Gå til innhold

A Song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"The dragon has three heads" sies det i Clash of Kings og gjentas flere ganger av Daenerys. Er det noen andre som har gjort seg noen tanker om hvem som kan være disse tre hodene?

 

Mine spekulasjoner: Daenerys virker jo ganske åpenbart å bli en av de tre av opplagte grunner. Jeg blir veldig overrasket om det skulle vise seg å ikke være tilfellet.

 

Men hvem er de to andre? Det er selvfølgelig mange kandidater (og forfatteren har sagt at de ikke nødvendigvis må være Targaryens) men de jeg mener peker seg mest ut er:

 

(jeg legger disse i spoilers selv om det er spekulasjoner, bl.a. fordi det avslører hvem som lever og ikke lever etter ADWD)

 

 

Tyrion: Som ganske sannsynlig kan vise seg å ikke være Tywins sønn, men derimot Aerys II sin sønn. Det hintes egentlig litt i begge retninger så det er vanskelig å si noe sikkert. Men Tyrion er en svært sentral rolleperson, og han befinner seg stadig nærmere Daenerys og dragene og har egenskaper Daenerys virkelig trenger. I tillegg er det en del hinting i starten av bokserien hvor Tyrion leser og drømmer om drager og om å ride på dem. Det er en del andre ting også: bl.a. alt snakket rundt den spesialbygde salen han får laget for Bran. (som muligens er med på å gjøre Bran til en kandidat også).

 

Jon Snow: Nok et tilfelle av en person som kan ha et annet opphav enn han har trodd hele livet. I tillegg er han kanskje den personen vi mest av alt er ment å få sympati for i serien. Hvis det stemmer at Jon ikke er Ned's sønn, men derimot Lyannas sønn (med Rhaegar) så gjør det også ham til en Targaryen. Jon sine gryende evner som skinchanger er vel heller ikke noen ulempe når det er snakk om å kontrollere en drage? Det som evt taler imot ham er hendelsene i slutten av ADWD hvor det er uklart om han i det hele tatt overlever. Jeg ser ikke helt for meg "Zombie-Jon" som en av dragens tre hoder, så jeg mener han i så fall må overleve over i bok 6. Edit: Har forresten hørt folk si at Ned aldri omtaler Jon som sin sønn i serien men hele tiden bruker betegnelsen "of my blood". Vet ikke om det stemmer, men det er i så fall interessant. Ned kan ha visst at Jon ikke var hans sønn, men holdt det skjult.

 

Aegon: Aegon kommer overraskende inn i ADWD. Hadde det ikke vært for profetiene til Quaithe ville jeg satt Aegon som nesten like garantert som Daenerys. Det var jo, i følge synene til Daenerys, Aegon som var "the prince that was promised" Men jeg tror at den "mummer's dragon" som Quaithe advarer Daenerys mot muligens er Aegon. (Mummeren er Varys og Aegon er Varys' "dragon" fordi han har vært under Varys' beskyttelse hele livet), og det gjør meg mer usikker på om han er tiltenkt plass som en av de tre hodene. Uansett er det en stor sannsynlighet for at han er en av dem, det er bare ett eller annet som skurrer ved ham - bl.a. også det at han kom så sent inn i serien.

 

Bran: Brans evner som skinchanger gjør ham vel fullt ut i stand til å kontrollere en drage? Vi har jo også sett ham ride på hesteryggen etter at Tyrion gav dem tegninger for å lage en spesiell sal. Det som taler imot er at han virker litt stedsbunden. Jeg tror faktisk mer på at han til slutt vil ende opp med en rolle som Warden (evt King?) of the North og Lord of Winterfell, ettersom han er arvingen etter at Ned og Robb nå er borte. Men hans evner som skinchanger vil ha betydning i historien i forhold til det å kontrollere dragene i en eller annen form, det tror jeg.

