Gå til innhold

Hva er det beste router kjøp?


kan1

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har forstått dette riktig, så kan antall samtidige tilkoblinger som støttes også være noe å tenke på før innkjøp. Hvis du kjører torrents, så kommer mange av hjemmeruterene litt til kort hvis man har en noenlunde oppegående linje. Selv har jeg D/L: 20Mbit og U/L: 4Mbit og trenger derfor en ruter som takler rundt 800 samtidige tilkoblinger. Det typiske på hjemmemarkedet er at ruteren kun støtter 200, og da kan man fort få problemer med tilkobling fra andre maskiner i nettverket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har brukt Asus RT-N16 med DD-WRT sidan august, og har så langt ikkje hatt nevneverdige problem. Anbefalast.

 

Takker, det må nok vurderes om jeg ikke skal gå til anskaffelse av en slik en.

 

Det kommer forresten RT-N76 og RT-N56 snart. N76 er lik RT-N16 med 5GHz WLAN.

 

Mens N56 er en "fashion modell". Sistnevnte har litt begrenset ROM, som betyr at man ikke kan laste inn like store alternative firmwarer på den.

 

ASUS_RT-N56U_wireless_router-540x479.jpg

 

 

Interessant, men 5GHz er det typegodkjent for WLAN i Norge? Om det er en ny standard så må jo det bety utskiftning av klientkort også?

 

Isolert sett er det sikkert en fordel med et mindre trafikkert frekvensområde som 5GHz, men det er jo en tommelfingerregel at lengre bølgelengde gir kortere rekkevidde.

Lenke til kommentar

Er det noe sted der en av disse faktisk er å få kjøpt? Finner ikke en eneste nettbutikk som har de på lager...

De er nok rett rundt hjørnet her hjemme. RT-N56 er til salgs på ebay hvertfall.

 

https://prisguiden.no/sok?pg-q=rt-n56&n=

 

Flere bilder her: http://wl500g.info/s...ead.php?t=25043

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Er det noe sted der en av disse faktisk er å få kjøpt? Finner ikke en eneste nettbutikk som har de på lager...

De er nok rett rundt hjørnet her hjemme. RT-N56 er til salgs på ebay hvertfall.

 

https://prisguiden.no/sok?pg-q=rt-n56&n=

 

Flere bilder her: http://wl500g.info/s...ead.php?t=25043

Ok, takk for svar.

 

rt-n76u er nok den som frister mest... Håper den kommer snart. Har akkurat flyttet inn i ny leilighet så hadde håpet å få på plass alt av infrastruktur så fort som mulig:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har selv en D-link 855, men jeg er godt fornøyd med den, jeg. Har ikke hatt noen problemer i den tiden jeg har hatt den.

 

Ok, jeg skulle aldri ha sagt dette. Routeren klikket for et par dager siden, og ga meg kun 200kbit/s opplastning, noe som er lite når jeg pleier å ha 30Mb/s.

 

Bestilte meg den siste RT-N16 og fikk den levert på døra i går kveld. Den virker solid, selv med stock firmware, men har opplevd ustabilitet når jeg setter prioritet ved klientlista. Noen som vet om dette er vanlig, eller er den DOA?

Lenke til kommentar

Jeg opplever at Asus rt-n16 har dårligere rekkevidde enn den gamle 3com officeconnect w11g. Hva kommer det av? Den forrige ruteren er fra 2002 eller noe i den dur... Det er ingen N-enheter på nettverket som jeg forstår, men hva så?

 

Jeg opplever stort sett at N-routere har dårligere rekkevidde enn flere eldre G-routere, men til gjengjeld så er båndbredden og ytelsen innenfor dekningsområdet langt bedre og bruker du G-klienter på N-routere så havner du vell midt i mellom egentlig, opplever dårligere rekkevidde uten at du opplever noe særlig av den bedre båndbredden og ytelsen. For eksempel så hadde vår gamle Linksys WRT54Gv5 (jepp en av de dårlige WRT54G-modellene) rekkevidde som strekte så langt som til barnehagen som er ca 100-150meter utenfor huset, jeg kunne faktisk sitte der og få inn nettet med litt hell, går jeg til samme punkt når vi kjører WRT320N, WNDR3700 eller RT-16N så ser vi ikke nettverket på dette punktet overhode.

