Gå til innhold

Strømpriser til vinteren - hva forventer man?


Anbefalte innlegg

Leste en artikkel: http://e24.no/makro-...icle3832318.ece om strømprisene til vinteren. I fjor var prisene rekordhøye, og politikerne frykter det samme i år.

 

(les følgende med litt humor) Hvorfor skal det være sånn at de som må tåle mer enn 40 minusgrader må lide mest i februar når strømregningen kommer?

 

Nå er det riktignok ikke Oslo-befolkningen som skal betale for strømregningene til stakkarene, men burde ikke politikerne gjort sånn at det ble litt mer gjevn fordeling?

 

Vil bare legge til at jeg forøvrig ikke bor på de kaldeste stedene.

 

Hva synes dere?

Endret av Hårek
"Strømpriser" var en dårlig emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det riktignok ikke Oslo-befolkningen som skal betale for strømregningene til stakkarene, men burde ikke politikerne gjort sånn at det ble litt mer gjevn fordeling?

 

Vil bare legge til at jeg forøvrig ikke bor på de kaldeste stedene.

 

Hva synes dere?

Nå er det jo slik at man er fritatt for mva. på strømmen i Nordland, Troms og Finnmark bla. fordi vinteren er lengre. Dog ser jeg at innlandet lengre sør i Norge også kan ha ganske kalde vintre, og får ikke fritak fra mva etter som jeg har forstått. Kanskje man kunne endret på dette, men jeg har en misstanke om at de nordlige fylkene har mva. fordelen av flere grunner enn bare lengre vinter. Men jeg er ikke helt sikker på dette, men det slår meg som rart at det kun er lengden på vinteren som spiller inn. For spesielt kaldt er det ikke der folk flest i Nord-Norge bor (langs kysten).

 

Det hadde vært mye mer rettferdig fordelt hvis innlandet, der det normalt er kalde vintre hadde fått fritak fra mva.

 

Utover mva. fritak i Nord-Norge er ikke prisene forskjellig fra sted til sted av noen betydelig grad. Det er hovedsaklig leverandørene og nettselskapene som dikter prisene på henholdsvis strøm og nettleie. Strømprisen er som regel basert på gj.snitt på en uke i spottmarkedet, eller en fast sats man har bundet seg til. Nettleie er etter hva jeg forstår noe nettselskapene selv setter priser på i henhold til NVEs regler (de dikterer en øvre grense).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at strømmarkedet er internasjonalt her i Europa. Konsekvensen av at vi ikke selger strøm, er at vi i verste fall blir utsatt for andre reaksjoner. Norge har ingen akutt energikrise som nasjon, men store deler av Europa har problemer de kaldeste dagene om vinteren. Det er snakk om at enkelte regioner i Norge har for dårlig linjekapasitet (jfr. den nye linja i Hardanger), noe som ikke har noe med vannstanden i magasinene å gjøre i det hele tatt.

Spottmarkedet er internasjonalt, og det er fint lite vi kan gjøre så lenge vi er koblet sammen med resten av Europa.

Dessuten finnes det dager der Norge produserer for lite strøm til å dekke sitt eget behov. Hva skal vi gjøre da?. Stoppe alle smelteverkene som suger til seg strøm?.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok vi i Norge må innse at vi har ett skandinavisk marked på strøm, og at vi dermed ikke kan forvente oss så lave strømpriser. Dermed må nok finne oss i å fyre med gass for å holde strømutgiftene. Når det kommer til miljøet så kan det jo diskuteres frem og tilbake hva som faktisk er best, om de skal produsere strøm ved hjelp av gass i utlandet, eller at vi fyrer med gass hjemme. Jeg vil påstå at fyring med gass i hjemmene er beste løsning, da får vi iallfall nyttiggjort all energi fra gassen.

 

Jeg håper selvfølgelig at vi ikke får en ekstremvinter slik som tidligere. Problemet med høye strømpriser er at det rammer de svakeste i samfunnet, slik som studenter og andre leieboere som må betale strømmen selv i særdeles dårlig isolerte boliger. De rike har råd til god isolering og varmepumpe så de tror jeg ikke bekymrer seg så mye. Det blir nok en dyr vinter for de som allerede har lite...

Lenke til kommentar

Var ikke sånn som dette før i tida. Da var det jo dritbillig med strøm husker jeg. Boliger ble bygd uten pipe til vedovn fordi strømmen var så billig. Helt til Syse-regjeringen (H, Krf, Sp) kom og ødela hele moroa da de vedtok Energiloven. De ville for all del tjene penger på ubenyttet strøm. Håper at Høyre-svina ikke kommer i regjering igjen.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...