Gå til innhold

Liker dere svensker?


nortridge

  

94 stemmer

  1. 1. Liker du dem?

    • Nei
      25
    • Vet ikke
      8
    • Ja
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt litt uklart for meg hvorfor du snudde i døren og hva begrunnelsen av det valget var.

Det høres nesten ut som du snudde fordi det ikke var noen stereotypi av en svensk jente(blond og søt)du møtte, noe som er en veldig rar grunn for å si nei til en hybel.

Vennligst utdyp.

 

Beklager for litt sent svar.

 

Jeg kan gjenta meg til det kjedsommelige.

Jeg har ikke noe imot informative koreanere, derimot synes jeg koreanere som ikke kan informere er en uting. Legger du på svensk tale i tillegg så skjønner du kanskje tegninga?

Ok. Hvorfor er det så viktig for deg å være informert om akkurat en slik ting når du skal se på en hybel?

 

Godt spørsmål. Jeg synes informasjon er viktig. Hva er det egentlig som gjør at de ikke skal informere om det?

Relevant inforamsjon er viktig. Det finnes et hav av informasjon som man kunne tatt med, det betyr ikke at man burde. Nå ser jeg ikke hvordan den informasjonen som som du vil gjerne vite er relevant i forhold til det å leie ut en hybel.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg skaper heller ikke falske forventninger.

 

Nå får du skjerpe deg. Du poster helt tilfeldige ting som viser hvor mye du forsøker å stereotypisere andre mennesker, noe som på sett og vis er rasistisk. Hvis du ønsker å komme deg et sted i livet bør du legge fordommene dine bak deg og ikke kategorisere andre mennesker eller ha krav som er helt urealistiske i forhold til andre mennesker.

 

Det at noen ikke opplyser deg om hvilken hudfarge/nasjonalitet de har er standard, helt normalt og 110% akseptabelt (det at noen må fortelle deg at dette er normalt burde være en varselslampe). Det at du krever at noen skal gjøre det er unormalt, merkelig og viser hvor lite aksept du har i forhold til andre mennekser. Lykke til å sosialisere med andre under slike forhold.

 

Du ser forresten også hele tiden forbi poengene som folk presenterer og "motbeviser" alt med anekdotiske "beviser", noe som ikke er gyldig statistisk sett. Ingen kan godkjenne "anekdotiske beviser" når det gjelder karakterisering av en gruppe, siden i hver gruppe er det flere individer, men derimot så kan man bruke "anekdotiske beviser" for å karaktisere ET individ. Det eneste av "anekdotiske beviser" vi kan derfor se på som gyldige i denne diskusjonen er måten du behandlet den svenske jenten som åpnet døren siden dette karakteriserer deg som person (og takk og pris: ikke nordmenn som gruppe).

 

edit: oops missquoted.

 

Liker jeg svensker?: nei

Og svenske jenter skal liksom være dumme og deilige, noe som er en falsk legende, de oppfyllre som regel bare det ene kriteriet, dum selvsagt :c

Erm.. er dette er forsøk på å være morsom?

Endret av TZer0
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg skaper heller ikke falske forventninger.

 

Nå får du skjerpe deg. Du poster helt tilfeldige ting som viser hvor mye du forsøker å stereotypisere andre mennesker, noe som på sett og vis er rasistisk. Hvis du ønsker å komme deg et sted i livet bør du legge fordommene dine bak deg og ikke kategorisere andre mennesker eller ha krav som er helt urealistiske i forhold til andre mennesker.

 

Det at noen ikke opplyser deg om hvilken hudfarge de har er standard, helt normalt og 110% akseptabelt (det at noen må fortelle deg at dette er normalt burde være en varselslampe). Det at du krever at noen skal gjøre det er unormalt, merkelig og viser hvor lite aksept du har i forhold til andre mennekser. Lykke til å sosialisere med andre under slike forhold.

 

edit: oops missquoted.

 

Hva vet du om hvilket sted i livet jeg er? Jeg kan opplyse deg om at jeg befinner meg på et sted der det verken er svensker eller ekorn.

