Gå til innhold

Elendig kundeservice på Japan Photo i Trondheim


Anbefalte innlegg

Greit at de har dårlig kundeservice i enkelte butikker, det har jeg ikke merket i "min" Japanphotobutikk.

 

Men om jeg må ut med depositum for å reklamere på ett produkt har jeg handlet for siste gang hos Japanphoto. Det høres for meg helt borti natta ut.

Ikke er superforsikringa så veldig stas heller, så ikke noen grunn for å handle hos japanphoto det heller.

 

Fant en link :)

 

http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=485880

 

Da jeg fulgte denne linken ser jeg et svar fra en Runar A. som hevder de har belegg for å ta depositum her:

Vi har også belegg for å ta betalt for forundersøkelse ved selvforskyld skade i hht Forbrukerkjøpslovens § 30:

 

"Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader."

 

Men ut i fra det jeg har fremhevet, så forstår jeg det slik at man IKKE kan kreve dette betalt på forhånd, da man "bare kan kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel". Så om butikkene vil slippe å sitte på konstander her som kunden ikke gidder å betale, så må de ta grep i fht. å kreve inn pengene i ettertid. Om man krever at kunden skriver under på at de har forstått at de kan bli belastet med kostnadene for test og diagnose uavhengig av om de velger å reparere eventuelle feil i ettertid, så har man jo muligheten til å kreve kostnadene dekket av kunden i ettertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der har vært oppe tidligere i tråden - hva som der i mot er artig, er for så vidt at JP sentralt slik jeg leser det bekrefter det Runar A sa i foto.no tråden, slik at policyen som er beskrevet her er godkjent, selv om den er rettstridig jf. FTU.

Jeg finner heller ikke noe som tilsier at eventuelle "forventete" kostnader skal kunne kreves inn på forskudd av forbruker.

Lenke til kommentar

Den der har vært oppe tidligere i tråden - hva som der i mot er artig, er for så vidt at JP sentralt slik jeg leser det bekrefter det Runar A sa i foto.no tråden, slik at policyen som er beskrevet her er godkjent, selv om den er rettstridig jf. FTU.

Jeg finner heller ikke noe som tilsier at eventuelle "forventete" kostnader skal kunne kreves inn på forskudd av forbruker.

 

Litt merkelig at JP sentralt ikke kommenterer i denne tråden,eller kanskje det ikke er så merkelig allikevel.

Lenke til kommentar

De ønsker vel at denne tråden skal dø i stillhet, slik at de kan fortsette med sin ulovlige praksis. Men,- De har nå fått minst to dommer mot seg i FTU som viser klart og tydelig at praksisen er ulovlig. Og allikevel fortsetter de med samme ulovlighetene? Og folk forsvarer dem i div. forum rundt omkring??

Lenke til kommentar

De ønsker vel at denne tråden skal dø i stillhet, slik at de kan fortsette med sin ulovlige praksis. Men,- De har nå fått minst to dommer mot seg i FTU som viser klart og tydelig at praksisen er ulovlig. Og allikevel fortsetter de med samme ulovlighetene? Og folk forsvarer dem i div. forum rundt omkring??

 

Det kan ofte være slik at noen selskaper spekulerer i at de "fleste" ikke er kjent med rettighetene, og en annen ting er at enkelte lar seg overbevise at enkel "fornuft", mens andre vet bedre....er jo de som tror at å utruste politiet med våpen fordi da kan de skyte de kriminelle er en løsning fordi de ser det på tv, men hopper over tanken at de kriminelle vil svare med samme mynt og spiralen vil fortsette :)

Lenke til kommentar

De ønsker vel at denne tråden skal dø i stillhet, slik at de kan fortsette med sin ulovlige praksis. Men,- De har nå fått minst to dommer mot seg i FTU som viser klart og tydelig at praksisen er ulovlig. Og allikevel fortsetter de med samme ulovlighetene? Og folk forsvarer dem i div. forum rundt omkring??

