Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Lexus IS 200 [1999 - 2003]


bad__ip

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er på utkikk etter bil med bakhjulstrekk og gode kjøreegenskaper, vet at IS 200 er helt jævlig på vinterføre, men digger bilen så det skal ikke være noe problem.

 

Er 20 år og har fast jobb, har tittet på noen på Finn.no og funnet gode eksemplarer mellom kr. 105 000,- og 185 000,- der den store forskjellen er antall km. kjørt.

 

Så lurer på om noen har noe erfaring med Lexus IS 200, hva jeg skal se etter, hva som burde gjøres med de og pris jeg burde betale.

 

Er det fordel eller ulempe at bilen er import? Og hva vil det koste og importere ett godt eksemplar?

 

Har tittet på disse:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=21755212 (elsker ikke fargen, men digger resten, ser ut til å være i utrolig bra stand!)

 

http://www.finn.no/f...nnkode=24676613 (en av de billigere å oppdrive, men har passert 200 000 km)

 

http://www.finn.no/f...nnkode=24693915 (import, lav km og "lav" pris)

 

Så kan noen hjelpe meg med erfaringer, hvordan bilene holder seg, gjerne også hvor dyrt det er med service og forsikring på disse bilene.

 

MVH

bad__ip ph34r.gif

Endret av bad__ip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke feil så tar merkeverksted høyere pris på Lexus-servicer enn Toyota. Kanskje en ting å tenke på før du kjøper. Samtidig kan du få Celica T-sport (~195HK) til rundt samme pris som den dyreste IS200 du ser på ;)

 

Edit: For ikke å snakke om Corolla T-sport, men kanskje litt for mye ulv i fåreklær for deg?

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Tar jeg ikke feil så tar merkeverksted høyere pris på Lexus-servicer enn Toyota. Kanskje en ting å tenke på før du kjøper. Samtidig kan du få Celica T-sport (~195HK) til rundt samme pris som den dyreste IS200 du ser på ;)

 

Edit: For ikke å snakke om Corolla T-sport, men kanskje litt for mye ulv i fåreklær for deg?

 

Men de har desverre ikke bakhjulstrekk som trådstarter vil ha :)

Lenke til kommentar

Snakk om å få lite bil for pengene :nei: Eneste jeg ville vurdert "som sommerbil" er den første men tenk på alt annet snadder du får til den prisen... Lexus er bare en dyr Toyota og like triste som de også spør man meg. Nei huff dårlig valg men man lærer med aldern :p

 

P-S Du bor i et vinterland...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Snakk om å få lite bil for pengene :nei: Eneste jeg ville vurdert "som sommerbil" er den første men tenk på alt annet snadder du får til den prisen... Lexus er bare en dyr Toyota og like triste som de også spør man meg. Nei huff dårlig valg men man lærer med aldern :p

 

P-S Du bor i et vinterland...

 

Hvor mange andre 4-dørs biler med bensin rekkesekser, presis 6-trinns girkasse, bakhjulstrekk & nydelige kjøreegenskaper har du å velge i til samme pris? Uten å sjekke (finn.no er nede?) vil jeg anta at tilsvarende e46 320 ligger en del høyere i pris. Kjøper man gode vinterdekk er heller ikke bakhjulstrekk noe problem.

 

Sammenlignet med andre biler fra samme periode fikk IS200 meget god omtale i tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å få lite bil for pengene :nei: Eneste jeg ville vurdert "som sommerbil" er den første men tenk på alt annet snadder du får til den prisen... Lexus er bare en dyr Toyota og like triste som de også spør man meg. Nei huff dårlig valg men man lærer med aldern :p

 

P-S Du bor i et vinterland...

 

Hvor mange andre 4-dørs biler med bensin rekkesekser, presis 6-trinns girkasse, bakhjulstrekk & nydelige kjøreegenskaper har du å velge i til samme pris? Uten å sjekke (finn.no er nede?) vil jeg anta at tilsvarende e46 320 ligger en del høyere i pris. Kjøper man gode vinterdekk er heller ikke bakhjulstrekk noe problem.