 

Mine krav er moderate. Jeg krever som sagt ikke at alle skal informere om hvilken etnisitet de har. Men hvis folk ikke informerer, så er det ikke for mye forlangt å si at de må finne seg i at folk "snur i døra".

 

Jeg vil si at jeg har en aksept for andre mennesker.

Jeg er kanskje ikke den personen du ser som løper ned til sentrum for å melde meg på fadderbarnprogram ol. ting. Men jeg har gitt en slant med penger til uteliggere. Jeg pleier også å hjelpe folk som har med seg barnevogn på bussen(selv om jeg synes barnevogn på bussen i rushen er en uting). En annen gang hjalp jeg en stakkars jente som hadde angst for å handle i butikken. Hun kom bort til meg å spurte om jeg kunne handle ett brød og noen kanelboller til henne.

Lenke til kommentar

Mine krav er moderate. Jeg krever som sagt ikke at alle skal informere om hvilken etnisitet de har. Men hvis folk ikke informerer, så er det ikke for mye forlangt å si at de må finne seg i at folk "snur i døra".

Med andre ord, alle som ikke er etnisk norske må bare forvente at du ikke er intresert i å ha noen kontakt med dem, og de må forvente at du kaster bort tiden deres ved å ikke si det til å begynne med.

 

Hvorfor spurte du ikke om hvor utleier kom fra, siden det er såpass viktig for deg?

Kanskje på tide å lære seg forskjellen på "Leie av leilighet" og "leie av bordellrom med inventar"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg skaper heller ikke falske forventninger.

 

Nå får du skjerpe deg. Du poster helt tilfeldige ting som viser hvor mye du forsøker å stereotypisere andre mennesker, noe som på sett og vis er rasistisk. Hvis du ønsker å komme deg et sted i livet bør du legge fordommene dine bak deg og ikke kategorisere andre mennesker eller ha krav som er helt urealistiske i forhold til andre mennesker.

 

Det at noen ikke opplyser deg om hvilken hudfarge de har er standard, helt normalt og 110% akseptabelt (det at noen må fortelle deg at dette er normalt burde være en varselslampe). Det at du krever at noen skal gjøre det er unormalt, merkelig og viser hvor lite aksept du har i forhold til andre mennekser. Lykke til å sosialisere med andre under slike forhold.

 

edit: oops missquoted.

 

Hva vet du om hvilket sted i livet jeg er? Jeg kan opplyse deg om at jeg befinner meg på et sted der det verken er svensker eller ekorn.

 

Mine krav er moderate. Jeg krever som sagt ikke at alle skal informere om hvilken etnisitet de har. Men hvis folk ikke informerer, så er det ikke for mye forlangt å si at de må finne seg i at folk "snur i døra".

 

Jeg vil si at jeg har en aksept for andre mennesker.

Jeg er kanskje ikke den personen du ser som løper ned til sentrum for å melde meg på fadderbarnprogram ol. ting. Men jeg har gitt en slant med penger til uteliggere. Jeg pleier også å hjelpe folk som har med seg barnevogn på bussen(selv om jeg synes barnevogn på bussen i rushen er en uting). En annen gang hjalp jeg en stakkars jente som hadde angst for å handle i butikken. Hun kom bort til meg å spurte om jeg kunne handle ett brød og noen kanelboller til henne.

Du ser fortsatt ikke poenget.

 

Aksept er i dette tilfelle at du reagerer på nøyaktig samme måte når du ser personen i døra - uansett nasjonalitet, hudfarge, utseende eller overbevisning og uansett hva du trodde om personen fra før. Dette har du feilet på og derfor kan du klassifiseres som sterkt rasistisk. Det finnes ingen unnskyldninger du kan bruke som er gyldige på noen som helst måte. Hvis du hadde hatt litt ryggrad, hadde du møtt den jenten igjen, i værste fall ringt henne og sagt unnskyld.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg skaper heller ikke falske forventninger.