 

Dette har sikkert mye med EU-reglement for hvor mye strøm det er lov til å ha på det trådløse osv.. Det er jo et av problemene med rekkevidden på 5GHz båndet ettersom det er mer sensitivt og kjører på høyere frekvens så krever det mer strøm for å få det til å strekke like langt som 2.4GHz båndet men siden vi har EU-reglementer osv som begrenser hvor mye strøm det er lov til å ha på den trådløse biten i consumer produkter så stagnerer jo ting litt, så N-nettverk har vell litt dårligere spredningsområdet men er dog mye mer fokusert og tilbyr derfor bedre, høyere og mer stabil båndbredde innenfor det gitte området.

 

 

Også har jo de trådløse kortene som blir brukt mye å si, det er forskjellige trådløse kort i de forskjellige routerne og det forskjellige kort i forskjellige maskiner og noen går rett og slett bedre overrens med hver andre enn andre.

Kan også være at det er flere trådløse enheter i huset ditt nå enn tidligere, flere trådløse nettverk blant naboene? Massevis av ting som kjører på 2.4GHz båndet som kan gjøre ting vanskeligere for ditt trådløse nettverk i dag kontra i 2002.

Lenke til kommentar

I teorien skulle RT-N16 ha bedre dekning innendørs enn en gammel "g" router. Årsaken er at den har MIMO som betyr at den mottar signalet flere ganger og summerer de.

Men alt som skal til for å gjøre resultatet dårligere, er en nabo med trådløs i samme frekvensområde. Det kan lønne seg å sjekke spektrumet med Inssider som er et program som detekterer WLAN.

Flasher man routeren med DD-WRT, så vil man få mere effekt og dermed større senderstyrke (om man ønsker). Default sender RT-N16 DD-WRT ca 70mW / "17dBm", mens stock firmware trolig bruker ca 28mW.

Lenke til kommentar

Jeg opplever at Asus rt-n16 har dårligere rekkevidde enn den gamle 3com officeconnect w11g. Hva kommer det av? Den forrige ruteren er fra 2002 eller noe i den dur... Det er ingen N-enheter på nettverket som jeg forstår, men hva så?

 

Jeg opplever stort sett at N-routere har dårligere rekkevidde enn flere eldre G-routere, men til gjengjeld så er båndbredden og ytelsen innenfor dekningsområdet langt bedre og bruker du G-klienter på N-routere så havner du vell midt i mellom egentlig, opplever dårligere rekkevidde uten at du opplever noe særlig av den bedre båndbredden og ytelsen. For eksempel så hadde vår gamle Linksys WRT54Gv5 (jepp en av de dårlige WRT54G-modellene) rekkevidde som strekte så langt som til barnehagen som er ca 100-150meter utenfor huset, jeg kunne faktisk sitte der og få inn nettet med litt hell, går jeg til samme punkt når vi kjører WRT320N, WNDR3700 eller RT-16N så ser vi ikke nettverket på dette punktet overhode.

 

Dette har sikkert mye med EU-reglement for hvor mye strøm det er lov til å ha på det trådløse osv.. Det er jo et av problemene med rekkevidden på 5GHz båndet ettersom det er mer sensitivt og kjører på høyere frekvens så krever det mer strøm for å få det til å strekke like langt som 2.4GHz båndet men siden vi har EU-reglementer osv som begrenser hvor mye strøm det er lov til å ha på den trådløse biten i consumer produkter så stagnerer jo ting litt, så N-nettverk har vell litt dårligere spredningsområdet men er dog mye mer fokusert og tilbyr derfor bedre, høyere og mer stabil båndbredde innenfor det gitte området.

 

 

Også har jo de trådløse kortene som blir brukt mye å si, det er forskjellige trådløse kort i de forskjellige routerne og det forskjellige kort i forskjellige maskiner og noen går rett og slett bedre overrens med hver andre enn andre.

Kan også være at det er flere trådløse enheter i huset ditt nå enn tidligere, flere trådløse nettverk blant naboene? Massevis av ting som kjører på 2.4GHz båndet som kan gjøre ting vanskeligere for ditt trådløse nettverk i dag kontra i 2002.

 

 

I teorien skulle RT-N16 ha bedre dekning innendørs enn en gammel "g" router. Årsaken er at den har MIMO som betyr at den mottar signalet flere ganger og summerer de.

