Gå til innhold

Catalyst 10.10 er ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett flere steder på min leting etter informasjon om APP at folk melder å ha fått fargebalansen endret (mot rødt) etter å ha installert disse driverne. Jeg har ikke merket dette selv, men her er en quote fra en tilfeldig valgt tråd i tilfelle noen sliter med dette:

 

carbo 10-23-2010 12:45 PM

Some peoples report that the screen color can appear little bit pink after installing 10.10 drivers.

 

Just need to do : Catalyst Control Center > Options > Preferences > Restore Factory Defaults Sorted

 

Si gjerne i fra dersom noen har problemet og dette fungerte for dere.

 

EDIT: Det ser ut til at APP har skiftet navn til ATI Stream Technology.

 

Litt OT; er det noen som vet i hvor stor grad OpenCL er blitt implementert i spill?

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Vil anbefale folk å ta en komplett avinstallering med driver sweeper etterpå før de installerer de siste driverne. Jeg fikk plutselig grønn skjerm hver gang jeg skulle spille av video fra youtube etter å ha installert vanlig (automatisk) ved hjelp av Steam.

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke hvordan så mange kan ha problemer med driverne.

Har flere ganger oppdatert driverne uten å fjerne de gamle uten det minste problem.

 

Her kan man bli fristet til å tro at det er dem som tukler med driverne på en eller annen måte som får problemer.

 

Om skjermkortet feiler , og man tror at det er noen galt med driverne, hvilken garanti har man for at det ikke er noe helt annet som er det virkelige problemet ?

Lenke til kommentar

Vært noen måneder siden sist jeg testet nyeste Ati-driver i et GNU/Linux-miljø. Kan tenkes jeg prøver igjen, da jeg har diverse scripts i bakhånd.

 

 

Hva skal du med eyefinitystøtte i linux til?

Skal da ikke være så vanskelig å fatte? GNU/Linux desktop + 3 skjermer = ???

 

Ati-drivere og GNU/Linux er helvete nok med kun en skjerm, et dobbelt helvete med 2 og slik fortsetter det. Men ja; Phoronix er stedet.

 

jeg forstår ikke

Lykkelig ignorant skal du være.

Lenke til kommentar

En av nyhetene som har blitt implementert i hotfixen til denne driveren er Morphological Anti-Aliasing (MLAA). Etter det jeg har lest rundt om på nettet har ATI valgt å implementere MLAA som et slags post-processing-filter. Meget forenklet vil det si at effekten først legges på det ferdig renderede bildet rett før det sendes til skjermen, istedenfor underveis i bildelagingsprosessen. Selv om dette i seg selv ikke er en ny måte å implementere AA på brukes det her en visstnok meget god metode for å oppnå selve effekten; nemlig morphological. Metoden har vist seg å gi veldig gode resultater for effekt i forhold til ytelsestap sammenlignet med andre typer AA. I tillegg gjør post-processing-implementasjonen at funksjonaliteten er uavhengig av om spillet støtter AA internt eller ikke, så man kan bruke den på spill som for eksempel GTA4. Ulempen er at den da påvirker hele bildet uten diskriminering slik at menyer, tekstbokser og liknende påvirkes, noe som kan gjøre disse elementene mindre tydelige.

 

MLAA-funksjonaliteten er implementert i den nye 10.10a hotfixen, men er i utgangspunktet kun aktivert for 6xxx-serien. Den kan likevel aktiveres for tidligere ATI-kort ved hjelp av litt fiksing med en inf-fil. Se kilder for mer informasjon og nedlastinger.

