Gå til innhold

Elendig kundeservice på Japan Photo i Trondheim


Anbefalte innlegg

Etter en allerede dårlig erfaring med Japan Photo friskt i minne tripper jeg opp i butikken for å reklamere på ett objektiv som ikke vil fokusere.

 

Denne gangen starter det bra men fortsettelsen går ikke i samme stil.

 

1. De skal faktisk ha 500 kr i depositum for å godta en reklamasjon. Det vil si at de som ikke har penger ikke har noen for form reklamasjonsrett i deres øyne.

 

2. Spør du om litt "ekstrahjelp" i form av at man ber personalet skrive på kvitteringen at det ikke er synlige skader eller merker/riper på objektivet får jeg dette som svar. Hvis du er så redd for objektivet kan du jo kjøre til Oslo selv med det.

 

3. Fikk gjennomslag for punkt 2, han skrev på og stemplet men fikk klar beskjed om at hvis Nikon ble litt vrien med reklamasjonen var det fint å enda ha litt "goodwill" i butikken. Man kan jo bare tenke seg hva han mente med det.

 

 

Jeg vet ihvertfall at jeg i mine 32 år ALDRI har fått slik behandling i noen av butikkene jeg har handlet tidligere.

 

Så klart smiler de fra øre til øre når tusenlappene nesten detter ut av lommen og du går derifra med utstyr til flere titusener men med en gang det er noe annet er mottagelsen også deretter.

 

Hadde plalagt å smelle av 50-100 000 kr like før jul eller rett etter nyttår på ett Nikon D7000 + masse utstyr men det er ihvertfall INGEN sjanse at de havner i JP Trondheim.

 

Vil med dette advare folk mot å handle der da servicen er elendig hvis noe skulle skje.... og depositum på en reklamasjon, ALDRI hørt om noe slikt!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverken en nyhet eller ny diskusjon dette.

 

Skal ikke gå innpå kundebehandling da jeg ikke var tilstede når dette skjedde, men jeg kan gi en årsak til at dette er en økende praksis.

 

Årsaken er helt enkel; verksteder som får objektiver eller kamerar med en selvforskyldt skade - altså noe som ikke dekkes av reklamasjon - gir et prisoverslag til butikk/kunde. Dersom denne blir godkjent og reparert er alt ok. De 500,- går da med til å dekke deler eller hele regningen. Det blir ikke prisoverslag + 500,-

 

Dersom prisoverslaget ikke blir godkjent derimot, og en reperasjon ikke skal gjennomføres sender verkstedet en faktura på ca 500,- til butikken som har sendt inn reprasjonen.

Det er denne kostnaden butikken beskytter seg mot, da marginer i dagens marked ikke er i nærheten av å dekke opp slike kostnader.

 

Som privatkunde ville du automatisk fått samme faktura fra verkstedet om du selv leverte det direkte til de under samme forhold.

 

Dette er selvfølgelig ingen kostnad butikker pålegger kunden, annet enn om de selv er årsak til skaden. Og da er det også rett og rimelig at kunder betaler 100% selv.

Dersom det er en reklamasjonssak får kunden 100% av 500,- tilbake, da butikkene spanderer frakt begge veier.

Ingen i butikker i dag har kunnskap eller autoritet til å avgjøre om noe er en reklamasjonssak. Det er det kun autoriserte verksteder som kan.

 

Det er en stor risiko for butikker å ta, når de sender inn reklamasjoner uten depositum. Alt for mange ganger har kunden ikke hentet et ødelagt kamera når de vet de må betale 500,- for å få noe de ikke kan bruke - og på en måte er det litt forståelig. Men denne regningen må uansett betales, og til syvende og sist havner den hos forbrukeren - dere!

Ergo et kostnadsbesparende prosjekt for å unngå at alle må betale for noen...

Lenke til kommentar

Bla bla...

Du kan argumtere så mye du vil om dette men det er UANSETT IKKE LOV å ta depositum på reklamasjoner.

