Gå til innhold

Hva er den store hypen rundt Fallout spillene ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvilket av de?

det finnes mer en ett.

 

noe av grunnen til at det er så stort er vel suksessen til de to første spillene som kom ut.

 

hva som gjør et spill/en spill serie populær? det er når den klarer å enten skape noe nytt, gjøre noe som e gjort før på en ny og intressant måte, spille videre på tidligere spill i serien og dens historie e.l.

er mage faktorer som spiller inn rett og slett.

Lenke til kommentar

Hva som gjør dem så bra? Tja, Fallout 1 og 2 er selv i dag utrolig bra rollespill. Da de kom var de noe helt unikt på mange måter, i alt fra spillbarhet til måten man kunne sikte inn på kroppsdeler til humoren. De var svært bra gjennomført på alle måter, og selv kjedelige ting som skills og traits var gjort på en interessant måte ulikt alt annet. I stedet for å velge rase og ha ulike rase-modifikasjoner (f.eks gi dverger mulighet til å se i mørket) valge man en bakgrunn for selve karakteren. Man kunne ha vokst opp på en gård og blitt sterkere pga tungt, fysisk arbeid, eller kanskje ha jobbet i et laboratorium og blitt smartere. Mange slike traits hadde både positive og negative sider. Vokste man opp på gården ble man som sagt sterkere, men også litt treg i toppetasjen. Jeg spilte ikke Fallout 3 så mye da jeg mildt sagt ikke likte det, men New Vegas er svært bra. Det holder seg til den gode, gamle formelen, men i FPS-stil og motoren til Fallout 3. Jeg spiller en kvinnelig karakter, og da jeg gikk opp i level valgte jeg å bli en Black Widow. Det gøjr at hun gjør mer skade mot menn og får enkelte nye valg i dialogen når hun snakker med menn. :)

 

Men prøv dem heller selv. Fallout 1 og 2 begynner å bli gamle, men burde være mulig å få tak i. Kanskje på GOG. Eller ta Fallout 3, om du ikke satser på New Vegas. Om du liker rollespill vil du ikke angre. :)

Lenke til kommentar

Det er den komplette opplevelsen som gjør spillserien så bra. Den svarte humoren, de fullstendige bakhistoriene, helheten rett og slett.

Snakker kun for min egen del da. Har spilt FO, FO2 og FO3. FO:NV har jeg ikke prøvd.

 

Synes den svarte humoren er fraværende i Fallout3, synes de lagde spillet for et større marked (unger) enn hva Fallout1&2 var ment for.

 

New vegas har jeg ikke fått prøvd enda pga. treig postgang, men har et lite håp om at noe av humoren har dukket opp igjen siden noen av folkene bak også var med på 1 & 2.

Lenke til kommentar

Fallout 3 er en radikalt annerledes opplevelse fra Fallout 1 og 2, men det hadde det kanskje vært uansett hvem som utviklet nummer tre, bare med utgangspunkt i hvor lang tid det har gått siden forrige tittel i serien.

 

Forskjellen mellom Fallout 3 og New Vegas er egentlig bare summen av Obsidians bidrag. Bethesda er kløppere på å snekre sammen troverdige verdener (la oss se bort i fra Oblivion et øyeblikk), men ikke akkurat best i klassen på karakterer og historiefortelling. Det kan imidlertid Obsidian, selv om de sliter litt med, vel, alt annet. Det er kanskje derfor det går best for dem når de får lage semi-oppfølgere for andre, og slipper å rote fullt så mye med det tekniske selv. Bethesda framsto med Fallout 3 som litt for selvhøytidelige og The Road-inspirerte til å helt fange ånden fra 1 og 2. Alt tyder på at Obsidian har rettet opp i det med New Vegas.

Lenke til kommentar

Fallout-serien har laget en helt fantastisk post-apokalyptisk verden med en parallell verdenshistorie som nesten kunne ha skjedd i virkeligheten. Det er noe av det som gjør det så skummelt, og så bra, for meg. Kombinasjonen av litt naiv 40/50-talls musikk og kultur med en sci-fi lignende post-apokalyptisk verden er utrolig fascinerende.

 

Nå er jeg en av de som faktisk likte Fallout 3 veldig godt. Og jeg kan ikke se den store forskjellen med New Vegas - jeg har spilt 5-6 timer og det minner meg litt om en Fallout 3 mods pga de store likhetene. ;) Men det er ikke ment som kritikk, jeg synes NV virker svært bra.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hypen, i alle fall ikke med 3-eren. Jeg har tilbragt MYE tid i Oblivion, og ettersom Fallout 3 bygger på samme motor ble det for min del alt for mye "Oblivion with guns". Hele opplevelsen ble så mye Oblivion at jeg ikke klarte å ta verdenen seriøst, og jeg nærmest speedrunnet det bare for å få med meg historien.

 

Hvordan er dette i New Vegas? Mye det samme?

Lenke til kommentar

New Vegas er mye av det samme siden det fortsatt er snakk om samme motor. Dvs at visuelt sett er det helt likt FO3. Menyen, UIen, NPCs - alt er så og si nøyaktig det samme. Det er kun noen skills og et utbedret crafting system som skiller. De som kjenner serien godt mener å merke at NV likevel minner mer om de første Fallout-spillene enn hva FO3 gjorde.

 

Hvis du ikke har problem med å spille litt eldre, isometriske spill, MiSP, så vil jeg anbefale det første Fallout-spillet. Eventuelt lese litt om bakhistorien i Fallout-verdenen på The Vault (deres wiki). Det er et utrolig fascinerende konsept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...