Gå til innhold

Hva er det beste router kjøp?


kan1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge de over er gode routere. Har selv ASUS RT-N16 med DD-WRT firmware og den har 128MB RAM, som kan oversettes med at den tåler masse forbindelser mot nettet.

 

Buffalo WZR-HP-G300NH er en annen router med bra specs og lang rekkevidde på trådløsnett.

WNDR3700 har dual band trådløsnett og er ellers ganske lik Buffalo med 64MB RAM, 11n og Gbit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser egentlig negative tester av alle tre routerne. Middels hastighet på trådløst nettverk, treg network storage, mangel på funksjoner og så videre.

 

Netgear WNDR3700 og Cisco Linksys E3000 er de mest populære på www.smallnetworkbuilder.com , hvor samtidig Asus RT-N16 får middelmådig respons.

 

D-Link DIR-655 er tydeligvis veldig populær, men den virker som en ekstremt gammel modell.

 

Forøvrig er jo ingen av disse nye modeller, nærmere ett år gamle, foruten Cisco Linksys E3000.

 

Ellers så ser det ut som en ny D-Link DIR665 er på vei, men jeg ser den ikke i butikkene enda. Test her sammenligner med WNDR3700 og E3000: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31228-new-to-the-wireless-charts-d-link-dir-665-xtreme-n-450-gigabit-router

 

Konklusjonsmessig ser det nesten ut som Netgear WNDR3700 er det beste alternativet i dag.

 

Edit: la7dfa.com : E3000 har 64 MB ram i følge http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31134-cisco-linksys-e3000-high-performance-wireless-n-router-reviewed

 

Edit: Jeg gikk for Netgear WNDR3700, siden den kostet kun 750 kr på komplett, ca 850 med frakt. Selv om det er litt vondt for meg å se at modellen er ett år gammel! :(

Endret av troløs
Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt Asus-routeren og lurer på 2 ting:

Den har jo innebygget torrentfunksjoner. Jeg har PC'en oppegående 99.99% av tiden. Er det da noen fordel å kople en ekstern disk til routeren og la routeren ta seg av (masse) torrents?

Ser mange bruker uoriginal firmware. Hva er fordelen med disse...?

Og takk til Lima Alfa 7 Delta Foxtrot Alfa for hjelp til å få den i gang!

Lenke til kommentar

Troløs, hvorfor er det negativt at den er 1 år gammel?

802.11n har ikke endret seg, og den støtter så og si alt du kan tenke deg og vinner test etter test... Har da ingenting å si at den er 1 år gammel...

Hadde den vært fra forrige årtusen hadde den kanskje ikke vært noe å ha.

Vel, ville du kjøpt en ett år gammel laptop eller mobil? Jeg tenker (kanskje overdrevent) slik med alle teknoprodukter ;-)

 

Routeren var lett å sette opp, men skjønner ikke hvorfor det må være to separate nett for 2,4 GHz og 5,0 GHz. Det skulle vært ett sømløst nett som skiftet frekvens automatisk etter behov.

Lenke til kommentar

Troløs, hvorfor er det negativt at den er 1 år gammel?

802.11n har ikke endret seg, og den støtter så og si alt du kan tenke deg og vinner test etter test... Har da ingenting å si at den er 1 år gammel...

Hadde den vært fra forrige årtusen hadde den kanskje ikke vært noe å ha.

Vel, ville du kjøpt en ett år gammel laptop eller mobil? Jeg tenker (kanskje overdrevent) slik med alle teknoprodukter ;-)

 

Routeren var lett å sette opp, men skjønner ikke hvorfor det må være to separate nett for 2,4 GHz og 5,0 GHz. Det skulle vært ett sømløst nett som skiftet frekvens automatisk etter behov.

 

Det trenger du ikke med routere, i hvert fall ikke ennå :p

 

Nå er det litt vanskelig for en router å vite å vite hvilke enheter som man helst bruker 5 GHz båndet på da... Kommer jo an på hvilke applikasjoner man bruker.

Dessuten er det jo hele poenget med dual band at man kan ha dem på samtidig.

Da er det greiere å bruke begge samtidig om man skal bruke 5 GHz båndet.

Lenke til kommentar

Den har jo innebygget torrentfunksjoner. Jeg har PC'en oppegående 99.99% av tiden. Er det da noen fordel å kople en ekstern disk til routeren og la routeren ta seg av (masse) torrents?