 

Sansa og Arya: Disse virker mer usannsynlige - hver på sin måte. I Sansa sitt tilfelle fordi hun er for lite interessert i kriging og i Arya sitt tilfelle av stikk motsatt årsak. Jeg tror begge like fullt blir viktige i spillet om tronen og kampen mot white walkers mot slutten av serien, Arya fordi hun er i ferd med å tilegne seg evner som snikmorder, hun ender nok med å ta livet av en eller flere svært viktige motstandere. Sansa fordi Daenerys muligens ikke kan føre Targaryen slekten videre. Mirri Maz Duur hevder jo at Daenerys ikke vil kunne få barn. Jeg ser ikke helt for meg Sansa som en av dragens tre hoder men kan veldig godt se henne for meg som en fremtidig make for ett av de tre "hodene" - Aegon eller Tyrion. Jon og Sansa har vokst opp i den tro at de er halvsøsken - det blir for spooky, men man vet jo aldri med GRRM :)

 

 

Noen som har noen andre forslag til mulige "dragehoder"?

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Jeg tør ikke å lese spoilerne, men jeg lurte også på det da jeg leste de kapitlene. Hvem var egentlig trollmennene i House of the Undying? Ligger det en historie og et mysterium bak dem også, som med så mye annet i disse bøkene?

 

Det "synet" Daenerys fikk av en av en konge, dama og sønnen, var det Rhaegar, Elia Martell og sønnen Aegon, eller er det bare noe Daenerys foreløpig tror? Han sa vel "there must be one more, the dragon has three heads," eller noe slik. Det insinuerer vel at to av "dragehodene" allerede levde og at sønnen Aegon var en av dem? Kan Jon Snow være en av dem? Kan dama ha vært Lyanna og sønnen Jon Snow?

 

Da dama spurte om han skulle få en sang, hva betydde det da Rhaegar(?) sa at han allerede hadde en sang, "his is the song of ice and fire"?

Lenke til kommentar

Det "synet" Daenerys fikk av en av en konge, dama og sønnen, var det Rhaegar, Elia Martell og sønnen Aegon, eller er det bare noe Daenerys foreløpig tror?

 

Ingen vet noe mer enn det Daenerys selv tolket inn i dette. Men det virker jo som en sannsynlig forklaring synes jeg i hvert fall.

 

Det insinuerer vel at to av "dragehodene" allerede levde og at sønnen Aegon var en av dem? Kan Jon Snow være en av dem? Kan dama ha vært Lyanna og sønnen Jon Snow?

 

Tja, men det andre hodet kan også ha vært Rhaenys (Som var Aegons storesøster) Selv om kongerekkene følger mennene så kunne dragerytterne like gjerne være kvinner. Når det gjelder hvem kvinnen var kan vi vel i grunnen bare spekulere. Mulig du har rett.

 

I tillegg var jo dette noe som skjedde i hodet til Daenerys og sånn sett ikke nødvendigvis et tilbakeblikk til noe som faktisk har skjedd. Rhaegar kikket på Daenerys når han sa det, så jeg tolket det som at Daenerys selv er "det andre hodet".

 

Da dama spurte om han skulle få en sang, hva betydde det da Rhaegar(?) sa at han allerede hadde en sang, "his is the song of ice and fire"?

 

Vi får vel se etter hvert? The Song of Ice and fire er jo tittelen på hele bokserien så jeg regner ikke med noen full forståelse av hva dette betyr før siste bok er i butikkhyllene. Men jeg føler jo at det brygger opp til en kamp mellom ild(Dragene/Targaryens/Daenerys) og Is(White walkers) og at denne kampen vil sette borgerkrigen mellom Starks/Lannisters/Baratheons/etc helt i skyggen.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hallo! Jeg er nå ferdig med å se hele sesong 2, og skal starte å lese. Orker ikke å pløye gjennom 1. og 2. boka, så jeg kommer til å starte rett på 3. boka. Har hørt at det er mye som ikke er tatt med i serien av detaljer og mer viktige ting fra bøkene. Kan noen skrive ned de viktigste jeg burde vite for å kunne starte rett på 3. boka uten problemer?