 

Sammenlignet med andre biler fra samme periode fikk IS200 meget god omtale i tester.

 

For det første hva skal man med 6 gir på en slapp sekser med 155 HK for meg blir det rett og slett tullete..

 

Jeg har har både en E klasse cupe 320 ca 220HK og en E280 193 HK og 5 gir holder i massevis.

 

Han kjøper for pokker ikke bilen for den har 6 gir i såfall så blir valget bare enda verre.

 

Jeg hadde vel kikket på MB og BMW kontra denne overprisa Toyota Carismaen.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

En tettsteget 6-trinns kasse gjør det lettere å holde turtallet på en slapp sekser i optimalt område. Hva du har gjort av erfaringer med vesentlig større motorer og 5 trinn er ikke fullt så relevant.

 

Jeg hadde vel kikket på MB og BMW kontra denne overprisa Toyota Carismaen.

 

Så var det dette med pris, finner du tilsvarende bmw (320i, alder, km og tilstand) som kan konkurere? Og ikke dra inn mercedes her da, vi snakker om kjøreglede ikke sofa på hjul ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde holdt meg unna E46, hvertfall nå. Hadde det vært et par år siden så kanskje, men ikke nå. Tiden har gått fra den, og med tanke på hvor enormt mye bedre en E90 er, så burde valget være enkelt. I tiden fremover tror jeg vi vil se et massivt prisfall på E46. Det som går an hvis du ikke har råd til E90 NÅ, er jo å kjøpe en "billig" E46 nå, som du har i et år eller to til E90 er kommet i mer overkommelig prisleie. E90 er rett og slett fantastisk  :thumbup:

 

Forslag til E46: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25059320

 

Jeg mener ikke å si at E46 er en dårlig bil, for det er den slett ikke. Det er en veldig ålreit bruksbil som ser bra ut og kjører bra. Men som mangler den helt store komforten, rett og slett. 

 

 

Lenke til kommentar

Seks gir er veldig behagelig. Jeg har savnet sjettegiret i alle biler jeg har eid, og de aller fleste jeg har kjørt over litt lengre tid/avstand.

 

Og Toyota Carisma ..? :roll:

 

Javel jeg har savnet det 7 men men. Jeg mente selvsagt Avensis men japsene er jo så like så fort gjort å blande riskokerne. Har ikke du stor sett kjørt rundt i en Saab 9000 da OML :p

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

En tettsteget 6-trinns kasse gjør det lettere å holde turtallet på en slapp sekser i optimalt område. Hva du har gjort av erfaringer med vesentlig større motorer og 5 trinn er ikke fullt så relevant.

 

Jeg hadde vel kikket på MB og BMW kontra denne overprisa Toyota Carismaen.

 

Så var det dette med pris, finner du tilsvarende bmw (320i, alder, km og tilstand) som kan konkurere? Og ikke dra inn mercedes her da, vi snakker om kjøreglede ikke sofa på hjul ;)

 

Du har lite peiling på MB skjønner jeg for man finner sjelden mer kjøreglede/komfort der er de fleste eksperter enige...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

En tettsteget 6-trinns kasse gjør det lettere å holde turtallet på en slapp sekser i optimalt område. Hva du har gjort av erfaringer med vesentlig større motorer og 5 trinn er ikke fullt så relevant.

 

Jeg hadde vel kikket på MB og BMW kontra denne overprisa Toyota Carismaen.

 

Så var det dette med pris, finner du tilsvarende bmw (320i, alder, km og tilstand) som kan konkurere? Og ikke dra inn mercedes her da, vi snakker om kjøreglede ikke sofa på hjul ;)

 

Du har lite peiling på MB skjønner jeg for man finner sjelden mer kjøreglede/komfort der er de fleste eksperter enige...

 

Si ifra når du kommer med noe konstruktivt som kan hjelpe trådtarter da...han spurte om noen hadde erfaringer med IS200 og ikke hvorvidt du synes det er en drittbil eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En tettsteget 6-trinns kasse gjør det lettere å holde turtallet på en slapp sekser i optimalt område. Hva du har gjort av erfaringer med vesentlig større motorer og 5 trinn er ikke fullt så relevant.

