Gå til innhold

MIT i USA


minkim

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har tenkt til å søke om plass på MIT etter Videregående skole. Men det jeg lurte på var om den utenlandske skolen bare sjekker standpunkt karakteren etter Vg3, eller sjekker de karakterene for alle årene?

 

Og hvis de sjekker bare standpunktet, hvordan fungerer det da? Siden karakter systemet ikke er likt i Norge som i USA. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ser på alle årene, også eksamen.

 

For å komme inn på MIT så må du ha nærmere perfekte resultater på skolen, så at de bruker en annen skala i usa betyr ikke så mye. Du må sannsynligvis ha nærmere 6 i snitt(uten tilleggspoeng) for å komme inn + masse ekstra utenom skolen som du utmerker deg i.

 

Åsså må du huske å ta act eller sat!

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Nei, det er begrensninger på hvor mye skolepenger du kan få støtte til. MIT er dog på listen over skoler der du kan få ekstra-støtte:

 

http://www.lanekassen.no/templates/Page____7887.aspx

 

 

Det gjør at det maksimale beløp i skolepengestøtte du kan få per år blir: 172.100

 

Noe som kanskje er nok for noen studier på MiT, men for andre er det ikke i nærheten en gang.

Lenke til kommentar

Tror sistnevnte er en fin vei å gå ja - gå på NTNU først. Man kan jo ta bachelor ved NTNU, få MEGET gode resultater og deretter ta master ved MIT. Vet ikke helt hvordan samarbeid NTNU har med MIT...vet de sender grupper som er ved MIT en 3mnd-periode, men om motivasjonen er å studere utenlands så bør man vel se på muligheter for utveksling et helt år eller semester, eller som sagt master.

Lenke til kommentar

Jaha? I følge rådgiverne på skolen, sjekker Universitetene bare standpunkt karakterene mine i tillegg til eksamen! Og hva mener du med alt esktra utenom skolen?? Og hva er act/sat?? Er det den engelsk prøva som alle utlendinger må ta?

 

For de norske universitetene er nok dette tilfellet. Vil tro at på MIT trenger man å ha gjort mye utenom skolen (og det "perfekte vitnemålet"), samt noe lignende anbefalingsbrev fra lærerne, for å bli kalt inn til intervju.

 

Edit: Ser jeg kom litt etter ja og glemte et par ting :!:

Endret av Saond
Lenke til kommentar

Fordi det som oftest er større konkurranse for studiene ser de på ting du har gjort utenom skolen. Når det kreves nærsagt perfekte karakterer, så vil de selvsagt foretrekke den personen som virker mest spennende og kapabel i det personlige brevet. Om du bare sitter inne å gjør skolearbeid, og får gode karakterer er jo bra, men om du har gode karakterer, har vært i Afrika og gjort frivillig arbeid, vært del av korpset og jobber for Amnesty så vil de foretrekke dette.

Lenke til kommentar

minkim, hvor gode karakterer har du egentlig?

 

 

Du må nesten ha perfekte resultater fra skolen- altså så nærme som 6 i snitt som mulig. Du må utmerke deg i såkalte "extracurricular activities", og da er det snakk om ting som fks landslaget i kjemi, eller president av røde kors ungdom.. Å spille fotball eller være medlem av en organisasjon er ikke nok

 

Du må også få veldig gode resulater på act eller sat prøvene. I fjor var 34 gjennomsnitts resultatet på act prøven for dem som kom inn. 34 er 99.9 "percentile" (vet ikke hva det heter på norsk), altså 99.9% av dem som tok prøven fikk dårligere enn 34.

 

Det er MASSE enklere å gå gjennom ntnu eller noe slikt, enn å komme rett inn på MIT.

Lenke til kommentar

minkim, hvor gode karakterer har du egentlig?

 

 

Du må nesten ha perfekte resultater fra skolen- altså så nærme som 6 i snitt som mulig. Du må utmerke deg i såkalte "extracurricular activities", og da er det snakk om ting som fks landslaget i kjemi, eller president av røde kors ungdom.. Å spille fotball eller være medlem av en organisasjon er ikke nok

 

Du må også få veldig gode resulater på act eller sat prøvene. I fjor var 34 gjennomsnitts resultatet på act prøven for dem som kom inn. 34 er 99.9 "percentile" (vet ikke hva det heter på norsk), altså 99.9% av dem som tok prøven fikk dårligere enn 34.

 

Det er MASSE enklere å gå gjennom ntnu eller noe slikt, enn å komme rett inn på MIT.

 

 

 

Akkurat nå ligger jeg på rundt 5.8, men det er bare mitt første år på VG skole uansett. Trengte litt mer info egentlig, og jeg ville bare være sikker på alt sammen skjønner du :p Hva dem sjekker osv.

Tenkt meg en ingeniør utdanning, men uansett. La oss se bort i fra karakterer og penger, det fikser jeg, hva burde jeg faktisk gjøre for å kunne komme inn på MIT. ja jeg skjønner det med alt "Utenom" skolen. Jeg spiller fotball og gitar, og tenkt til å prøve å bli leder for elevrådet. Vil det hjelpe meg? Eller trenger jeg kanskje litt mer "Offisielle" hobbyer?

Lenke til kommentar

Og hva mener du med alt esktra utenom skolen?? Og hva er act/sat?? Er det den engelsk prøva som alle utlendinger må ta?

 

I mange land, som for eksempel USA, ser de ikke bare på karakterer slik som i Norge. Du må sannsynligvis skrive flere forskjellige essay som viser universitetet hvem du er som person. Du må få anbefalingsbrev, ofte må man må to stykker. (Noen skoler vil ha flere.) De ser på hva du har gjort utenfor skolen; sport, frivillighetsarbeid, verv osv.

 

Jeg ser nå at du skrev at du forstod hva det gikk ut på. Fotball og gitar fungerer fint. Du må fortelle litt om hvilket nivå du ligger på, om du er "starter", hvor lenge du har spilt, om du er kaptein bla bla bla... bare skriv alt du har klart. Når det kommer til gitaren kan du fortelle om eventuelle arrangementer du har deltatt på. Selv om du kanskje ikke klarer å bli elevrådsleder, kan du skrive at du "ran for student body president." Prøv å bli med på alt du kan. Jobb på et eller annet animal shelter i en ferie.

 

TOEFL er testen alle som ikke har Engelsk som sitt første språk må ta.

ACT og SAT er to forskjellige tester. Forskjellige skoler krever forskjellige tester; den ene eller den andre.

 

Når det kommer til det at man må nesten ha et perfekt snitt for å komme inn, så kan det hjelpe å få rektor/rådgiveren på skolen din til å skrive et brev hvor de forklarer forskjellene på karaktersystemene i USA og Norge, og hvor vanskelig det er å få et perfekt snitt. Jeg fikk 4.0 da jeg gikk på high school i USA i fjor, mens i Norge ligger jeg mer på 5 i snitt. I mange fag her er det umulig å få karakteren 6, mens der jeg gikk i USA klarte jeg det uten å egentlig bry meg.

 

Dersom du ønsker å gå der til neste år, må du skyndte deg... da er du egentlig litt sent ute. TOEFL / SAT / ACT er tester som man må øve til (MÅ ikke, men bør), melde seg opp på, betale for og ta. Det er ofte mange som ønsker å ta dem, og det kan være du bor et stykke fra hvor man faktisk kan ta testene.

Endret av Awah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...