Ser mange bruker uoriginal firmware. Hva er fordelen med disse...?

 

Fordelen med uorginal firmware er at man øker funksjonaliteten. Man kan f.eks bruke routeren som trådløsrepeater, trådløs klient e.l. Dvs at man f.eks kan være hybelboer og ta imot trådløsnett som man kan spre via routerens trådløsnett og kablet LAN til egne maskiner.

 

Man kan også øke effekt på WLAN for økt rekkevidde og hastighet.

 

Hos meg bruker jeg SMTP-funksjonen i DD-WRT, sammen med programvare som viser båndbreddebruk på internettporten. Dvs at jeg kan se på oppgavelinjen hvor stor prosentandel av opp og nedlinjen som er i bruk. Dette er spesielt kjekt når en har mange maskiner tilkoblet på en gang.

 

3rtg_horizontal.png

 

Når du har en PC som alt er i bruk, så kan du like gjerne kjøre torrents på den. Sikkert enklere å få tilgang til programmets UI direkte på PC? Skal du slå av PC, så stiller det seg jo i et annet lys.

 

Se forøvrig på wikien for utvidede funksjoner og how-to: http://www.dd-wrt.com/

 

Jeg vil ikke anbefale at man på død og liv skal flashe routeren. Det er alltid en liten risiko ved å legge inn ny firmware. Nå er denne Asusen godt testet og har i tillegg en recoveryknapp, så det er ikke særlig problematisk <IMO>

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi ser utelukkende på maskinvare og spesifikasjoner så er det vell disse routerne som er kraftigst på markedet for hjemmebrukere per dags dato:

 

- http://www.smallnetb...router-reviewed]Asus RT-16N[/url]

Prosessor: Broadcom BCM4718A @ 533MHz

RAM: 128MB

Flash: 32MB

Trådløst: Broadcom BCM4718A 803.11n 2.4GHz med tre eksterne antenner (dette er endel av et "system on a chip" pakke)

Switch: Broadcom BCM53115 med 9k Jumbo frame støtte (dog er ikke Jumbo frames offisielt fra Asus)

 

Annet: Ganske dårlig stock firmware mener mange, så i seg selv så er ikke dette noe godt alternativ.. Men har full støtte for DD-WRT, OpenWRT OG Tomato-USB firmware som vil gjøre den om til rene mekka av en router med støtte for alle slags funksjoner og med knall god ytelse. Av egen erfaring så går også Broadcom trådløse radioer godt overrens med Intel 6xxx trådløse kort som vi ofte finner i nyere bærbare maskiner.

 

Routeren med mest ram og massiv flash som gjør at du kan kjøre en så stor custom firmware som du kommer over som støtter siste generasjon Broadcom plattform, samtidig som 128MB ram burde resultere i at du kan hamre på med connections (P2P / torrent / spillsekvenser.. Alt på engang uten at routeren skal knele av den grunn!)

 

- http://www.smallnetb...router-reviewed]Cisco / Linksys WRT610N rev2 / E3000[/url]

 

Prosessor: Broadcom BCM4718 @ 480MHz

RAM: 64MB

Flash: 8MB

Trådløst: Broadcom BCM4178 Dual Band (2.4GHz / 5.0GHz 803.11n) med tre interne antenner. Merk at det er en egen BCM4322 radio for 2.4GHz så du kan kjøre 2.4GHz og 5.0GHz samtidig. (BCM4178 for 5.0GHz og eldre BCM4322 for 2.4GHz)

Switch: BCM53115 med 9k Jumbo frame støtte

 

Annet: Siste stock firmware skal visstnok fungere relativt bra, her har du naturligvis også grei støtte for tredje parts firmware ettersom det er samme maskinvareplattform som Asus RT16-N, så du kan kjøre alt fra DD-WRT, OpenWRT til Tomato-USB også her. Mindre flash og RAM gjør at det ikke nødvendigvis fungerer med de mest feature rich custom firmware'ene der ute så dette burde du sjekke på forhånd, ellers så vil jo halveringen av RAM gjøre at dette enklere vil bli påvirket negativt av stor pågang fra torrent, p2p osv..

 

- http://www.smallnetb...-gigabit-router]D-Link DIR-665[/url]

 

Prosessor: Marvell 88F6281 Kirkwood @ 1GHz

RAM: 128MB

Flash: 8MB

Trådløst: Marvell 88F6281 Krikwood 2.4GHz 803.11n med tre eksterne antenner.

