Gå til innhold

Nok får være nok


Gamer93

Anbefalte innlegg

hjemmetrening funker svært dårlig hvis du skal lære deg å slåss/forsvare deg selv. Du må enten trene med noen kompiser eller joine en klubb. For å bli god til å slåss må du få erfaring. Det hjelper lite å bare stå å slå på en sekk etter noen videoer du ser på nettet. Du må først trene basicen i den evt. kampsporten du skal begynne med så må du få så mye kamp/sparrings erfaring som mulig. Det å få noen slag og vite at du tåler det gir deg selvtilliten som må til for å beholde roen i en slik situasjon. Det er også en fordel hvis du blir best av de du trener med. En god fighter skal føle seg uslåelig alltid. Den selvfølelsen er kritisk. Å bli flink t å slåss skjer ikke på et par mnd, du bør isåfall ha trent et år før du kan tørre å slå igjen.

 

Med dette sier jeg ikke at det å slå igjen er det lureste. Skjøl har eg aldri hatt behov for å forsvare meg selv på gata. Hvis du lurer så har eg 4 år med erfaring fra KB, TKD og MMA og har kampet i flere TKD turneringer og en del "underground" "no rules" ish mma kamper. Har også kampet mot de fleste her i forsvaret inkludert nærkamp instruktørene vi har her og ikke tapt en eneste kamp ennå. Mitt råd til deg hvis du vil lære deg å slåss er å begynne med MMA eller noe som ligner mest mulig som for eksempel Muay Thai, KB, jiu jitsu eller hvis du bare har lyst å forsvare deg, begynn på krav maga.

 

Men uansett, så bør man ikke bråke på byn for du vet aldri hva som skjer på gata. Eg drive med kampsport fordi det er det gøyeste eg veit, ikke fordi eg har lyst å bli god til å slåss eller kunne forsvare meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krav Maga høres spennende ut, fyller 18 nå i sommer så kanskje jeg tar meg en tur innover til Trondheim, som er den nærmeste plassen som tilbyr denne kampsporten.

Har trent på treningsstudio i over et år nå, så styrken skal i hvertfall være på plass, noe som sikkert er et klart pluss?

Lenke til kommentar

Krav Maga høres spennende ut, fyller 18 nå i sommer så kanskje jeg tar meg en tur innover til Trondheim, som er den nærmeste plassen som tilbyr denne kampsporten.

Har trent på treningsstudio i over et år nå, så styrken skal i hvertfall være på plass, noe som sikkert er et klart pluss?

Det som er fint med Krav maga trenerne er at dem sier, press deg, men det er ikke noe press på hva du skal klare, men så lenge du klarer det du greier!

 

Så om hvor sterk du er jo ikke et stort pluss, men å være sterk samt kunne selvforsvar er jo en fin kombinasjon :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Krav Maga funker fett nok for meg. Det er selvfølgelig et absoulutt pluss at du er sterk, men det går også mye på teknikk. Men et er klart at en bola fyr på 150kg slår hardere enn en tynn datanerd. Krav Maga er vel det beste du kan få innenfor selvforsvar.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Bra venner du har, de fleste jeg har er også desverre sånn :/

Jeg personlig hadde stilt opp for vennene mine uten å nøle, jeg har gjort det mange ganger tidligere, men det har aldri de ut ifra hva jeg kan huske, bortsett fra for et par småting.

 

Krav Maga er nok det beste alternativet til selvforsvar, det er utviklet kun til å forsvare seg selv og drepe, sport som boksing, kickboxing og taekwondo er mere laget for å drive som sport, ivhertfall her i Norge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

God løsning: Lær deg Krav Maga. Krav Maga er lagd for å kunne forsvare deg mot flere motstandere på en gang, og mot motstandere med våpen, det være seg kniv, batong, balltre, eller til og med skytevåpen.

 

Dårlig løsning: Gå med våpen. Så noen anbefale kniv og teleskopbatong, dette er bare tull. Kan ikke sitere lovverket her, men er rimelig sikker på at dette er ulovlig, noe i retning av ulovlig våpenbesittelse. Dessuten, om du drar ut batong når noen angriper deg med bare nevene, kan du fort ende opp med å bli gjerningsmannen. Både batonger og kniver dreper lettere enn du tror, er jo litt kjipt å ende opp som drapsmann fordi noen var frekke i kjeften på byen.

 

Ellers: Hvis noen angriper deg på byen med ølflasker og balltrær, har du lov til å forsvare deg med Krav Maga. Det kalles nødverge og er nedfelt i lovverket vårt, sjekk ut §48 i straffeloven.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Først og fremst: Du må være fysisk overlegen, forberedt, og veldig god for å ta deg av flere samtidig. Er det mer enn én person, bør du løpe uansett.

 

En viktig ting å merke seg med kampsport, er at det er forskjell på grunnleggende tenknikk, og kamptrening. Velg en sport hvor det er veldig vanlig å sparre, omtrent fra dag én - som i boksing, kickboksing, MMA og lignende. Det er bare én måte å lære seg å bli slått på, og det er å sparre/gå kamp. Er du ikke vant til det, har du tapt med en gang du blir truffet. Det er omtrent som å få en fotball i trynet. Folk flest vil bli satt ut av det, og gjerne bøye seg over/innta fosterstilling. Dette er noe du kan bli vant til, og dermed ha en mulighet selv om du blir truffet/overrasket.

 

Jeg driver med kickboksing, og ble veldig overrasket første gangen jeg møtte noen som var mye bedre enn meg. Jeg tok teknikkene lett, og var fort relativt god på sekk/puter. Men med en gang jeg ble truffet av klare treffere i sparring, selv om ikke det var særlig hardt, forsvant alt jeg hadde lært, og jeg krøket meg sammen. Krøker du deg sammen, og ikke ser direkte på motstanderen, er du ferdig.

 

Men jeg trekker meg heller unna enn å slåss, hvis jeg har muligheten. For det første er det fort gjort å skade folk alvorlig hvis de slår hodet i bakken etter en knockout, eller du kan få juling uansett hvor god du er. Hvis jeg måtte, tror jeg det beste er å bruke spark mot lår/kne for å pasifisere, og så løpe.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale deg Durewall Jiu-Jitsu! Denne sporten baserer seg i bunn og grunn på å bruke motpartens styrke mot seg selv. Det er en sport som er veldig lett å lære seg, og etterhvert som man har trent litt, så kan man lese seg frem til resten via bøker med bilder og lite tekst!

 

Selforsvaret kan brukes mot våpen, slag, spark, flere motstandere, kontrollgrep og man lærer seg å forsvare seg mot blant annet karate, judokast, kvelinger, hund (i gjennom bok) og mye mer.

 

Du kan lese litt mer om denne typen selvforsvar (merk: ikke kampsport) her: www.njjk.no

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...