 

Det vil jo si at de som ikke har 500 kr IKKE har reklamasjonsrett hos dere...

 

Skal dere ha dekket kostnadene må dette bakes inn i prisene på produktene!

 

Slik er det bare!!

 

Hverken en nyhet eller ny diskusjon dette.

Nå var det heller ikke depositumet som var hovedsaken her... bare generelt dårlig behandling.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Enig med begge to.

Det ER helt utrolig å ta "depositum" på en reklamasjon innenfor reklamasjonstiden!

 

Men jeg ser poenget med at ved selvforskydlt feil og vrien kunde vil et slikt depositum hjelpe butikken mot "ruin". Men slik praksis er det første gang jeg har hørt om...

 

Det burde være nok med en advarsel om hva som påløper hvis det ikke er en fabrikasjonsfeil. Det er vanlig praksis.

 

 

Lenke til kommentar

Det er jo bare å notere navn og nummer på de som reklamerer og betaler de ikke så lar man kravet gå til inkasso som ALLE andre butikker/bedrifter gjør det.

 

Kan ihvertfall si at JP Trondheim har minsket omsetningen sin med minst 50 000 kr med denne behandlingen. Frekke kommentarer og nestentrusler var nok uansett det verste.

Lenke til kommentar

Hverken en nyhet eller ny diskusjon dette.

 

 

Jobber du hos Japan Photo ?

 

Hvis så.

Jeg tolker din setning dithen at JP begynner og bli vant til at kunder er missfornøyde med deres væremåte :ohmy:

 

Når det gjelder reklamasjon bruker seriøse butikker og la kunden underskrive et dokument som forklarer i detalj hvilken omkostninger forbrukeren kan beregne seg hvis reklamasjonen blir erklært ugyldig,man får også mulighet til og overprøve eventuelle vedtak.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skremmende. Om JP Trondheim er så plagde med at kunder prøver å få reparert selvforskyldte skader på reklamasjonen, for så å stikke fra regningen når den kommer, så får de søren meg se på egne rutiner, IKKE anklage uskyldige kunder.

 

Eg kan forstå frustrasjonen til JP Trondheim, da mange nok slike kunder kan gå ut over inntjeningen. Men det har en enkel løsning, som nevnt tidligere av andre her.

Lenke til kommentar

Depositum innenfor reklamasjonstiden synes jeg høres noe tvilsomt ut, ja. Kanskje det er Nikon-verkstedet som er vanskelig å ha med å gjøre? Jeg måtte i alle fall ikke betale noe depositum da jeg leverte et Tamron-objektiv på JP Trondheim i juni tidligere i år. Jeg bare skrev under på at jeg var klar over at kostnaden gikk på meg dersom det ikke var en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Depositum innenfor reklamasjonstiden synes jeg høres noe tvilsomt ut, ja. Kanskje det er Nikon-verkstedet som er vanskelig å ha med å gjøre? Jeg måtte i alle fall ikke betale noe depositum da jeg leverte et Tamron-objektiv på JP Trondheim i juni tidligere i år. Jeg bare skrev under på at jeg var klar over at kostnaden gikk på meg dersom det ikke var en reklamasjonssak.

Depositumet er egentlig ikke det verste her men oppførselen til selgeren.

 

Som sagt i hovedinnlegget....

 

Med en gang de skal ha depositum føler jeg at terskelen for å avvise blir lavere siden de allerede har 500 kr fra kunden.

 

Spurte da om selgeren kunne skrive en kommentar om at han har sjekket objektivet og at det ikke var synlige skader på det.

 

Etter om og men fikk jeg bare beskjed om å kjøre til Oslo selv med det hvis jeg var så redd for det.

 

Klarte til slutt å overtale selgeren til å skrive på men fikk da klar beskjed om å passe meg så jeg hadde noe "goodwill" igjen fra dem om noe skulle skje med reklamasjonen.

