Gå til innhold

Nytt objektiv. Normal,eller 50mm


Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt meg Canon 7D og samboeren har overtatt 500D jeg hadde fra før.

Nå viser det seg at jeg har fått "kamp" om objektivene så jeg trenger et nytt.

Vi er begge glad i å bruke 50mm 1.8 II ute, og vi liker begge 30mm 1.4 Sigaen til innebruk.(baybybilder OL)

Dette gjør at jeg vil kjøpe enten en ny 50mm eller en ny "normal".

 

For å gjøre valget enklere lurer jeg på om 50mm 1.4 fra Canon vil bli en stor oppgradering pga høyt piksetall på 7D`n eller at jeg ikke blir å merker forskjellen utenom Dof og lysstyrken?

 

Det andre alternativet er en 20mm fra Sigma. Jeg må ha f/1.8 eller raskere til mitt bruk, og vil heller ikke ha 2 helt like objektiver.

 

Erfaringer med Sigmaen i tilegg tas imot med takk, da jeg er litt skeptisk generelt til vide Sigma objektiver på Canon.

 

Andre tips tar jeg selvfølgelig og imot:-)

 

Edit: Det beste vil jo være et av hvert, men det strekker ikke lommeboka til..

Endret av per-erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt kamerahus. Godt valg :)

 

Canon EF 50mm f/1.4 vil i hovedsak gi forbedringer på to, til nød tre, områder.

 

1. Vesentlig bedre bokeh. Blenderlamellene er flere og fører til en rundere, mykere bokeh. På 50mm f/1.8 er den mer kantete.

 

2. Byggekvaliteten er vesentlig bedre.

 

3. Noe bedre optisk ytelse ved full eller nær full åpning.

 

 

Hva med å kjøpe noe helt annet enn dere tilsynelatende allerede har? 85mm f/1.8. Da har dere jo hele spennet fra 30mm via 50mm til 85mm dekket med lyssterk fastoptikk.

 

Dersom valget likevel skulle ende mellom Sigmas 30mm f/1.4 og Canons 50mm f/1.4 (brennvidder dere allerede har dekket) kan dere jo også se på andre alternativer innenfor samme område. Canon EF 35mm f/2 og Canon EF 28mm f/1.8 USM kan være aktuelle.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamerahus. Godt valg :)

 

Canon EF 50mm f/1.4 vil i hovedsak gi forbedringer på to, til nød tre, områder.

 

1. Vesentlig bedre bokeh. Blenderlamellene er flere og fører til en rundere, mykere bokeh. På 50mm f/1.8 er den mer kantete.

 

2. Byggekvaliteten er vesentlig bedre.

 

3. Noe bedre optisk ytelse ved full eller nær full åpning.

 

 

Hva med å kjøpe noe helt annet enn dere tilsynelatende allerede har? 85mm f/1.8. Da har dere jo hele spennet fra 30mm via 50mm til 85mm dekket med lyssterk fastoptikk.

 

Dersom valget likevel skulle ende mellom Sigmas 30mm f/1.4 og Canons 50mm f/1.4 (brennvidder dere allerede har dekket) kan dere jo også se på andre alternativer innenfor samme område. Canon EF 35mm f/2 og Canon EF 28mm f/1.8 USM kan være aktuelle.

 

Hei og takk,

Er kjempefornøyd med 7D`n. nå klarer jeg lettere å holde fokus på lillemann som er veldig aktiv for tide :thumbup:

 

Tenkte egentlig på Sigmas 20mm 1.8 kontra 50mm 1.4

Har også tenkt på Canon 28, og det var den jeg tenkte å kjøpe når jeg kjøpte 30mm, men leveringstiden ble for lang..

Syns forslaget ditt om 85 1.8 var interesant. Jeg skal tygge litt på det, men akkurat nå ser jeg ikke andre bruksområder enn portrett, og konserter som jeg er på bare 1-2 ganger i året.

