Gå til innhold

Airline Mogul, for oss flynerder! Oppdatert førstepost.


Anbefalte innlegg

1 time = 1 spilldag

24 timer = 24 spilldager = 1 spillmåned

12 spillmåneder = 1 spillår

 

Du har 10 slots per gate, dvs. at du kan ha 10 ruter fra den gaten. Altså klarer du deg lenge med den ene gaten på basen i starten.

 

Penger tikker inn (spill)daglig, altså hver hele time.

 

Kanskje dette er info som egner seg i førstepost også. :)

 

Og link til FAQ-en: http://www.airlinemogul.com/manual/index.php/FAQ :)

 

Brorparten av ens faste utgifter går ut på én gang ved månedsskifte.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt litt mer, og lurer på om vi kanskje skal bli med i en allianse først, og så skape vår egen? One World har en del medlemmer, deriblant Cathay som er det desidert største selskapet, og da kan man få lease fra dem.

 

Eneste ulempen er at de rutene man allerede har fra alliansens baser ikke kan endres når man melder seg ut, det samme gjelder også for de som har ruter fra dine baser. Man kan stenge de, men du har ikke muligheten til å endre på prisene.

 

Jeg vet ikke helt hva dere tror? Jeg har lyst til å lage en allianse, men det er ikke sikkert at det lønner seg når de fleste er i startfasen og ikke har mer enn en base.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt mer, og lurer på om vi kanskje skal bli med i en allianse først, og så skape vår egen? One World har en del medlemmer, deriblant Cathay som er det desidert største selskapet, og da kan man få lease fra dem.

 

Eneste ulempen er at de rutene man allerede har fra alliansens baser ikke kan endres når man melder seg ut, det samme gjelder også for de som har ruter fra dine baser. Man kan stenge de, men du har ikke muligheten til å endre på prisene.

 

Jeg vet ikke helt hva dere tror? Jeg har lyst til å lage en allianse, men det er ikke sikkert at det lønner seg når de fleste er i startfasen og ikke har mer enn en base.

 

 

Jeg er med på å lage allianse, men har ikke penger til det for øyeblikket. Driver fortsatt å bygger rutenett på den kjipe 707`ern for å makse ut penger av den. Ellers er det å joine en allianse bra ja.

 

hvordan starter du ruter og sånt? skjønner ikke en dritt. xD

 

Du har garantert startet i den verdenen vi har, og da har du et Boeingfly til disp. Dette flyet går langt. Du må kjøpe en ønsket gate hvor du vil (og hvor flyet går) og deretter setet flyet in action mellom de to stedene.

 

Litt bedre beskrevet:

 

Gate Search -> Route Research (for å se om det er noen konkurrenter) -> Gate rental -> Create Route.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Det er dog lurt å sjekke hvor langt flyet ditt kan gå, og så bruke Gate Search for å finne noe som passer for deg. Sett opp at det må være minst 10 millioner passasjerer, gjerne mye mer, og så ser du på distansene. 707-120 har en range på 4,643 nm.

 

Lite addendum: Sjekk først hvilke flyplasser som er passelig langt fra og store, og så tar du route research på de. Se hvor det er konkurrenter, og så velger du en med få eller aller helst ingen konkurrenter. Så følger du resten av McHanserns oppskrift.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Jeg akter ikke å ta det særlig seriøst i og med at det er første gang, så for min del kan vi heller lage en egen allianse etter hvert, mest for gøy. Men aller først er det vel greit å bli stødig på det grunnleggende. Det er ikke mye vi får gjort med Cathay uansett. Ikke for det, leasing kan jo være fint.

 

Jeg svidde av en masse penger på... «research» :p så jeg har fremdeles 2 mill i minus. Det er straks månedsskifte med masse utgifter, så får vi se hvordan det ser ut etterpå.

Lenke til kommentar

Lithuanian Intl. Aviation melder om nyoppstartet rute til Moskva Vnukovo :)

 

Rutenettet ser nå slik ut med daglige avganger til Teheran, Moskva, Oslo, Zurich og Istanbul fra Vilnius.