 

Det kan ofte være slik at noen selskaper spekulerer i at de "fleste" ikke er kjent med rettighetene, og en annen ting er at enkelte lar seg overbevise at enkel "fornuft", mens andre vet bedre....er jo de som tror at å utruste politiet med våpen fordi da kan de skyte de kriminelle er en løsning fordi de ser det på tv, men hopper over tanken at de kriminelle vil svare med samme mynt og spiralen vil fortsette :)

 

De kan i allefall ikke skylde på at de ikke har sett tråden, jeg så nettopp at JPstoney var på denne tråden i flere minutter... Lenge nok til å lese det meste.

 

At de nå velger å ikke kommentere denne tråden gjør de bare mer ynkelige i mine øyne. De vet at det de gjør er ulovlig, de har mottatt minst to dommer fra FTU(sikkert flere, som ikke vi har funnet enda) og de fortsetter den ulovlige praksisen allikevel. De velger glatt å overse og ikke kommentere når de blir kritiserte for ulovlighetene.

 

Tror det lureste for JP er å kommentere i denne tråden, og beklage seg. De kan ikke skylde på at de ikke visste at det de driver med er ulovlig, fordi det vet de meget godt.

Lenke til kommentar

Akam Forum vinner! :-)

 

Hei alle,

 

vi har diskutert mye fram og tilbake de siste dagene, riktignok internt, ikke på forum. Jeg kunne skrive en veeeeeeldig lang liste med argumenter hvorfor vi har gjort hva vi har gjort og hvorfor våre advokater mener att vi skal går videre med denne casen. Forbrukertvistutvalg er ikke ett domstol og det kan nok går leeenge før casen er avgjort. MEN nok er nok, denne diskusjon går allerede alt for lenge og Japan Photo ønsker å har fornøyde kunder. Vi gir oss :-)

 

Vi har gitt utt ett melding til webavdelingen og butikker att vi endrer våre rutiner så rask som overhodet mulig, i løpet av de neste dager.

 

Vi skal bruke ett standard formular (som vi må nok lagre i løpet av de neste dagene)i alle butikker som kunder må skriver under og som regler ansvår for kostnader ivm (ikke-) garanti/reklamasjon/reparasjon.

 

Vi har ikke dårlig samvittighet for de rutinene som vi (og mange andre) har hått, men jeg ber om unnskylding til alle kunder som var/er misfornøyd i denne sammenheng. På samme anledning vil jeg også ber om unnskyldning til våre kolleger i butikken og på kundeservice som måtte gir støtte til en rutine som visste seg å ikke være heldig.

 

Selv om det var for denne gang ikke veldig hyggelig lesing her i denne tråd for oss, så viser dette dog hvor viktig ett slik forum er og vi skal også i framtid følger veldig nøyaktig. Takk for "wake-up-call"!

 

Stephan

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner godt dere vil sikre dere mot "stikkere" - folk som ikke gidder betale 500kr og lar varen ligge igjen hvis det ikke er reklamasjonsrett.

Hvis dere kan dekke det inn via noe dere kan hekte kunden på i etterkant, så burde dere kunne slippe tapet, og kunden slipper å legge ut..

 

Pluss i boka til JP, som alltid (som jeg har sett) tar tak i ting. Kan dere ikke få skikkelig JP i Danmark også? JP'en her er teit.

Lenke til kommentar

Flott at dere endrer rutiner! :)

 

Men, bare for å påpeke følgende:

 

advokater mener att vi skal går videre med denne casen.

Advokatene er ansatt av dere og skal derfor tale deres sak, ikke kundene deres sak. Siden denne saken har vært støttet opp stort sett kun med uttalelser fra forbrukerrådet(som ikke har en dømmende makt) så forstår eg godt at en advokat(som får betalt pr time) ønsker å prøve saken for en domstol.

