Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øresus?


Puster

Anbefalte innlegg

Heiia, diskusjons medlemmer og God Helg!;D

 

Jeg har nylig sett på tv på nyhetene at, ungdommer blir stadig mere plaget med øresus på gruunn av all musikken vi hører på.

 

Det var lærern min som kom å fortalte meg om dette, fordi hun alltid ser meg med hvite apple headsett med musikk på, hun mener jeg er avhenig av musikk, men jeg vet ikke?

Jeg mener jo at det er bedre at øret får høre mye "for å bli bedre" Visst dere skjønner?

 

Jeg hører på musikk 5-6 timer i døgnet, kan det være farlig?

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der mener jeg du tar feil. Hørselen blir ikke bedre av å høre på mye musikk, heller motsatt. Du bør ha i mente at hørselen er den sansen det er vanskeligst å gjøre noe med.

 

Konklusjonen blir at for å ta vare på hørselen, bør du belaste dem minst mulig. Det samme gjelder for så vidt synet. Det skal brukes, men ikke belastes for mye.

Lenke til kommentar

Hmm, ja men, du trener jo øret for å ta i mot lyd liksom? Skal ikke det på noen måte lære deg å høre bedre?

 

Kommer jo helt av på hvilket volum du hører på om du får hørselsskader, men du bør legge fra deg ideen om at du kan trene opp hørselen med musikk!

 

Hvis du allerede har tendenser til øresus, ville jeg snarest tatt kontakt med en Øre-Nese-Hals-spesialist for å utrede hørselen din...

Endret av Blodsbaronen
Lenke til kommentar

Hmm, ja men, du trener jo øret for å ta i mot lyd liksom? Skal ikke det på noen måte lære deg å høre bedre?

 

Kommer jo helt av på hvilket volum du hører på om du får hørselsskader, men du bør legge fra deg ideen om at du kan trene opp hørselen med musikk snarest!

 

Skal ta i ideen fra deg, har begynnt å høre med 50% volum, når man før lo på 80%...

Lenke til kommentar

Det som er fakta er at du blir født med den beste hørselen du kan ha. Deretter går det bare nedover. Hørselen vil bli dårligere med alderen selv om du bruker hørselvern hele livet, men hastigheten hørselen degraderes med vil du kunne påvirke ved å f.eks. IKKE høre på musikk 5-6 timer hver dag, noe som for meg høres ut som galskap. På toppen av dette bruker du Apple-plugger, som ikke sender ut noe som kan kalles musikk, men derimot høyfrekvent støy av verste sort.

 

Skal du ta vare på hørselen og samtidig kose deg med musikk når du er på farten bør du bytte ut Apple-pluggene med støyisolerende plugger av god kvalitet. Disse gir deg fyldig lyd og samme musikalske nytelse selv om du lytter på et lavere volum. Du bør også begrense musikklyttingen din til noe sånt som én time per dag sies det av de som har greie på det.

Lenke til kommentar

Som forrige poster sa, du kan ikke trene hørselen. Den går bare nedover for hver dag. Og ved å høre på intens musikk 5-6 timer om dagen får du denne prosessen til å gå mye raskere. Det er heller ingen sikker måte å reversere skadene som blir påført.

 

Kanskje du må ty til høreapparat som 50-åring. Det er ikke særlig gøy.

Lenke til kommentar

Lyd er bølger, eller vibrasjoner om du vil i luften. Ørekanalen din er en blindvei til noen veldige ømfintlige organer. Hvor tror du disse vibrasjone fra ørepluggene dine tar veien? Ut igjen kommer de ihvertfall ikke, for der sitter det en plugg å spyr ut støy!

 

Ta det fra en som har veldig nedsatt hørsel på grunn av musikk. Dette er ikke til å spøke med!

 

Undersøkelsen som er gjort i forbindelse med det du så på nyhetene konkludere forresten ikke med at det er musikken sin skyld, men den viser at en stor andel av de unge i USA har nedsatt hørsel. Man behøver jo ikke akkurat være noen gambler for å gjette hva årsaken er.

Lenke til kommentar

Lyd er bølger, eller vibrasjoner om du vil i luften. Ørekanalen din er en blindvei til noen veldige ømfintlige organer. Hvor tror du disse vibrasjone fra ørepluggene dine tar veien? Ut igjen kommer de ihvertfall ikke, for der sitter det en plugg å spyr ut støy!

