Thorsen Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 (endret) HD-lyd er oppskrytt etter min mening, bare enda et salgstriks. Det nytter lite med 24 bit per lydsample når den analoge utgangen på lydkort/forsterker har et støygulv som ligger slik at bare de 12 øverste bittene kommer godt frem. Dette gjelder forsåvidt all HIFI, for at du skal høre lyden må den gjøres analog, det finnes ikke høyttalere som kan spille av 0-ere og 1-ere, samtidig ville det ikke vært særlig spennende og høre på. En lydenhet blir dermed aldri bedre enn sine analoge utganger. Ofte er lyd som er brandet som HD også bare konvertert direkte fra 16-bit/44.1 kHz til f.eks 24-bit/48 kHz, det sier seg selv at den da ikke har noe økt dynamikk i forhold til det originale opptaket. En produsent som bruker 80% av utviklingstid og penger på analog del, vil typisk lage et produkt som høres bedre ut en en produsent som bruker 80% av utviklingstid og penger på digital del. Men som nevnt tidligere skal jo et lydkort ikke bare lage fin og god lyd, det skal faktisk ha fungerende drivere slik at det virker godt opp mot operativsystem. Forresten: HD-lyd er normalt betraktet som alt som er samplet med: 24-bit/48 kHz, eller høyere. Endret 18. september 2010 av Thorsen
G Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Kjøpte en Audigy boks (USB2) en gang. Den ligger og støver litt nå, da jeg ikke har en ordentlig rigget spille-pult lenger. Men til saken, så var driverne bloated (tunge store filer), det ble gitt ut driveroppdateringer for sjelden. Og det var en del feil med driverne jeg merket meg, men som jeg har glemt detaljene på hva var. Da det er noen år siden Audigy-boksen ble lansert. Creative kan skjerpe seg, eller la noen andre ta over tronen i lydkortmarkedet. Creative hadde en gylden tid på 90-tallet når det helst var å selge mange kort som var det viktige. Lydkortene den gang var mindre kompliserte og hadde enkle operativssystem å forholde seg til (sånn tenker jeg), men å skrive drivere er jo en jobb for spesialister uansett (både den gang og i dag). Hvorfor er driver blitt så bloated? Kanskje fordi programmeringsverktøyene benytter ferdige komponenter. Blir drivere skrevet i objektorienterte verktøy framfor å kodes nærmere maskinkode, for kan det være en forklaringsmodell å lene seg på?
Thorsen Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Hvorfor er driver blitt så bloated? Kanskje fordi programmeringsverktøyene benytter ferdige komponenter. Blir drivere skrevet i objektorienterte verktøy framfor å kodes nærmere maskinkode, for kan det være en forklaringsmodell å lene seg på? Det kan nok være en grunn, samtidig ønsker jo "marketing" avdelingene nye buss-words slik at de kan selge produktet. Det er ikke alle produsenter av lydkort som tør å lage et kort til 1000 kr som bare har to stk analoge RCA kontakter, og en driver som ikke gjør annet enn å sende lyden ned til kortet uten fancy effekter. Når lista med funksjoner inneholder bare 2-3 punkt går det jo kaldt nedover ryggen til marketing folka. Til og med innebygde lydkort til 50,- kr har en smørbrødliste med totalt unyttige funksjoner.
gammalerik Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Et argument til for å kjøre optisk fra hovedkort til receiver er at når neste versjon av windows kommer, (alle OS'er faktisk) hvilken garanti har man for at det blir fortsatt utviklet drivere til lydkortet sitt? Den drastiske nedgangen i solgte lydkort de siste årene har gjort lydkort til et tilnærmet nisjeprodukt. For alt man vet er Creative m.fl. sin satsing på lydkort død og begravet innen en gitt tid.
Visjoner Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Aldri mer Creative! Creative er grunnen til at jeg fortsatt bruker Windows XP. Har en Sound Blaster Live! Platinum med Livedrive II som jeg betalte masse for i sin tid, og hvor hardware fungerer bra. Det kom imidlertid aldri noen drivere til Windows Vista/Win7 til dette. Men det er ikke grunnen til at jeg hater Creative. Grunnen er at når en bruker forsøkte å modifisere driveren til å fungere på Windows 7/Vista fikk han Creative på nakken med advokatene sine, og måtte avslutte. De bruker rett og slett O/S-utviklingen til å tvinge kundene sine over på nye produkter. Jeg kjøper derfor aldri mer noe som helst fra Creative. 2
G Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 Takk for informasjonen. Da kan vi andre kanskje også tenke litt sånn som Visjoner ved neste innkjøp.
