Gå til innhold

Hva er det beste router kjøp?


kan1

Anbefalte innlegg

Nevnte jo at WNDR3700 støttes av DD-WRT, har jo WNDR3700 selv og har prøvd både OpenWRT og DD-WRT, førstnevnte fungerer greit men fremdeles mye dårligere på det trådløse enn stock firmware, DD-WRT er mildt sagt håpløst på det trådløse.. Det blir ustabilt, dårligere rekkevidde og ytelsen faller HELT igjennom sammenlignet med stock firmware.

 

Dette har mest å gjøre med at verken DD-WRT eller OpenWRT normalt utvikler til Atheros SoC routere og derfor er det MYE optimalisering og utvikling igjen.

Med Broadcom SoC routere derimot fungerer stort sett begge helt nydelig, til og med Tomato firmware som jeg normalt opplever at gir best ytelse av DD-WRT, OpenWRT og Tomato støtter jo Asus RT-16N fult ut noe som er et stort pluss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nevnte jo at WNDR3700 støttes av DD-WRT, har jo WNDR3700 selv og har prøvd både OpenWRT og DD-WRT, førstnevnte fungerer greit men fremdeles mye dårligere på det trådløse enn stock firmware, DD-WRT er mildt sagt håpløst på det trådløse.. Det blir ustabilt, dårligere rekkevidde og ytelsen faller HELT igjennom sammenlignet med stock firmware.

 

Dette har mest å gjøre med at verken DD-WRT eller OpenWRT normalt utvikler til Atheros SoC routere og derfor er det MYE optimalisering og utvikling igjen.

Med Broadcom SoC routere derimot fungerer stort sett begge helt nydelig, til og med Tomato firmware som jeg normalt opplever at gir best ytelse av DD-WRT, OpenWRT og Tomato støtter jo Asus RT-16N fult ut noe som er et stort pluss!

 

Har du noe link til OpenWRT fila (RT-16N) ? Eneste jeg finner er at de ikke støtter den enda. :blush:

Lenke til kommentar

Dersom Apple AirPort Extreme hadde hatt AirTunes så hadde jeg nok glatt valgt den.

http://www.apple.com/no/airportexpress/features/airtunes.html

Så kunne jeg spilt musikk fra iPhone og iPad trådløst til stereoen. (må i dag bruke en mini-jack kabel! som er tilkoblet like ved trådløsrouteren! føles.. ueffektivt!)

 

Jeg savner trådløs streaming av musikk til stereoen med min nyinnkjøpte Netgear3700. Den mangler en mini-jack tilkobling der bak. Er kanskje en mulighet å legge til for 750 kr. Men det er litt drøyt. (kjøpe en AirPort Express). Dessuten for pc-musikk bruker jeg aldri iTunes, (men det gjør dama som har en MacBook) men kanskje det er mulig med en hack for å bruke andre lydkildeprogram i Win 7? (og fra Android eller symbiantelefoner?)

 

Ellers, hva med DLNA? Kunne ikke dette vært implementert i trådløsrouteren? Eller er dette kun i tv-er enda? Kan kanskje brukes til å streame musikk til stereo over wifi? Er det bare noen nye Nokia som kan dette? Eller Android også? Men det støttes vel uansett ikke av min iPhone.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på her, da jeg er på jakt etter ny router selv. Har en router fra Nextgentel (husker ikke hva den heter i farta) som nå må restartes 3-4 ganger i døgnet og så vidt greier å gi signaler fra stua og inn på kontoret.

 

Jeg er på jakt etter noe i prisklassen 500-1000,- og som garantert kan gi stabilt nett også gjennom flere vegger! Har sett på flere av de routerne som nevnes her, men er usikker på om det er noe man må se etter for å få godt signal i hele leiligheten (80 kvm). Vil en ny router bare være nok, eller bør man ha så så mange antenner eller noe lignende?

 

Vi har tre-fire PC'er (sjelden på samtidig), en nettverksprinter (ikke trådløs), og den tyngste trafikken på nettet vårt er nok nedlasting - litt gaming og streaming nå og da.

 

Vil eksempelvis Linksys E2000 være godt nok til dette, tror dere? Spesielt det med å få signal gjennom flere (tre-fire) vegger...

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt meg en Asus RT-16N etter at min DIR-855 "Piece of crap" død i kveld for andre gang. Takk for tråden og takk til Ramguy for en bra 'Write up' av de kraftigste routere på markedet :ph34r:.

 

Jeg betalte nesten 2000kr for den DIR-855 og den var den verste Router jeg har hatt noensinne. Beklager D-link, men det er vel den siste router jeg kjøper fra dere!

Lenke til kommentar

Har selv en DIR-825, sendte akkurat returmelding til Amentio.

Noe jeg har gjort tildigere, men fikk bare igjen en helt lik ny ruter med samme problemer.

- Ustabil

- Må restartes hele tiden

- Krasjer med minimal last.

Veldig enkelt og bruke, men den virker jo ikke så hva hjelper vel det.

Aldri mer D-link, jeg viste jo dette før jeg kjøpte den, men tengte "den koster jo nesten 2000, den må jo være bra", men jeg tok feil...