 

Jeg hadde vel kikket på MB og BMW kontra denne overprisa Toyota Carismaen.

 

Så var det dette med pris, finner du tilsvarende bmw (320i, alder, km og tilstand) som kan konkurere? Og ikke dra inn mercedes her da, vi snakker om kjøreglede ikke sofa på hjul ;)

 

Du har lite peiling på MB skjønner jeg for man finner sjelden mer kjøreglede/komfort der er de fleste eksperter enige...

 

Si ifra når du kommer med noe konstruktivt som kan hjelpe trådtarter da...han spurte om noen hadde erfaringer med IS200 og ikke hvorvidt du synes det er en drittbil eller ikke.

 

DITTO.

Lenke til kommentar

En tettsteget 6-trinns kasse gjør det lettere å holde turtallet på en slapp sekser i optimalt område. Hva du har gjort av erfaringer med vesentlig større motorer og 5 trinn er ikke fullt så relevant.

 

Jeg hadde vel kikket på MB og BMW kontra denne overprisa Toyota Carismaen.

 

Så var det dette med pris, finner du tilsvarende bmw (320i, alder, km og tilstand) som kan konkurere? Og ikke dra inn mercedes her da, vi snakker om kjøreglede ikke sofa på hjul ;)

 

Du har lite peiling på MB skjønner jeg for man finner sjelden mer kjøreglede/komfort der er de fleste eksperter enige...

 

Si ifra når du kommer med noe konstruktivt som kan hjelpe trådtarter da...han spurte om noen hadde erfaringer med IS200 og ikke hvorvidt du synes det er en drittbil eller ikke.

 

DITTO.

 

Nuvel, nå var det ikke jeg som begynte å slenge dritt her da...til din informasjon så gjorde jeg deg oppmerksom på at dine personlige meninger ikke er det som trådstarter er ute etter:)

Men du følte deg tydeligvis truffet siden dette var svaret ditt.

 

Men til trådstarter så beklager jeg den lille avsporingen fra min side, men jeg skal komme tilbake med mer relevante ting når jeg får svar fra en kompis som har en IS200:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Javel jeg har savnet det 7 men men. Jeg mente selvsagt Avensis men japsene er jo så like så fort gjort å blande riskokerne. Har ikke du stor sett kjørt rundt i en Saab 9000 da OML :p

 

Ja, og så? Selv i en 9000 savnet jeg sjettegiret - en bil som er relativt høyt giret. Jeg har også eid et par Forder og kjørt mye Toyota og Honda privat og i jobb.

Lenke til kommentar
Javel jeg har savnet det 7 men men. Jeg mente selvsagt Avensis men japsene er jo så like så fort gjort å blande riskokerne. Har ikke du stor sett kjørt rundt i en Saab 9000 da OML :p

 

Ja, og så? Selv i en 9000 savnet jeg sjettegiret - en bil som er relativt høyt giret. Jeg har også eid et par Forder og kjørt mye Toyota og Honda privat og i jobb.

 

Flott a gitt ha en god dag.

Lenke til kommentar

Hei,

 

er på utkikk etter bil med bakhjulstrekk og gode kjøreegenskaper, vet at IS 200 er helt jævlig på vinterføre, men digger bilen så det skal ikke være noe problem.

 

Er 20 år og har fast jobb, har tittet på noen på Finn.no og funnet gode eksemplarer mellom kr. 105 000,- og 185 000,- der den store forskjellen er antall km. kjørt.

 

Så lurer på om noen har noe erfaring med Lexus IS 200, hva jeg skal se etter, hva som burde gjøres med de og pris jeg burde betale.

 

Er det fordel eller ulempe at bilen er import? Og hva vil det koste og importere ett godt eksemplar?

 

Har tittet på disse:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=21755212 (elsker ikke fargen, men digger resten, ser ut til å være i utrolig bra stand!)