 

Ta det fra en som har veldig nedsatt hørsel på grunn av musikk. Dette er ikke til å spøke med!

 

Undersøkelsen som er gjort i forbindelse med det du så på nyhetene konkludere forresten ikke med at det er musikken sin skyld, men den viser at en stor andel av de unge i USA har nedsatt hørsel. Man behøver jo ikke akkurat være noen gambler for å gjette hva årsaken er.

 

Øresus er noe drit. Hadde ikke ønsket min værste fiende det en gang.

Endret av Krankenstein
Lenke til kommentar

Man kan høre på musikk så lenge støy nivået er lavt. Har konstant øresus pga høy musikk selv, og det bare ved å ha gått inn på ett utested!Nå er ørene mine såpass overfølsomme at skal jeg på ett utested må jeg bruke propper, den beskyttelsen ørene hadde er ikke der lengre og derfor må jeg selv stå ansvar for å beskytte de for at det ikke skal bli værre. Man kan ikke fikse det indre øret for øresus, man må leve med det resten av livet. Jeg hører ikke dårligere, det er susen som er plagsom. Beskytt dere før det er for sent..

Lenke til kommentar

Har hatt tinnitus siden rett etter jeg ble 18 (altså har hatt det i noen år), og det er virkelig ikke noe jeg unner andre. Nå har jeg riktignok utsatt meg for litt mer støy en gjennomsnittet da jeg spiller bass og synth, gikk og går jevnlig på konserter og utesteder, samt hørte svært mye på musikk.

 

Men slik situasjonen er i dag skal det svært lite til før ørene mine blir slitne og begynner å pipe langt høyere enn den pipingen som allerede er der konstant. Litt for mye musikk på anlegg (headset kan jeg ikke bruke lenger), litt for lite søvn, alkohol og generelt en dårlig dagsform som kan føre til lavere psyke, litt for hard trening, av en eller annen grunn sex, høy konsentrasjon over lengre tid, osv.

 

I motsetning til Anina er jeg overbevist om at jeg hører dårligere. Å følge med på hva andre sier på utesteder/steder med generelt mye bakgrunnsstøy er for meg blitt nærmest umulig.

 

 

 

Så TS. Jeg ber deg vennligst tenkte deg om før du utsetter ørene dine for støy/høy musikk. Spesielt når det er snakk om "tilfredsstillende volum på musikken over lengre tid". Vet selv at det er svært få ting som matcher skikkelig god musikk spilt med litt trøkk...

Lenke til kommentar

Man kan høre på musikk så lenge støy nivået er lavt. Har konstant øresus pga høy musikk selv, og det bare ved å ha gått inn på ett utested!Nå er ørene mine såpass overfølsomme at skal jeg på ett utested må jeg bruke propper, den beskyttelsen ørene hadde er ikke der lengre og derfor må jeg selv stå ansvar for å beskytte de for at det ikke skal bli værre. Man kan ikke fikse det indre øret for øresus, man må leve med det resten av livet. Jeg hører ikke dårligere, det er susen som er plagsom. Beskytt dere før det er for sent..

 

Jeg hører heller ikke noe dårligere. Har kun øresus på det ene øret. Heldigvis. Har ingen piping. Har en *flott*durelyd. Dere vet den lyden som kommer når man drar ut f.eks en høytalerkabel, mens musikken går. Siden min øresus har lav frekvens, tar eg inn andre lave frekvenser mye lettere. Hører busser langt unna.

 

Mitt beste tips er bakgrunnsmusikk. Lurt å ha ting å gjøre. Leve et travelt liv:)

Følge eg disse triksene, kan eg oppleve uker uten øresus. Men så klart. Den kommer alltid tilbake.

Og er man drita lei den øresusen, så er festival den perfekte løsningen. Det er ferie det:)

 

Har hatt tinnitus siden rett etter jeg ble 18 (altså har hatt det i noen år), og det er virkelig ikke noe jeg unner andre. Nå har jeg riktignok utsatt meg for litt mer støy en gjennomsnittet da jeg spiller bass og synth, gikk og går jevnlig på konserter og utesteder, samt hørte svært mye på musikk.