 

hehe, det er 00.47 igjen i tid på 707`en min. Liker å holde den i lufta. Nå må jeg tjene litt penger før jeg kan utvide flyflåten min.

post-175760-1284836979,7514_thumb.gif

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Jeg har ett fly, den 707en man starter med, men den flyr nå 3 ruter, og jeg har ikke råd til å kjøpe flere fly. Jeg har veldig lyst på en rute til, men kan ikke bruke det flyet.. Hvor lenge må jeg vente før jeg kan kjøpe en ny 707? Hvor mye tjener jeg hver dag og sånn :) Burde jeg kanskje kjøpe et billigere fly å bruke de på Christchurch - Wellington ruta, siden den er ganske kort?

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at det blir stadig vanskeligere å finne (gode) ruter uten konkurranse.

 

Jeg syns forresten prosedyren med å finne flyplasser er uoversiktlig og relativt lite hjelpsom. Man burde ha mulighet til å søke opp avstander mellom to vilkårlige flyplasser, FØR man bygger base der og uten å måtte foreta kostbare markedsundersøkelser. Hvor vanskelig er det å finne ut avstanden liksom? Man kunne ha brukt Google eller noe, men det er jo ikke sikkert det stemmer helt overens med de data som er brukt i spillet.

 

Et spørsmål til :p Hvordan kan jeg sette opp ett fly til og fly flere ruter, f.eks har jeg Oslo-København. Kan jeg sette opp Oslo-København-Gøteborg-Oslo?

Flyplasser hvor du ikke har base kan du kun fly tur/retur fra et sted hvor du har base. Det betyr at man i hovedsak ikke kan lage slike rundturer uten flere baser.

 

Du beste du kan få til er f.eks. Oslo–København–Gøteborg–København–Oslo, forutsatt at basen er i Køben. Det får du til slik:

 

København–Oslo (freq 0.5) (altså tur dag 1, retur dag 2)

København–Gøteborg (freq 1.0) (tur/retur dag 1)

 

Før retur til Oslo kan du også skvise inn flere t/r-avganger fra København, men du vil se at du blir tvunget til å ha 1.0, 2.0 osv. i og med at flyet tilbake til København for å kunne dra videre til Oslo til slutt.

 

Du kan altså ikke fly mellom Oslo og Gøteborg uten base på ett av stedene.

 

Jeg har ett fly, den 707en man starter med, men den flyr nå 3 ruter, og jeg har ikke råd til å kjøpe flere fly. Jeg har veldig lyst på en rute til, men kan ikke bruke det flyet.. Hvor lenge må jeg vente før jeg kan kjøpe en ny 707? Hvor mye tjener jeg hver dag og sånn :) Burde jeg kanskje kjøpe et billigere fly å bruke de på Christchurch - Wellington ruta, siden den er ganske kort?

707 var utgått for 10+ år siden. DOC i menyen til venstre viser hvor mye du profiterer totalt på rutene dine, hver dag.

 

Les: Wiki: Finances

 

Anbefaler å lese iallfall det grunnleggende i Wikien. Der får du svar på det meste du lurer på i starten.

 

Edit: Månedsskifte! Ouch! Det viser seg at du betaler leie ved månedsskifte også for gater du har returnert. Altså er det 1x leie for å «kjøpe» leieavtalen i tillegg til selve leia. ><

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Jeg syns forresten prosedyren med å finne flyplasser er uoversiktlig og relativt lite hjelpsom. Man burde ha mulighet til å søke opp avstander mellom to vilkårlige flyplasser, FØR man bygger base der og uten å måtte foreta kostbare markedsundersøkelser. Hvor vanskelig er det å finne ut avstanden liksom? Man kunne ha brukt Google eller noe, men det er jo ikke sikkert det stemmer helt overens med de data som er brukt i spillet.

Veldig enig, jeg pleier å tenke meg ut cirka hvor langt jeg vil, og så søker jeg med to kriterier - antall passasjerer årlig og hvilken verdensdel. Så leter jeg gjennom der, finner et par kandidater og så tar jeg markedsundersøkelser. Ikke den beste eller billigste måten, men fungerer nokså greit og du får inntrykk av hvor langt vekk det er.

Lenke til kommentar

Okei, dum idé å kjøpe et såpass gammelt fly som jeg gjorde.

Desember startet nettopp, og jeg gikk fra 2 millioner i maintenance til 6 millioner - og jeg hadde 75.000 i profitt på flygningene med det flyet.

Det var et kjedelig tap, men har lært en lekse - nå får jeg spare opp penger igjen. Kjedelig med -9 millioner denne måneden gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...