Gå til innhold

Nok får være nok


Gamer93

Anbefalte innlegg

Det hele begynte i går når jeg var på fest. En fyr kom bort til meg og var storkjefta og jeg reiste meg opp og snakka til han. Han begynte å dytte meg og jeg dytta tilbake. Straks kom folk og skilte oss og ba oss gå hver vår vei.

Når festen var ferdig samlet folk seg utenfor lokalet og var klare til å dra hjem. Innen den tid hadde den personen som var innblandet i bråket inne på lokalet rukket å fortelle om det som skjedde til kompisene sine. De fant meg og begynte å gå løs på meg. De slo meg og knuste 2-3 ølflasker i hodet mitt.

Jeg rakk å gjøre lite tilbake fordi de var så mange og "kompisene" mine som sto å så på gav meg lite assistanse.

 

Etterhvert begynte jeg å gå hjem. Det striregnet. Jeg trodde alt hadde roet seg. Der tok jeg grundig feil. Plutselig hørte jeg raske fottrinn bak meg. De var etter meg igjen. Samtidig hørte jeg min venninne rope "LØP SOM FAEN!"

Jeg hadde en fordel, jeg er ganske rask og har kondisjon. Jeg løp så raskt jeg bare kunne over ett jorde til jeg kom til ett gammelt hus. Der gjemte jeg meg i et skur som stod like ved. Når jeg så ut gjennom sprekkene i treverket kunne jeg se dem ett stykke bortenfor skuret, med lommelykter. Jeg var heldig. De gikk i feil retning og jeg fikk en mulighet til å løpe ut på veien for å bli hentet av noen kompiser. De var glade for å se meg i godt behold og de kjørte meg til legevakta.

 

Etter en tur til legevakta fikk jeg bekreftet at det gikk bra med meg og jeg fikk en taxi hjem.

 

Noe liknende skjedde også like etter jul. Da brukte de balltre...

Men nå har jeg innsett det. Nok for være nok. Jeg er nødt til å lære meg å forsvare meg. Jeg trener en del på fritiden, men jeg kan ikke å forsvare meg.

Er det noen som har forslag til hvilken kampsport jeg skal velge for å kunne forsvare meg best mulig slik at risikoen for å bli alvorlig skadet minker?

 

Takker på forhånd.

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det bare er en person som angriper deg, hjelper det å kunne selvførsvar. Du kan sjekke ut jujitsu, judo, krav maga, grappling. Drit i karate, taekwondo og slike show-off-sporter.

Men så lenge flere kommer mot deg samtidig, med balltre eller andre våpen, hjelper selvforsvar meget lite, og å komme seg så fort som mulig derifra er beste valget.

Det kan selvfølgelig ha en "skremselsfaktor" å vise du kan selvforsvar, og at de dermed kanskje ikke kommer mot deg senere.

 

Jeg personlig har mest troen på krav maga, men det er ikke mange plassene i Norge dette trenes. Du må sjekke hva som er i ditt nærområde, og velge ut fra det. Boksing og kick-boksing er også mulig å forsvare seg med, men der trenes det sjelden mot våpen (som de andre jeg nevnte gjør).

 

Btw, forbanna idioter som skal sloss på fylla.

Lenke til kommentar

Alt jeg har lyst til er å vite hvordan jeg skal forsvare meg i en liknende situasjon.

Dette har virkelig kunne gått galt.

 

Vurderer å anmelde det, men dessverre er det en større forbrytelse å forfalske en 50-lapp enn å drepe noen i politiets øyner.

Jeg anmeldte den episoden som skjedde for ett halvår siden. 3 av dem fikk bare en ussel bot. 8 var involvert.

Lenke til kommentar

Det var en skikkelig ensidig fremførelse. "Det kom en kar bort til meg som jeg snakka til"???

Han begynte å dytte deg fordi du "snakket" med ham??? Det kan vel høres litt ut som om det ble utvekslet noe helt annet enn høfligetsfraser her. :!:

 

Han kom bort til meg og begynte å provosere meg. Det eneste han var ute etter var bråk.

Skjønner faen ikke hvorfor folk bare kan oppføre seg og ha det morsomt.

Mange av de som var involvert var over 20 år gammel. Jeg er 17!

Grow up..

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar

Samtidig hørte jeg min venninne rope "HENRIK!! LØP SOM FAEN!"

Venninna di har tydeligvis skjønt den beste formen for selvforsvar, spesielt når det er mange involvert.

 

Ut over det synes jeg du bør anmelde saken. Dersom det stemmer at de knuste ølflasker over hodet ditt og du måtte på legevakta er det ganske alvorlig, og politiet bør ta saken på alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt over så er nok flukt det smarteste alternativet. Selv om man kan noen triks så er det fort gjort at ting går skeis slik at man skader noen for livet eller selv blir skadet for den saks skyld.

Og uansett så er det deg det vil gå utover i etterkant.

 

Jeg vil anbefale deg å forandre litt på rutinene dine, slutt å heng på plasser hvor du veit at disse menneskene kan finne på å dukke opp og trekk deg unna hvis du skulle dumpe borti dem.

 

Selv om man er god i selvforsvar så er det veldig fort gjort å skade noen og bli sittende igjen med svarteper, ertstatningsansvar, fengselsstraff etc.

Lenke til kommentar

Spring når det er mulig. Kampsporter/selvforsvarsgrener du kan sjekke ut er Krav Maga, Keysi Fighting Method, Muay Thai, Kickboxing, Boxing og noen former for Karate, eventuelt Brasiliansk Jiu Jiutsu.

 

Selv om du kan kampsport, eller går på kampsport, eller kan selvforsvar, så betyr ikke det at du greier å gjøre så alt for mye mer når en gjeng kommer å angriper deg. Just sayin...

 

Og politianmeld det som skjedde.

Endret av andi_c
Lenke til kommentar

Alt jeg har lyst til er å vite hvordan jeg skal forsvare meg i en liknende situasjon.

Dette har virkelig kunne gått galt.

 

Vurderer å anmelde det, men dessverre er det en større forbrytelse å forfalske en 50-lapp enn å drepe noen i politiets øyner.

Jeg anmeldte den episoden som skjedde for ett halvår siden. 3 av dem fikk bare en ussel bot. 8 var involvert.

Måten du kan forsvare deg best på er å prøve å unngå å eskalere det. Ikke la deg hisse opp over at noen er store i kjeften.

 

Jeg vet selvsagt ikke hva han sa, men jeg kan ikke tenke meg noe noen kan si til meg som vil få meg til å gidde å bry meg. Ord som kommer fra noen jeg ikke kjenner, eventuelt noen jeg kjenner og forakter, lar jeg bare passere.

 

Så det du bør gjøre er å la være å eskalere. Vis deg som den sterke part på den måten.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...