Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Til moderatorer: IKKJE tolerer slik drittkasting på folk som ikkje skriver 100% feilfri norsk (det gjelder vel de fleste). Det er verre å klage på skrivefeil så hensynsløst enn å skrive eit ord eller to feil. :grumpy:

 

til moderatorer: ikke hør på han raringen der. :)

 

tror egentlig du er i litt feil tråd hvis du ønsker sympati for folk som skriver skrekkelig dårlig norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til moderatorer: IKKJE tolerer slik drittkasting på folk som ikkje skriver 100% feilfri norsk (det gjelder vel de fleste). Det er verre å klage på skrivefeil så hensynsløst enn å skrive eit ord eller to feil. :grumpy:

 

til moderatorer: ikke hør på han raringen der. :)

 

tror egentlig du er i litt feil tråd hvis du ønsker sympati for folk som skriver skrekkelig dårlig norsk.

:yes:
Lenke til kommentar

Om det ikkje allerede står i retningslinjene burde unødvendige poster som klager på folks skrivefeil slettes og brukeren bannes. Dersom alle poster med skrivefeil skal bli Spammet med slik negative kritikk så viser det hvor useriøst dette forumet er.

 

Om det ikke allerede står i retningslinjene burde unødvendige poster som inneholder alt for mange skrivefeil slettes og brukeren bannes. Dersom alle poster med skrivefeil ble slettet ville dette forumet fremstå som et mye mer seriøst forum. 8)

 

De som blir spammet ned av kritikk på at de skriver dårlig burde ta det til etteretning og forsøke å gjøre noe med det. Og er de bare latterlig dårlige i norsk, så fins det alltids staveprogram og grammatikk-rette-program som de kan bruke. Jeg syns det er direkte respektløst å ikke ta seg bryet med å ordlegge seg ordentlig, og i tillegg forvente å få hjelp. Skjerp dere, alle det måtte gjelde!!! :grumpy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eg har windows 2000 og vis eg kjøper windows XP og leger det inn så får eg en multiboot (en meny så sier va opprativsytem vil du skal starte)

Men vis eg blir lei av windows XP vordan får eg windows XP vekk og vordan får eg vekk oppstart menyen sån at datamaskinen kan boote fra windows 2000 uten at den menyrn må komme opp.

 

Håper der er noen som har greia på dete.

 

Hilsen Eddie

 

NOIA!!!

 

mulig?

 

Tydeligvis, men denne syns jeg likevel ikke er så veldig ille. Jeg klarer lett å forstå hva vedkommende ønsket å få svar på, selv om det er et par små skrivefeil der. Det hadde ikke skadet å kjøre dette igjennom et staveprogram, men alt i alt er det ikke så ille. Det som er ille er innlegg hvor det er umulig å skjønne hva vedkommende tenker, og vedkommende tydeligvis ikke er klar over det selv engang. :(

Lenke til kommentar

Jeg synes at det der var et meget fælt tilfelle. Denne typen må lide av dysleksi, og det er ingenting å gjøre med det.

 

Hvis han derimot IKKE lider av denne "sykdommen", så må han kødde seg for å prøve å være litt morsom, og det er enda verre!

Lenke til kommentar
Istedenfor å gå OT på hardware forumet, kan du heller dele dine frustrasjoner med likesinnede her.

 

Tusen takk for en glimrende tråd. Jeg vil påstå at dette er den viktigste tråden som er opprettet på dette forumet. Selv er jeg svært ofte grammatisk pedant her, men dessverre er det flere av de "etablerte" personene som er verstinger når det gjelder rettskrivning/grammatikk/generell setningsoppbygging. Angriper man de etablerte resulterer dette ofte i flaming og det som verre er. Derfor "småhinter" jeg ofte til de det gjelder.

Lenke til kommentar

jeg har vært på "blink" en stund nå, det er chatte siden til dagbladet.no

bare for gøy, og det har det vært - men også fryktelig irriterende!

jeg tror man må lete lenge for å finne et sted hvor man finner fler folk som ikke kan skrive!

 

nå har jeg akkurat kranglet med 2 jenter som absolutt ikke kunne skrive noe riktig i det heletatt!

"hva grammatisk feil har jeg skrevet.....?"

"hei på du!!! gjør på??"

 

er bare noen av de få tingene som stadig blir skrevet der!

jeg tror jeg må slette hele kontoen for å komme meg vekk fra djevelens verk! :evil:

Lenke til kommentar
Må innrømme at feilskriving og feil oppsett av setninger kan være irriterende, men det burde være forbudt å klage på folks feil i seriøse tråder. Altfor mange tråder har 50% av poster som klager på skrivefeil eller andre irrelevante ting.

 

1337-språk er jo ganske patetisk da.

SMS-språk er for SMS! Det er ein grunn til at det heiter SMS-språk. Så vidt eg veit er ikkje dette forumet SMS.

 

Om det ikkje allerede står i retningslinjene burde unødvendige poster som klager på folks skrivefeil slettes og brukeren bannes. Dersom alle poster med skrivefeil skal bli Spammet med slik negative kritikk så viser det hvor useriøst dette forumet er.