Phreak Paradize Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 Hmmsa... Tipper mitt gamle AWE 32 med 8mb ram ikke funker på w7, mens jeg har ikke hatt noen problemer siden jeg anskaffet et X-Fi Fatal1ty kort for mange år siden, funket på xp, vista64 og windows 7 64bit.. Nappa det ut nå da det ikke var plass lenger pga flere grafikkort.. Men jeg har aldri hatt de problemene mange klager på. Misfornøyd er jeg derfor ikke, men har full forståelse for at andre kan være det.. Hmm HD lyd fungerer vel ikke over coax/optisk? Trodde ikke tos-link hadde nok båndbredde til dette, da må lyden kjøres via HDMI eller (for å få tilgang til mer enn bare DTS/DD core )?
pong Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 Jeg er også interessert i tester av typen integrert vs 800 kroners x-fi. Sist jeg oppgraderte kjøpte jeg med et x-fi kort, men jeg er nå veldig skeptisk til at de 800 kronene var værdt det, det er ikke sånn at jeg er noe særlig lydfreak sånn egentlig.
Tormeh Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 Tviler egentlig litt på om disse kan måle seg med Asus og Auzentech, THX-teknologi til tross. Hadde vært kult med en samletest av de beste lydkortene fra disse tre.
Thorsen Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 Hmmsa... Tipper mitt gamle AWE 32 med 8mb ram ikke funker på w7, mens jeg har ikke hatt noen problemer siden jeg anskaffet et X-Fi Fatal1ty kort for mange år siden, funket på xp, vista64 og windows 7 64bit.. Nappa det ut nå da det ikke var plass lenger pga flere grafikkort.. Men jeg har aldri hatt de problemene mange klager på. Misfornøyd er jeg derfor ikke, men har full forståelse for at andre kan være det.. Hmm HD lyd fungerer vel ikke over coax/optisk? Trodde ikke tos-link hadde nok båndbredde til dette, da må lyden kjøres via HDMI eller (for å få tilgang til mer enn bare DTS/DD core )? Toslink var originalt maksimalt 20 bit ved 48kHz, så ja under det som blir definert som HD lyd. Når det er nevnt er det vel mer ved mange høyttalere og surroundsystemer dette er begrensende enn ved ren lydkvalitet. Nå skal det også sies at det er mulig toslink oppgraderes igjen, det har jo allerede økt båndbredden fra 3.1 Mbit/s til 125 Mbit/s (kilde:wiki) Men igjen det er jo min mening at HD-lyd er oppskrytt. Akkurat som at det er totalt idiotisk at et PC-anlegg til 2k kan merkes THX (alt er til salgs for penger). En vanlig CD er bare 16bit ved 44,1 kHz. Lyd generelt ser ut til å måtte lide under samme problem som digitale kamera. Forbrukere har vært lurt til å tro at det er antall megapixler som er avgjørende for kvaliteten, og nå skal de bli lurt til å tro at det samme gjelder oppløsning til digital-kodet lyd. Når det er nevnt er det mange andre gode grunner til å bruke DTS HD (og ikke minst fordi Bluray gjerne kommer med dette). Men DTS HD er egentlig ikke mer enn et såkalt lossless digitalformat for lyd. Dersom du har et anlegg der du såvidt kan høre forskjell på en MP3 fil i 256 kbit og den originale CD-en, sier det seg jo selv at mer bit/høyere oppløsning ikke vil bedre lyd-kvaliteten.
andylove Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Leser tråden med interesse og det ser ut til at folket konkluderer som vi gjorde for noen år tilbake også. Creative bæsja på leggen, sagt på godt norsk, da de ikke laget ordentlige drivere og ga kundene fingern. Omtrent sånn var det og det ser kanskje ikke ut til å ha endret seg. Grunnen til at jeg ble intr, er fordi jeg har en Lenovo T410s som kun har jack ut. Kjører lyd via DP -> HDMI, men har ikke digitallyd. Det kunne jeg tenkt meg. Da forstår jeg det igjen som at man må velge et lydkort, f.eks over USB. Noen hete tips her? Fortsatt "no go" på Creative produktene, evnt andre som tilbyr fine små bokser man kan koble til forsterkeren og PC? Takk for svar! 1
MrLee Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Tviler egentlig litt på om disse kan måle seg med Asus og Auzentech, THX-teknologi til tross. Hadde vært kult med en samletest av de beste lydkortene fra disse tre. Auzentech sliter med egne ting, i alle fall på forte kortene. Og driverene oppdateres en gang i året, om man er heldig... Så lenge på Forte, men det ble ett Asus D2X istedet. Driverene der heller virker ikke å være 101% der heller, men det har ikke forårsaket noen crash enda. Virker nesten som at alle de "store" lydkortprodusentene har svin på skogen. Men Creative har vært så lenge i gamet at man forventer mer? Brukes EAX o.l på spill fortsatt? Har ikke andre varianter tatt over? AtW EAX har ikke vært relevant på en stund nei, så det er bare intressant om man er opptatt av støtte i eldre spill. 1
Sharp Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Jeg bruker optisk kabel fra onboard til en bra receiver og et bra 5.1 høyttaler oppsett. Trenger ingen drivere (dvs. bruker generiske windows7 drivere som fungerer helt utmerket). Knall surround lyd for spill og film, helt grei stereo. Hvordan får du til surround fra spill via en Optisk kabel? Jeg får bare til surround via ferdig-kodet DTS eller Dolby Digital bitstrøm når jeg kjører optisk, ellers er det Stereo PCM fra alt annet. Klarer Creative sine kort å gjøre EAX-lyden om til en digital bitstrøm i surround? Eller må man kjøre 6 analoge kanaler inn i forsterkeren?
