Gå til innhold

MIT i USA


minkim

Anbefalte innlegg

Når det kommer til det at man må nesten ha et perfekt snitt for å komme inn, så kan det hjelpe å få rektor/rådgiveren på skolen din til å skrive et brev hvor de forklarer forskjellene på karaktersystemene i USA og Norge, og hvor vanskelig det er å få et perfekt snitt. Jeg fikk 4.0 da jeg gikk på high school i USA i fjor, mens i Norge ligger jeg mer på 5 i snitt. I mange fag her er det umulig å få karakteren 6, mens der jeg gikk i USA klarte jeg det uten å egentlig bry meg.

 

Selv om det er sant at det er vanskeligere å få bare seksere enn "straight As", tror jeg ikke det betyr særlig mye for opptaket til amerikanske universiteter. Utenlandske studenter (som flytter til USA kun for utdannelsen) blir nemlig ved de fleste universiteter ikke tatt opp på samme måte som amerikanske studenter, men det er som oftest et omtrentlig antall plasser satt av til utenlandske studenter. Et universitet kan for eksempel ta inn x antall norske søkere hvert år, og da konkurerer du mot andre norske søkere med karakterer fra det samme karaktersystemet fra deg. Selvsagt er det en mulighet for å få opptaksledelsen ved universitetet til å øke antall plasser som de norske søkerne konkurerer om, men jeg tviler på at å legge ved et brev der man forklarer forskjellene mellom karaktersystemene - dette har nok opptaksledelsen ved universitetet vært borti før! Dessuten er det en kjent sak at amerikanske universiteter er mer ute etter briljante studenter fra fattige land enn nordmenn og andre europeere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan godt være. :) Tror faktisk du har helt rett, men det kan umulig skade. Rådgiveren min på et universitet i USA spurte meg om hvorfor jeg hadde så "dårlige" karakterer i Norge, når jeg hadde et GPA på 4.0 i USA. Jeg måtte da forklare hele systemet, og han trodde ikke på meg i begynnelsen. Var veldig frustrerende.

 

Kan alltids bare sende en email til rådgiveren man får "tildelt" på skolen i USA, og spørre hvilket snitt en som norsk student bør satse på for å ha god sjanse for å komme inn. Skader ikke å være litt "frempå" og spørre "dumme" spørsmål, jeg har spurt om så mye merkelig, men fikk alltid gode svar tilbake.

Lenke til kommentar

 

I mange land, som for eksempel USA, ser de ikke bare på karakterer slik som i Norge. Du må sannsynligvis skrive flere forskjellige essay som viser universitetet hvem du er som person. Du må få anbefalingsbrev, ofte må man må to stykker. (Noen skoler vil ha flere.) De ser på hva du har gjort utenfor skolen; sport, frivillighetsarbeid, verv osv.

 

[...]

 

 

Hva er poenget med det?

Lenke til kommentar

Poenget med det? Det hjelper på søknaden. Er mange som mener det er positivt at det ikke bare er karakterer som skal gjelde.

 

Jeg tenkte på fra utdanningsinstitusjonens side? Høres jo ut som det vi kaller "trynefaktor" på norsk. Men de får vel så mange søkere at de må ha noe mer å velge ut i fra enn bare karakterer....

Lenke til kommentar

Poenget med det? Det hjelper på søknaden. Er mange som mener det er positivt at det ikke bare er karakterer som skal gjelde.

 

Jeg tenkte på fra utdanningsinstitusjonens side? Høres jo ut som det vi kaller "trynefaktor" på norsk. Men de får vel så mange søkere at de må ha noe mer å velge ut i fra enn bare karakterer....

 

Er ikke "trynefaktor" at du kan spille et instrument og driver med frivillig arbeid vel?

 

De vil jo ha noen som kan delta i sportskonkurranse-teamene deres, opprette studentklubber og sånn...ikke bare sitte på ræva og lese hele dagen.

 

Og ja, det er veldig viktig med dette og anbefalninger for universiteter i utlandet.

 

Du må ikke holde tilbake på de bra opplysningene, iom at de får ekstremt mange brev og det er meningen du skal promotere deg selv. Ikke vær redd for å skryte. Eller, jeg skal ikke si noe sikkert her. Men jeg kom inn på det jeg søkte i utlandet med mitt brev og det var ganske rett på sak og kunne virket skrytete for de som ikke hadde lest 1000 brev fra før.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Meld deg opp på TOEFL. Og ACT / SAT. (Hva enn skolen din krever.) Dersom du ikke er helt strøken i engelsk bør du øve mye. Kjøp deg gjerne en TOEFL-bok, men du kan også ta diverse testprøver på nettet. Lei "Legathåndboken" på biblioteket for å finne ut hvilke legater du kan få kloa i. Spør lærere om anbefalingsbrev - i de fagene du er best i. Mange norske lærere er ikke vant til å skrive slike brev, så fortell dem hva de bør fokusere på.

 

Finn ut hvilke dokumenter MIT krever å få se. Ønsker de vitnemålet fra ungdomsskolen? Karakterutskrifter fra videregående? Du må få disse oversatt, dette kan koste en del... egentlig skal du kunne gå til skolen og de skal oversette for deg - men noen skoler er så ufattelig lite behjelpelig. Dermed måtte jeg betale 1600 kroner. (For å oversette tre dokumenter + to kopier av alt sammen.)

Lenke til kommentar

Meld deg opp på TOEFL. Og ACT / SAT. (Hva enn skolen din krever.) Dersom du ikke er helt strøken i engelsk bør du øve mye. Kjøp deg gjerne en TOEFL-bok, men du kan også ta diverse testprøver på nettet. Lei "Legathåndboken" på biblioteket for å finne ut hvilke legater du kan få kloa i. Spør lærere om anbefalingsbrev - i de fagene du er best i. Mange norske lærere er ikke vant til å skrive slike brev, så fortell dem hva de bør fokusere på.

