Gå til innhold

Elendig kundeservice på Japan Photo i Trondheim


Anbefalte innlegg

post='16259000']

Skader kan oppstå under transport, både til og fra verksted, og det vil på et senere tidspunkt være umulig å dokumentere at skader har oppstått under transport. Derfor kan det være veldig hensiktsmessig å få butikkmedarbeideren til å skrive ned at objektivet er levert inn uten synlige skader, evnt notere ned hvilke merker/skader objektivet har ved innlevering. Dersom det så skulle oppstå feil etter dette som butikken må hefte for, så har man en skriftlig erklæring for tilstanden til gjenstanden ved innsendelse.

 

Man trenger ikke tre års opplæring for å kunne skrive ned at gjenstanden er innlevert uten synlige skader :)

Det var nettopp dette argumentet som gjorde at selger ga seg til slutt.

 

Men han ga visst klar beskjed at jeg hadde mistet en del "goodwill" hos dem da....

 

Fint at alle andre ser det bortsett fra selgere fra JP til tross for at de skriver som privatpersoner. For meg virker slikt opplagt og man blir litt sliten når man står foran disken og må gjenta dette gang på gang før selgeren i det hele tatt gidder å forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit at de har dårlig kundeservice i enkelte butikker, det har jeg ikke merket i "min" Japanphotobutikk.

 

Men om jeg må ut med depositum for å reklamere på ett produkt har jeg handlet for siste gang hos Japanphoto. Det høres for meg helt borti natta ut.

Ikke er superforsikringa så veldig stas heller, så ikke noen grunn for å handle hos japanphoto det heller.

 

Fant en link :)

 

http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=485880

Endret av fluefiskern
Lenke til kommentar

Men om jeg må ut med depositum for å reklamere på ett produkt har jeg handlet for siste gang hos Japanphoto. Det høres for meg helt borti natta ut.

Lurer på hvis det er en konfirmant som bruker alle pengene sine på ett dyrt objektiv som blir ubrukelig.

 

Ja, da sitter han igjen med ett objektiv til flere tusen kroner med garanti som han ikke får reparert fordi han ikke har 500 kr.

Lenke til kommentar

Så du mener altså om ett objektiv som kommer inn som man kan se fra lang avstand har falt i bakken flere ganger ikke har noe å si for om man får godkjent en reklamasjon.

 

Man skiller mellom fabrikasjonsfeil og selvforskyldte skade. Store ytre "skader", riper, merker, etc tyder jo på selvforskyldt skade.

 

Hvordan kan du si at dette ikke har noe å si for reklamasjonen, vennligst forklar!!!

Du må nesten unnskyld meg, men jeg blir litt irritert nå. Ikke bare vrir du på ordene mine, men du inntar en noe fiendtlig holdning, og det er ingen tjent med.

 

Så klart vil det ha noe å si for om man får godkjent reklamasjon eller ikke om et objektiv har falt i bakken. Det godtas så klart ikke som reklamasjon om det er grunnen til feilen som er oppstått. Det jeg sier, er at om objektivet har en ripe eller merke (dine egne ord) så er ikke det i seg selv en grunn til å avvise reklamasjon. Selv en synlig skade, så lenge skaden ikke er skyld i feilen du reklamerer på, er ikke grunn til å avvise reklamasjonen.

 

På samme måte, er det ikke dermed sagt at det ikke kan være en selvforskyldt skade selv om det ser ut som objektivet er pent brukt.

 

Jeg ba IKKE selger om å ta en avgjørelsen på reklamasjonssaken. Det jeg spurte om var å bevitne at objektivet ikke hadde synlige skader, klarer man ikke det bør man si opp jobben som selger.

Da har jeg misforstått den delen. Slik jeg forsto det, ville du at selger skulle gi verkstedet beskjed om at objektivet ikke hadde synlige skader, slik at de skulle godta det som en reklamasjon uansett hva grunnen til feilen var.

Det rettferdiggjør heller ikke frekke svar...

Selvsagt ikke, men det har jeg da heller ikke påstått.

Bevitnelsen ville jeg kun ha etter de faktisk skulle ha depositum. Hvorfor skal jeg stole på JP hvis de ikke stoler på meg?

Som sagt misforsto jeg grunnen til at du ba om dette. Akkurat en slik bekreftelse mener jeg du har rett til å be om. Uansett kan du be selger skrive det du ba om, uansett grunn, men jeg prøvde bare å poengtere at det ville ikke ha noen påvirkning på verkstedets avgjørelse (men det var pga misforståelsen).

Ok, at andre har de samme ulovlige prosedyrene gjør de ikke lovlige av den grunn.