 

Vi har ikke dårlig samvittighet for de rutinene som vi (og mange andre) har hått

Det er IKKE mange andre som har en rutine som krever depositum. Her var dere en minoritet.

Lenke til kommentar

Akam Forum vinner! :-)

 

Hei alle,

 

vi har diskutert mye fram og tilbake de siste dagene, riktignok internt, ikke på forum. Jeg kunne skrive en veeeeeeldig lang liste med argumenter hvorfor vi har gjort hva vi har gjort og hvorfor våre advokater mener att vi skal går videre med denne casen.

Da synes jeg du skal komme med den listen her, så vi vanlige forbrukere kan forstå hvor forferdelig det er å drive butikk. Hvem betaler lønna di, og alle de andre som jobber i JP? Jo,- det er kundene dine. De aller fleste glemmer det.

 

Forbrukertvistutvalg er ikke ett domstol og det kan nok går leeenge før casen er avgjort. MEN nok er nok, denne diskusjon går allerede alt for lenge og Japan Photo ønsker å har fornøyde kunder. Vi gir oss :-)

Sakset fra nettsidene til FTU:

 

"Vedtak fra FTU er bindende på lik linje med en dom fra domstolene dersom saken ikke bringes inn for tingretten innen fire uker etter forkynnelse. Vedtak som ikke overprøves utgjør grunnlag for tvangsfullbyrdelse dersom oppfyllelse ikke skjer frivillig."

 

Dette vil si at de har beslutnigsrett på lik linje med en domstol. Dere har en klagerett, hvis du klager innen fire uker, og da blir saken dratt inn for tingretten. Kan ikke se at dere kan dra ut denne saken "leeeeeeeenge".

 

Vi har gitt utt ett melding til webavdelingen og butikker att vi endrer våre rutiner så rask som overhodet mulig, i løpet av de neste dager.

Dette er bra. Da har dere forstått noe vesentlig.

 

Vi skal bruke ett standard formular (som vi må nok lagre i løpet av de neste dagene)i alle butikker som kunder må skriver under og som regler ansvår for kostnader ivm (ikke-) garanti/reklamasjon/reparasjon.

Dere har rett til å legge ut et formular der kunden skriver under på at dere har informert om at kunden må betale (i ettertid) for undersøkelsen, hvis det ikke var reklamasjonsberettighet.

 

Vi har ikke dårlig samvittighet for de rutinene som vi (og mange andre) har hått, men jeg ber om unnskylding til alle kunder som var/er misfornøyd i denne sammenheng. På samme anledning vil jeg også ber om unnskyldning til våre kolleger i butikken og på kundeservice som måtte gir støtte til en rutine som visste seg å ikke være heldig.

Jaså,- dere har ikke dårlig samvittighet for å systematisk ha bedrevet ulovligheter?

 

Herregud da mann,- Dere har minst to vedtak mot dere fra FTU som påpeker at det dere gjør er ulovlig? Og dette har dere ikke dårlig samvittighet for?

 

Akkurat det utsagnet sier en del.

 

 

Selv om det var for denne gang ikke veldig hyggelig lesing her i denne tråd for oss, så viser dette dog hvor viktig ett slik forum er og vi skal også i framtid følger veldig nøyaktig. Takk for "wake-up-call"!

 

Stephan

 

 

Jo,- takk skal du ha selv. Nå håper jeg alle har tatt en beslutning om hvor de skal handle og ikke minst hvor de ikke skal handle.

Lenke til kommentar

Pluss i boka til JP, som alltid (som jeg har sett) tar tak i ting. Kan dere ikke få skikkelig JP i Danmark også? JP'en her er teit.

Hei Trondster,

vi er på vei der!

Men siden vi ikke har navnsrettigheter for Danmark (som eneste land i den meg bekjente verden)så skal vi bruker ett annet navn i Danmark. Domener er registrert allerede, vi ser nok litt på hvis vi skal åpner fysisk butikk også med enn gang eller hvis vi begynner bare på nett. Men lanseringen kommer sikkert ikke før andre halvt år i neste år...

 

Og nei, vi skal ikke krever 500,- depositum :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar

Akam Forum vinner! :-)

 

Hei alle,

 

vi har diskutert mye fram og tilbake de siste dagene, riktignok internt, ikke på forum. Jeg kunne skrive en veeeeeeldig lang liste med argumenter hvorfor vi har gjort hva vi har gjort og hvorfor våre advokater mener att vi skal går videre med denne casen.

Da synes jeg du skal komme med den listen her, så vi vanlige forbrukere kan forstå hvor forferdelig det er å drive butikk. Hvem betaler lønna di, og alle de andre som jobber i JP? Jo,- det er kundene dine. De aller fleste glemmer det.

 

Forbrukertvistutvalg er ikke ett domstol og det kan nok går leeenge før casen er avgjort. MEN nok er nok, denne diskusjon går allerede alt for lenge og Japan Photo ønsker å har fornøyde kunder. Vi gir oss :-)

Sakset fra nettsidene til FTU:

 

"Vedtak fra FTU er bindende på lik linje med en dom fra domstolene dersom saken ikke bringes inn for tingretten innen fire uker etter forkynnelse. Vedtak som ikke overprøves utgjør grunnlag for tvangsfullbyrdelse dersom oppfyllelse ikke skjer frivillig."

 

Dette vil si at de har beslutnigsrett på lik linje med en domstol. Dere har en klagerett, hvis du klager innen fire uker, og da blir saken dratt inn for tingretten. Kan ikke se at dere kan dra ut denne saken "leeeeeeeenge".

 

Vi har gitt utt ett melding til webavdelingen og butikker att vi endrer våre rutiner så rask som overhodet mulig, i løpet av de neste dager.

Dette er bra. Da har dere forstått noe vesentlig.

 

Vi skal bruke ett standard formular (som vi må nok lagre i løpet av de neste dagene)i alle butikker som kunder må skriver under og som regler ansvår for kostnader ivm (ikke-) garanti/reklamasjon/reparasjon.

Dere har rett til å legge ut et formular der kunden skriver under på at dere har informert om at kunden må betale (i ettertid) for undersøkelsen, hvis det ikke var reklamasjonsberettighet.

 

Vi har ikke dårlig samvittighet for de rutinene som vi (og mange andre) har hått, men jeg ber om unnskylding til alle kunder som var/er misfornøyd i denne sammenheng. På samme anledning vil jeg også ber om unnskyldning til våre kolleger i butikken og på kundeservice som måtte gir støtte til en rutine som visste seg å ikke være heldig.

Jaså,- dere har ikke dårlig samvittighet for å systematisk ha bedrevet ulovligheter?

 

Herregud da mann,- Dere har minst to vedtak mot dere fra FTU som påpeker at det dere gjør er ulovlig? Og dette har dere ikke dårlig samvittighet for?

 

Akkurat det utsagnet sier en del.

 

 

Selv om det var for denne gang ikke veldig hyggelig lesing her i denne tråd for oss, så viser dette dog hvor viktig ett slik forum er og vi skal også i framtid følger veldig nøyaktig. Takk for "wake-up-call"!

 

Stephan

 

 

Jo,- takk skal du ha selv. Nå håper jeg alle har tatt en beslutning om hvor de skal handle og ikke minst hvor de ikke skal handle.

Hei Sille,

 

forstår att du er sint og att du ikke blir stor fan av oss i denne livet, nei...men, lå meg i hvert fall sier dette:

 

 

a) INGEN kunde har blitt skadet av oss. Japan Photo har ikke tjent een Krone på dette. Depositum har bare blitt brukt for å dekke det som kunder måtte betaler uansett, med eller uten denne rutine. Depositum som ikke trengtes for dekkning av kostnader har blitt refundert til kundene.