Switch: Marvell 88E6171R (Ingen Jumbo frame støtte?)

 

Annet: Sammen med Apple AirPort Extreme Dual-Band router så er disse de eneste jeg kommer på i farten som bruker Marvell system-on-a-chip løsninger, ved først øyekast virker jo denne massiv med 1GHz CPU + 128MB ram.. Men så vell er det skuffende nok ikke! Marvell prosessoren gjør en god jobb men ikke i nærheten av så bra som en "1GHz" CPU kanskje får deg til å tro. Den legger seg et sted i mellom Broadcom sin BCM4718A og Atheros sin AR7161, og når det kommer til trådløs ytelse og stabilitet så er hvertfall ikke jeg noen større fan av Marvell.

 

Her kan du glemme all støtte for tredje parts firmware, INGEN støtter Marvell plattformer for øyeblikket og så vidt jeg har fått med meg så er disse plattformene så lite brukt og så låst at dette neppe vil forandre seg med det aller første?

 

Ellers så er dette en ypperlig router for de som IKKE ønsker å teste ut noe annet enn stock firmware, den store ulempen er dog at D-Link har gått helt banans med firmware i det siste så du er på ingen måte garantert noen god og stabil opplevelse med D-Link firmware dessverre.

 

- http://www.smallnetb...howall=&start=1]D-Link DIR-685[/url]

 

Prosessor: Ralink RT2880F @ 266MHz

RAM: 64MB

Flash: 32MB

Trådløst: Ralink RT2880F for 2.4GHz og RT2850L for 5.0GHz 803.11n (altså støtter denne også 2.4GHz og 5.0GHz kjørende samtidig) med tre interne antenner.

Switch: Realtek RTL8366 med Jumbo frame støtte

 

Annet: Her er ting stikk motsatt av hva opplevelsen er med Marvell, til tross for "lave" 266MHz så viser tester at denne er raskere enn Broadcom BCM4718A og helt på nivå med Marvell 88F6281 til tross for mye lavere klokkefrekvens.. Noe som understreker helt tydelig at frekvens på disse prosessorene på INGEN MÅTE taler for seg selv. Ralink har også ganske så imponerende trådløse radioer som gir god ytelse og rekkevidde.

 

Men her er det en VANNVITTIG akilleshæl! Denne har en liten vifte som visstnok bråker som et uvær, og dette vil nesten garantert plage deg til døde om du ikke stuer bort routeren et sted hvor ingen vil se eller høre den, samtidig så støttes ikke Ralink av noen kjente og populære tredje parts firmware så du er også her låst til D-Link sine ymse stock firmware. At den har en Realtek gigabit switch er heller ikke noe spesielt stort pluss akkurat..

 

- http://www.smallnetb...b1-quick-review]D-Link DIR-825 rev2[/url]

 

Prosessor: Atheros AR7161 @ 600MHz

RAM: 32MB

Flash: 8MB

Trådløst: Atheros AR9220for 5.0GHz og AR9223for 2.4GHz (igjen en router som kan kjøre både 2.4GHz og 5.0GHz samtidig) med tre eksterne antenner.

Switch: Atheros AR8316 med Jumbo Frame støtte

 

Annet: Her har vi den første D-Link routeren med støtte for tredje parts firmware, så langt er det vell kun OpenWRT som fungerer sånn noenlunde, DD-WRT har mildt sagt håpløs trådløs ytelse og stabilitet så til tross for at tredje parts firmware eksisterer så fungerer ingen av disse optimalt så igjen er du nok foreløpig bedre rustet med D-Link sine ymse stock firmware også her.

 

Den største akilleshælen her er fattige 32MB ram og kun to eksterne antenner, du finner verken topp rekkevidde eller trådløs ytelse, samtidig som denne ikke er i nærheten av toppen innenfor hvor mange koblinger / hvor mye belastning den klarer uten at ting går merkbart tregere.

 

- Netgear WNDR3700

 

Prosessor: Atheros AR7161 @ 680MHz

RAM: 64MB

Flash: 8MB

Trådløst: Atheros AR9220 for 5.0GHz og AR9223 for 2.4GHz (identisk med DIR-825 rev2 her) med ÅTTE interne antenner.