Du la dette frem som det var unikt for Japan Photo (ettersom du ikke hadde hørt om 500 kr depositum før). Jeg vet at det ikke stemmer, og tenkte det var et greit innlegg i debatten. Jeg har ikke forsvart praksisen (vi har den foresten ikke i den avdelingen jeg jobber i lenger).

Å høre deg argumentere for JP, dog som privatperson var som å høre selgeren om igjen... akkurat de samme argumentene.

 

Jeg blir nesten redd når jeg faktisk hører hvor "trangsynt" dere ser på ting.

 

Ikke for å være frekk men hvis det er generelle holdninger i JP vil jeg ikke bare holde meg unna JP Trondheim men også andre butikker inkl. nettbutikken.

 

Jeg blir faktisk litt skremt.....

Hvilke "argumenter" er det jeg har som forsvarer depositum? Jeg har ikke forsvart det, bare svart deg på en påstand. Eller hvor ser du at jeg forsvarer frekke svar? Jeg vil gjerne ha et svar på det, for jeg finner det ikke.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Det med å ta depositum høres merkelig ut. Vanligvis får jo kunde 3 valg når han skal levere inn et produkt, og det ikke går på garanti:

 

-Reparer produktet, regning sendes til kunde

-Kunde får tilsendt produktet, ureparert, betaler en liten sum for verkstedgebyr

-Produktet kasseres hos verkstedet, gratis

Det siste punktet gjelder hovedsaklig for mobiltelefoner. Kan ikke huske å ha sett dette hos kameraverksteder på lang tid.

 

Går det ikke på garanti/reklamasjon, får man et prisoverslag. Man får da valget mellom å reparere for oppgitt pris eller å få produktet sendt tilbake for en viss sum som dekker frakt frem og tilbake (bare det er ca 300 kroner) og tidsbruk for forundersøkelse, skriving av rapport og kommunikasjon med kunden. Ettersom timesatsene på verksted ofte ligger på 6-700 kroner, så skal det ikke mange minuttene til før du er godt over 500 kroner totalt.

 

De fleste butikker/forhandlere har riktignok en fast pris på alt dette på 500 kroner. Det er stort sett godt under faktiske kostnader, men det er bedre å ha et tall å forholde seg til så kunden vet hva en forundersøkelse vil koste om det ikke er en garanti/reklamasjonssak.

 

Og hos noen få verksteder har man også valget at produktet kasseres. Kunden sparer da i teorien det verkstedet ellers måttet betalt for frakt tilbake til butikken. Det blir imidlertid sjelden under 500 kroner uansett, så sånt sett sparer sjelden kunden noe på det.

Lenke til kommentar

Du la dette frem som det var unikt for Japan Photo (ettersom du ikke hadde hørt om 500 kr depositum før). Jeg vet at det ikke stemmer, og tenkte det var et greit innlegg i debatten. Jeg har ikke forsvart praksisen (vi har den foresten ikke i den avdelingen jeg jobber i lenger).

 

Inlegget er fint det, bare lurer på om du har mer info om Japan Photos praksis angående dette, siden de åpenbart ikke opererer slik i Kristiansand etter hva de har fortalt meg.

 

Så hold deg unna eller ta kontakt med ledelsen...

 

Ro deg ned mann. (Hvis dette var et svar til Marekatten.) Det er unødvendig å be folk om å holde seg unna når de faktisk bidrar med noe i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må nesten unnskyld meg, men jeg blir litt irritert nå. Ikke bare vrir du på ordene mine, men du inntar en noe fiendtlig holdning, og det er ingen tjent med.

 

Så klart vil det ha noe å si for om man får godkjent reklamasjon eller ikke om et objektiv har falt i bakken. Det godtas så klart ikke som reklamasjon om det er grunnen til feilen som er oppstått. Det jeg sier, er at om objektivet har en ripe eller merke (dine egne ord) så er ikke det i seg selv en grunn til å avvise reklamasjon. Selv en synlig skade, så lenge skaden ikke er skyld i feilen du reklamerer på, er ikke grunn til å avvise reklamasjonen.

 

På samme måte, er det ikke dermed sagt at det ikke kan være en selvforskyldt skade selv om det ser ut som objektivet er pent brukt.

Jeg ser liksom ikke at jeg vrir på ordene dine, her er ordrett hva du sa.... du bruker ordet INGENTING, ikke sant?

Om objektivet (eller en annen gjenstand) har synlige skader, riper eller merker, har ingenting å si for om det blir godtatt som en reklamasjonssak eller ikke.

Da er det vel logisk at jeg trekker frem en ekstremsituasjon for å få frem poenget mitt, ikke sant?

 

Kan liksom ikke se jeg har vridd på noen ord....

 

Hvilke "argumenter" er det jeg har som forsvarer depositum? Jeg har ikke forsvart det, bare svart deg på en påstand. Eller hvor ser du at jeg forsvarer frekke svar? Jeg vil gjerne ha et svar på det, for jeg finner det ikke.

