Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som anathema sier, stusselig.. i tillegg er det problematisk nok bare å komme seg til "byen".. det var det ihvertfall når jeg var der oppe -bussavganger til/fra GSV fantes knapt nok på dagtid engang, taxi kosta drit.. unntaksvis bestilte GSV "festbusser" for å hjelpe litt til med dette problemet, men det var kanskje 2 ganger ila GRKP/U for vår del.. siste halvåret på grensa kan du bare glemme det, med mindre man er stasjonert på elvenes kanskje -de er de eneste som er nærme nok til at det kan gjennomføres, men det må uansett søkes om helgeperm og sånn -du har ikke fritid på grensa i utg.punktet, du er i tjeneste 24/7..

Lenke til kommentar

Nå går festbussen hver eneste helg, fast. Så i GRKP/U er det intet problem å komme seg ut. Men det er en maste-fest uten like. Lokalbefolkningen går ikke på byen når vi er på byen, somregel.

 

Edit: Var forøvrig innom samtlige grensestasjoner i dag. Skal si de gutta der chiller maks. IHR hadde volleyballturnering, Gjøkåsen lå i sola og steka. Livet som grensejæger er chill!

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

Hvordan er mulighetene for å dra på byen og ta seg en fest mens man er her? Har man fri i helgene? Jeg har en følelse av at det er en del ting jeg kommer til å savne når jeg er her.. Blant annet kontakt med jenter..

 

Forresten, flere som skal til GSV i januar? :)

Jepp, skal oppover i januar. Send meg en PM :)

Lenke til kommentar

Edit: Var forøvrig innom samtlige grensestasjoner i dag. Skal si de gutta der chiller maks. IHR hadde volleyballturnering, Gjøkåsen lå i sola og steka. Livet som grensejæger er chill!

hehe, man må vel passe på å utnytte de få gode dagene som er ;) var volleyball-turneringen på IHR bare intern, eller var det mot russerne på andre siden av elva? husker vi prøvde å få istand et sånt arrangement når jeg var der, men vi fikk aldri svar.. :p

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er mulighetene for å dra på byen og ta seg en fest mens man er her? Har man fri i helgene? Jeg har en følelse av at det er en del ting jeg kommer til å savne når jeg er her.. Blant annet kontakt med jenter..

 

Forresten, flere som skal til GSV i januar? :)

Jepp, skal oppover i januar. Send meg en PM :)

 

Meg og :)

Skal samtidig, hadde vært greit å planlegge å se noen ansikter der :)

 

Kjenner at jeg er litt nervøs, redd for å ikke klare å trene nokk. Mangel på motivasjon til å trene her hjemme, men er fortsatt ekstremt gira på å komme på grensa.

Får håpe jeg finner en treningskompis :)

Lenke til kommentar

Kjenner at jeg er litt nervøs, redd for å ikke klare å trene nokk. Mangel på motivasjon til å trene her hjemme, men er fortsatt ekstremt gira på å komme på grensa.

Får håpe jeg finner en treningskompis :)

det med å trene nok trenger du ikke bekymre deg så veldig for.. man må være i generelt brukbar form selvsagt, men trenger ikke være noen toppidrettsutøver for å si det sånn. Det viktigste er å kunne gå langt og bære tungt. Man må være "seig" mao og det er ofte de store muskelbuntene som sliter mest på det området faktisk, så det er ikke noen automatikk i at man klarer seg bra om man er godt trent. Ta deg et par turer med tung sekk (start lett og øk på etterhvert), så klarer du deg nok helt fint. Men har du ikke motivasjonen til å gå tur heller, da har du kanskje et lite problem, hehe -men ikke pga manglende trening, snarere manglende motivasjon og innsatsvilje.. er sånne ting som er mest avgjørende for om man kommer på grensa eller ikke.. ;)

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Hvordan er mulighetene for å dra på byen og ta seg en fest mens man er her? Har man fri i helgene? Jeg har en følelse av at det er en del ting jeg kommer til å savne når jeg er her.. Blant annet kontakt med jenter..

 

Forresten, flere som skal til GSV i januar? :)

Jepp, skal oppover i januar. Send meg en PM :)

Får håpe jeg finner en treningskompis :)

Hvor bor du? :)

Lenke til kommentar

Er det mye løping? Hvis man kommer inn på vinteren er det vel mest ski? For jeg kan gå på ski og bære tungt, men jeg evner ikke å løpe særlig langt..

var ikke mye løping for oss ihvertfall, selvom vi hadde innrykk om sommern.. kan nesten telle det på fingra.. og det meste kom i form av o-løp egentlig. men nå er dette 4 år siden så kan ha blitt endringer ;) og det vi løp når vi først hadde ren løpetrening var vel mer lange joggeturer enn løping vil jeg påstå, eneste gangene vi løp ordentlig var 3000m ved innrykk og dimme-testene. men de testene er mest for statistikkens skyld, du blir ikke hivd ut om du ikke klarer dem for å si det sånn.. og ja det meste vi hadde av løping blir nok erstattet av skigåing på vintern.. men du klarer deg nok helt greit, høres ut som om du er litt samme type som meg og jeg kom på grensa jeg :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da fikk jeg bedskjed i dag at jeg skal inn i januar :S

 

Skal vertfall gå inn med ett åpent sinn, og satse på å gjennomføre. Er ikke særlig godt trent da... Men jeg vill ikke si jeg er i helt elendig form heller. Så spent på om jeg vill klare det. Hvordan er mulighetene for å ta litt utdanning ved siden av? noen som har tatt det? Tenker da mest på ting som generell studiekomp.

Lenke til kommentar

Ops/rec på grensa må være den kjipeste jobben på hele GSV. Kanskje bare slått av vakta.

true that.. tror ikke vognførerne stortrives til enhver tid heller -mye vedlikehold og sånt mas.. men alt har sine positive og negative sider.. ops/rek og vf har jo luksusen i å bo på stasjonen med alle dens fasciliteter og ikke minst å ha en nogenlunde fast døgnrytme.. er ganske kjipt å være "vanlig" grensejeger også når patruljeoppdragene og vaktene ved samband/kikkert hoper seg opp og gjør at 6t søvn blir spredt utover døgnet i 5-6 perioder -og aldri i samme mønster som dagen før.. min erfaring var at hele gjengen uansett hvilken rolle de hadde hatt, var temmelig utbrente etter 6mnd.. ;)

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Det kommer jo ann på hva du ønsker deg. Hvis du ønsker en laid-back tjeneste så er det beste å havne i adm stillinger, for eksempel i garnisonskompaniet. Ønsker du å være på grensa, så bør man yte maks. De som kommer seg til grensa med et nødskrik får kjipe stillinger, som nevnt OPS/rec og VF.

 

Har intrykk av at sanitetsmannen har minst pes på grensa. Mye mindre papirarbeid enn de andre stillingene.

 

For mitt eget vedkommende: OPS GSV <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...