Har jo fra før 70-200 f/4 is som jeg tenkte dekte ihvertfall portrett behovet, men jeg skal uansett tenke på det, da jeg har sett mye fine blider tatt med 85 glasset.

P-e

Lenke til kommentar

Jeg kan på det sterkeste anbefale å ha en lyssterk lett vidvinkel. Dog har jeg sett veldig varierende erfaringer med Sigmas 20mm, 24mm og 28mm f/1.8

 

Men en brennvidde rundt/i overkant av 20mm er særdeles brukbart i mange sammenhenger. Spesielt i festlige lag.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det er dessverre et særdeles lite sortiment i det sjiktet. Canons 28mm f/1.8 USM er jo fin, men farlig nær Sigmas 30mm f/1.4 HSM. Dog er den bedre på (auto)fokus og det at den er et lite hakk videre.

 

Jeg solgte realtivt nylig min Sigma 30mm f/1.4 til fordel for Canon 24mm f/1.4L. I tillegg ble det en fryktelig kjedelig måned med sparing. Det hender man kan få sistnevnte ned på 6000 kr. (versjon I selvfølgelig).

 

Dersom jeg skulle kjøpt enda et lyssterkt fastobjektiv og samtidig disponerte 30mm og 50mm ville jeg satset på noe som er vesentlig videre eller trangere.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Dere mangler helt klart en vidvinkelzoom! Typisk en i 10-24mm området et sted. Ingen fast-vidvinkler er bedre enn zoomene såvidt meg bekjent, og fordelen med å kunne zoome er enorm i vidvinkelområdet!

I vidvinkelområdet er det heller ikke SÅ viktig med lysstyrke, da man der lett klarer å håndholde ned i 1/10s. Og litt trang blender er en fordel med tanke på dybdskarpheten i tillegg.

Jeg ville ikke brydd meg med en 85mm når du har lyssterk 70-200, når du skjelden har det behovet.

Med en 10-20mm, lyssterk 30mm og 50mm, og en 70-200mm har dere en supercombo!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vidvinkelområdet er det heller ikke SÅ viktig med lysstyrke

 

Med en 10-20mm, lyssterk 30mm og 50mm, og en 70-200mm har dere en supercombo!

 

Henger meg på den,eneste er at da de har en vilter krabat vil litt raskere lukkertider være en fordel.

 

Supervidvinkel er kanskje ikke akkurat det optimale til portrettfotografering men det kan fungere på smaleste,spesielt hvis man kjøper en som er ganske rettvisende.

 

Har selv Tokina 11-16 f/2.8 et supert objektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Finnes voigtlaender 40mm i det hele tatt i canon-fatning? Står ingenting om canon-fatning på hjemmesiden, men fotovideo selger tydeligvis den til canon EOS. Merkelig.

 

Joda, det står til og med prisen på det på den refererte siden, til høyre. Antageligvis kom det til Canon etter at det kom til de to andre, og derfor står det enkelte steder at det bare er til F- og K-fating. LItt høyere pris også på EF.

Lenke til kommentar

 

Hei,

klarer ikke å lese meg frem til det, men er denne totalmanuell? blender og fukus?

P-E

 

Dette er et objektiv for feinschmeckere,de som liker og kose seg med alt rundt det å ta et bilde og tidsperspektiv er ikke diskuterbar :)

De tar jeg som et ja :ermm:

Tror ikke det passer til hyperaktive småtroll. tokina 116 , blir nok neste da.

Cheers

Lenke til kommentar

Hei,

klarer ikke å lese meg frem til det, men er denne totalmanuell? blender og fukus?

P-E

 

Det skal visst ikke være blenderring på Canon-versjonen, og det kan jo ikke bety annet enn at alt annet enn fokus fungerer som normalt. Her har en internettperson prøvd seg med det: http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2009/12/just-right------the-voigtlander-ultron-40mm-f2-sl-ii-aspherical-a-long-name-for-a-small-lens-is-to-quote-mike-quoting-sall.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...