 

Men slik situasjonen er i dag skal det svært lite til før ørene mine blir slitne og begynner å pipe langt høyere enn den pipingen som allerede er der konstant. Litt for mye musikk på anlegg (headset kan jeg ikke bruke lenger), litt for lite søvn, alkohol og generelt en dårlig dagsform som kan føre til lavere psyke, litt for hard trening, av en eller annen grunn sex, høy konsentrasjon over lengre tid, osv.

 

I motsetning til Anina er jeg overbevist om at jeg hører dårligere. Å følge med på hva andre sier på utesteder/steder med generelt mye bakgrunnsstøy er for meg blitt nærmest umulig.

 

 

 

Så TS. Jeg ber deg vennligst tenkte deg om før du utsetter ørene dine for støy/høy musikk. Spesielt når det er snakk om "tilfredsstillende volum på musikken over lengre tid". Vet selv at det er svært få ting som matcher skikkelig god musikk spilt med litt trøkk...

 

 

Det skal jævla mye til får å få øresus ved høy musikk. Etter min erfaring da. Igjen. Det som er høyt for meg, kan være helt ok for meg..

Lenke til kommentar

Hmm, ja hva definerer du som høy lyd?

 

Men er helt klart at hvordan og hvor høyt man opplever lyd / støy / musikk vil variere fra person til person. Har også en mistanke om at enkelte er mer disponert for tinnitus enn andre, kan dog ikke vise til kilder på dette.

 

 

01. Hvor mange db

02. Hvor lenge man blir utsatt for lyden

03. Støy > musikk (hvor skadelig det er; basert på hvordan man selv oppfatter det)

04. Forberedt på lyden som kommer eller ei?

 

 

Angående bruk av eksterne lydkilder for å døyve tinnitusen, dette var noe jeg var helt avhengig av i starten, men som jeg i dag nesten klarer meg helt uten. Jeg følte når jeg tok i bruk bakgrunnsmusikk at jeg kontinuerlig bekreftet ovenfor meg selv hvor stort jeg anså problemet for å være. Etterhvert har jeg gått fra det til å sovne når jeg selv definerer tinnitusen som ekstra ille, (samt klare å sove med ørepropper).

 

Men det er vel akkurat det som er så vanskelig når man diskuterer tinnitus, eller generelt smerte hos mennesker; opplevelsen vil alltid være individuell og subjektivt betinget.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Øresus er normalt, altså om det du beskriver er lett susing du legger merke til om du hører etter. Men det læreren til TS snakket om kalles for tinnitus, hvilket vil si konstant øresus (av den karakter at man finner det plagsomt eller værre). Her har du en test for å sjekke lydfrekvensen på ens tinnitus, det kan kanskje gi et bilde. Det er dog svært vanskelig å etterlikne tinnitus da det ikke er en ekstern lydkilde, men derimot sitter i hodet eller øret.

 

(Personlig ligger jeg på rundt 1600 Hz i tillegg til å ha en litt lavere gammelrørforsterkerliknende.. during under.)

Endret av blured
Lenke til kommentar

Øresus er neppe noe koselig.. og har selv levd i 21 år med en far som be født med veldig dårlig hørsel.. ikke no trivelig..

 

Selv bruker jeg f.eks headsett med vibrasjon, trenger langt fra det samme volumet for å få det samme "trykket" i musikken. og vibrasjon fører neppe til samme skadene som like mye trykk i ørekanalene..

Lenke til kommentar

Øresus er normalt, altså om det du beskriver er lett susing du legger merke til om du hører etter. Men det læreren til TS snakket om kalles for tinnitus, hvilket vil si konstant øresus (av den karakter at man finner det plagsomt eller værre). Her har du en test for å sjekke lydfrekvensen på ens tinnitus, det kan kanskje gi et bilde. Det er dog svært vanskelig å etterlikne tinnitus da det ikke er en ekstern lydkilde, men derimot sitter i hodet eller øret.

 

(Personlig ligger jeg på rundt 1600 Hz i tillegg til å ha en litt lavere gammelrørforsterkerliknende.. during under.)

 

eg har den 100hz. sånn ca. fikk den etter en konsert meg og bandet spilte. skulle droppa den konserten ja. ikkje var den noe særlig god heller

Endret av Krankenstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...