 

b) Men, gjerne så kort og klart som overhodet mulig: Vi gir oss, vi endrer rutinen, vi beklager de ulemper og alt dette uten videre diskusjon.

 

Bedre? :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar

Hei Sille,

 

forstår att du er sint og att du ikke blir stor fan av oss i denne livet, nei...men, lå meg i hvert fall sier dette:

 

 

a) INGEN kunde har blitt skadet av oss. Japan Photo har ikke tjent een Krone på dette. Depositum har bare blitt brukt for å dekke det som kunder måtte betaler uansett, med eller uten denne rutine. Depositum som ikke trengtes for dekkning av kostnader har blitt refundert til kundene.

 

b) Men, gjerne så kort og klart som overhodet mulig: Vi gir oss, vi endrer rutinen, vi beklager de ulemper og alt dette uten videre diskusjon.

 

Bedre? :-)

 

Stephan

 

Hei Stephan!

 

Tvert imot,- jeg har nok handlet mer enn de aller fleste hos JP, og liker butikkkonseptet dere driver. Jeg liker de lave prisene dere har. Dette er en ypperlig måte å gjøre JP bedre.

 

Jeg jobber til daglig i en servicebedrift selv, vi har 50 ansatte, jeg er tillitsvalgt og sitter i bedriftsstyret. En del av min daglige jobb går ut på å tolke lover og regelverk.

 

Det jeg reagerer på er holdningen til kundene. Hva ville f.eks JP, og også "min" bedrift vært uten kunder? Hvem sørger for å bringe kapital inn i bedriften? Hos oss er i allefall kundene "hellige" og vi gjør det helt klart for alle ansatte at det faktisk er kunden som i bunn og grunn betaler lønna, og er grunnen til at de ansatte faktisk har en jobb å gå til.

 

Du sier at det er ingen kunder som har blitt skadet, hvordan kan du si noe slikt. Dette er jo faktisk noe du ikke vet noe om, og ikke kan måles på noe som helst måte. Hva vet du om det er en 15-åring som ikke leverer det defekte kameraet eller objektivet sitt til reklamasjon, fordi han faktisk ikke har 500 kr å avse?

 

Jeg tror det er mange som har defekte ting liggende, men som ikke reklamerer på det, fordi de ikke kan avse 500,-.

 

Men,- det er i alle fall flott at dere endrer rutinene. Men,- det er med litt bismak, det trengtes faktisk minst to vedtak i FTU og offentlig uthenging på ett par nettforum før dere tok til vettes, og attpåtil så sier du at dere ikke har noe som helst dårlig samvittighet for at dere har bedrevet en ulovlig praksis.

 

Men,- min intensjon med mine innlegg har blitt nådd, dere har tatt loven på allvor, og rutinene har blitt endret.

 

End of discussion.

Lenke til kommentar

Hele denne tråden, samt svar fra JPstoney:

 

Vi har ikke dårlig samvittighet for de rutinene som vi (og mange andre) har hått.

har gjort at jeg har valgt å handle hos FotoVideo og Fotophono i fremtiden (har tenkt å handle en 1D Mark IV, 24-70L og 70-200 2.8 L IS II om ikke så alt for lenge)

 

Takk for meg Japanphoto, og lykke til i fremtiden...Det trengs...Jeg har fortalt flere venner og kjente om dette. De følger mitt eksempel!

 

Edit: Jeg har aldri opplevd å bli avkrevd depositum når jeg har levert et produkt til garanti/reklamasjon. Jeg har kun undertegnet et skjema som sier at jeg vil bli avkrevd penger for undersøkelse i etterkant om det viser seg at det leverte produkt ikke går inn under garanti/reklamasjon...Og det kan jeg akseptere.

 

Nå savner jeg en innrømmelse fra JP om at dere har brutt norsk lov ved å avkreve depositum i forkant når et produkt leveres til garanti/reklamasjon.

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...