Lenke til kommentar

Hallo! Jeg er nå ferdig med å se hele sesong 2, og skal starte å lese. Orker ikke å pløye gjennom 1. og 2. boka, så jeg kommer til å starte rett på 3. boka. Har hørt at det er mye som ikke er tatt med i serien av detaljer og mer viktige ting fra bøkene. Kan noen skrive ned de viktigste jeg burde vite for å kunne starte rett på 3. boka uten problemer?

 

Ingen kan gi deg de detaljene i noen setninger. Hele inntrykket er annerledes. For eksempel syntes jeg at TV-serien hadde bommet litt på personlighetene til karakterene. Det var mange beskrivelser og detaljer som var utelatt, lagt til eller endret til noe mer visuelt slik at seerne skulle akseptere dem uten å lese alle omstendighetene rundt.

 

Hvis du ikke kan ha glede av å lese de to første bøkene selv om du vet hva som skjer, så vil du ikke orke å lese bok 3 heller. Da ville jeg heller ventet på neste sesong, i og med at den er mer i stil med og i sammenheng med de to første TV-sesongene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg lest ferdig A Dance With Dragons. I motsetning til enkelte andre, klarer ikke jeg å lese ut en bok på den størrelsen i løpet av noen få dager, men etter noen måneder har jeg lest alle bøkene hittil i serien.

 

Som mange andre, så syntes jeg at A Feast For Crows ble litt kjedelig i forhold til de tidligere bøkene. Men historien gikk jo likevel framover. Jeg synes spesielt at Cersei fikk veldig mye plass og var en veldig kjedelig karakter, men på den andre siden forstår jeg hvorfor det var nødvendig. Hun tråkket jo passe dypt i salaten til slutt og mistet makten sin. Det var resultatet av en serie med små hendelser, avgjørelser, intriger og liten evne til å se langsiktige konsekvenser.

 

Jeg synes at spenningen tok seg kraftig opp i A Dance With Dragons. Tyrion og Daenerys var kjedelige til å begynne med, men det tok seg opp etter hvert. De andre karakterene hadde jevnt over gode kapitler.

 

Hva i alle dager gjør de med historien i nord når Jon (etter alt å dømme) og Stannis (om Bolton ikke finter) er døde? Kan se at det var nødvendig setup hvis tanken er å sørge for at ingen holder igjen The Others når de først kommer, men er hele The Wall-delen av historien avsluttet? Theon og Asha er jo lengre sør.

På den annen side, kanskje Jon har plot armour - Melisandre er der enda, og røde prester har combat rez.

 

Jeg tror ikke at Jon Snow er død. Hvis menneskekroppen hans er død, så vil han hoppe videre til Ghost (som Bowen Marsh og gjengen ikke har noen grunn til å ønske død), men jeg har mest tro på at Melisandre bruker trolldomskreftene sine på å enten redde ham slik Moroqqo(?) gjorde med Victarion, eller at hun vekker ham opp igjen etterpå. Hvis Tormund og villmennene hans så at Jon ble drept, så vil nok de ha tatt livet av gjerningsmennene etterpå, i og med at Tormund og Jon endte med å spille på lag og ha et gjensidig avhengighetsforhold. Det er usikkert om Jon kan fortsette som Lord Commander da eller om han og Tormund og eventuelt Melisandre må endre alle planene på sparket.

 

Jeg tror heller ikke at slaget om Winterfell har skjedd ennå. Jeg tror ikke at Bolton kan ta Stannis så lett med så mye indre strid i alliansen hans. Representanten fra Iron Bank i Braavos ville nok ikke tillatt det. Vi har jo fått vite at Iron Bank har gode muligheter til å påvirke maktforhold. Vi har ikke fått se forhandlingene mellom ham og Stannis ennå heller, så hvorfor skulle han blitt skrevet ut fra serien så fort? I brevet som Ramsay sendte til Jon Snow, står det også at han vil ha tilbake Reek/Theon og kona si. Sist vi så dem, var de hos Stannis. Hvis de ikke ble fanget eller drept under det angivelige slaget, hvor skulle de dratt hen i vinterkulda?

