Gå til innhold

MIT i USA


minkim

Anbefalte innlegg

Du burde forresten også være klar over at det på ingen måte er gratis å søke på universiteter i USA. Selve søknaden koster ikke all verden, men skolene jeg søkte på krevde TOEFL, SAT reasoning test + 2-3 SAT subject tester. MIT krever omtrent det samme. Testene koster fra $70 til $160, i tillegg til at du kun kan ta de i noen få byer her i landet. For å få et godt resultat anbefaler jeg dessuten at du kjøper diverse testbøker. Disse er heller ikke gratis.

 

Om du er seriøs om å søke ville jeg begynt allerede nå med å forberede søknaden. Ting tar tid, mye mer enn man tror. For alt jeg vet kan du være et geni i språk og skole generelt, men for min del syns jeg det ble ganske mye å sette seg inn i. Skolespråket i USA er ikke likt som i Norge. Engelskfaget i norsk skole er greit nok, men man lærer ikke alle ord og uttrykk som kan dukke opp på i testene.

 

I bunn og grunn er det likevel ikke bare testene som vil få deg inn på en god skole. De ser mye på hva slags person du er og hva du kan tilby skolen, i motsetning til norske universiteter der alt som behøves er et bra karaktersnitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde forresten også være klar over at det på ingen måte er gratis å søke på universiteter i USA. Selve søknaden koster ikke all verden, men skolene jeg søkte på krevde TOEFL, SAT reasoning test + 2-3 SAT subject tester. MIT krever omtrent det samme. Testene koster fra $70 til $160, i tillegg til at du kun kan ta de i noen få byer her i landet. For å få et godt resultat anbefaler jeg dessuten at du kjøper diverse testbøker. Disse er heller ikke gratis.

 

Om du er seriøs om å søke ville jeg begynt allerede nå med å forberede søknaden. Ting tar tid, mye mer enn man tror. For alt jeg vet kan du være et geni i språk og skole generelt, men for min del syns jeg det ble ganske mye å sette seg inn i. Skolespråket i USA er ikke likt som i Norge. Engelskfaget i norsk skole er greit nok, men man lærer ikke alle ord og uttrykk som kan dukke opp på i testene.

 

I bunn og grunn er det likevel ikke bare testene som vil få deg inn på en god skole. De ser mye på hva slags person du er og hva du kan tilby skolen, i motsetning til norske universiteter der alt som behøves er et bra karaktersnitt.

 

 

Takk for all informasjonen :p

 

Men du nevnte også "frivillig arbeid" Hva kan det være?

Holder det f.eks å jobbe med veldedighetsarbeid ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde forresten også være klar over at det på ingen måte er gratis å søke på universiteter i USA. Selve søknaden koster ikke all verden, men skolene jeg søkte på krevde TOEFL, SAT reasoning test + 2-3 SAT subject tester. MIT krever omtrent det samme. Testene koster fra $70 til $160, i tillegg til at du kun kan ta de i noen få byer her i landet. For å få et godt resultat anbefaler jeg dessuten at du kjøper diverse testbøker. Disse er heller ikke gratis.

 

Om du er seriøs om å søke ville jeg begynt allerede nå med å forberede søknaden. Ting tar tid, mye mer enn man tror. For alt jeg vet kan du være et geni i språk og skole generelt, men for min del syns jeg det ble ganske mye å sette seg inn i. Skolespråket i USA er ikke likt som i Norge. Engelskfaget i norsk skole er greit nok, men man lærer ikke alle ord og uttrykk som kan dukke opp på i testene.

 

I bunn og grunn er det likevel ikke bare testene som vil få deg inn på en god skole. De ser mye på hva slags person du er og hva du kan tilby skolen, i motsetning til norske universiteter der alt som behøves er et bra karaktersnitt.

 

 

Takk for all informasjonen :p

 

Men du nevnte også "frivillig arbeid" Hva kan det være?

Holder det f.eks å jobbe med veldedighetsarbeid ?

 

Holder og holder, veldedighetsarbeid er da litt. Annet kan for eksempel være : Fotballtrener for "små lag"? Leder på ulike aktiviteter? Leirsjef/sjef for en leir?

Lenke til kommentar

Er ikke no fasitsvar på akkurat det der, og skoler er fullt klar over forskjellene på hvordan det er i USA og i andre land. Er svæææært uvanlig å jobbe for en leirskole, veldedig organisasjon, kirke etc. i Norge, og det vet dem. Poenget er jo å vise at man har det lille ekstra, at man ikke er for lat til å ofre et par timer i uka på ting som ikke er totalt selvsentrert.

 

Skoler tar inn internasjonale elever for å skape et flerkulturelt miljø, og man blir dermed tatt opp i den kvoten. Man konkurrerer ikke direkte og på samme nivå som amerikaneren som har trent et junior baseballlag, vært frivillig i kirken, jobbet på summercamp i Afrika osv., så ikke noe direkte poeng i å skrive en søknad på den måten.

Lenke til kommentar
Takk for all informasjonen :p

 

Men du nevnte også "frivillig arbeid" Hva kan det være?

Holder det f.eks å jobbe med veldedighetsarbeid ?

 

Jeg har jobbet en del frivillig for Turistforeningen. Både turlederarbeid og dugnadsarbeid. Ellers har jeg vært med på å starte en internasjonal organisasjon rundt u-hjelp og hvorfor det ikke fungerer. Eksempelvis har vi fokusert mye på at så og si ingen land har blitt "rike" uten levedyktig industri.

 

Frivillig arbeid trenger på ingen måte å være kjedelig.

 

Veldedighetsarbeid er sikkert fint nok det, men jeg mistenker at det fort kan bli veldig "har sett det tusen ganger før." Men det er nå bare hva jeg syns. Jeg har ikke noe fasitsvar på hva personene ved de ulike skolene ser etter. Prøv å finne noe som er "deg". Noe du virkelig interesserer deg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...