Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Skal i Førstegangstjenesten i 2013 (er 94), og vurderer sterkt GSV. Det jeg ønsker, og har lyst til, er å være mye ute. Ikke stasjonert inne en plass. Men rett og slett være mye ute på grensa som soldat. Hva må jeg søke til da? Ser at dere navner så utrolig mange navn, og blir veldig forvirret av alle stillingene.

det er de vanlige grensejegerne som er mest ute, og disse deles opp i rollene patruljefører, speider, samband og sanitet, der en patrulje består av 4 mann -en i hver rolle, åpenbart... Disse rollene sier mest om hvem som har fått mest utdanning i hva og har hvilket ansvar når det brenner på dass. hvis f.eks. sambandet slår seg vrangt skal alle kunne feilsøke og fikse til en viss grad, men sambandsmannen har gjerne et par ekstra triks i ermet.. men i det daglige gjør disse akkurat det samme; går patruljet og sitter kikkert- eller sambandsvakt i en eller annen hytte eller OP-tårn...

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva de forskjellige stillingene ute på grensa. Spesielt Patruljefører og Vognfører :)

 

Patruljefører er nok den enkeltstillingen som er vanskligst å oppnå på GSV. Som PF har du "litt" mer ansvar enn de andre i patruljen, og jobber gjerne litt tettere opp mot befalet når diverse dokumenter skal utarbeides. I praksis er dog forskjellen liten. Historisk sett blir gjerne PF vise-korporaler, men de kjører i år en litt annen stil. Svært få som har blitt det til nå. Det er sikkert andre som kan si mer om selve stillingen enn det jeg kan. Men uansett, i patruljen gjør alle det samme. Er minimale skiller på om man er san eller pf. Nesten bare ned til hva man bærer i sekken. PF og speider-utdanningene var i år mye hardere enn sanitet og samband.

 

Vognførere er vognførere, intet mer, intet mindre. De får vært med på "alt", men er ikke del av en fullverdig patrulje. Har intrykk av at disse gutta har litt for lite å gjøre :p

Lenke til kommentar

Jeg kom inn i Grensejeger i Sør-Varanger og lurte på om det var mulig å bytte til 2. bataljon eller panserbataljon.

 

Grunnen er at jeg ikke har noe ski-erfaring. Har aldri stått på ski og på sesjon del 2 sa de at det var fordel å kunne gå på ski. I tillegg bor jeg i Rogaland som er ganske langt vekke fra Sør-Varanger. Tenkte jeg kunne sende E-post eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg kom inn i Grensejeger i Sør-Varanger og lurte på om det var mulig å bytte til 2. bataljon eller panserbataljon.

 

Grunnen er at jeg ikke har noe ski-erfaring. Har aldri stått på ski og på sesjon del 2 sa de at det var fordel å kunne gå på ski. I tillegg bor jeg i Rogaland som er ganske langt vekke fra Sør-Varanger. Tenkte jeg kunne sende E-post eller noe.

Du bor i Rogaland. Tror du det har mye å si om du er i Troms eller Finnmark? Jeg er ikke akkurat født med ski på beina jeg heller, men gleder meg til GSV uansett. Blir bare en fin liten utfordring. Det er nok mange som har stått like lite på ski som deg.

Lenke til kommentar

det hjelper lite om det sitter en gjeng dritbra jegere inne på ops'en hvis ikke mob-patruljene har gode nok folk til å utføre oppdragene på en tilfredstillende måte..

Ditto er det ikke poeng for mob-patruljene å traske rundt i teig uten at OPSen behandler etteretningen og sender produktet videre i systemet.. Ved en eventuell grensekrysning er patruljene ute lite verdt uten OPSen som har oversikten og dirigerer patruljene ++.. Alle som havner på grensa skal være "gode nok" til jobben.

GAKP derimot :tease:

 

 

Skal i Førstegangstjenesten i 2013 (er 94), og vurderer sterkt GSV. Det jeg ønsker, og har lyst til, er å være mye ute. Ikke stasjonert inne en plass. Men rett og slett være mye ute på grensa som soldat. Hva må jeg søke til da? Ser at dere navner så utrolig mange navn, og blir veldig forvirret av alle stillingene.

Det første halvåret er du som regel ute i skauen uansett.. du trenger ikke tenke på stilling før noen måneder inn i tjenesten, og da har du bedre oversikt over hva du vil og hvilke stillinger som gjør hva..