 

http://www.finn.no/f...nnkode=24676613 (en av de billigere å oppdrive, men har passert 200 000 km)

 

http://www.finn.no/f...nnkode=24693915 (import, lav km og "lav" pris)

 

Så kan noen hjelpe meg med erfaringer, hvordan bilene holder seg, gjerne også hvor dyrt det er med service og forsikring på disse bilene.

 

MVH

bad__ip ph34r.gif

 

Heisann.

 

En kompis av meg, Wipeout, gjorde meg oppmerksom på at du ønsker erfaringer med Lexus IS200

Jeg er en lykkelig eier av en 2000 mod IS200 som nå har gått ca 175000km. Jeg har hatt den på tredje året nå. En kan godt si at dette ikke er noe vinterbil men da er vel kanskje utgangspunktet at en ikke liker bakhjulsdrift på biler om vinteren. Jeg for min del liker dette. Jeg har riktig nok en automatkasse i tillegg noe som skulle gjøre saken enda verre muligens, men nei. Min erfaring med dette er at det ikke gjør saken verre i det heltatt, og jeg har prøvd andre bakhjulsdrevne biler om vinteren, ja. Uansett bil så er jo gode vinterdekk viktig, men passer på å sette de beste dekkene bak hver høst fordi de selvfølgelig slites mest på de hjulene det er drift på, men også fordi det er et møst i og med bilen ikke har motorvekten over hjula det er drift på. I kjent Lexus stil så er bilene godt utstyrt,og du ser av utstyrslista på den 2001 modellen du har sett på finn.no at du bla. har elektronisk diff-sperre om du skulle få bruk for dette.

Siden du spør etter bakhjulsdrift så regner jeg med at du er mere enn nok kababel til å håndtere dette like bra på vinterstid som på sommertid. Jeg tror du veit hva du driver med og dessuten er målrettet når det gjelder å velge den riktige bilen for DEG.

Jeg er ikke i tvil om at du vil bli fornøyd med ditt Lexus-eksemplar om du velger en IS200.

 

Når du spør om erfaringer med feil og hvor langt de har gått så vil jeg si at du skal ikke bry deg om at de har gått langt så lenge du kan dokumentere de viktige servicene. Og da mener jeg for eksempel regreim. (som skal byttes for hver 150000km på disse bilene)

Du veit at prisen henger nøye sammen med hvor langt bilen har gått og i dette tilfellet så bør du utnytte det til din fordel og velge en som gjerne har gått opp i mot 200000 eller mere om "storservicene" er tatt på den. Feil som oppstår er meget, meget lite. Jeg har kun opplevd 2 ting: Noe klakking i slakke stabstag forran, noe som ikke er til å unngå når den har gått et stykke og i tillegg med min aggressive kjørestil... (kremt...) Ingen kritisk sak overhodet, men kanskje til irritasjon over tid. Det andre er bæreklule forran. Har byttet begge disse av samme årsak som over. Jeg tok IKKE service hos merkeverksted (Toyota) etter å ha sjekket hva de skulle ha for en service. Jeg veit ikke om delene er noe dyrere enn Toyota sine i og med det er Toyota som produserer mange av lexus-delene, men min erfaring er at merkeverkstedet utnytter Lexus-merket for det det står for og gjerne priser det der etter. (akkurat som om at de tenker "har du råd til å kjøre Lexus så skal du jaggu få betale")

Jeg valgte et annet verksted som gjorde en utmerket jobb med bytte av bærekulene + en storservice. Dette kom på 3400kr. (har ikke detaljene over servicen her akkurat nå, men sjekket med en kompis som er bilmekaniker og han var ganske overrasket over at det ble så rimelig. (han tenkte sikkert også sånn at Lexus-servicer koster, ha ha)

 

Forsikring:

Nå er jeg 31 år og tror mulig at det er forskjell på våre forsikringspremier bare av den grunn at du er under 25 år. Jeg sjekket litt med forskjellige selskaper ut ifra mitt standpunkt og endte på Codan forsikring. Der jeg kunne få den ned i 5700kr/år med full kasko.