 

Kilder og mer informasjon (vær obs på at det ikke er garantert at metodene for aktivering fungerer for ditt kort. Jeg frasier meg herved ethvert ansvar for eventuell skade, død og masseødeleggelse som følger av bruk av følgende lenker):

 

Grov informasjon om metode, samt veiledning for aktivering på andre modeller enn 6xxx:

http://www.geeks3d.com/20101023/tips-what-is-the-morphological-anti-aliasing-mlaa/

Diskusjoner om metode og aktivering på andre modeller enn 6xxx:

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=58835

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=331108

Noe informasjon om metode:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-6870-radeon-hd-6850-barts,2776-4.html

Relativt inngående diskusjon rundt metode og implementering:

http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=585703

Inngående dokument om metode:

http://visual-computing.intel-research.net/publications/papers/2009/mlaa/mlaa.pdf

 

 

Denne posten er basert på informasjonen jeg har kommet meg gjennom så langt, og kan inneholde feil og lite optimalisert setningsoppbygning. Kommenter gjerne dersom dere er uenig med noe.

 

EDIT: Takk for påpekningen om post-processing MistaPi, det ser ut til å stemme det ja.

 

Jeg har nå aktivert MLAA for mitt Radeon HD5870, og det fungerer utmerket i Split/Second og GTA4. Grafikken ser absolutt bedre ut uten at fps påvirkes merkbart, og tekst og liknende påvirkes ikke så mye at det blir forstyrrende i de nevnte spillene. Uansett er det enkelt å slå av og på effekten.

 

For å aktivere lastet jeg ned 10.10a hotfix-driveren med den endrede inf-filen inkludert herfra, og installerte over den originale 10.10a.

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Det er vel mer at MLAA er en post-processing filter enn at AMD har valgt å implentere det som en.

MLAA skiller heller på noen typer kanter (geometri, texture, alpha/transparency) og gjør derfor en mer omfattene jobb enn ren MSAA, og det med ofte en veldig liten ytelse tap. MLAA kan også brukes i samsvar med MSAA for en enda bedre effekt.

Spill utviklere ser også ut til å omfavne MLAA, ihvertfall spesielt på konsoll siden. Noe som kan bety at vi vil få mer MLAA vennlige spill til PC bl.a mtp fonter.

5xxx eiere vil få MLAA offisielt med Catalyst 10.12.

 

Jeg tar av hatten for AMD her, en veldig bra funksjon.

Lenke til kommentar

Kan melde om at denne driveren er ubrukelig for x-fire. Jeg har selv 2x5850 og en kompis av meg kjører 2x5870. Etter oppgradering til 10.10 i går fungerer ikke lenger crossfire i flere spill, som f.eks BFBC2. Har prøvd med crossfire pakken som fulgte med driveren, og har også prøvd med 10.10a som visstnok skulle fikse det. Det hjalp ikke i det hele tatt. Driveren er nå avinstallert og bruker 10.5 i stedet. Begynner å bli rimelig lei amd og ustabilitet i drivere. Når crash to desktop har blitt en vane er det noe alvorlig galt.

 

Tester de ikke disse driverene før de legges ut?

 

Håkon

Lenke til kommentar

Kan melde om at denne driveren er ubrukelig for x-fire. Jeg har selv 2x5850 og en kompis av meg kjører 2x5870. Etter oppgradering til 10.10 i går fungerer ikke lenger crossfire i flere spill, som f.eks BFBC2. Har prøvd med crossfire pakken som fulgte med driveren, og har også prøvd med 10.10a som visstnok skulle fikse det. Det hjalp ikke i det hele tatt. Driveren er nå avinstallert og bruker 10.5 i stedet. Begynner å bli rimelig lei amd og ustabilitet i drivere. Når crash to desktop har blitt en vane er det noe alvorlig galt.

 

Tester de ikke disse driverene før de legges ut?

 

Håkon

 

Så du la inn Catalyst profile 10.10 også?

 

 

 

 

 

Driveren fungerte perfekt for meg med 2x5870

 

 

 

 

Og bc2 er det eneste jeg spiller :p

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Installerte først catalyst og så profile. Restartet PCen og fikk en slags beskjed fra profile som spurte hva jeg hadde lyst til å gjøre. Trykket GO og kom inn i catalyst, så da regnet jeg med det var greit? Mulig jeg har gjort noe feil der, men i såtilfelle var det noe lite intuitivt man må fikle med for å få det til å fungere...

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...