Switch: Realtek RTL8366SR med Jumbo frame støtte

 

Annet: Ryktes å være den kraftigste routeren for hjemmemarkedet per dags dato, og det er den vell strengt tatt også med sin 680MHz Atheros prosessor så er det vell knapt noen annen router som overgår denne prosesseringskraften, og med åtte interne antenner så ryktes den også å ha den beste rekkevidden og trådløse ytelsen.. Mine erfaringer tilsier dog at Broadcom sin BCM4718 løsning er ørlite bedre, men her avhenger det jo av mange forhold som trådløst kort i hver enkelt sin maskin og antennene på selve routeren.

 

Den gode prosessoren gir deg ypperlig WAN til LAN og LAN til WAN ytelse, dog er den ikke helt på nivå med routere som Asus RT-16N når det kommer til å takle store mengder trafikk da RAM blir viktigere enn ren prosessorkraft i slike tilfeller, så for folk flest som ikke sitter på noe godt over 100mbit nettlinje så vil stort sett AR7161 @ 680MHz bli litt overkill og mer RAM fort være mer fornuftig.

 

Har hatt denne LENGE selv og må si den er kraftig både på det trådløse og når det kommer til prosessor, ulempen er en utrolig rotet og begrenset Netgear stock firmware som aldri oppdateres og det er endel personer som opplever memory leaks problemer ved aktivering av for mange funksjoner i firmware som QoS, USB-lagring og trafikkovervåkning, da blir routern gjerne treg av seg selv over tid.

 

 

Denne har som DIR-825 rev2 noe støtte for tredje parts firmware, men som med DIR-825 rev2 fungerer det stort sett dårligere enn stock firmware.. Ja du får flere funksjoner, ja du får en mer oversiktlige firmware og ja memory leaks problematikken forsvinner men den trådløse ytelsen og stabiliteten faller helt igjennom med både DD-WRT og OpenWRT per dags dato dessverre.

 

 

Det er også verdt å merke seg at Realtek RTL8366SR ikke er noen god gigabit switch, det er flere som rapporterer at ved mye datatrafikk så hopper responstiden merkbart opp noe som visstnok skal skyldes nettopp Realtek kontrolleren.

 

 

 

 

 

Personlig kommer jeg til å bytte ut min WNDR3700 med en Asus RT-16N.. Rett og slett på grunn av dårlig firmware på WNDR3700, stock firmware er for begrenset og har sine hull og når tredje parts firmware fungerer såpass dårlig på det trådløse så ser jeg meg heller om etter noe annet. Tror også at RT-16N sin prosessor, store flash og fine mengde med RAM er den beste kombinasjonen for folk flest om de ikke sitter på en helt sinnsvak nettlinje men du BURDE du kjøre DD-WRT, OpenWRT eller Tomato da stock firmware er ganske så dårlig.

 

Skal du ha en router og IKKE kjøre tredjeparts firmware, men heller holde deg til stock så ville jeg sett på Cisco / Linsys WRT610 v2 / E3000 om du ønsker best stabilitet da den mest siste firmware er ganske så solid, eller Netgear WNDR3700 om du vil ha bedre ytelse på bekostning av en potensielt mer "buggy" firmware. D-Link DIR-665 kan også være et godt alternativ men på grunn av alt tullet rundt D-Link sine firmware i det siste vil jeg ikke anbefale D-Link til noen egentlig.

 

 

 

 

Ellers så har nok la7dfa.com noen innspill å komme med, han er tross alt eksperten og nettverks guruen her! konservativ_woot.gif

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er jo bare en hobbynettverksmann RamGuy. Flott oversikt du laget.

 

Dette viser bare at det blir stadig flere routere som er dugende til moderne nettverkstrafikk.

For bare noen år siden fantes det mest skrot fra D-link m.fl som var forkrøplede bokser med lite ram og slakke CPU.

Sånn grovt sett, så vil CPU avgjøre hvor stor hastighet man får fra internettporten, mens mye RAM gir stabilitet og ROM avgjør hvor stor firmware man kan flashe med.

 

WNDR3700 støttes av DD-WRT, om du ikke var klar over det?

 

Husk at RT-N16 er litt treg mellom WAN-LAN. Den yter 141Mbit med tidlig stock f.w.

WNDR3700 yter derimot 409Mbit og vil dermed kunne holde noen år lengre om man tenker hastighet på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...