Gå til innhold

Nok får være nok


Gamer93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kampsport er ikke som i actionfilm på tv og det tar lang tid før du blir "god nok" til at triksene du lærer på hobbykurs hjelper nevneverdig i en slik situasjon. Det du gjør neste gang vedkommende ypper er å kline til alt du eier å har midt på nesarota og slå til han er ute av stand til å reise seg opp igjen. Bråk og hyl gjerne litt så kompisene hans tror du er helt loko.

 

Den som vinner et slagsmål er i 99% av tilfellene den som er mest aggressiv og slår først. Juridisk er det ikke like lurt, men om du føler deg truet er det kanskje like greit å lufte jabben og åpne en boks med juling for å sette skapet på plass læll.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Problemet med Krav Maga er at teknikkene er så farlige og avanserte at du får skjeldent prøvd ut de "på ekte" i kampsport-hallen.

 

 

Spørs veldig på hvordan Krav Magaen blir praktisert. De teknikker jeg lærte på et ukeskurs i militæret vil jeg ikke beskrive som spesielt kompliserte. Det gikk i basis ut på å tuppe folk i solar plexus eller skrittet med sko på, albuer i ansiktet, rette slag, stikke ut øyne og lignende teknikker som var effektive, skitne og enkle. Testet dem fikk vi og ved å bruke puter og beskyttelsesdrakter. Det som var meget positivt slik vi ble trent var at vi trente ut i ikke-ideele forhold og fikk flere motstandere og ulike våpen. Det var og en hel del stress trening med løyper du måtte gjennom.

 

Det ideelle å trene i situasjon TS beskriver vil i min mening være helt brutal og enkel Krav Maga med mye stresstrening, conditioning og håndtering av flere motstandere, eller tilsvarende selvforsvartrening. Det gir deg den fysiske og mentale forberedelsen du trenger. (om dette finnes sivilt og der TS bor er en annen sak).

 

Problemet med alle kampSPORTER i slike situasjoner er at du trener til et regelsett, faste situasjoner og med kun en motstander. Kickboksing, boksing, muay thai o.l. vil hjelpe en del i form av at du vil kunne slå ned en person fort (om han er utrent), men du vil fortsatt være veldig sårbar om de angriper samtidig og/eller med våpen.

 

Når det gjelder bruk av kampsport eller selvforsvar til selvforsvar så betraktes det som våpen. Ergo du kan bruke det til å forsvare deg, men du må begrense maktbruken så mye som mulig for å ha ditt på det tørre.

Lenke til kommentar

Nei har ikke det, men husker å ha sett videoer av selvforsvarskurs som ligner så du kan jo lete rundt. Se etter kurs som er bygd opp på teknikker som er enkle og brutale, der du holder deg stående, hele tiden er bevist på at motstanderen kan ha våpen og at det kan være flere motstandere. Og for at treningen din skal bli effektiv må du få med deg noen å trene med, gjerne flere.

 

Uansett burde du fokusere på hvilket miljø du vanker i. Jeg har selv aldri vært i slåsskamper på gata eller fest og dette fordi jeg har prøvd skygge unna fester og plasser med mye drittsekker, og unngå å bry meg om folk som ville ha bråk (her hjelper kampsport/selvforsvar ved at du føler deg tryggere og tenker klarere i slike situasjoner). Ikke minst fordi jeg har hatt gode kompiser som har vært der for meg, både til å støtte meg, men enda viktigere at de har sagt til meg når jeg selv trengte å roe meg ned og slutte å oppføre meg som en drittsekk. Kort sagt få deg en annen omgangskrets og noen ordentlige kompiser som både bakker deg opp, men også sier til deg når du må ta deg sammen.

Lenke til kommentar

Det hele begynte i går når jeg var på fest. En fyr kom bort til meg og var storkjefta og jeg reiste meg opp og snakka til han. Han begynte å dytte meg og jeg dytta tilbake. Straks kom folk og skilte oss og ba oss gå hver vår vei.

Når festen var ferdig samlet folk seg utenfor lokalet og var klare til å dra hjem. Innen den tid hadde den personen som var innblandet i bråket inne på lokalet rukket å fortelle om det som skjedde til kompisene sine. De fant meg og begynte å gå løs på meg. De slo meg og knuste 2-3 ølflasker i hodet mitt.

