med vann av bilen som kjørte forran meg. Stakkars karen ble våt fra topp til tå. Da hjalp ikke paraplyen heller.

 

Det var mørk, han hadde ikke refleks på seg, og dammen i veien var svær så det var ikke mulig å kjøre forbi den. Jeg senket fart betydlig for å ikke gi han en dusj til etter kjæresten min sa at det sto en kar der. For å si det slik han så ikke så fornøyd ut.

 

Så jeg lurte på om det er straffbart å gjøre slik, eller om han bare hadde uflaks.

 

Bilen forranmeg kjørte forresten innenfor fartsgrensen.

Endret av ViktorBravo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan regne med bot ja. Det er ikke "aktsom kjøring" å sprute fotgjengere våt. Hadde han (fotgjengeren) refleks? Ikke det at jeg tror det fører til mildere straff for den som sprutet ham våt da.

Gutten hadde ikke refleks på, det var veldig mørk, fortauet var smal og det regnet så sterk at man såvidt kunne se noe annet en refleksjoner og lys.

 

Det kunne likegodt vært meg som dusjet han, for jeg så han heller ikke før etter.

 

Men jeg vil tro at gutten tenkte på alt annet en å skrive opp nr skiltet til bilen. Noe jeg ikke gjorde heller.Lurte bare på, siden jeg hadde hørt en historie "fra en kompis sin far sin bekjent" som mistet lappen på denne måten.

Lenke til kommentar

Han kan regne med bot ja. Det er ikke "aktsom kjøring" å sprute fotgjengere våt. Hadde han (fotgjengeren) refleks? Ikke det at jeg tror det fører til mildere straff for den som sprutet ham våt da.

Regne med bot? Hvordan skal dette gå for seg? Tilfeldige situasjoner som dette resulterer sjelden i noen former for sanksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørte en grei historie da jeg holdt på å kjøreopp. Ja, jeg og sensoren traff tonen og hadde en god dialog gjennom hele oppkjøringen :)

 

Tilbake til poenget: Han sa at det hadde tidligere vært et tilfelle hvor en elev hadde kjørt ut i en dam som var synlig på lang avstand og sprutet ned en gammel dame på oppkjøringen. På dette strekket er det dobbelt felt, vi snakker om fjøsangerveien for de som er lokalkjent (Mye vann der når det regner). Det som skjedde var da at han strøk for uaktsom kjøring og måtte i ettertid betale bot og erstatning til den eldre damen som tok nr på bilen og anmeldte "fører av bil". For alt jeg vet overdrev han historien, men man skal ikke se bort i fra at dette tilfellet er serriøst pga sensoren selv var vitne til saken.

Lenke til kommentar
§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Så ja det for såvidt straffbart å gjere dette, men det skal ein del til for å bli tatt for dette.

Dette vil bryte mot flere paragrafer i vegtrafikklova som f.eks at du skal tilpasse farta slik at du ikkje volder ulempe for andre. I tillegg så er vel dette nødvendigvis rekna som eit trafikkuhell sidan du med bilen har skada/øydelagt ein anna person sine eigendelar/eigendom? I så tilfelle så er bilføraren også pliktig til å stoppe for å tilby hjelp til den som er skadelidande, samt oppgi navn og adresse.

 

Ein kan vel også nemne at den vanligaste reaksjonen som du som bilfører får i eit slikt tilfelle vil være i form av sivilt søksmål der du må dekke utgiftene som du har påført fotgjengeren. Dette vil då ofte være utgifter til rens av klær, skada elektronikk og muligens også utgifter til taxi og liknande sidan vedkommande kanskje ikkje kan fortsette til fots etter ein slik kalddusj. Det å levere inn anmeldelse slik at bilføraren får bot er det ikkje så mange som bryr seg om, dei fleste vil berre ha dekt sine utgifter.

Lenke til kommentar

Mye bra her. Ja regner med at bilførern må erstatte hvis han gutten hadde skrevet opp skiltnr. Det så ikke sån ut, så regner med at han slipper unna. Gutten bare stå der og visste ikke hvor han skulle av seg.