 

Til moderatorer: IKKJE tolerer slik drittkasting på folk som ikkje skriver 100% feilfri norsk (det gjelder vel de fleste). Det er verre å klage på skrivefeil så hensynsløst enn å skrive eit ord eller to feil. :grumpy:

 

Helt enig! Selv om ikke alle skriver perfekt trenger dere vel ikke å rakke ned på dem?Jeg leste gjennom mesteparten av eksemplene, og jeg hadde ikke noe problem med å forstå hva som ble sagt.

Lenke til kommentar
Helt enig! Selv om ikke alle skriver perfekt trenger dere vel ikke å rakke ned på dem?Jeg leste gjennom mesteparten av eksemplene, og jeg hadde ikke noe problem med å forstå hva som ble sagt.

Det skal være mellomrom etter tegn som "?". Det har du glemt mellom andre og tredje setning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hater at enkelte skriver «morra» i stedet for mora og «morro» i stedet for moro. Samt «han» der det i samsvar med opprinnelig praksis skal stå ham og tilsvarende «de» der det skal stå dem (selv om jeg medgir at dette kan være litt tricky til tider), selv om det nå er «lov».

 

Å ja, og en ting til: Ikke «PCen» eller «PC’n». Enten PC-en eller PC’en (førstnevnte er foretrukket pga. at for mange overlengder (og underlengder) gjør tekstlinjene mindre distinkte og faktisk kan lede øyet bort fra linjen). Og selv om Språkrådet går mot meg på dette, er det IMHO dårlig praksis å forandre skrivemåten av forbokstavord til f.eks. «cd» fra det opprinnelige CD, fordi de varierende ordbildene gjør forkortelsene vanskeligere å oppfatte, samt at det er en fordel at de stikker seg litt ut. Men IMHO, selvsagt!

 

«L33t-språk» er sjelden irriterende, i motsetning til «SMS-språk» brukes det jo ikke som en erstatning for ordinært språk. MegaTokyo har en stripe om dette som faktisk er litt morsom.

Lenke til kommentar

Vi bergensere lider jo ekstra, siden vi må bo her i analfabetismens høyborg, også kalt Bergen :roll:.

Lenke til kommentar
tema sier alt: for meg er det kina, hvar der med skolen... i 2 uker, spiste slange og drak slange blod og slange galle, drit fint land anbefaler alle å dra dit, men hold dere til byene, av ange grunner. jeg var i Bejing

 

..fra denne tråden.

 

Noen ganger føler jeg trang til å dunke hodet i tastaturet.. Vurderer å kutte ut siv.øk. til fordel for lærerutdanning, det hadde nemlig vært svært interessant å se hva som foregår i klasserom rundt om i landet.

Lenke til kommentar
En venn av meg kjøpte seg data etter mitt varme tips om at komplett var raske til å levere, å hyggelige å handele med. Jeg som hadde nettop fått dataen det tok 3 uker å sende... Han bestilte, veta 1mnd, sendte klage. jada, sender om 1 uke vi!

 

det jikk 2mnd, enda en klage, jada sender så snart som mulig

 

det jikk 4mnd, han ringte å avbestilte. Grett sa komplett. å avbestilte pakka

 

1 mnd etterpå fikk han pakka på døra, men den ble send tilbake. :p

 

Etter det bestilte han jeg ny data fra komplet, å den kom på 3 dager så nå er han happy igjenn.

 

 

Huff! Huff!

Lenke til kommentar
tema sier alt: for meg er det kina, hvar der med skolen... i 2 uker, spiste slange og drak slange blod og slange galle, drit fint land anbefaler alle å dra dit, men hold dere til byene, av ange grunner. jeg var i Bejing

 

..fra denne tråden.

 

Noen ganger føler jeg trang til å dunke hodet i tastaturet.. Vurderer å kutte ut siv.øk. til fordel for lærerutdanning, det hadde nemlig vært svært interessant å se hva som foregår i klasserom rundt om i landet.

 

Skjønner hva du tenker... men jeg tror det er nyttesløst! Jeg er så utrolig glad jeg bare har ett år igjen av skolen nå. Skolesystemet er på vei nedom og hjem. Det blir sikkert bedre en gang i fremtiden, men jeg tror det blir enda verre enn det alt er før det blir bedre. :cry:

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så ille her på forumet, jeg. Har dere sett de "programmene" som går på nattetid på TV2 og flere andre kanaler? Svært få av meldingene er uten alvorlige skrivefeil. Og dette er meldinger som avsenderen vet kommer på TV...

Lenke til kommentar
Synes ikke det er så ille her på forumet, jeg. Har dere sett de "programmene" som går på nattetid på TV2 og flere andre kanaler? Svært få av meldingene er uten alvorlige skrivefeil. Og dette er meldinger som avsenderen vet kommer på TV...

Hehe, nei, sammenlignet med dèt er jo forumet reneste læreboken i rettskrivning. :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...