Jeg rakk å gjøre lite tilbake fordi de var så mange og "kompisene" mine som sto å så på gav meg lite assistanse.

 

Etterhvert begynte jeg å gå hjem. Det striregnet. Jeg trodde alt hadde roet seg. Der tok jeg grundig feil. Plutselig hørte jeg raske fottrinn bak meg. De var etter meg igjen. Samtidig hørte jeg min venninne rope "HENRIK!! LØP SOM FAEN!"

Jeg hadde en fordel, jeg er ganske rask og har kondisjon. Jeg løp så raskt jeg bare kunne over ett jorde til jeg kom til ett gammelt hus. Der gjemte jeg meg i ett skur som stod like ved. Når jeg så ut gjennom sprekkene i treverket kunne jeg se dem ett stykke bortenfor skuret, med lommelykter. Jeg var heldig. De gikk i feil retning og jeg fikk en mulighet til å løpe ut på veien for å bli hentet av noen kompiser. De var glade for å se meg i godt behold og de kjørte meg til legevakta.

 

Etter en tur til legevakta fikk jeg bekreftet at det gikk bra med meg og jeg fikk en taxi hjem.

 

Noe liknende skjedde også like etter jul. Da brukte de balltre...

Men nå har jeg innsett det. Nok for være nok. Jeg er nødt til å lære meg å forsvare meg. Jeg trener en del på fritiden, men jeg kan ikke å forsvare meg.

Er det noen som har forslag til hvilken kampsport jeg skal velge for å kunne forsvare meg best mulig?

 

Takker på forhånd.

Jeg skjønner at du er frustrert har vært i lignende sistuvasjon en gang. Det kom fire fem folk og begynte banke meg jeg klikka fullstendig jeg ble så forbanna at jeg bestemte meg for å drepe hvertfall en av dem før de drepte meg. Jeg kom meg opp på beina og fikk tak i en av dem å låste beina mine rundt magen på han og tok kvelertak på han og holdt meg fast som en igle kameratene hans slo og sparke meg alt de kunne og jeg bare grep meg hardere fast. Heldigvis dukka politet opp hvis de ikke hadde gjort det så hadde jeg drept han. Fyren var faen meg nesten blå i trynet når de dukka opp. Jeg skjønner at du vil lære å forsvare det er du i din fulle rett til. Men vær forsiktig det kan hende du bærer på mye mer innestengt agresjon enn du er klar over.

Lenke til kommentar

Boksing e.l. er utvilsom det beste på kort sikt. Det du lærer her er det du vil møte i reelle situasjoner.

 

Krav maga er delt i tre undervisningsgrader:

Sivil, med fokus på å unngå å bli skamslått og unslippe.

Politi, med fokus på å stoppe og kontrollere.

Militær, med fokus på å drepe/forårsake alvorleg skade.

Du vil naturleg berre ha tilgang på den sivile utgåva, som stort sett vil dreie seg om å få ein motstandar til å miste kontroll over eventuelle våpen og få personen i bakken slik at du får tid til å unslippe.

I alle tilfeller vil du bruke lang tid på å bli effektiv i bruken, og bruke årevis på å kunne takle meir enn ein motstandar om gangen.

Som nevnt tidligare er det også til ein viss grad ulovleg å bruke kampsportteknikkar utanfor ringen.

Lenke til kommentar

Du kan bli bedre å slå enn du allerede er, men uten noen til å vise deg korrekt teknikk og rette på dine feil vil du neppe blir veldig god. Det blir altså bedre enn ingenting. Du burde og trene på spark.

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle postene, men synes det som skjedde med deg er helt forferdelig.

 

Jeg har to ord: Krav Maga..

veldig effektivt til forsvar, men Russisk kampsporten "systema" har jeg hørt er veldig bra det også.

Driver selv med kickboxing, er ikke veldig bra selvforsvar, mange av oss mener at angrip er beste forsvar. så om folk bråker med kickboxere så blir de nok knocka ganske fort om de er heldige..

 

Lykke til. Krav maga er tingen for selvforsvar, men det er 18 års grense. systema har lavere aldergrense, vet iallfall venninna mi som gikk på det før, hun var 15 da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...