Kan godt tenke meg at Codan også blir det rimeligste for deg også. Når jeg sammenliknet med de kjente som Gjensidige og IF så skiller det tusenlapper :) Jeg fant ut at selv om jeg skulle finne på flytte de andre forsikringene mine til eks. IF for å få samlerabatt så er bilforsikringen såpass mye dyrere der at det ville lønne seg å skille den ut og tegne den hos Codan. (selvfølgelig har jeg i ettertid tegnet alle mine forsikringer hos Codan med 10% avslag på alt.)

 

Import:

Har ingen erfaring med Import eller ikke dessverre, men du kan høste flere erfaringer på www.tscnforum.no -egen tråd på IS200

 

Håper du fikk noe god info og lykke til med valget av din IS

Endret av sabohn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei,

 

er på utkikk etter bil med bakhjulstrekk og gode kjøreegenskaper, vet at IS 200 er helt jævlig på vinterføre, men digger bilen så det skal ikke være noe problem.

 

Er 20 år og har fast jobb, har tittet på noen på Finn.no og funnet gode eksemplarer mellom kr. 105 000,- og 185 000,- der den store forskjellen er antall km. kjørt.

 

Så lurer på om noen har noe erfaring med Lexus IS 200, hva jeg skal se etter, hva som burde gjøres med de og pris jeg burde betale.

 

Er det fordel eller ulempe at bilen er import? Og hva vil det koste og importere ett godt eksemplar?

 

Har tittet på disse:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=21755212 (elsker ikke fargen, men digger resten, ser ut til å være i utrolig bra stand!)

 

http://www.finn.no/f...nnkode=24676613 (en av de billigere å oppdrive, men har passert 200 000 km)

 

http://www.finn.no/f...nnkode=24693915 (import, lav km og "lav" pris)

 

Så kan noen hjelpe meg med erfaringer, hvordan bilene holder seg, gjerne også hvor dyrt det er med service og forsikring på disse bilene.

 

MVH

bad__ip ph34r.gif

 

Heisann.

 

En kompis av meg, Wipeout, gjorde meg oppmerksom på at du ønsker erfaringer med Lexus IS200

Jeg er en lykkelig eier av en 2000 mod IS200 som nå har gått ca 175000km. Jeg har hatt den på tredje året nå. En kan godt si at dette ikke er noe vinterbil men da er vel kanskje utgangspunktet at en ikke liker bakhjulsdrift på biler om vinteren. Jeg for min del liker dette. Jeg har riktig nok en automatkasse i tillegg noe som skulle gjøre saken enda verre muligens, men nei. Min erfaring med dette er at det ikke gjør saken verre i det heltatt, og jeg har prøvd andre bakhjulsdrevne biler om vinteren, ja. Uansett bil så er jo gode vinterdekk viktig, men passer på å sette de beste dekkene bak hver høst fordi de selvfølgelig slites mest på de hjulene det er drift på, men også fordi det er et møst i og med bilen ikke har motorvekten over hjula det er drift på. I kjent Lexus stil så er bilene godt utstyrt,og du ser av utstyrslista på den 2001 modellen du har sett på finn.no at du bla. har elektronisk diff-sperre om du skulle få bruk for dette.

Siden du spør etter bakhjulsdrift så regner jeg med at du er mere enn nok kababel til å håndtere dette like bra på vinterstid som på sommertid. Jeg tror du veit hva du driver med og dessuten er målrettet når det gjelder å velge den riktige bilen for DEG.

Jeg er ikke i tvil om at du vil bli fornøyd med ditt Lexus-eksemplar om du velger en IS200.