Men alt som skal til for å gjøre resultatet dårligere, er en nabo med trådløs i samme frekvensområde. Det kan lønne seg å sjekke spektrumet med Inssider som er et program som detekterer WLAN.

Flasher man routeren med DD-WRT, så vil man få mere effekt og dermed større senderstyrke (om man ønsker). Default sender RT-N16 DD-WRT ca 70mW / "17dBm", mens stock firmware trolig bruker ca 28mW.

 

 

Så oppsumert bør jeg altså legge inn ny firmware? Får jeg da over dobbelt signalstyrke som tallene sier meg? Og Vil det kanskje lønne seg å deaktivere og avinstalere den problematiske pc-ens nettverkskort, og heller legge til et USB-G trådløsdongle med lang usb-kabel-ekstender? Og jeg regner med at det vil lønne seg å flytte ruter til det hjørnet av huset(i vinduet) som er nærmest det andre huset vi skal dele internett med? Da tjener jeg i hvertfall to meter.

 

Hadde liksom regnet med at denne ruteren skulle løse problemene våre. Vi har bare En nabo men det kan hende at de har skaffet seg nytt nettverk som forstyrrer oss da...

Lenke til kommentar

Har en i bestilling, men leveringstiden her i Norge ser ut til å være litt labre så kommer nok ikke noe særlig før starten -> midten av mars. Veldig lovende tester, og folk ser ut til å ha overraskende gode resultater med første firmware som pleier å være noe rusten fra stort sett samtlige produsenter.

 

Virker som Cisco kan ha hatt en finger med i spillet i utviklingen av firmware til E4200 ettersom den med nærmest identisk maskinvare som WRT610v2 / E3000 (med unntak av nytt design, antenner og ny 3x3 5GHz radio) har sjokkerende bedre routing ytelse. Aldri vært noe videre begeistret for Linksys utstyr da de aldri har vært i nærheten av å leve opp til hva Cisco leverer (til tross for at de klistrer Cisco merket utenpå enhetene sine for å gi et bedre inntrykk) men det kan virke som det er et tettere samarbeid mellom Cisco og Linkys enn det har vært tidligere. Skal også teste ut Cisco sin nye Small Business router RV220W når den kommer til Norge for å kartlegge hvor mye bedre hverdag du faktisk kan få ved å investere litt ekstra i litt mer seriøst utstyr rettet mot bedrifter kontra det å gå for consumer grade maskinvare. Men kan være at disse small business greiene til Cisco er en gimmick og at de faktisk ikke er stort bedre enn deres Linksys brandet consumer utstyr er ettersom de faktisk kjører Linux basert software og ikke Cisco IOS som deres svindyre utstyr som er noe av det beste og mest solide på markedet uansett prisklasse.

 

Kjører per idag 1x Cisco Small Business Smart Switch og 1x Cisco Small Business Dumb Switch og disse har vært beinsolide til nå!

Så skal nok komme med tilbakemeldinger rundt både Linksys E4200 og Cisco RV220W når jeg har dem begge i hus og for gjort litt testing,

Lenke til kommentar

Nevnte nettopp dette, men likevel så er det tydeligvis stor forandring på software biten ettersom routing ytelsen nesten er tredobblet sammenlignet med E3000 i Smallnetbuilder sine tester. Det er en ganske så formidabel stykke arbeid av Linksys og er en av grunnene til at jeg tror og håper at Cisco har gått mer inn i utviklingen av Linksys sin firmware. Alt fra lan til wan, wan til lan, maks antall connections og totalt antall connections har blitt 2-3x så bra til tross for samme mengde RAM og samme prosessor.

 

Per dags dato så er vell E4200 å regne som den kraftigste og raskeste consumer grade routeren på markedet, og det er nokså imponerende ettersom maskinvaren som du nevner er identisk med E3000 som ikke var i nærheten av denne ytelsen.

 

Jeg ser Multicom antar 28.02 som dato for levering til deres lager.

 

http://www.multicom....at-p/c/p3754189

 

Mulig det er ønsketekning.

 

Kan nok stemme det, indikasjonene jeg har fått fra leverandører er tidlig mars også legger jeg normalt på minst en uke av erfaring så dermed regner jeg med noe rundt midten av mars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...