Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kastet ut av hybelen


theene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag fikk jeg en sms med hueigeren der jeg bor at jeg måflytte ut pga at det er slutt mellom han og samboeren.

Jeg har signert en leiekontrakt på 1 år.

spørsmålet er om han har rett til å kaste meg ut på det grunnlaget?

 

Hva står det i kontrakten?

 

Det er veldig usannsynlig at han med loven og kontrakten i hånd kan gjøre dette. Som skrevet over, se hva kontrakten sier. Se også Husleielovens kapittel 9 for de lovmessige reguleringene rundt utleieforholdet.

Endret av meisje
Lenke til kommentar

Dette er ikke en gyldig grunn til å kaste deg ut, med mindre samboer regnes som famile? Noe jeg tviler på. For om familien hans skal bruke boligen/hybelen så kan de si deg opp.

 

Merkelig grunn som egentlig ikke sier noe ting, han kunne faktisk like godt latt være å oppgi noen grunn i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Du har nok ihvertfall 1 måned på å komme deg ut, vanligvis er det 3 måneders oppsigelsestid i en vanlig leie kontrakt i det jeg har erfart. Men det tilsier at dere har skrevet en ordinær leiekontrakt og ikke noe hjemmesnekret kontrakt, i og med at du har skrevet under en kontrakt for 1 år så må du sjekke videre om du har faktisk rett på å bo hele året ditt der selv om det ble slutt med huseieren og samboeren (ser ikke helt grunnen til utkastelse for akkurat denne grunnen).

Lenke til kommentar

Uten at jeg kjenner loven veldig godt så har du minimum krav på 1 mnd. skriftlig oppsigelse uansett hva slags avtale som ligger til grunn. Det kan også muligens være 3 mnd. men du må nesten se på husleiekontrakten for å finne ut det nøyaktig.

 

Det første du kan be om er uansett å si at han må sende det skriftlig :) ikke før da trenger du å ta han seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...