 

Nå får du skjerpe deg. Du poster helt tilfeldige ting som viser hvor mye du forsøker å stereotypisere andre mennesker, noe som på sett og vis er rasistisk. Hvis du ønsker å komme deg et sted i livet bør du legge fordommene dine bak deg og ikke kategorisere andre mennesker eller ha krav som er helt urealistiske i forhold til andre mennesker.

 

Det at noen ikke opplyser deg om hvilken hudfarge de har er standard, helt normalt og 110% akseptabelt (det at noen må fortelle deg at dette er normalt burde være en varselslampe). Det at du krever at noen skal gjøre det er unormalt, merkelig og viser hvor lite aksept du har i forhold til andre mennekser. Lykke til å sosialisere med andre under slike forhold.

 

edit: oops missquoted.

 

Hva vet du om hvilket sted i livet jeg er? Jeg kan opplyse deg om at jeg befinner meg på et sted der det verken er svensker eller ekorn.

 

Mine krav er moderate. Jeg krever som sagt ikke at alle skal informere om hvilken etnisitet de har. Men hvis folk ikke informerer, så er det ikke for mye forlangt å si at de må finne seg i at folk "snur i døra".

 

Jeg vil si at jeg har en aksept for andre mennesker.

Jeg er kanskje ikke den personen du ser som løper ned til sentrum for å melde meg på fadderbarnprogram ol. ting. Men jeg har gitt en slant med penger til uteliggere. Jeg pleier også å hjelpe folk som har med seg barnevogn på bussen(selv om jeg synes barnevogn på bussen i rushen er en uting). En annen gang hjalp jeg en stakkars jente som hadde angst for å handle i butikken. Hun kom bort til meg å spurte om jeg kunne handle ett brød og noen kanelboller til henne.

Du ser fortsatt ikke poenget.

 

Aksept er i dette tilfelle at du reagerer på nøyaktig samme måte når du ser personen i døra - uansett nasjonalitet, hudfarge, utseende eller overbevisning og uansett hva du trodde om personen fra før. Dette har du feilet på og derfor kan du klassifiseres som sterkt rasistisk. Det finnes ingen unnskyldninger du kan bruke som er gyldige på noen som helst måte. Hvis du hadde hatt litt ryggrad, hadde du møtt den jenten igjen, i værste fall ringt henne og sagt unnskyld.

 

Hvorfor skal jeg ringe å si unnskyld? Det er ikke jeg som har gjort en feil her. Jenta har mine øyne ødelagt min kveld.

Som jeg har sagt utallige ganger tidligere: Hudfargen spiller ikke noen rolle her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss oppsummere:

 

- Hvilken hudfarge/etnisitet/utseende folk har er likegyldig for deg.

- Du krever ikke at alle skal gå rundt og informere om sin hudfarge/etnisitet/utseende.

- Grunnen til at du snudde i døra var fordi du hadde fått "falske forhåpninger" om personens hudfarge/etnisitet/utseende.

 

1. og 3. punkt bryter med hverandre, og jeg vil gjerne at du derfor utdyper enda litt mer om hva som faktisk er problemet her.

Endret av Mokko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter TS her

 

Husker en liknende eppisode jeg hadde, jeg var for mnd. siden på en visning i min søken etter bil i kristiansand. I min søken etter bil, ringte jeg til flere med potensielle biler som mer eller mindre oppfylte mine middels høye krav. Det var spesielt en bil som utpekte seg. Ikke bare positivt i form av modernitet og komfor, men også i pris.

 

Uansett, jeg ringte på annonsen som jeg fant på finn.no som er en meget bra side, hvis du noen gang skulle befinne deg i en lignende situasjon. Når jeg fikk svar av en hyggelig og oppegående mann, så tenkte jeg i mitt sinn at dette var en grei og skikkelig mann, man er sikkert serriøs og snill(som de ofte er). Vel, min antagelse skulle vise seg fort og være riv ruskende gal. ikke bare tok jeg feil, men jeg tok så feil at jeg føler meg lurt og brukt.

