Gå til innhold

Kupp på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ringte selger og avtalte salg. Men så hørte jeg ikke noe mer før jeg to dager senere fikk en sms der han ville ha 3600 for den. Nå ser jeg at prisen er høynet til 3900 på finn.no.

 

Synes det var fullstending useriøst av selger, og svarte derfor ikke på hans sms.

 

Dette skjer av og til når selger skjønner at det er mulig å dra inn mye mer enn det han har annonsert varen for. Det skal da sies at det er ulovlig - i henhold til avtaleloven og kjøpsloven er tilbudet bindende for selger i det mottaker blir gjort kjent med det, og i denne sammenhengen vil det i praksis bety i det selger blir kontaktet av en potensiell kjøper.

 

Jeg kom borti dette en gang for noen måneder siden, kjøper sa at grunnet stor pågang ville han ikke selge til annonsert pris, men ville heller starte en budrunde. Jeg ga beskjed om at dette er ulovlig, da med henvisninger til konkrete paragrafer i avtaleloven og kjøpsloven (som jeg ikke gidder lete opp akkurat nå), og tilfeldigvis viste det seg at selger var såpass rettskaffen at han ga seg på det, og solgte til meg til annonsert pris (ettersom jeg var den første som tok kontakt).

Lenke til kommentar

Jeg ringte selger og avtalte salg. Men så hørte jeg ikke noe mer før jeg to dager senere fikk en sms der han ville ha 3600 for den. Nå ser jeg at prisen er høynet til 3900 på finn.no.

 

Synes det var fullstending useriøst av selger, og svarte derfor ikke på hans sms.

 

Dette skjer av og til når selger skjønner at det er mulig å dra inn mye mer enn det han har annonsert varen for. Det skal da sies at det er ulovlig - i henhold til avtaleloven og kjøpsloven er tilbudet bindende for selger i det mottaker blir gjort kjent med det, og i denne sammenhengen vil det i praksis bety i det selger blir kontaktet av en potensiell kjøper.

 

Jeg kom borti dette en gang for noen måneder siden, kjøper sa at grunnet stor pågang ville han ikke selge til annonsert pris, men ville heller starte en budrunde. Jeg ga beskjed om at dette er ulovlig, da med henvisninger til konkrete paragrafer i avtaleloven og kjøpsloven (som jeg ikke gidder lete opp akkurat nå), og tilfeldigvis viste det seg at selger var såpass rettskaffen at han ga seg på det, og solgte til meg til annonsert pris (ettersom jeg var den første som tok kontakt).

 

Det eneste fornuftige man som selger kan gjøre,såfremt det ikke er inngått en bindende "kontrakt" er og avslutte salget totalt så for og utlyse vare igjen på et senere tidspunkt.Men så fremst varen ikke er avhentet/betalt står selgeren fritt og oppheve eventuelle avtaler,men ikke til og heve prisen på et senere tidspunkt etter at avtalen har kommet til en enighet.

 

Jeg selger titt og ofte på nettet,har bestandig sagt til potensielle kjøpere at førstemann til mølla får kjøpe varen.

En gang fikk jeg en jækla sur kjøper,det var en vare som kjøper faktisk fikk prutet kraftig,da han ikke møtte opp til avtalt tid "tok kontakt et døgn senere" solgte jeg gjenstanden til nestemann som faktisk ga full pris.

Lenke til kommentar

Men så fremst varen ikke er avhentet/betalt står selgeren fritt og oppheve eventuelle avtaler

 

Nei, så lenge det kan bevises at avtale om kjøp er inngått (noe som er enkelt dersom avtalen er inngått via e-post) er denne bindende for selger (og kjøper også, for den del). Den kan kun oppheves dersom begge parter er enige om det.

 

(selger er imidlertid fri fra sine forpliktelser dersom kjøper ikke oppfyller sin del av avtalen (betaling og avhenting) innen "rimelig tid" - men da kan selger også, dersom han ønsker det, kreve at kjøper overholder sin del av avtalen)

Lenke til kommentar

Men så fremst varen ikke er avhentet/betalt står selgeren fritt og oppheve eventuelle avtaler

 

Nei, så lenge det kan bevises at avtale om kjøp er inngått (noe som er enkelt dersom avtalen er inngått via e-post) er denne bindende for selger (og kjøper også, for den del). Den kan kun oppheves dersom begge parter er enige om det.

 

(selger er imidlertid fri fra sine forpliktelser dersom kjøper ikke oppfyller sin del av avtalen (betaling og avhenting) innen "rimelig tid" - men da kan selger også, dersom han ønsker det, kreve at kjøper overholder sin del av avtalen)

 

Da lærte jeg noe nytt i dag,faktisk så er dette en fordel for selger også.Ofte jeg får mailer av personer som absolutt skal ha en vare jeg selger men ingenting skjer,legalt kan jeg da forlange kjøpet gjennomført.

 

Man kan også sikre seg mot bindende avtaler helt fra til salget er avsluttet.

 

Selger legger ut for salg på et nettsted. jf § 9 (om selger hadde skrevet "uten forbindtlighet", "uten obligo" eller lignende ville ikke hendvendelsen kunne blitt betraktet som et tilbud, men en oppfordring til og gjøre et tilbud

kilde

 

Og tilslutt avtaleloven "Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer".

Lenke til kommentar

Man kan også sikre seg mot bindende avtaler helt fra til salget er avsluttet.

 

Selger legger ut for salg på et nettsted. jf § 9 (om selger hadde skrevet "uten forbindtlighet", "uten obligo" eller lignende ville ikke hendvendelsen kunne blitt betraktet som et tilbud, men en oppfordring til og gjøre et tilbud

 

Det er riktig - i sånne tilfeller blir dog avtale om salg bindende (for begge parter) i det selger takker ja til ett tilbud fra en potensiell kjøper.

 

 

Det er §3 jeg bruker å henvise til - jeg er nemlig veldig opptatt av å få aksepten telegrafert når jeg har gitt tilbudet per telegram :D

Lenke til kommentar

Når det gjelder annonser mv. rettet til en ubestemt krets av personer, har et utgangspunkt for tolkingen av slike utsagn vært at dette er oppfordringer om å komme med tilbud.. og da blir det den som kommer med et tilbud på salgsobjektet som kommer med det bindende tilbudet. det er derfor ikke nødvendig ved normale salgsannonser vet foto.no eller finn.no av privatpersoner.

 

nå er det ikke bare bare å henvise til avtaleloven som er antikvarisk for å si det mildt.. kjøpsloven (om ikke det en næringsdrivende som selger) spiller også inn, men den er like gyldig i dag som da de sendte telegram ;) og loven vil i praksis være relevant for den som sender et tilbud med epost til selger for så å angre seg og sende det i en ny epost etterpå (selv da kan det være problematisk).. men dette err flisespikkeri som forhåpentligvis ikke blir nødvendig å tenke på i praksis. Om man skal begynne å problematisere om det er bindende tilbud eller ikke fordi leveringsvilkår ikke er avtalt (eller hva rimelig tid betyr) kan man liksågodt kontakte en advokat.

 

avtaler som er muntlige er like gyldige som er skrevne, men ikke like enkle å bevise.. og de fleste vil ikke bruke tid/penger på å dra en sak gjeldende noen tusen for rettsystemet. det er dog ingen høyesterettspraksis for dette, så de som er villige kan jo prøve seg :) er jo høyesterettsaker om støvlettheler til tusen kroner så alt er mulig ;)

Endret av romanticide
Lenke til kommentar

Dette skjer av og til når selger skjønner at det er mulig å dra inn mye mer enn det han har annonsert varen for. Det skal da sies at det er ulovlig - i henhold til avtaleloven og kjøpsloven er tilbudet bindende for selger i det mottaker blir gjort kjent med det, og i denne sammenhengen vil det i praksis bety i det selger blir kontaktet av en potensiell kjøper.

 

Kjøpsloven gjelder ikke kjøp/salg mellom privatpersoner. Den dekker derimot forholdet mellom forbruker og en profesjonell part.

Lenke til kommentar
§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

 

Mao, kjøpsloven gjelder alle kjøp som ikke er dekket av forbrukerkjøpsloven (som kun dekker salg fra næringsdrivende til forbruker) eller avhendingsloven :)

 

http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...