Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Har selv fått innrykk januar 2013 til Garnisonen i Sør-Varanger! Må si jeg gleder meg noe ekstremt! Noen andre fra Bergen som skal opp til samme tid?

Er det fullt på sommerinnrykket for 93-modellene?

 

Det var litt rart, fikk vite for en mnd siden at jeg ble plassert i GSV Juli 2012. Så helt fult kan det umulig ha vært? Noen som vet hvordan de gjør det med fordelingen der? Så tidligere i tråden at det er førstemann til mølla, men med tanke på at jeg ble plassert der nå når andre har fått vite at det er fult tidligere kan vel ikke det stemme?

 

Og Natrich: Jeg er forresten 92-modell, ikke at det skal ha noe å si for prioriteten.

kan det være at prioriteringsystemet til foravaret er basert på distrikter? En i samme klassa som meg skal inn i Gsv i januar 2013 fordi han fikk beskjed om at det var fullt i juli 2012. Det fikk han vite på sesjon i sent 2011. Jeg hadde sesjon nå i januar og er innkalt til Gsv i juli om ca en måned. På sesjon sa de ingenting om at det var fullt i juli. Den eneste forskjelleb mellom oss er at vi bor i to forskjellige kommuner.

 

Det åpner seg plasser nå og da som må fylles. På tråden for gsv1207 skrev nettop en at han måtte utsette til neste år elns pga brukket arm. Du var sikkert bare råheldig og fikk en sånn plass?

Antakelig. Og bra er det ;) Innrykk i januar passer dårlig for de fleste som skal studere året etter.

Endret av gingerviking
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

http://www.nrk.no/ny...nmark/1.8265344

 

"Med livet som innsats svømte den utenlandske statsborgeren over den iskalde Pasvikelva for å søke asyl i Norge. Klokka halv ni onsdag morgen pågrep norsk grensevakt mannen på norsk side av Pasvikelva. Søkk våt og kald ba han om norsk asyl."

 

Med livet som innsats kan man trygt si.. Forrige som prøvde, en marokkaner i 2005, drukna på vei over og ble funnet ved elvebredden også det like ved Svanvik.. Men godt de fikk noe å gjøre på dette området igjen der oppe -kan ikke huske å ha hørt om noen som har kommet "så langt" etter han i 2005.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror ikke det er så mye mer å si om den saken egentlig.. Ops&Rek er en viktig jobb, men det er primært en kontorjobb sammenliknet med Mob-patruljene. I den grad det er action på grensa er det som regel Mob-patruljene som får oppleve det. Personlig ville jeg ikke anbefalt O&R, til det har jeg sett altfor mange halvkomatøse ansikter komme ut av OPS'en etter timesvis på vakt.. Det blir for all del også mange kjedelige timer på vakt bak kikkert for MOB-gutta, men til gjenjeld er det ganske fett når det først skjer ting -og det skjedde mer enn nok der jeg var.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

I mine øyne er O&R så og si det beste fra to verdener. Man bor inne på grensestasjonen og lever et mer 'forutsigbart' liv enn MOB-patruljene. Man har en vakt i døgnet inne på OPSen, resten av dagen kan man bruke som man vil som regel (men det er jo alltid noe adm. å henge fingrene i). Veldig greit om man ønsker å få mye tid til å trene f.eks. Man har også store muligheter for å være mye med ut på patruljer og bemanne OP-tårn. Dette er egentlig bare opp til deg selv. Selv er jeg nettopp ferdig med å ligge 7 netter i jervenduk under åpen himmel sammen med en patrulje på oppdrag. Har også vært med å bemanne OP-tårn i en lengre periode samt vært med på flere båt, sekshjuling og fot-patruljer enn jeg kan huske. I et O&R-lag er man som regel seks stk. eller flere. Under øvelser på grensa trenger man bare tre stk. for å bemanne OPSen, dvs. at tre stk. kan bli med ut på øvelsen. Noen stasjoner kjører også egne vaktlag, da kan f.eks. ett vaktlag bemanne OPSen, og ett vaktlag kan bli med ut og bemanne OPer. Dette er noe man finner ut av innad i laget når man kommer ut på grensa, og så lenge man finner en grei løsning så er befalet fornøyd.

 

Man får også akkurat den samme utdanningen i det siste halvåret som MOB-lagene, herunder skyting, bruk av termisk- og nattoptikk, arrestasjonsteknikk og mye mer.

