Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg ser det: "Sosialdemokrater er uønskede i nabolaget til Oslo børs av åpenbare grunner. For å dempe provokasjonen bør derfor SVs partilokaler stoppes fra å bygge lokaler i det området."

 

Hva legger du i at Islam virker som en kult?

 

Bør det i det hele tatt påvirke byggesaken? Det er da religionsfrihet der borte også. Religion er også en dypt personlig ting. Folk kan slutte å blande seg borti andres dypt personlige filosofi og behandle folk som folk og ikke som terrorist-sympatisører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gledelig å se at vår kommede Dronning har begynt på skolen og skal føre monarkiet videre.

 

Litt synd at vi må ha Kronprins Haakon først..........

 

Men jeg kommer til å savne Kong Harald når den tid kommer. Han har blitt like klippefast som Olav.

Hva er galt med Haakon?

 

At det er lovlig betyr ikke at det er en god ide. De kan bygge lenger unna Ground Zero så de slipper å provosere noen. Hvorfor så mange er imot et muslimsk bygg like ved Ground zero sier seg selv.

Muslimer generelt er fredelige og skikkelige folk. Jeg tror mange av disse blir provosert av at amerikanernes slår alle over en kam og stempler de som terrorister eller relatert til tvillingtårnangrepet. Det er ikke fritt for terrorister med kristen, jødisk eller andre religioner, men skulle de bygget et stort bedehus i det området så hadde det neppe blitt protester. Poenget mitt er at det er grunnløse fordommer som ligger til grunn for hele motstanden mot moskéen. Hvis politikerne gir etter for fordomstrykket så legitimerer de bare at fordommer er greit.

 

Mitt forslag er at de ser bort fra fordommene og behandler byggesaken så nøytralt som den fortjener.

Du ser ikke det problematiske i å skjære alle amerikanere over en kam når du kritiserer dem for å skjære alle muslimer over en kam?

 

Det var ikke kristne eller jøder som gjennomførte 9/11.

Lenke til kommentar

Men nå virker islam mer som en kult og en politisk ideologi, enn en religion. Derfor må de stoppes.

Islam er en religion, akkurat som kristendommen. Men akkurat som kristne fundamentalister ønsker å innføre kristendommen som statlig religion, ønsker muslimske fundamentalister å innføre islam.

 

Både kristendommen og islam må holdes unna.

Lenke til kommentar

Kristendommen var en kult og politisk ideologi fram til år 1600-1700, da folket gjorde opprør mot kirken og humanismen banet vei for en tolkning av bibelen hvor man IKKE fulgte det gamle testamentet sine lover.

 

Man sluttet å brenne hekser, man sluttet å drepe homofile, man begynte å slutte å ta slaver, man sluttet å drepe folk for å banne, man sluttet å drepe folk som ikke var enige med det kristne verdensbildet: Vitenskapen ble igjen tillatt.

 

Islam er fremdeles der kristendommen var i år 1600.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg ikke har helt sansen for hvordan man har begynt å behandle muslimer etter 9/11 og Muhammed-oppstyret og alt det der. I Frankrike hvor man forteller dem at de ikke får ha på seg klærne de vil, i USA hvor mange mener at de ikke burde få lov til å sette opp gudshuset sitt. Jeg ser med sterk skepsis på mange av verdiene islam fremmer, men jeg får en litt uggen følelse når staten får støtte av folket til å gå inn i intimsfæren til en minoritet og detaljregulere livene deres. Hadde jeg vært en moderat muslim hadde jeg nok vært mektig lei av å bli holdt ansvarlig for det noen ravende gale ekstremister som bekjenner seg til samme religion som meg finner på.

 

Nei, jeg synes heller man burde velge en strategi som baserer seg på å støtte de modererende og sekulariserende kreftene innad i de muslimske samfunnene på en smart måte. Islam trenger å reformeres og det trengs modernisering. Å gå utifra at folk som har vokst opp med religion som en så viktig del av livet sitt plutselig skal gi det opp fordi medlemmer av en annen kultur sier at den er barbarisk tror jeg kan bli en vanskelig oppgave. Men at folk kan forandre synet på hva religionen deres står for og hvilke ting som gjør deg til en god muslim tror jeg blir enklere, spesielt hvis forandringen kommer inneninnifra, med støtte fra respekterte autoritetspersoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du lest mer enn overskriften? Det var to kvinner som kom til det svenske politiet og sa ifra om voldtekter uten å ville anmelde, med begrunnelsen at de ikke turte. De turte altså å gå til politiet og si ifra om det, men de turte ikke å anmelde? Jeg synes det hele høres veldig spekulativt ut. Når det er snakk om en mann som har så mange fiender som Assange så er det vel grunn til å tenke; er det noen som har motiv for å diskreditere mannen evnt. hevne seg for noe av det han har påført dem med en publikasjon på siden hans? Jeg utelukker på ingen måte at en voldtekt kan ha skjedd, men tar du de ryktene for god fisk uten at det i det hele tatt har vært innom en domstol er du rimelig naiv.