 

Jeg skjønner ikke at D-Link ikke tar disse ruterne av markedet når alle er ustabile.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at D-Link ikke tar disse ruterne av markedet når alle er ustabile.

 

Enig. Jeg sendt min DIR-855 tilbake til D-link gjennom en RMA for 6 måneder siden og fikk en 'Ny' router tilbake. Routeren jeg fikk tilbake var en <refurbished> ( Jeg vet ikke hva refurbished er på norsk) DIR-855 som fungerte verre enn den jeg sendt inn.

 

Før jeg kjøpte routeren leste jeg ganske mye på nettet og de fleste hadde skrevet at D-link sin DIR-855 er en fantastisk router med mange funksjoner, dual band ect.... Det ble en mega bomkjøp, men det skjer av og til så nå håper jeg at jeg får en positivt opplevelse med den Asus router som er i posten nå.

 

Uansett regner jeg med at det finnes mange folk som har en D-link produkt som er meget fornøyd med den. Men D-link er dessverre forbudt i huset mitt :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skjønner ikke at D-Link ikke tar disse ruterne av markedet når alle er ustabile.

 

Enig. Jeg sendt min DIR-855 tilbake til D-link gjennom en RMA for 6 måneder siden og fikk en 'Ny' router tilbake. Routeren jeg fikk tilbake var en <refurbished> ( Jeg vet ikke hva refurbished er på norsk) DIR-855 som fungerte verre enn den jeg sendt inn.

 

Før jeg kjøpte routeren leste jeg ganske mye på nettet og de fleste hadde skrevet at D-link sin DIR-855 er en fantastisk router med mange funksjoner, dual band ect.... Det ble en mega bomkjøp, men det skjer av og til så nå håper jeg at jeg får en positivt opplevelse med den Asus router som er i posten nå.

 

Uansett regner jeg med at det finnes mange folk som har en D-link produkt som er meget fornøyd med den. Men D-link er dessverre forbudt i huset mitt :p

 

 

Hvorfor velge asus, og er du noe fornøyd med denne etter en måneds tid?

Lenke til kommentar

Etter flere år med en D-link 615, som har fungert uten noe som helst tull helt til nå,

kjøpte jeg meg en Netgear WNDR3700.

Den skuffet meg veldig gitt.

Med den så mister jeg nettforbindelsen hele tiden.(Jeg har kabel mellom pc og router. Har routeren kun for å slippe kabel til tv.)

På det meste må jeg slå av og på routeren 4-5 ganger i timen for å komme på nett!!

Innimellom kan det gå flere timer, og så må jeg slå av og på igjen.

Veldig irriterende!!

Det skjedde ALDRI med den gamle D-link 615.

 

Grunnen til at jeg kjøpte ny var at jeg plutselig kun fikk 1-3Mbit nedhastighet ved alle målinger(med kabel til router) når jeg skulle hatt 25Mbit. Uten router fikk jeg 25Mbit. Opphastigheten var lik hele tiden, 4Mbit.

Så den tok vel kvelden etter mange års bruk.

Hjalp ikke å resette den eller noen ting.

Med den nye WNDR3700 så får jeg full hastighet, men jeg mister altså nettforbindelsen hele tiden!!

 

Noen som vet hvorfor?

Trodde liksom jeg hadde kjøpt noe av det beste jeg nå, så klarer den ikke det som den gamle billige D-link'en klarte uten problem i mange år :nei:

Lenke til kommentar

Det kan jo være en feilvare. Jeg ville prøvd å oppgradere til siste firmware og resette routeren.

Sjekk også at feilen ikke oppstår i evt modem eller routermodem.

Takk for svar.

Har siste firmware og har prøvd å resette.

Du tenker om det er noe feil på modemet fra Get?

Kun kabel fra Get-modemet nå.(Har pakket ned Netgear routeren.)

PC har stått på i 2 dager i strekk nå, lastet opp og ned på full guffe bl.a. Har ikke mistet nettet ett sekund.

Så kan ikke skjønne at det er noe feil med Get-modemet ihvertfall.

Men med en gang jeg bruker routeren så mister jeg nettet stadig vekk.

Og må slå av og på routeren. Trenger ikke slå av og på Get-modemet.

Av og på med routeren så er jeg på nett igjen.

 

Er en av disse noe bra da?

D-link 825 og D-link 855

Lenke til kommentar

Tenker jo mer på at det er feil med din WNDR3700, sikkert fått deg en mandagsutgave eller noe.

Jeg har sett at disse hadde en viss feilrate på trådløskort. I følge forumet hos DD-WRT så hadde ca 10-20% dårlig trådløsenhet. Når man f.eks justerte opp effekten, så kunne man trigge dette problemet.

 

Forøvrig kan routere med bra hw specs, få problemer med varmgang. Dette gjelder CPU og trådløsdel. Man kan montere passive kjøleribber eller en vifte med lavt turtall på de.

 

Selv har jeg kjøpt noen rimelige RAM heatsinks, som jeg har satt på de to enhetene på min ASUS RT-N16. Ikke det at jeg hadde noen problemer, men det vil senke temperaturen og det kan ikke skade. Det finnes alle slags heatsinks, med og uten vifte på ebay.

 

Er man redd for garantien, så kan man stripse fast en vifte på toppen av router.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...