 

Noe slikt oppfatter jeg faktisk som en trussel om at hvis jeg ikke slutter å være uenig med dem så blir reklamasjonen avvist.

 

Forundrer meg ikke om at de har en finger med i avgjørelsen der.

 

Slik oppførsel blir ikke godkjent av meg ihvertfall.... så det blir ALDRI handlet der mer. Har lagt igjen flere titusener allerede men nå er det slutt!!!

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg ikke igjen i generell dårlig kundebehandling fra JP Trondheim.

Jeg har vært ganske ofte innom butikken både i munkegata og dronningens gate i 6-7 år nå og generelt sett får god service. Den blir bare bedre og bedre ettersom de ansatte kjenner meg igjen, men jeg har null problemer med å legge igjen mine hardt opptjente penger der.

 

Akkurat i dette tilfellet så støtter jeg ikke JP, men husk at dette mest sannsynlig er en avgjørelse tatt lengre oppe enn fra de sim står i butikken, så du kan ikke dømme de ut ifra én hendelse.

 

De burde og bør gjøre noe med reperasjonsrutinene, men man burde heller ta dette opp med butikksjefen (Jan Olav hos JP Trondheim) eller enda høyere, istedet for å stemple som dårlig behandling.

 

Jeg skal kontakte FotoVideo nå og klage på en skrue som knakk på stativhodet til noen tusen, men selv om dette er noe jeg mest sannsynlig kommer til å få problemer med da FotoVideo ikke er i Trondheim lengre, må jeg likevell unngå å stemple som dårlig kundebehandling. Jeg har derimot mange andre grunner fra da Fotovideo var i Trondheim, så jeg kan trygt stemple de som en bedrift som bare tar vare på sine "proffe" kunder.

Lenke til kommentar
Snip

Hvis du leser mine innlegg her så ser du at det ikke er depositumet som er hovedsaken... men behandlingen.

 

Dette er heller ikke kun en engangshendelse...

 

Dårlig service, 2 ganger på rad = aldri kjøpe noe der mer.

 

Har ALDRI fått slik dårlig service noen andre steder.

 

Edit:

Hadde det kun vært depositumet så hadde det ikke vært store problemet

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å høre Japan Photos egen versjon av denne saken, for å få en balansert fremstilling av saken. Jeg snakket med en ansatt i Japan Photo Kristiansand i går, og han opplyste meg om at dette ikke er en fremgangsmåte som er godkjent av kjeden. Da har du 1: enten støtt på en ansatt som ikke følger butikkens rutiner, 2: oppdaget at denne enkeltstående butikken ikke følger kjedens rutiner, eller 3: ikke gitt oss et komplett referat av hendelsesforløpet.

 

Om Japan Photo har en egen bruker på diskusjon.no oppfordrer jeg dere til å svare i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg jobber for Japan Photo, men ikke Trondheimsavdelingen, og jeg er heller ikke en talsmann for Japan Photo. Derfor skriver jeg det nedenstående som privatperson!

 

2. Spør du om litt "ekstrahjelp" i form av at man ber personalet skrive på kvitteringen at det ikke er synlige skader eller merker/riper på objektivet får jeg dette som svar. Hvis du er så redd for objektivet kan du jo kjøre til Oslo selv med det.

Om objektivet (eller en annen gjenstand) har synlige skader, riper eller merker, har ingenting å si for om det blir godtatt som en reklamasjonssak eller ikke. Å få butikken til å skrive det på reparasjonskvitteringen har altså ingenting å si. De som står i en butikk har ikke den tekniske kompetansen som kreves for å avgjøre om det er en selvforskyldt skade eller ikke, og aller mindre om en synlig skade er grunn til feilen.

 

Det er verkstedet som avgjør dette, ikke den ansatte i butikken. Det burde derfor ikke være noen grunn til å få den ansatte til å skrive opp dette på reparasjonskvitteringen.

 

og depositum på en reklamasjon, ALDRI hørt om noe slikt!!

Jeg har jobbet for to andre forhandlere (en frittstående for inntil to år siden og Elkjøp for ett år siden) og begge to krevde depositum av kundene. Selv summen var den samme (500 kroner).

Lenke til kommentar
Det er verkstedet som avgjør dette, ikke den ansatte i butikken. Det burde derfor ikke være noen grunn til å få den ansatte til å skrive opp dette på reparasjonskvitteringen.

Skader kan oppstå under transport, både til og fra verksted, og det vil på et senere tidspunkt være umulig å dokumentere at skader har oppstått under transport. Derfor kan det være veldig hensiktsmessig å få butikkmedarbeideren til å skrive ned at objektivet er levert inn uten synlige skader, evnt notere ned hvilke merker/skader objektivet har ved innlevering. Dersom det så skulle oppstå feil etter dette som butikken må hefte for, så har man en skriftlig erklæring for tilstanden til gjenstanden ved innsendelse.

 

Man trenger ikke tre års opplæring for å kunne skrive ned at gjenstanden er innlevert uten synlige skader :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber for Japan Photo, men ikke Trondheimsavdelingen, og jeg er heller ikke en talsmann for Japan Photo. Derfor skriver jeg det nedenstående som privatperson!

Ok

 

Om objektivet (eller en annen gjenstand) har synlige skader, riper eller merker, har ingenting å si for om det blir godtatt som en reklamasjonssak eller ikke.

Så du mener altså om ett objektiv som kommer inn som man kan se fra lang avstand har falt i bakken flere ganger ikke har noe å si for om man får godkjent en reklamasjon.

 

Man skiller mellom fabrikasjonsfeil og selvforskyldte skade. Store ytre "skader", riper, merker, etc tyder jo på selvforskyldt skade.

 

Hvordan kan du si at dette ikke har noe å si for reklamasjonen, vennligst forklar!!!

 

Å få butikken til å skrive det på reparasjonskvitteringen har altså ingenting å si. De som står i en butikk har ikke den tekniske kompetansen som kreves for å avgjøre om det er en selvforskyldt skade eller ikke, og aller mindre om en synlig skade er grunn til feilen.

Jeg ba IKKE selger om å ta en avgjørelsen på reklamasjonssaken.

 

Det jeg spurte om var å bevitne at objektivet ikke hadde synlige skader, klarer man ikke det bør man si opp jobben som selger.

 

Det rettferdiggjør heller ikke frekke svar...

 

Bevitnelsen ville jeg kun ha etter de faktisk skulle ha depositum. Hvorfor skal jeg stole på JP hvis de ikke stoler på meg?

 

Det er verkstedet som avgjør dette, ikke den ansatte i butikken. Det burde derfor ikke være noen grunn til å få den ansatte til å skrive opp dette på reparasjonskvitteringen.

Så klart det er grunner til det. Hvis den blir skadd under transport og jeg får ett objektiv tilbake med synlige skader og avvist reklamasjon har jo jeg en mye bedre sak hvis selgeren bevitnet at objektivet var uten skade ved innlevering.

 

 

Jeg har jobbet for to andre forhandlere (en frittstående for inntil to år siden og Elkjøp for ett år siden) og begge to krevde depositum av kundene. Selv summen var den samme (500 kroner).

Ok, at andre har de samme ulovlige prosedyrene gjør de ikke lovlige av den grunn.

 

 

Å høre deg argumentere for JP, dog som privatperson var som å høre selgeren om igjen... akkurat de samme argumentene.

 

Jeg blir nesten redd når jeg faktisk hører hvor "trangsynt" dere ser på ting.

 

Ikke for å være frekk men hvis det er generelle holdninger i JP vil jeg ikke bare holde meg unna JP Trondheim men også andre butikker inkl. nettbutikken.

 

Jeg blir faktisk litt skremt.....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...