Gå til innhold

Retroentusiastkompakt fra Fujifilm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her er utrolig kult. Jeg håper andre produsenter legger merke til betydningen av eksterne knapper som viser hva innstillingene er og implementerer lignende.

 

For min del er prisen for stiv, men jeg er helt sikker på at Fuji vil klare å tjene penger på dette. Penger og berømmelse.

 

Kan man håpe på et µFT med alle essensielle kontroller eksterne, lisensiert søker fra fuji'en, minimalt dill-dall i menyene (artsy kan man gjøre i post), og et brukbart utvalg fastoptikk i løpet av våren?

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Om kameraet hadde vært laget med microFourThirds-fatning, hadde jeg stilt meg i kø.

 

Mon tro om det lar seg gjøre å ta ledelsen i fuji til gisler og true dem på livet og få det kameraet bygget som µ4/3 isteden. Det er jo helt perfekt og magisk og alle gode ting på én gang ellers. Fototuristjapanere kommer til å utfordre hverandre til sverdduell i køen når det kameraet kommer i salg.

Lenke til kommentar

Du ville altså betalt mer for et fastobjektiv enn et fastobjektiv med kamera inkludert?

 

Selvsagt hadde jeg det. Et objektiv kan brukes i maaaaaaaaange år over flere forskjellige kameraer. Dette kameraet kommer til å være latterlig utdatert allerede om få år.

 

Neppe. Det er bra nok på alle spesifikasjoner til å være et kamera som lever med brukeren i mengder av år. Den som kjøper et slikt kamera vil heller ikke være opptatt av alle mulige funksjoner, men ønsker et hendig og solid kamera, hvor bildekvalitet står i første rekke.

Lenke til kommentar

Der er desværre INTET her der antyder at det skulle være mFT, eller anden udskiftbar optik:

http://www.finepix-x100.com/x100/technical-specification

 

Siden er ret overbelastet, så lige kopieret data her:

 

 

Model Name FinePix X100

Number of effective pixels 12.3 million pixels

CCD Sensor APS-C CMOS Sensor

Storage Media SD / SDHC / SDXC memory card

Lens High-performance FUJINON lens with Super EBC Coating

Focal Length 23mm, equivalent to 35mm

Aperture Range F2 to F16

Exposure Mode Programmed auto mode, Aperture priority mode, Shutter priority mode and Manual mode

Exposure Compensation -2.0EV-+2.0EV

Shutter Speed Bulb, 30 sec. to 1/4000 sec.

Focus High-speed contrast AF

Optical Viewfinder 0.5X magnification with approx. 90% frame coverage

Electronic Viewfinder Ultrafine 1,440,000-dot LCD

LCD Monitor 2.8-inch, Colour LCD monitor, approx 460,000 dots

Movie Recording 1280x720 HD with stereo sound

Dimensions 126.5(W) x 74.4(H) x 53.9(D) mm including lens

 

 

Når man ser på billeder med forklaring her

http://www.finepix-x100.com/x100/

[rettelse:]Hvis man ser på video som allerede GCardinal i #2 gav link til, kan man se at de to knapper er til blænden. Så desværre, fast optik...

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Velge blenderåpning på objektivet og lukkertid på toppen virker nydelig. Eneste endring jeg kunne ønsket fra et kamera for barn som skulle lære å ta bilder var at under/overeksponeringshjulet var byttet ut med iso, og at man så fikk tydelig markering av over/undereksponering i søker. Og selvfølgelig en annen pris :roll:. Dette kameraet blir nok noe dyrt for å overlate til en åtte-åring :hrm:. Men helt klart et nydelig kamera. Digger når produsenter tenker annerledes. :new_woot:

Lenke til kommentar

Et fantastisk pent kamera som jeg godt kunne tenkt meg. Liker veldig godt at det er laget til grensesnitt (knapper) som gjør at man har kontroll på det meste uten å måtte snirkle seg langt inn i et menysystem. Det eneste som slo meg var at det litt stort i forhold til hva jeg skulle ønsket. 127(W) × 75(H) × 54(D) er ikke så mye mindre en for eksempel en 550D - 129(W) x 98(H) x 62(D).

Lenke til kommentar

Apropos størrelsen så er det verd å merke seg at dybden er inkludert objektivet. Selv da blir boksvolumet (bredde * høyde * dybde) 35% mindre enn 550D. Setter man på en Canon EF 35mm f/2.0 på 550D så bygger den 42 mm i dybden. Da ender boksvolumet til Canon-alternativet på rundt 2,5 ganger volumet til Fujifilm X100: 129 x 98 x 104 mm.

 

For moroskyld har jeg regnet ut boksvolumet (bredde * høyde * dybde = kubikkcentimeter) på flere kameraer for sammenligning (i sortert rekkefølge):

 

Fujifilm X100 (23mm f/2): 514

Panasonic GF1 + Panasonic 20mm f/1,7: 522 (+2%)

Olympus E420 + 25mm f/2,8: 902 (+75%)

Pentax K-r + Pentax 21mm f/3,2: 1128 (+119%)

Canon 500D + Canon EF 35mm f/2: 1315 (+156%)

Nikon D3100 + Nikon 35mm f/1,8: 1511 (+194%)

 

NB. Jeg må ta noen forbehold om tallene:

- Det er mulig jeg burde sammenlignet med andre kombinasjoner.

- Jeg har ikke tatt hensyn til om blitsen stikker fremfor fatningen og den delen av objektivet som stikker innenfor fatningen. Det vil redusere tallene for noen av kombinasjonene.

- Jeg har kun brukt maksimal bredde, høyde og dybde, ikke reelt volum.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

PS. Hva er de to "håndtakene" på objektivet til? Kan det være utskiftbart?

Oppå kameraet står det en logo med "Fujinon lens system".

Det er nok bare grep til blenderringen

 

Japp, stemmer. Jeg prøvde i går. De har en ikke-fungerende versnjon av kameraet her på Photokina, men søkeren fungerer og er så lys og stor og lekker at jeg (nesten) ville gitt min venstre testikkel for den.

 

Annet nytt fra pressekonferansen som fremdeles pågår:

 

Den lille hendelen på fremsiden, som ser ut som en gammeldags selvutløser, er bryteren som veksler mellom elektronik og optisk søker.

 

Fujifilm forventer at kameraet lanseres i mars neste år, og selv om endelig pris ikke er bekreftet, antydet de rundt tusen dollar. Det vil si at ca 10 000 er en sannsynlig pris i Norge.

 

I følge sjefen for Fujifilm i Europa, er X100 dfesignet av fotografer for fotografer, og det er årsaken til at de valgte fastoptikk. På den måten kan de inngå færre kompromisser med bildekvalitet, og sørge for at optikken er optimal for brikken i kameraet.

 

Han lovet samtidig at dette slkulle være det kompaktkameraet på markedet med best bildekvalitet når det kommer i butikken.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...