 

Av arbeidsoppgaver på OPSen så går det f.eks. mye tid til å prosessere og behandle observasjoner som MOB-lagene har gjort langs grensa, for deretter å utforme rapporter og div. som blir sendt inn til GSV, som de sender videre til etterretningstjenesten sin seksjon hos Forsvarets Operative Hovedkvarter i Bodø. Dette er ganske spennende arbeid om man setter seg litt inn i det, og man lærer en del om vår nabo i øst som ikke så veldig mange vet og som kan være gradert helt opp til nivået "hemmelig". Dette gjelder selvfølgelig også MOB-patruljene, men man får gjerne en bedre situasjons- og helhetsforståelse i O&R, det er ihvertfall min erfaring så langt. Som O&R jobber man også veldig tett på befalet, og man får følgelig et veldig bra forhold til dem. Det er ikke til å stikke under en stol at det blir en del klø-pung-tjænest og høy føring på kaffekoppen under lange nattevakter, men det er det jaggu meg hos MOB-lagene også.

 

Alt i alt synes jeg O&R er mye bedre enn forventet. Det er mange som blir skuffet når de blir O&R, men når man først kommer ut på grensa så får man et helt annet syn på saker. Befalet i GRKP/U har som regel lite peiling på hva som skjer ute på grensa og de snakker gjerne ned på alt som ikke er vanlig patruljestilling. Selv om MOB-patruljene liker å tro det, så er det viktig å ikke tro man er "dårligere" eller "stussligere" på noen måte bare fordi man ble sendt til O&R. Vet om flere i MOB som nesten begynner å grine bare de er noen timer uti regnet...

Endret av Bittersweet
Lenke til kommentar

Hvordan de forskjellige stillingene praktiseres varierer jo selvsagt fra stasjon til stasjon og det høres ut som om du har et bedre opplegg enn de hadde hos oss. O&R kan være en veldig spennende stilling hvis den praktiseres rett, men den kan også fort bli en kontorjobb med et og annet mob-oppdrag for avvekslingens skyld, som nevnt. Sånn sett er nok det en stilling som er mer avhengig av hva man selv gjør ut av stillingen sin.

 

En annen ting som spiller inn er noe så enkelt som dagslys. Gutta som kommer ut på grensa skal ila kort tid opparbeide store menger teigkunnskap. Det er ikke enkelt når man kommer ut på grensa i januar og ikke ser landskapet rundt seg mer enn et par timer hver dag de første månedene. Og O&R blir fort ekstra skadelidende, fordi de får lite tid i teig og på OP'er under OJT og blir satt rett på OPS'en de første ukene etter overtakelse. For vår del førte det, kombinert med generelt lite teigtjeneste på O&R hele vintern, til at de lenge manglet essensiell teigkunnskap som vi refererte til i våre observasjonsrapporter. Foruten mye frustrasjon og teskje-mating, førte det flere ganger til at det under O&R sin prossesering av av vårt materiale oppstod flere faktafeil som en direkte konsekvens av manglende teig/situasjons- og helhetsforståelse.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

21. januar er dagen og har akkurat bestilit flybillett!

Er det mange som trener til innrykket? Har gått en del med tung sekk i fjellet, og trener styrke ved siden av.

 

Har et lite spørsmål, hva er sjangsen for å bli plassert i GAKP? Er det slik at de tar de som behersker oppgaver dårligst, eller er det ganske tilfeldig? Kommer til å bli ekstremt demotivert om jeg blir plassert der.

Lenke til kommentar

21. januar er dagen og har akkurat bestilit flybillett!

Er det mange som trener til innrykket? Har gått en del med tung sekk i fjellet, og trener styrke ved siden av.

 

Har et lite spørsmål, hva er sjangsen for å bli plassert i GAKP? Er det slik at de tar de som behersker oppgaver dårligst, eller er det ganske tilfeldig? Kommer til å bli ekstremt demotivert om jeg blir plassert der.

Mener flertallet kom på grensen (ca. 200). Noen søker seg til stillinger GAKP og noen blir plassert der fordi de egner seg bedre til stillinger der enn videre utdanning i GRKP/u. Hvis du er i OK form og er godt motivert havner du nok sannsynligvis på grensen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da vil jeg tro at det ikke skal bli noe problem etter korrigering, det vil vel uansett øke livskvaliteten din ellers i livet.

Noe som kan bli et problem er at synet bruker 3-6 måneder på å finne sitt nye seg (hvis jeg husker rett, har ikke tatt laserkorrigering personlig.)

Det kan hende forsvaret vil ha dokumentasjon på synet dott først etter denne tiden, så du må regne med at det kan gå litt tid før du vil få muligheter å prøve på nytt.

 

Stå på, ikke gi opp drømmen din så lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...