 

Så forrestenen syklist som ble truffet av en gedigen bølge da en buss kjørte forbi på veien til byn. Han hadde ikke notert seg skiltnr heller. Tror de fleste ikke vet at man kan få erstatning. Jeg har f.eks ble dusjet flere ganger, med både ipod og telefon i lommen. Men ingenting ble ødelagt eller at jeg tenkte jeg må ha erstating på det. Det ble bare et par morsomme historier utav det.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Måten dette burde fungere på er at de som kjører bak en bil, som spruter ned noen på denne måten; .. Tar bilde av skiltnummer, kjører tilbake til den som ble sprutet ned og utveksler navn, og bildet.. (Om en som den ned-spruta faktisk var så heldig at noen kjørte bak da..)

 

På så måte kan de stoppes de som gjorde galt med vilje..

 

Og de som ikke så noen i mørket, få det de fortjener.. Henholdsvis en bot, eller en frikjennelsene..

 

('Ref-lex·vest'; burde være påbudt for gående, om det ikke alt er det..)

 

Det er ikke så veldig vanskelig.. Men jeg må si jeg lurer på om det er lov å ta ett bilde når en kjører.. Så mulig det burde vert unntak i reglen om å bruke mobiltelefon når en kjører bil. Men som jeg veit, gjelder det ikke kamera, om en er så heldig å ha ett i bilen om slikt svineri skulle forekomme.. ;)

Endret av Gomp|
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig vanskelig.. Men jeg må si jeg lurer på om det er lov å ta ett bilde når en kjører.. Så mulig det burde vert unntak i reglen om å bruke mobiltelefon når en kjører bil. Men som jeg veit, gjelder det ikke kamera, om en er så heldig å ha ett i bilen om slikt svineri skulle forekomme.. ;)

 

Nei det er ikkje lov å bruke kamera medan du kjøyrer, men det ser ut som at praksisen er at når kamera har blitt brukt til å dokumentere ulovlegheiter så får ikkje den som fotograferer straff. Har vært ein del eksempler på f.eks bilister som har kjøyrt etter og filma biler som har f.eks kjøyrt med usikra last.

 

Men du treng ikkje bildebevis for å vinne ei slik sak, det er nok å sannsynliggjere at dei faktiske forhold har skjedd. Dersom den som kjøyrer i bilen bak er villig til å vitne så er dette like bra som eit bilde (sidan bilde stort sett berre vil vise bilen som ein hevder har gjort noke ulovleg og ikkje sjølve handlinga).

 

 

PS, refleksvest er ikkje påbudt for gåande, ei heller bruk av vanlig refleks. Men det er anbefalt.

Lenke til kommentar

Det var en fotograf i en avis som tok bilde av en mopedist med en stige tredd nedover hodet, minns å huske at fotografen også fikk en reaksjon etter denne episoden..?

 

Å ta et bilde av noen som gjør noe galt mens man selv kjører gjør jo ikke akkurat at man blir regna som så veldig mye bedre vil jeg tro..

Lenke til kommentar

Å ta et bilde av noen som gjør noe galt mens man selv kjører gjør jo ikke akkurat at man blir regna som så veldig mye bedre vil jeg tro..

Du husker kanskje den episoden hvor TV2 fulgte etter og filmet en bil fra Statsministerens Kontor (SMK) som kjørte for fort, uten blålys, uten særlig grunn? Etter det jeg husker endte det med at både TV2-sjåføren og SMK-sjåføren fikk bøter.

Lenke til kommentar

Å ta et bilde av noen som gjør noe galt mens man selv kjører gjør jo ikke akkurat at man blir regna som så veldig mye bedre vil jeg tro..

Du husker kanskje den episoden hvor TV2 fulgte etter og filmet en bil fra Statsministerens Kontor (SMK) som kjørte for fort, uten blålys, uten særlig grunn? Etter det jeg husker endte det med at både TV2-sjåføren og SMK-sjåføren fikk bøter.

Det var vel episoden der Giskes bil ble filmet i 140 du tenker på?

 

Her råkjører sjåføren med Giske i baksetet

 

Begge fikk bot

Lenke til kommentar

Å ta et bilde av noen som gjør noe galt mens man selv kjører gjør jo ikke akkurat at man blir regna som så veldig mye bedre vil jeg tro..

Du husker kanskje den episoden hvor TV2 fulgte etter og filmet en bil fra Statsministerens Kontor (SMK) som kjørte for fort, uten blålys, uten særlig grunn? Etter det jeg husker endte det med at både TV2-sjåføren og SMK-sjåføren fikk bøter.

 

Der har du en annen en ja sak som er mer kjent ja ;)

 

Takk for det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...