 

Jeg ringte så på døren. Synet som møtte meg var som nevnt ikke det jeg hadde forventet. Han som jeg hadde trodd var en snill og hyggelig fyr, var en homofil person med rosa t-sjorte! Dette er noe han kunne sagt på forhånd. Jeg poengterte min skuffelse over hva jeg hadde forventet, og dro min vei.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Støtter TS her

 

Husker en liknende eppisode jeg hadde, jeg var for mnd. siden på en visning i min søken etter bil i kristiansand. I min søken etter bil, ringte jeg til flere med potensielle biler som mer eller mindre oppfylte mine middels høye krav. Det var spesielt en bil som utpekte seg. Ikke bare positivt i form av modernitet og komfor, men også i pris.

 

Uansett, jeg ringte på annonsen som jeg fant på finn.no som er en meget bra side, hvis du noen gang skulle befinne deg i en lignende situasjon. Når jeg fikk svar av en hyggelig og oppegående mann, så tenkte jeg i mitt sinn at dette var en grei og skikkelig mann, man er sikkert serriøs og snill(som de ofte er). Vel, min antagelse skulle vise seg fort og være riv ruskende gal. ikke bare tok jeg feil, men jeg tok så feil at jeg føler meg lurt og brukt.

 

Jeg ringte så på døren. Synet som møtte meg var som nevnt ikke det jeg hadde forventet. Han som jeg hadde trodd var en snill og hyggelig fyr, var en homofil person med rosa t-sjorte! Dette er noe han kunne sagt på forhånd. Jeg poengterte min skuffelse over hva jeg hadde forventet, og dro min vei.

Hva skal jeg si? Beste svaret hittil.

 

You made my day, sir.

Lenke til kommentar

På papiret er hun svensk, ja. Men hun er jo en koreaner. Det blir som om jeg skulle selge en siameserkatt som har vokst opp med burmesere, og kalle siameseren for en burmeser i salgannonsen.

Alle skal absolutt insistere på at de er norske, når det er helt åpenlyst at de stammer fra et annet land. Jeg mener folk skal informere korrekt, istedenfor å opplyse om ting som kan by på irritasjon og oppgitthet.

 

Åssen er det å bo på New Zealand? Landet fremstår som meget godt utviklet ved første øyekast.

Nei, hun er svensk. Nasjonaliteten din er bestemt etter hvilket kultur/land du er vokst opp i, ikke hvor forfedrene dine kommer fra. Hva om foreldrene hennes kom fra Japan, Kina og Sør Korea på 1800-tallet. Burde hun si "jeg er 40% kinesisk, 30% japansk og 20% koreansk" når hun ikke identifiserer seg med de landene i det hele tatt og har svenske verdier? Du stammer også fra et annet land, kanskje du bør si at du er afrikansk?

 

Det som ikke forandrer seg er hennes etnisitet. Hun er forsatt en asiater, men hun sa ikke at hun var hvit, gjorde hun? Selv om hun hadde sagt at hun var hvit, ville jeg forsatt ikke snudd i døren. Det ville ikke irritert meg i det hele tatt, men jeg ville naturligvis synes det er merkelig.

 

 

New Zealand er fantastisk, og jeg er veldig glad for at jeg dro hit. Folk er vennelige og åpne. Folk er mindre politisk korrekte og folk er moderate imotsetning til Nordmenn som er svært venstrevridde. Det er veldig greit, fordi da er folk faktisk enig med meg når jeg prater politikk. Auckland har også et mye større kulturell mangfold og det er greit å ha forskjellige meningener og verdier. F.eks. her er det ca 45% hvite, 25% asiatere, 15% maori og 15% pasifics. Selv om universitetet er mer lignende 50% hvite 40% asiatere og 8% pasifics og 2% maori. Alle gruppene er veldig hyggelige, selv om Maoriene ikke er veldig godt likt, fordi de er så fattige.

 

Sosialt sett er folk mer like meg. På NTNU så drev man med drikking hele tiden samt teite spill med sin studieforening, eller så drev man med kjedelige brettspill og drar på The Gathering. Her er det mer vanlig å gå ut på resturanter, dra på arkadene, dra på kino, dra til stranden eller bare sitte hjemme og prate eller se på en film. Jeg går også ut på byen noen ganger, men de fleste vennene mine drikker ikke.