 

En ting som er sikkert, er at historien på Muren må fortsette. Hvis ikke Jon kommer tilbake, fortsetter den muligens gjennom Melisandre eller Val.

 

Jeg tror at Jon Snow er profeten som alle venter på, som skulle være født blant røyk og salt (hvis ikke dette er rent metaforisk, kan dette være Hardhome, der alle villmennene nord for Muren slo seg ned), den samme profeten som de røde prestene kaller Azor Ahai. I Rhaegar sin tid ble han tatt for å være denne profeten. Senere trodde han selv at sønnen Aegon var profeten. (Det ble nevnt av Maester Aemon kort tid før han døde og jeg tror at det var det Rhaegar mente med "his is the song of ice and fire" som jeg spurte om tidligere.) Maester Aemon og den røde presten i Volantis mener at Daenerys er profeten. Melisandre tror foreløpig at det er Stannis, men hun så Jon i flammene sine da hun søkte etter Azor Ahai. Hvis Jon er profeten, gjenoppstår han kanskje uten Melisandres evner og kanskje han (levende eller død) ender opp i Hardhome der han oppfyller profetien.

 

Jeg er også overbevist om at Jon Snow er sønnen til Lyanna og Rhaegar. Vi får jo mange teorier og historier om hvem mora hans var i løpet av bøkene, men det er nok bare for å vise at det er rykter og at ingen av dem egentlig er troverdige. Vi har etter hvert fått vite mer om Rhaegar også gjennom Jon Connington og Ser Barristan. At Eddard fikk en bastard og at Rhaegar kidnappet og voldtok ei jente, passer jo overhode ikke med alt det andre vi vet om de to. Bran fikk jo også et tilbakeblikk av Eddard gjennom øynene til treet i Winterfell, der han ber en bønn om at "de skal vokse opp som brødre uten noe annet enn kjærlighet mellom seg". Vi får ikke vite hvem "de" er, men det var antakelig Robb og Jon.

Jeg tror at tittelen "A Song of Ice and Fire" handler om denne profetien.

 

kapitlene med Jon Connington som PoV, og den endelige konkretiseringen av Quaithe sin "cloth dragon"-profeti i form av Young Griff. Morsomme kapitler, med tettpakket handling slik vi så i de tidlige bøkene.

 

Hvem var egentlig Quaithe? Er det en karakter jeg bør huske fra en tidligere bok?

 

Skjønte at Connington var interessert i litt mer enn bare vennskap med Rhaegar, Azor Azhai-greiene som Jon på sett og vis oppfylte på slutten, og at de forutsetningene Mirri Maz Duur brukte for å illustrere at Dany aldri ville være fertil igjen, også var - om enn sterkt metaforisk - oppfylt. Ser at noen der ikke skjønte hvordan Arya drepte han karen ved å gi ham en ny mynt, men det var jo ikke særlig obskurt engang. Han biter i myntene, og han karen - Jaqen H'ghar (sp?) - gjorde det med Pate i Feast. At noe har skjedd med "sverdet" til Theon synes jeg også kom ganske klart fram. At alle Stark-ungene (kanskje bortsett fra Sansa?) har warg-potensiale lå også i kortene. Syntes selv at jeg var supersmart da jeg tenkte meg til at navnet på båten Tyrion var på før han ble tatt til fange, også kunne oversettes til "Perfumed Seneschal", og at det kanskje var det som var trusselen mot Dany.

Plukket ikke opp "Frey Pie"-episoden - som jo egentlig er fantastisk - og alle referansene til eldre karakterer og hendelser fra Egg & Dunk-historiene (som jeg ikke har lest), fikk jeg naturlig nok ikke med meg. Tenkte heller overhodet ikke på at Melore kunne være Ashara Dayne, selv om det virker litt søkt.