 

Når du spør om erfaringer med feil og hvor langt de har gått så vil jeg si at du skal ikke bry deg om at de har gått langt så lenge du kan dokumentere de viktige servicene. Og da mener jeg for eksempel regreim. (som skal byttes for hver 150000km på disse bilene)

Du veit at prisen henger nøye sammen med hvor langt bilen har gått og i dette tilfellet så bør du utnytte det til din fordel og velge en som gjerne har gått opp i mot 200000 eller mere om "storservicene" er tatt på den. Feil som oppstår er meget, meget lite. Jeg har kun opplevd 2 ting: Noe klakking i slakke stabstag forran, noe som ikke er til å unngå når den har gått et stykke og i tillegg med min aggressive kjørestil... (kremt...) Ingen kritisk sak overhodet, men kanskje til irritasjon over tid. Det andre er bæreklule forran. Har byttet begge disse av samme årsak som over. Jeg tok IKKE service hos merkeverksted (Toyota) etter å ha sjekket hva de skulle ha for en service. Jeg veit ikke om delene er noe dyrere enn Toyota sine i og med det er Toyota som produserer mange av lexus-delene, men min erfaring er at merkeverkstedet utnytter Lexus-merket for det det står for og gjerne priser det der etter. (akkurat som om at de tenker "har du råd til å kjøre Lexus så skal du jaggu få betale")

Jeg valgte et annet verksted som gjorde en utmerket jobb med bytte av bærekulene + en storservice. Dette kom på 3400kr. (har ikke detaljene over servicen her akkurat nå, men sjekket med en kompis som er bilmekaniker og han var ganske overrasket over at det ble så rimelig. (han tenkte sikkert også sånn at Lexus-servicer koster, ha ha)

 

Forsikring:

Nå er jeg 31 år og tror mulig at det er forskjell på våre forsikringspremier bare av den grunn at du er under 25 år. Jeg sjekket litt med forskjellige selskaper ut ifra mitt standpunkt og endte på Codan forsikring. Der jeg kunne få den ned i 5700kr/år med full kasko.

Kan godt tenke meg at Codan også blir det rimeligste for deg også. Når jeg sammenliknet med de kjente som Gjensidige og IF så skiller det tusenlapper smile.gif Jeg fant ut at selv om jeg skulle finne på flytte de andre forsikringene mine til eks. IF for å få samlerabatt så er bilforsikringen såpass mye dyrere der at det ville lønne seg å skille den ut og tegne den hos Codan. (selvfølgelig har jeg i ettertid tegnet alle mine forsikringer hos Codan med 10% avslag på alt.)

 

Import:

Har ingen erfaring med Import eller ikke dessverre, men du kan høste flere erfaringer på www.tscnforum.no -egen tråd på IS200

 

Håper du fikk noe god info og lykke til med valget av din IS

 

 

Hei,

 

tusen takk for ett kjempesvar sabohn, dette var til stor hjelp. Håper det er flere som har erfaringer de kan dele om denne bilen. Skal også ta en titt innom forumet som ble linket til i en av de tidligere postene :)

 

Skal følge med på markedet fremover nå, skal på ferie i 33 dager fra 14. november så blir ikke noe bilkjøp før jul men blir en forsinket julegave over nyttår :)

 

Da det gjelder bakhjulsdrift så er dette en smak og behag sak der jeg foretrekker skyv fra bakhjulene, har mer enn nok erfaring fra å kjøre bakhjulsdrevne Toyota Hiace på glatt føre i 2 sesonger og MB C180 så det skal nok gå bra.

 

Men ser at flere av bilene på finn.no er senket, og den dyreste jeg linker til i førstepost har justerbart senkesett, vil dette være en fordel for norsk føre med tanke på snø og grusveier?

 

En siste ting, hvordan er standard stereoanlegget i IS 200'en? Er glad i lyd :)

 

Men uansett, tusen takk for hjelp, håper på masse mer :)

 

MVH

bad__ip

Lenke til kommentar

Men ser at flere av bilene på finn.no er senket, og den dyreste jeg linker til i førstepost har justerbart senkesett, vil dette være en fordel for norsk føre med tanke på snø og grusveier?

 

Dette vil oppleves som et mareritt. Disse settene tilbyr svært liten fjæringsvei og er harde og stumpete. Så du kan jo selv tenke deg hvordan det blir når du kjører på snø og is på vinteren, gjerne "vaskebrett" aktig sådan. Ja, det vil riste noe helt for jævlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...