 

Her står det forresten mer om saken: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7258050

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om vi noen gang får vite noe om bakgrunnen til de to kvinnene som anklaget Assange for voldtekt. Antakteligvis ikke.

 

Svenske myndigheter sitter nok i møte med den amerikanske ambassaden i skrivende stund, og får streng beskjed om å ikke etterforske de to agentene vanlige borgerne som angivelig skal ha blitt voldtatt av Assange. Ellers vil diverse svenske industrikontrakter stå i fare.

 

Etterforskningen er riktig nok droppet, men det var vel en del av planen. Assagne er uansett svertet.

Endret av Spenol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om vi noen gang får vite noe om bakgrunnen til de to kvinnene som anklaget Assange for voldtekt. Antakteligvis ikke.

 

Svenske myndigheter sitter nok i møte med den amerikanske ambassaden i skrivende stund, og får streng beskjed om å ikke etterforske de to agentene vanlige borgerne som angivelig skal ha blitt voldtatt av Assange. Ellers vil diverse svenske industrikontrakter stå i fare.

 

Etterforskningen er riktig nok droppet, men det var vel en del av planen. Assagne er uansett svertet.

 

Her foregår det ting i det skjulte. Det kan vi nok regne med. Lysskye ting.

Lenke til kommentar

Hvis de hadde anmeldt, så kunne de blitt straffeforfulgt for falsk anklagelse, derfor var de "for redde" til å anmelde.

 

Jo,jo.

 

Men jeg tenker som så at om dette er planlagt så er det mer subtilt. Har han gått i en honningfelle? Nå vil det kanskje bli kjent at han har sex med tilfeldige kvinner på byen. Hvordan vil det slå ut på sympati og troverdighet?

 

Hmm...

Lenke til kommentar

Tipper de aldri har snakket med han engang. Lukter tredjerangs svertekampanje spør du meg.

 

Det er nok som du sier; at det er ment å trekke moralen og livsstil i tvil. Men det er jo så banalt og gjennomsiktig at det er nesten flaut.

 

Om noe, så vil jeg si at de har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å gi wikileaks gratis oppmerksomhet. Hvem vet, kanskje Assange står bak alt sammen, hehe.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Kristendommen var en kult og politisk ideologi fram til år 1600-1700, da folket gjorde opprør mot kirken og humanismen banet vei for en tolkning av bibelen hvor man IKKE fulgte det gamle testamentet sine lover.

 

Man sluttet å brenne hekser, man sluttet å drepe homofile, man begynte å slutte å ta slaver, man sluttet å drepe folk for å banne, man sluttet å drepe folk som ikke var enige med det kristne verdensbildet: Vitenskapen ble igjen tillatt.

 

Islam er fremdeles der kristendommen var i år 1600.

 

Jeg vet knapt hvor jeg skal begynne blant alle disse fordommene og feilslutningene.

 

Jeg kan jo begynne med påstanden islam er fremdeles der kristendommen var i år 1600. Jeg antar at du mener før reformasjonen. Men kristendommen ble aldri reformert, kirken ble reformert (i deler av verden). Islam har ingen kirke.

 

Det var først etter reformasjonen at heksebrenningen tok til for alvor, en praksis som generelt var av verdslig art, og som kirken generelt så på som hedensk og var i mot. I Sverige var det faktisk kirken som stoppet heksebrenningen.

 

Vitenskapen trivdes i kompaniskap med kirken gjennom hele middelalderen, faktisk var mange av de mest fremtredende viteskapsmenn og oppfinnere prester og munker. Kirken så på vitenskap som en måte å hevde seg i konkuranse med de verdslige makter. Først på 1600-tallet kolliderte kirken og vitenskapen da Galileo Galilei sluttet seg til den kopernikanske lære om jorden bevegelse rundt solen i et verk som var bestilt av paven selv. Galilei ble forøvrig ikke drept, han fikk husarrest og ble senere benådet.

 

Resten av det du skriver ... for å si det pent ... litt vel langt ute på jordet.

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Opplysningstiden

 

Les for øvrig bibelen:

-Homofile skal drepes

-Hekser skal drepes

-De som er utro skal drepes

-De som arbeider søndager...

-De som fornekter gud...

 

Det er en smal sak å bevise at alle disse ble praktisert i middelalderen, men ble avskaffet utover opplysningstiden.

Drap av "hekser" var ingen problem i afrika heller, før deler av afrika ble kristnet.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...