 

Her er det flere ting jeg ikke fikk med meg. Hvilke Azor Ahai greier oppfylte (hvilken) Jon på slutten? Var det virkelig Jaqen H'ghar som drepte Pate i innledningen til A Feast For Crows? Jeg husker ikke helt, men var det glasslys Pate tok med? Hva skulle Jaqen(?) med de lysene og hvorfor drepte han Pate? Hvis det virkelig var Jaqen eller en annen Faceless Man, så virker det ikke helt riktig at han dreper for sin egen vinning.

 

Kan noen fortelle meg akkurat hva "Frey pie"-episoden var? Lagde Lord Wyman mat av Jared og Rhaegar Frey?

 

Hvem er Melore?

 

Noen som tror at Aegon er en fake? Jeg stusset over at Tyrion tenker "maybe he is a Targaryen after all" etter at de har spilt cyvasse samt Quaithe sin profesi (?) som snakker om "a mummers dragon".

 

De fysiske trekkene, altså håret og øynene, passer til en Targaryen. Vi får også vite gjennom Jon Connington sine kapitler at i alle fall han mener at Aegon er Rhaegars sønn. Hvem skulle han ellers vært, denne gutten som Illyrio, Varys og alle andre jobber så hardt for å få på tronen? Jeg husker ikke ordrett hva Quaithe sa, men kanskje hun mente at selv om han er en drage, så er han ikke den dragen som er ment å sitte på tronen i Westeros. Eller kanskje hun snakket om Prince Quentyn, som trodde at han selv kunne ri en drage.

 

Jeg har også tenkt litt over de tre dragehodene. En mulighet er at det ikke betyr at det skal være tre drageryttere, selv om det ville være overraskende. Da forfatteren sa at de to hodene ved siden av Daenerys ikke trengte å være Targaryens, så mente han vel at de ikke måtte ha navnet, men ha drageblod? Det er jo bare Daenerys og Aegon igjen av Targaryen-huset, så det gir mening, men det er mange som har Targaryen-blod.

 

Hvis Tyrion er Aerys sin sønn, så kan han være et hode, men det er ingenting som tyder på det så vidt jeg har fått med meg. Hvordan skulle det gått til at Aerys krøp opp i senga til Joanna Lannister?

 

Jon Snow er en mulighet, hvis han er Rhaegars sønn. Men det blir vanskelig med tanke på at han er/var med i Night's Watch. Han må tjene der resten av livet og er ikke en person som vil gi opp æren sin. Dessuten er han vel heller en ulv enn en drage.

 

Aegon er en mulighet, for han er helt sikkert Rhaegars sønn og vil ha tronen i Westeros.

Et medlem av Martell-familien er en mulighet. De har drageblod fra noen generasjoner tilbake gjennom den første Daenerys. Prince Quentyn var tydeligvis ikke et hode.

 

Det kan være en Baratheon, eller kanskje en av bastardene til Robert. Maester Aemon fortalte at broren hans, Aegon V, var oldefaren til Robert, Stannis og Renly.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for svar:) Er enig i det du sier Error med det å forestille seg karakterene men jeg føler at det ikke er så ødeleggende mtp at jeg har sett hvordan de fleste ser ut og merkelig nok blir det slik at når jeg leser får noen ansiktene fra serien mens andre har jeg bare funnet på selv om jeg vet hvordan de ser ut i serien. Blir vel at jeg ser sesong 1 når jeg har kommet inn i bok 2 som KristineS foreslår.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Skal ha særemne om et par uker, dette skal som tittelen sier handle om "game of thrones" av George R. R. Martin samt serien basert på samme bok av HBO. Problemstillingen går især ut på adapsjon fra bok til serie/film. Se litt på utfordringer ved dette samt fordeler/ulemper ved og lage serie kontra film.

 

Noen som har noen innskudd her? sliter litt med inspirasjon mtp. at boka er kliss lik serien, med enkelte unntak selvfølgelig.

 

Har funnet frem en del grep som gjør de to forskjellige, bla alder, oppbygging og enkelte scener, men føler jeg trenger mer!

 

Har nå kommet meg gjennom boka (kun bok 1, ikke spoilere fra videre bøker...) og sett sesong 1 og 2 av serien.