 

Andre ting jeg liker fra New Zealand er at de tar vare på naturen sin imotsetning til amerikanerene som ga absolutt blaffen der jeg bodde i USA. På dette viset ligner kiwier mer på nordmenn enn amerikanere. Kiwier ønsker å beholde sitt grønne image, selv om de er litt hyklerske. Det eneste jeg kan kommentere mot er at New Zealand er ikke like utviklet som Norge og er fattigere enn Norge. Det kommer på grunn av sosialistisk vanstyre på 70-tallet og på grunn av veldig lang avstand fra de store markedene. Men uansett jeg er veldig glad for at jeg dro og jeg planlegger å søke statsborgerskap. Det burde gå fint, hvis ikke så vil jeg nok slå meg ned i England.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så.. ifølge nortridge skal vi alle presentere oss grundig hver gang vi snakker.

 

"Hei, jeg kommer fra Polen og Norge og identifiserer meg med både norske og polske verdier og jeg har følgende å si..."

 

La meg påpeke ditt fine hykleri: omtrent hver eneste bidige post på tråden: "Betyr hudfarge noe for deg?" Du: "Nei" alle andre: "så hvorfor gikk du ikke inn" du: "fordi hun var koreaner og jeg forventet at hun var svensk - jeg ble skuffet" alle andre: "men du sa at hudfarge ikke betød noe" du: "???"

 

Dette strider imot det du sier og det viser det som rasist.

 

Lykke til med å bortforklare denne.

Endret av TZer0
Lenke til kommentar

Jeg jobber som dørvakt på et utested og tror jammen jeg må begynne å ønske alle gjester velkommen på følgende måte fremover:

 

"Velkommen. Jeg vet at mitt utsende er tilforlatelig norsk, men føler meg kallet til å opplyse om at min bestefar var gresk, og at min far også er gresk og kom til Norge da han var 5 år gammel. På min mors side er vi forsåvidt etnisk norske, men du bør vite at hun ble født i USA, og jeg har muligens litt sameblod fra den siden av familien fra langt tilbake i tid. Jeg skjønner godt hvis du som gjest ble skuffet og føler deg lurt, og forstår hvis du snur og går et annet sted."

 

Fra spøk til side, å måtte opplyse alle rundt seg om sitt etniske opphav minner mistenkelig mye om den gule davidstjernen alle jøder måtte bære for å vise omverdenen at de tilhørte den jødiske rase, slik at ingen skulle være i tvil.

 

PS: Hvorfor innleder ikke trådstarter alle sine poster med: "Jeg er etnisk norsk", slik at vi slipper å lure? Vi kunne jo fått falske forhåpninger, og det kunne jo ødelagt kvelden vår. ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men for enkelthetens skyld kan jeg informere deg om at jeg er en nordmann.

 

He,he…

No shit, you could have fooled me…

Og siden du er så opptatt av at folk opplyser om sin intensitet, så får det meg til å tenke, og gruble.

 

Vet du hva, nortridge, etter å ha kikket raskt gjennom en del av dine emner så jeg mistenker deg for å være skapneger, jeg. En av dem som gremmes og skjemmes for sitt opphav og som iherdig må opplyse om at han er etnisk hvit. Ja, du er jo ikke bare av negeropphav, du er så vel afrikaner og svenske for den saks skyld. Ja, og så har du koreansk opphav også, og litt pakistansk og Gud vet hva mer? Du er akkurat som de skjulte skaphomsene på 80-90-tallet som måtte tolerere hat, stigmatisering og rå vitser om sin legning og der enkelte av dem fremsto som de fremste talsmenn i nedvurderingen av sin egen legning, rett og slett for at mistanken ikke skulle falle på dem.