- at riper skader på objektiv ikke vil påvirke avgjørelsen

- at det ikke har noe å si å skrive dette på kvitteringen

- at selger ikke kan ta en avgjørelse

 

Heldigvis forstår du ihvertfall nå etter å ha fortalt deg kun en gang at jeg aldri ville at selger skulle ta noen form for avgjørelse. Men du forstår bare ikke hvor mange ganger jeg måtte gjenta dette for selger før han i det hele tatt ville forstå, vi snakker tosifret antall ganger her.

 

Beklager jeg virker litt krass mot deg men etter behandlingen jeg fikk på lørdan i Trondheim var hele dagen ødelagt og når du begynte å argumentere her må jeg si jeg fikk litt "deja-vu".

Lenke til kommentar

Så hold deg unna eller ta kontakt med ledelsen...

 

Er jo det jeg sier...

 

Vanskelig å holde seg unna på grunn av dårlig service før den kommer og når den dårlige servicen først kommer frem nå man skal reklamere....

 

Håper du evner å forstå?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Inlegget er fint det, bare lurer på om du har mer info om Japan Photos praksis angående dette, siden de åpenbart ikke opererer slik i Kristiansand etter hva de har fortalt meg.

Det må du nesten spørre noen andre om ettersom jeg jobber "på gølvet" som det heter :) Men så vidt jeg vet så er det ingen på min avdeling som gjør det lenger, etter at vi fikk vite at det var lovstridig.

 

Tror Mr. Olsens svar var myntet på trådstarter, ettersom vedkommende ble bedt om å ta kontakt med ledelsen.

Lenke til kommentar

Jeg ser liksom ikke at jeg vrir på ordene dine, her er ordrett hva du sa.... du bruker ordet INGENTING, ikke sant?

 

Da er det vel logisk at jeg trekker frem en ekstremsituasjon for å få frem poenget mitt, ikke sant?

 

Kan liksom ikke se jeg har vridd på noen ord....

(...)

 

- at riper skader på objektiv ikke vil påvirke avgjørelsen

- at det ikke har noe å si å skrive dette på kvitteringen

- at selger ikke kan ta en avgjørelse

 

Heldigvis forstår du ihvertfall nå etter å ha fortalt deg kun en gang at jeg aldri ville at selger skulle ta noen form for avgjørelse. Men du forstår bare ikke hvor mange ganger jeg måtte gjenta dette for selger før han i det hele tatt ville forstå, vi snakker tosifret antall ganger her.

 

Beklager jeg virker litt krass mot deg men etter behandlingen jeg fikk på lørdan i Trondheim var hele dagen ødelagt og når du begynte å argumentere her må jeg si jeg fikk litt "deja-vu".

Ja, en ripe eller skade har ingenting å si, så lenge det ikke i seg selv er grunnen til feilen. Kunde kan ha fått et hakk i filterfatningen, men det er ikke sikkert det er grunnen til at en skrue har løsnet bakerst på objektivet... for eksempel. Da har det hakket ingen betydning for verkstedets avgjørelse.

 

Ettersom jeg misforsto, skjønte jeg derfor ikke hvorfor det skulle nevnes på kvitteringen, og poengterte at selger ikke kan ta en avgjørelse på skyldspørsmålet. Jeg tror du forsto at jeg hadde misforstått ganske raskt. Dermed er ikke mine argumenter de samme som selgerens.

 

Uansett er det nok en bedre løsning å ta kontakt med ledelsen i Japan Photo (eller sende en klage) enn at jeg som kun er ansatt skal prøve å svare deg. Jeg burde nok ikke tråkket ut i dette minefeltet.

Lenke til kommentar

Om du vil oppnå fremgang i saken din hjelper det ikke å grine og whine om det her, ta kontakt med ledelsen i JP!

Det er heller ikke det som er meningen.... bare å si i fra så mange andre ikke gjør samme tabben og heldigvis er det mange som også tar budskapet, bare ikke du.

 

Legge ut 500 kr for å reklamere er bare uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti noe slikt, så jeg regner med det ordner seg om du snakker med ledelsen.

Hehe, det er vel ledelsen som har tatt avgjørelsen... er det ikke?

 

Edit: Ops, misforståelse her.... du mener så klart ledelsen i JP ikke i JP Trondheim :blush:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hehe, det er vel ledelsen som har tatt avgjørelsen... er det ikke?

Det er ledelsens ansvar. Gå og snakk med de ansvarlige. Her har vi hørt det, nå.

Ja det er ledernes ansvar og har de ikke tatt ansvaret til nå tviler jeg de gjør det på grunn av meg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...