 

Jeg skal også se litt på sjangeren, mener selv det er fantasy, men om noen har andre tips er dette ønskelig

Lenke til kommentar

Sjangeren er jo fantasy, men innenfor fantasy finnes det flere forskjellige undersjangre, evt. retninger. aSoIaF følger jo ikke de klassiske fantasy-tingene (tenk Ringenes Herre), derfor kan et poeng jo være hvordan boka er et eksempel på at fantasy nettopp ikke er den klassiske fortellingen om den unge gutten/jenta som viser seg skal redde hele verden.

 

Hvis du mener at adapsjonen av den første boka til den første sesongen er såpass god, eller i hvertfall at den følger boka tett, kan jo dette eventuelt være et eksempel på en god adapsjon. Oftest blir adapsjoner angrepet for å ikke ha med nok, vise dårlig dømmekraft i hva som er viktig å få med, gi feil bilde etc., slik at Game of Thrones dermed kan vise hvordan en god adapsjon kan være.

 

I forhold til serie vs. film er det jo helt klart at de ikke kunne ha hatt med like mye fra bøkene om de hadde lagd filmer. Hver episode er ca 1 time, 10 episoder pr sesong, altså 10 timer, kontra kanskje tre timer for en film. Matematikken sier sitt.

Lenke til kommentar

Noe som er interessant er jo perspektivet. I boka ser man alt fra ulike personers POV, mens i serien får man se det fra eget perspektiv (selv om serien følger noen karakterer tettere enn andre, og på mange områder fremstiller dem objektivt på samme måte som de subjektivt blir fremstilt i bøkene. ). Dette kan påvirke hvordan ting oppfattes av seer kontra leser.

 

For eksempel Cercei: I boka er hun svært ensidig fremstilt frem til bok 4, hvor man for første gang får hennes vinkel, og dermed en større forståelse for hvorfor hun gjør som hun gjør. I serien får vi dette mye tidligere, se fks på scenen mellom hun og Catelyn i piloten (?), scenen mellom hun og Robert midtveis i sesong 1, og scenen med hun og Thommen i tronrommet mot slutten av sesong 2.

 

Jeg synes hvertfall dette er særlig interessant i en slik historie, hvor nesten alle personene har flere lag, og ikke er bare "gode" eller "onde".

Lenke til kommentar

Hei

 

Skal ha særemne om et par uker, dette skal som tittelen sier handle om "game of thrones" av George R. R. Martin samt serien basert på samme bok av HBO. Problemstillingen går især ut på adapsjon fra bok til serie/film. Se litt på utfordringer ved dette samt fordeler/ulemper ved og lage serie kontra film.

 

Noen som har noen innskudd her? sliter litt med inspirasjon mtp. at boka er kliss lik serien, med enkelte unntak selvfølgelig.

 

Har funnet frem en del grep som gjør de to forskjellige, bla alder, oppbygging og enkelte scener, men føler jeg trenger mer!

 

Har nå kommet meg gjennom boka (kun bok 1, ikke spoilere fra videre bøker...) og sett sesong 1 og 2 av serien.

 

Jeg skal også se litt på sjangeren, mener selv det er fantasy, men om noen har andre tips er dette ønskelig

 

Har du sett intervjuet med G. R. R. Martin som ble linket til tidligere i tråden? Hvis ikke, ville jeg gjort det. Der prater han blant annet med utfordringer ved å lage TV-serien.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Blitt ferdig med bok 5 nå. Syns bok 4 & 5 var grei, selv om de ikke holdt nivået til de tre første (og spesielt bok 3!). Syns Tyrion sin historie har tapt seg mest, han var en av mine favorittkarakterer i de tre første, men i bok 5 var hans historie kjedelig.

 

Arya og Jon er vel favorittkarakterene mine nå. Liker også Jamie godt og Cersei sine kapittel er veldige gode selv om jeg absolutt ikke liker henne. Syns historiene om alle fra iron islands er kjedelige og syns daenarys sine kapittel har vært meget uinteressant siden bok 1.

 

Uansett, gleder meg til bok 6 om noen år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...