Endret av 6Bravo2
Lenke til kommentar

Ditto er det ikke poeng for mob-patruljene å traske rundt i teig uten at OPSen behandler etteretningen og sender produktet videre i systemet.. Ved en eventuell grensekrysning er patruljene ute lite verdt uten OPSen som har oversikten og dirigerer patruljene ++..

praktisk sett er jeg enig, men prinsipielt sett tar du dessverre feil.. rapportene fra mob kan i prinsippet gå direkte inn til GSV/LDKN/E-tjenesten o.l. uten forkludrende mellomledd. mob-patruljene kan i prinsippet også kommunisere og samhandle seg imellom under håndtering uten noe ops/rek inne i bildet. at worst må man kanskje ha en sentral operativ leder, men da vil det helst være snakk om et befal..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

ja men de som bemannet den ville da ikke nødvendigvis ha samme bakgrunn som grensejegerne.. det er jo det som var utgangspunktet for denne diskusjonen her; påstanden om at ops/rek har første pri på selektering fra grkp/u til stillingene på grensa. ops/rek og vf har pri ifht. at plassene må fylles opp av noen (om man mangler 1 person til mob så kan man få det til å funke allikevel iom at man i utg.punktet har mange å spille på. ops/rek og vf er så få at om 1 mangler, får det mye større konsekvenser) men det er noe annet enn å snakke om selektering ifht hvem som er best og hvilke roller som er viktigst og sånn...

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

praktisk sett er jeg enig, men prinsipielt sett tar du dessverre feil.. (...) mob-patruljene kan i prinsippet også kommunisere og samhandle seg imellom under håndtering uten noe ops/rek inne i bildet. at worst må man kanskje ha en sentral operativ leder, men da vil det helst være snakk om et befal..

 

Tja, joda.. man kunne sendt rådata direkte til LDKN, GSV etc.

 

Ved en håndtering så sitter hele o/r laget i full jobb i tilleg til befalet. en lokal tangocase med tre patruljer i felt kunne kansje funert uten en ops, men dersom folk kommer seg over grensa, så vet vi begge to at det er snakk om flere enn tre patruljer i teig..

nevner i fleng DOG, UEH, støtte fra andre stajoner.. uten en ops så kan du banne på at UEH hadde prestert å pågripe en grensejeger istedenfor tango :roll:

Lenke til kommentar

men er dog og ueh en prinsipiell nødvendighet for å pågripe en person? disse er i mine øyne primært praktiske kvalitetssikrere, slik ser jeg også på O/R og andre støttefunksjoner. for å si det sånn; 11 fotballspillere er absolutt i stand til å levere opptil flere gode kamper selv om de ikke har en alex ferguson m/støtteapparat på sidelinja, men saf m/støtteapparat vinner nada uten 11 spillere på banen..!

 

forøvrig når vi snakker om spillere på banen.. dine antakelser om omfanget av en håndtering avhenger veldig av hvilken stasjon vi snakker om.. vi to har løst caser på to stasjoner som har vidt forskjellige forutsetninger når det kommer til bemanning, utrykningstid for ekstern støtte, terreng, dekningsforhold, valg av fremkomstmiddel, nærhet til vei, nærhet til sivile osv.. det gjør at måten man løser slike caser på samt hvilke og hvor mange enheter som blir involvert kan bli veldig forskjellig, slik at det som der du var kan virke som bare en teoretisk mulighet, kan være et potensielt scenario der jeg var..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke ute etter å arrestere noen, men bemanning på de enkelte stasjonene og hvor det tar lengst tid å få støtte er ikke noe det er så jævlig lurt å prate fritt om på internett.

derfor jeg ikke nevner tall.. at det tar tid å komme seg frem til visse steder langs grensa trenger man forøvrig ikke være noen rakketforsker for å skjønne.. det holder at man er i stand til å lese kart..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

men er dog og ueh en prinsipiell nødvendighet for å pågripe en person?

 

Jeg mener svaret er ja. Man vet aldri hvem man møter i en skarp situasjon. Å ha med voksne mennekser med lang fartstid fra UEH og skarpe situasjoner, er en klar fordel, kontra uerfarne grensejægere på 19-20 år.

fordel ja, men det er jo ikke sånn at man skal vente på ueh samme hva. man skal gjøre det hvis man kan. men all den tid lovverket er formulert slik at grensejegerne kan gis "frie tøyler" om nødvendig, da er det jo åpenart at det er en forskjell på hva som er absolutt nødvendig og bare sterkt ønskelig..

Lenke til kommentar

men er dog og ueh en prinsipiell nødvendighet for å pågripe en person?

 

Jeg mener svaret er ja. Man vet aldri hvem man møter i en skarp situasjon. Å ha med voksne mennekser med lang fartstid fra UEH og skarpe situasjoner, er en klar fordel, kontra uerfarne grensejægere på 19-20 år.

 

Nåvel, UEH oppførte seg ikke akkurat som profesjonelle folk i øvelsene vi hadde med de.. virket mer som en gjeng random politifolk i vekslende helse som ville leke rambo. Sorry, men håper ueh har endret seg siden 08, da var de mer opptatt av å bli tatt bilde av med gønner enn noe annet..

Endret av 6Bravo2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...