 

Finn ut hvilke dokumenter MIT krever å få se. Ønsker de vitnemålet fra ungdomsskolen? Karakterutskrifter fra videregående? Du må få disse oversatt, dette kan koste en del... egentlig skal du kunne gå til skolen og de skal oversette for deg - men noen skoler er så ufattelig lite behjelpelig. Dermed måtte jeg betale 1600 kroner. (For å oversette tre dokumenter + to kopier av alt sammen.)

 

Måtte du få oversatt vitnemål fra ungdomsskolen?

Lenke til kommentar

Meld deg opp på TOEFL. Og ACT / SAT. (Hva enn skolen din krever.) Dersom du ikke er helt strøken i engelsk bør du øve mye. Kjøp deg gjerne en TOEFL-bok, men du kan også ta diverse testprøver på nettet. Lei "Legathåndboken" på biblioteket for å finne ut hvilke legater du kan få kloa i. Spør lærere om anbefalingsbrev - i de fagene du er best i. Mange norske lærere er ikke vant til å skrive slike brev, så fortell dem hva de bør fokusere på.

 

Finn ut hvilke dokumenter MIT krever å få se. Ønsker de vitnemålet fra ungdomsskolen? Karakterutskrifter fra videregående? Du må få disse oversatt, dette kan koste en del... egentlig skal du kunne gå til skolen og de skal oversette for deg - men noen skoler er så ufattelig lite behjelpelig. Dermed måtte jeg betale 1600 kroner. (For å oversette tre dokumenter + to kopier av alt sammen.)

 

 

Hmm ja vel, ta TOEFL og ACT/SAT testen. Få lærerne til å skrive anbefalingsbrev. OK got it :p

 

Men foresten, hva står det i en slik TOEFL-bok og er prøva noe vanskelig i det hele tatt?? Fordi engelsk er et fag som jeg VIRKELIG er flink i.

Lenke til kommentar

Tusen takk for informasjonen om skolen.

 

Jeg setter også pris på andre ting dere kan fortelle meg XD

Hvis du ønsker å ha en sjans for MIT eller noen som helst gode amerikanske universiteter, så flytt til USA etter ungdomskolen og ta videregående på en god privatskole i USA. Det er det den eneste måten jeg kan se for meg at du vil komme inn, og det er stor sannstynlighet for at du ikke kommer inn fordi de krever at du skal være perfekt på alle mulige måter og allikavel noen perfekte studenter bir avist. Det er lettere å komme inn som masterelev, så et annet alternativ er å ta bachloren i Norge/utlandet og dereter søke deg til MIT.

 

Hvis du blir i Norge, så kommer ikke du til å ta ACT, SAT, AP fag, få viktige posisjoner i forskjellige foreninger. Det er rett og slett for mye arbeid å gjøre utenom den norske skolen som ikke er designet for det amerikanske systemet. Hvis du ønsker å studere i utlandet, så finnes det andre land som du kan dra til som også har gode universiteter. Det er flere gode universiteter i Australia, Hong Kong og England og de ser mer på akademiske prestasjoner. Det viktigste er å finne deg et godt universitet hvor du trives, ikke bare at de er nummer en på rangeringene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nåja, SÅ vanskelig er det nok ikke. Og det er nok flere norske elever ved MIT i dag, både som bachelor og master. Sistnevnte lettere å komme inn på, men ingen av dem vil kreve amerikansk high school.

Jeg snakker om bachlor, ikke master. Det er veldig få norske elever på MIT.

 

På Harvard så finnes det ikke en eneste norsk elev som har kommet inn og har gått på norsk skole. Og det er nok ikke mange som har kommet inn på MIT for bachlor. Her er en liste over hva som man bør ha for å komme inn

http://talk.collegeconfidential.com/massachusetts-institute-technology/624140-how-get-into-mit.html

 

Det er så vanskelig og du lyver til deg selv om du tror at du vil ha rimlige sjanser om du ikke gjør det jeg skrev over.

Lenke til kommentar

Bare intervjudelen krever jo kunnskaper i ekstrem smisking og selvskryt som svært på nordmenn er vant med. Når det er sagt sier han som skrev den tråden at ikke alle punktene han skriver om må være oppfylt, men det er nok en grunn til at det for tiden er én eneste norsk bachelorstudent på MIT.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kommer til å bli hardt, men umulig er det vel ikke.

 

Dessuten nevnte jeg MIT fordi jeg er interesert i Matte og realfag, noe som gjør at jeg har lyst til å studere ingeniør fag. Ikke fordi det er en av de beste skolene i verden.

 

Og ja jeg vet at jeg sannsynligvis ikke kommer til å gå på MIT, men det er vel greit å ha litt forhåpninger også. Jeg vurderer kanskje å ta Bachelor i Norge også master/doctor i utlandet. Vet ikke helt ennå ...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kommer til å bli hardt, men umulig er det vel ikke.

 

Dessuten nevnte jeg MIT fordi jeg er interesert i Matte og realfag, noe som gjør at jeg har lyst til å studere ingeniør fag. Ikke fordi det er en av de beste skolene i verden.

 

Og ja jeg vet at jeg sannsynligvis ikke kommer til å gå på MIT, men det er vel greit å ha litt forhåpninger også. Jeg vurderer kanskje å ta Bachelor i Norge også master/doctor i utlandet. Vet ikke helt ennå ...

 

Eller så tar du bare master i norge, istedenfor å ta en halvdårlig bachelor + en dårlig master i utlandet (ikke for å være frekk..) så kjører du NTNU og en god master i ingeniørfag.

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...