Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Appelsiner! Jeg blir skuffet hver gang over de horribelt dårlige appelsinene som selges. Det var ikke sånn i min barndom eller bare for noen få år siden. Det må være en ny type eller dårligere oppbevaring eller noe sånt, for skallet har blitt vanskeligere å skrelle, samtidig som kjøttet har blitt smakløst og konsistensen så trevlete som en gammel vaskeklut. Nå har jeg fått nok og slutter å kjøpe appelsiner!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Appelsiner! Jeg blir skuffet hver gang over de horribelt dårlige appelsinene som selges. Det var ikke sånn i min barndom eller bare for noen få år siden. Det må være en ny type eller dårligere oppbevaring eller noe sånt, for skallet har blitt vanskeligere å skrelle, samtidig som kjøttet har blitt smakløst og konsistensen så trevlete som en gammel vaskeklut. Nå har jeg fått nok og slutter å kjøpe appelsiner!

Synes det du beskriver, passer over hele linjen naa, all frukt er blitt daarligere.

Har det noe med verdens gjoedselsituasjon aa gjoere?

https://www.yrkesbonden.no/krigen-gjoedsler-prisene-paa-mat-og-gjoedsel.6540026-577145.html

Skrevet

Irriterende at barnevogner stort sett kommer i mørke farger og helt uten refleks, spesielt når man typisk dytter den ut i veien foran seg. Løses enkelt med refleksteip eller lignende, men burde jo vært en del standard på de...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (På 26.11.2025 den 15.52):

Appelsiner er etter mitt syn et sesongprodukt, og kvaliteten henger direkte sammen med sol og modning, dvs. sødme, aroma, saftighet. Det er flere år siden jeg kjøpte "tidlig"-appelsiner -- venter heller til de "peaker" rundt påsketider. Ellers tester jeg en og en appelsin jevnlig på nyåret til de smaker best --> appelsinfråtsing :grin:

Endret av SpaceHog
typos
  • Liker 1
Skrevet
Karltorbj skrev (14 timer siden):

Synes det du beskriver, passer over hele linjen naa, all frukt er blitt daarligere.

Har det noe med verdens gjoedselsituasjon aa gjoere?

https://www.yrkesbonden.no/krigen-gjoedsler-prisene-paa-mat-og-gjoedsel.6540026-577145.html

I følge artikkelen har gjødselprisen steget fra 5,3 kr per kg gjødsel i september 2021 til rundt 10 kr/kg nå. Det er +89% på 4 år. Inflasjon står for 18%, så reell inflasjonsjustert prisvekst på gjødsel er 60% på 4 år eller 12,5% per år i snitt.

Hvor mye gjødsel brukes per tonn appelsin? (Pr tonn av andre varer er også interessant). Det hadde vært interessant å se hvor mye gjødsel utgjør i kroner per kg produkt sånn at vi kan se hvor stor del av prisøkningene som skyldes gjødsel.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (34 minutter siden):

I følge artikkelen har gjødselprisen steget fra 5,3 kr per kg gjødsel i september 2021 til rundt 10 kr/kg nå. Det er +89% på 4 år. Inflasjon står for 18%, så reell inflasjonsjustert prisvekst på gjødsel er 60% på 4 år eller 12,5% per år i snitt.

Hvor mye gjødsel brukes per tonn appelsin? (Pr tonn av andre varer er også interessant). Det hadde vært interessant å se hvor mye gjødsel utgjør i kroner per kg produkt sånn at vi kan se hvor stor del av prisøkningene som skyldes gjødsel.

Og hvor mye som spares og gir tam frukt.

Er ikke denne tiden hoeysesong for gode appesiner og clementiner? Det er naa de er best.

Det er mange juler siden, jeg spiste ei god clementin.

Men saa er det noe med miljoeet da, det maa ikke overgjoedsles heller.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet

Nettsider som skriver at de har mange på lager, og etter at en har kjøpt så er de på fjernlager, eller at de ikke har produktet i det hele tatt. 

Ventes inn 8. desember... pluss på noen dager så får jeg det kanskje 10.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...