Skognisse Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Litt sån ATI følelse.. kan det ikke bare fungere "out of the box" Får håpe at Creative denne gangen har forstått av drivere er minst like viktig som hardware. Creative har jo tidligere vist at de kan ødelegge ellers relativt god hardware ved å snekre sammen dårlige drivere.
GullLars Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Mange gode argumenter her. Problemet mitt er bare at jeg ikke eier høytalere eller recievere av noe slag, jeg bruker kun headset, og kun PC'en til media og gaming. Jeg kjenner ikke til noe headset i dag som tar i mot optisk signal, og bakgrundsstøyen fra hovedkortet på de integrerte lydutgangene er plagsomme, pluss at lyden er merkbart dårligere enn den var på x-fi Fatal1ty kortet når det funket i Vista. Jeg skal se mer på det som stod om driver pakken til x-fi på forgie side, men om det ikke virker, er det noen som vet om lydkort til under 1000-lappen som fungerer skikkelig til både musikk og gaming med W7?
2ball_ Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 Mange gode argumenter her. Problemet mitt er bare at jeg ikke eier høytalere eller recievere av noe slag, jeg bruker kun headset, og kun PC'en til media og gaming. Jeg kjenner ikke til noe headset i dag som tar i mot optisk signal, og bakgrundsstøyen fra hovedkortet på de integrerte lydutgangene er plagsomme, pluss at lyden er merkbart dårligere enn den var på x-fi Fatal1ty kortet når det funket i Vista. Jeg skal se mer på det som stod om driver pakken til x-fi på forgie side, men om det ikke virker, er det noen som vet om lydkort til under 1000-lappen som fungerer skikkelig til både musikk og gaming med W7? Jeg er ganske positivt overasket over x-fi kortet som fulgte med Maximus III Formula. Har faktisk ikke turd å installere det x-fi kortet jeg har liggeden på grunnlag av at dette funket med en gang og funker fremdeles
Angelboy Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 For dere som ønsker mere informasjon på en meget mangelfull artikkel dere kan gå hit
Sharp Skrevet 20. september 2010 Skrevet 20. september 2010 (endret) For dere som ønsker mere informasjon på en meget mangelfull artikkel dere kan gå hit Takk, der fant jeg akkurat hva jeg lurte på! Dolby Digital and DTS encoding enables one-step single-cable connection to home entertainment systems Bare litt overrasket over at de fleste andre artiklene om lydkortene er fra i vår. Har de vært "rett rundt hjørnet" ei stund nå? Endret 20. september 2010 av Sharp
TDZGamer Skrevet 22. september 2010 Skrevet 22. september 2010 (endret) Jeg bruker optisk kabel fra onboard til en bra receiver og et bra 5.1 høyttaler oppsett. Trenger ingen drivere (dvs. bruker generiske windows7 drivere som fungerer helt utmerket). Knall surround lyd for spill og film, helt grei stereo. Hvordan får du til surround fra spill via en Optisk kabel? Jeg får bare til surround via ferdig-kodet DTS eller Dolby Digital bitstrøm når jeg kjører optisk, ellers er det Stereo PCM fra alt annet. Du har helt rett! Jeg er en noob tydelighvis. Min receiver har Pro Logic II som lager "surround" av PCM signalet, men det er jo ikke ekte surround. Er dette fordi spill ikke er laget for å levere DTS/DD signaler? Edit: Jeg trodde optisk = digital og at receivern fikk rå-data som den ville lage surround av, men tok vel feil. Endret 22. september 2010 av dirtysteel
Thorsen Skrevet 22. september 2010 Skrevet 22. september 2010 Edit: Jeg trodde optisk = digital og at receivern fikk rå-data som den ville lage surround av, men tok vel feil. Du tok rett, men digitalt vil ikke si 5 eller flere kanaler. Det går f.eks fint an å sende et mono-lydsignal ved hjelp av digital modulasjon gjennom en fiberkabel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå