Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - Trondster - Voigtländer SL 125mm APO-Lanthar


Anbefalte innlegg

Takk for det, alle sammen! :)

 

Og k.n.b - det er helt klart usm - ultra-slow manual focus. :)

 

Synes forrige bilde bærer seg fint - bladde gjennom flere alternativer, og gren på nesen av et par andre - soundtrack ville vel vært en kristen versjon av Natalia Buruglias Ednaswap-hit.

 

..Og jo - dette var også tatt stabilisert. Glem debatten om bildestabilisering i hus vs. objektiv - jeg har i Babybjörn!

 

 

Ahem.

 

Fikk tatt bilde i dag også - høstgull i kveldssol. Digg med ISO 100, så objektivet får strekke på bena..

 

4. Oktober - Farger II - Autumn løv

post-71211-1286223493,0431_thumb.jpg

ISO 100, f/4, 1/200s

 

 

 

 

Outtake:

Last rose of summer

post-71211-1286222697,8145_thumb.jpg

 

Heh - lagret som samme kvalitet som hovedbildet - men bare brøkdelen størrelsen - ikke lett å komprimere fraktalmønstre. ;)

 

Men - tok for moro skyld og kjørte bildet gjennom DPP også. Og - det var noe over fargene og overgangene som kom fram der. Endte opp med DPP-versjonen - her er hva jeg endte opp med i første forsøk i ACR:

post-71211-1286222314,4554_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du - det der er obligatorisk til morgenkaffen flere steder i Køben - spesielt på Nørrebro og i Christiania.

 

 

..Og over til gårsdagens: Confessions of a DOF junkie:

 

Mye kan sies om liten dybdeskarphet - kommer an på motiv og smak - men en ting er sikkert - 1:1 makro på f/2.5 - blir for de fleste praktiske formål alt for tynt. ;)

 

6. Oktober - En skive kanin

post-71211-1286482093,2362_thumb.jpg

ISO 100, f/2.5, 1/50s

 

(Og det var ikke lett å få satt fokus! Sånn. Nå berørte jeg kameraet. Flyttet det seg? Ja - for mye. Puste på kameraet andre veien, da.)

 

Edit: Litt 100% crop, bare fordi:

 

 

post-71211-1286482530,9182_thumb.jpg

Ikke akkurat dårlig skarphet - dette er på full blender!

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Var også ute en tur i dag - litt regnvær, men det får man tåle. Det er en del trær i en av sideveiene - med tett i tett av gule bær (eller frukter?). Aner ikke hva de heter, eller for den del om de er spiselige, men i regnet kan man ikke konkludere med annet enn at de virker fristende og

 

7. Oktober - Saftige

post-71211-1286483211,3674_thumb.jpg

ISO 400, f/2.5, 1/160s

 

 

Full åpning - litt opp med ISO - babystabilisert. Droppet annen oppskarping enn default i DPP.

Lenke til kommentar

De sukkerbitene tror jeg må være hard raffinade, det gjelder å tenke på tennene da.

 

Den kaninen må ha vært en dvergkanin, neppe noen belgisk kjempe i hvert fall. Her ser man problemet med portretter og _for_ smal DOF. Øyet er skarpt og så absolutt i fokus, men fokusplanet er så definert at det ikke en gang er mulig å få hele øyet i fokus. Men nå er det jo ikke bra å ha skarpe ting i øyet heller da. Overgangen mellom de to kontrastfargene blir svært behagelig.

 

Ser ut som en gul variant av rognebær. I så fall er de vel sure som fy. Hvor får du kjøpt de der babystabilisatorene forresten? Er det noe å anbefale? Hjelper kanskje i stiuasjoner hvor du føler deg lettere rystet.

Lenke til kommentar

Takker for ros! :blush:

 

Det var noen nydelige fargetoner jeg bare måtte skyte - og dro litt i kontrast og sortnivå for å få de fram - syntes det gjorde seg med litt kraftigere farger..

 

Var i alle fall ute og fikk skutt litt i dag, om ikke annet.

Hadde egentlig tenkt det skulle bli tres bien (vel - egentlig kun én) - som tegn på at sommeren enda ikke er over her i syden, men da jeg så de sarte fargene kunne det ikke bli annet enn

 

9. Oktober - En rose er en rose er en..

post-71211-1286660295,0148_thumb.jpg

ISO 200, f/4, 1/160

 

Bonusbilder:

 

 

Hvem sa sesongen var over?

post-71211-1286660304,7882_thumb.jpg

ISO 400, f/5.6, 1/400s

 

Disse hadde noen fantastiske farger i sollyset - måtte bare forevige:

Return of the DOF junkie

post-71211-1286660948,2939_thumb.jpg

ISO 100, f/2.5, 1/4000s

 

 

Lenke til kommentar

Är 8 oktober en nödlösning!? Nu blir jag nästan lite deprimerad... Hade det där varit min bild hade jag varit minst sagt nöjd.

 

Gillar den med gula bären också. Synd förresten att vi inte har såna här (tror jag). Funderar på att ha gult som färg nästa vecka och det här skulle ha varit ett lämpligt motiv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...