 

Iherdig er du i din iver etter å opplyse om at du slettes ikke er rasist, langt derifra, du vil bare diskutere og høre andre folks mening om det samme, i all uskyldighet. Og du kan da så vel tolerere all verdens fargede pakk og elendighet bare de er på en armlengdes avstand, ja helst mer, fra deg, din arbeidsplass, dine omgivelser og ditt nabolag. Og skulle du mot formodning reise ned til deres land på ferie, Gud forby, så har du et problem (du laget jo en egen tråd om dette), for hvordan feriere i et farget land uten å komme i kontakt med den fargede befolkning. Et stort dilemma for deg.

 

Hvis vi nå skal ta for oss fellesnevneren i dine tråder, så er det at fargede folk er notoriske kjeltringer og pakk, de duger ikke og lukter vondt, de har dårlig moral og er snyltere og tyvaktige. Jentene går enda ann for dem kan du knulle, men dog litt i misnøye (de må være faen så fine), best er det med ei blåøyd svenskedame som du i dine drømmer svevde av sted nesten snublende i tunga di, med en halvfeit en i lomma, for å se om du kunne få dyttet den inn i henne.

 

Og så dukker det faen meg ei koreansk dame opp i stedet for hun svenska i dine buksedrømmers våte kåthet, hun med korngult hår i fletter og himmelblå øyne, (som tatt ut av en nazireklame)… i himmelens navn for en frekkhet, også snakker hun koreadama kav svensk. Helvete heller for noen drittsvensker, tenk å lære koreanere å snakke svensk. Nei, vet du hva… det svenske språket bør ikke formidles til flerkulturelle, et sted må jo grensen gå… Enda bra at sverigedemokratene har fått 20 mandater inn i Riksdagen. Edit: Ved grøssende, gruelig ettertanke, tenk om hun er norsk siden hun jo bor i Norge, og svensketalen er bare kamuflasje for å infiltrere vårt rene blodsbånd.

 

Jeg vil si at jeg har en aksept for andre mennesker.

Jeg er kanskje ikke den personen du ser som løper ned til sentrum for å melde meg på fadderbarnprogram ol. ting. Men jeg har gitt en slant med penger til uteliggere. Jeg pleier også å hjelpe folk som har med seg barnevogn på bussen(selv om jeg synes barnevogn på bussen i rushen er en uting). En annen gang hjalp jeg en stakkars jente som hadde angst for å handle i butikken. Hun kom bort til meg å spurte om jeg kunne handle ett brød og noen kanelboller til henne.

 

He,he,he… den type opplysninger pleier gjerne å etterfølges av en oppriktig og deltagende beretning om at man slettes ikke er en rasist. Faktisk så er ens tremenning forlovet med en blåsvart bantuneger fra bushen og da har man i flere familieselskaper faktisk sittet ved siden av vedkommende (nei, det har man faktisk ikke ved nærmere ettertanke) og til og med håndhilst på sivilisert vis. Samtale ble det ikke noe av for man stakk fortere enn svint ut på badet for å vaske hendene. Men, sivilisert, det er man, ikke tro noe annet, og høflig. Man sa jo ingenting negativt.

 

Her er en knippe av dine tråder, alle over samme negative, misfornøyde og rasistiske lest.

 

Negere. (Stengt.)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1259578&st=0&p=16191180&fromsearch=1entry16191180

 

Afrikanere.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1259586&st=0&p=16191305&fromsearch=1entry16191305

 

 

Problemer på jobben. Afrikaner. (samme som ovenfor)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1262312&st=0

 

Problemer med fet hud (afrikaneren på jobb som har smittet ham) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1262020&st=0&p=16233913&fromsearch=1entry16233913

 

Avslappet ferie (dog uten innfødte)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1217221&st=0&p=15604074&fromsearch=1entry15604074

 

Svensker. Koreanere og en snev av pakistanere.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1261059&st=0&p=16216772&fromsearch=1entry16216772

 

 

Vet du hva.

Drittsekker kommer i alle farger og fasonger, faktisk er deres fellesnevner nettopp at de ikke skiller seg ut i forhold til rase, miljø eller etnisitet. De er en ensfarget gustengrå, spyliknende sammensurium av lavmål og idioti. De katalogiserer seg selv etter oppførsel og utsagn, så slik sett topper du listen for tiden.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...