Gå til innhold

Refleksjon: Det perfekte speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merk at jeg ikke ber om å få henge sirkelrunde bilder på veggen. Poenget er naturligvis at kameraets forhåndsbestemte format representerer en meget betydelig beskjæring i forhold til hva objektivet faktisk "ser". Jeg kunne tenke meg å foreta denne beskjæringen selv, - i ettertid. Hvis man tegner en sirkel på et papir og plasserer størst mulige rektangler med 4:3 eller 3:2 forholdstall inni sirkelen, så ser man jo umiddelbart hvor mye man mister.

Så du denne posten:

Tja. Ikke nødvendigvis, det finnes noen objektiver som tegner ovale bilder bedre tilpasset formen på sensoren.

 

Vi er nok forøvrig utstyrt med to øyne for dybdesynets skyld.

Dybdesyn, redundans,... Vi har muligens syn for å unngå å bli spist opp og for å se mulige partnere. Det hindrer oss ikke i å bruke synet til mye annet rart i dag.

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte kun det jeg siterte. Jeg er altså uenig i at øynene ser "sirkelrunde bilder". Hvis du lager en skisse av noe du ser på vil du se at formatet til denne skissen er ganske langt unna en sirkel.

 

Det stemmer. Og når du legger hodet på skrå, så får du en skrå ellipse.

 

Om sensor var sirkelrund, så kunne man rotere kamera akkurat som det passet seg. Og for eksempel kunne det digitale vateret gjort det mulig å rette horisonten med ett museklikk. :)

Lenke til kommentar
...Og for eksempel kunne det digitale vateret gjort det mulig å rette horisonten med ett museklikk. :)

Men man måtte fremdeles gjøre en interpolasjon. Løsningen er altså at sensoren må henges opp fritt inni kamera-huset og ha et lodd i underkant slik at pixlenes retning alltid alignes med moder jord, uansett hvor klønete man er med å rette opp stativet :-)

 

-k

Lenke til kommentar

Men man måtte fremdeles gjøre en interpolasjon. Løsningen er altså at sensoren må henges opp fritt inni kamera-huset og ha et lodd i underkant slik at pixlenes retning alltid alignes med moder jord, uansett hvor klønete man er med å rette opp stativet :-)

Jojo - men så skal man ha mulighet til å endre ønsket horisont til skrå-bilder - ekstra gyroskop og instillingsmulighet.

 

Eller finne en svindyr, alternativ, high-tech super-duper-løsning.

Lenke til kommentar

Fair enough, men hvis du legger godviljen til skjønner du kanskje poenget mitt - speilet skal bort over tid!

Tja. Jeg er ikke sikker.

 

Mulig det blir et nisjeprodukt over tid, men det er en del teknologier som rett og slett ikke finnes i dag som må til før EVF-kamera skal yte bedre enn OVF på en del områder.

 

Om EVF noensinne kommer til å yte bedre på alle områder spørs på hvor optimistisk du er med tanke på teknologiutviklingen. Når det gjelder f.eks. autofokus og oppdateringshastighet så er nok det beste vi kan håpe på at EVFen blir "bra nok", altså at forskjellen ikke blir merkbar i praktisk bruk.

 

Ja, det er klart at det eneste som kan få en EVF til å få "bedre" bilde enn et speil ned til linsa, er jo hvis du legger til informasjon over bildet, får sterkere lys eller lignende. Selve det optiske BILDET som vises vil jo aldri bli like bra.

Lenke til kommentar

Først ble det automatisk lukker/blender, så autofokus, så auto-ISO, så auto-hvitbalanse, så ansiktsgjenkjenning, så smilgjenkjenning, så Auto-scene med automatisk motivjustert metning, kontrast etc.

 

Hva blir neste automatiseringssteg, mon tro?

 

Hørt om ACQUINE (Aesthetic Quality Inference Engine)? Slett ikke utenkelig at innen 5 år har de første kameraene fått innebygd en live syntetisk vurdering av estetikk ("Pass på at Auto-SCN er valgt, veiv så rundt med kameraet inntil Estetisk verdi (øverst til høyre på skjermen) viser høyere enn 75%, trykk så på utløseren (evt kan du velge Auto-utløser).").

 

Får i så fall håpe at det enkelt kan slås av...wink.gif

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at ACQUINE gjør en bedre jobb enn mange mennesker. Har sett mye FÆLT i diverse album på facebook. :p

 

ACQUINE kombinert med ekstremvidvinkel og kjempehøy oppløsning hadde vært noe. Bare å knipse så man får med seg ALT, så fikser programvaren det beste utsnittet for deg!

Når du står ved eiffeltårnet eller Grand Canyon så gjør GPS/kompass et oppslag, og "kameraet" henter ned det høyest ratede bildet fra samme sted på flickr. Garantert bedre komposisjon, stativ, pent lys... Faktisk et kamera uten objektiv eller sensor.

 

-k

Lenke til kommentar

Hmm, må si meg uenig (bortsett fra øyestyt AF, som jeg hadde på EOS-3'en min).

 

For MIN del, startet jeg i "idiotmodus", dvs helautomatisk, grønnn modus når jeg var fersk med kamera og foto.

 

Etter som jeg har lært mer om foto, har jeg gått mer og mer BORT fra automatiske/semiautomatiske mikkmakkfunksjoner, av den enkle grunn av at jeg ikke lenger har kontroll over prosessen.

 

Når du overlater prosessen til automatiskken, gir du også etter min mening fra deg noe av det som er essensielt med fotografering, nemlig det kreative aspektet.

 

Kunnskap i kombinasjon med kreativitet, vil altid banke ting som "automatisk matrixmåling med intelligent a-dep, auto ISO, max auto HDR-turbo".

 

Det eneste jeg er direkte avhengig av, er en RASK og PRESIS autofokus, all annen dritt (ja), klarer jeg meg fint uten.

 

Men det er kanskje bare meg..? :roll:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...