Gå til innhold

Liker dere svensker?


nortridge

  

94 stemmer

  1. 1. Liker du dem?

    • Nei
      25
    • Vet ikke
      8
    • Ja
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

syns du begrunner meningen din veldig godt thumbup.gif

 

husk at dette er et diskusjon forum, ikke twitter!

 

Ok. Jeg har ikke begrunnet menignen min, noe som jeg synes er greit. Men siden du spør om min oppriktige og ærlige mening, så skal jeg gi deg en.

 

Jeg var for mnd. siden på en visning i min søken etter husly i hovedstaden. I min søken etter et sted å bo, ringte jeg på flere potensielle leiligheter som mer eller mindre oppfylte mine middels høye krav. Det var spesielt en leilighet som utpekte seg. Ikke bare positivt i form av modernitet og beliggenhet, men også i pris. Om du er kjent i Oslo, så kan jeg meddele at den nevnte leilighet ligger ett kvartal nedenfor Lorry's.

 

Uansett, jeg ringte på annonsen som jeg fant på finn.no som er en meget bra side, hvis du noen gang skulle befinne deg i en lignende situasjon. Når jeg fikk svar av en svensk jente, så tenkte jeg i mitt sinn at dette var en kjekk jente, hun er sikkert blond og søt(som de ofte er). Vel, min antagelse skulle vise seg fort og være riv ruskende gal. ikke bare tok jeg feil, men jeg tok så feil at jeg føler meg lurt og brukt.

 

Jeg ringte så på døren. Synet som møtte meg var som nevnt ikke det jeg hadde forventet. Hun som jeg hadde trodd var en søt og pen blondine, var en koreaner med svensk tale! Dette er noe hun kunne sagt på forhånd. Jeg poengterte min skuffelse over hva jeg hadde forventet, og dro min vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
[...]

Så fordi du møtte en koreaner som snakket svensk, uten å opplyse om at hun var koeaner på forhånd, så liker du ikke svensker?

 

Hva er det liksom svenskene har gjort feil her?

 

For å gå til bunns i denne saken, så er noen av den oppfatning at koreanerne har født en unge for mye. Selv synes jeg det er feil å se dette eksemplet på den måten. Hvis jeg studerer det som skjedde den forventningsfulle kvelden, så vil jeg legge skylden på svenskene.

Det er da ingen hemmelighet at svenskene ikke er like flinke som alle andre. Med det kan jeg trekke den konklusjonen at denne koreaneren ikke har blitt ordentlig oppdratt i informasjonøyenmed. Hadde hun blitt det, så ville den nevnte episode vært unngått.

Lenke til kommentar

wtf? Er dette et merkelig forsøk på trolling?

 

Beklager, men ditt innlegg har jeg fullstendig oversett. Jeg regner med du la inn innlegget da jeg svarte denne personen som har et nick som er sammensatt av tilsynelatende tilfeldig bokstaver og siffer.

 

Til opplysning så er jeg ikke et troll. Hvis du lurer på mitt opphav, så kan du ta det på PM. Men for enkelthetens skyld kan jeg informere deg om at jeg er en nordmann.

Lenke til kommentar

syns du begrunner meningen din veldig godt thumbup.gif

 

husk at dette er et diskusjon forum, ikke twitter!

 

Ok. Jeg har ikke begrunnet menignen min, noe som jeg synes er greit. Men siden du spør om min oppriktige og ærlige mening, så skal jeg gi deg en.

 

Jeg var for mnd. siden på en visning i min søken etter husly i hovedstaden. I min søken etter et sted å bo, ringte jeg på flere potensielle leiligheter som mer eller mindre oppfylte mine middels høye krav. Det var spesielt en leilighet som utpekte seg. Ikke bare positivt i form av modernitet og beliggenhet, men også i pris. Om du er kjent i Oslo, så kan jeg meddele at den nevnte leilighet ligger ett kvartal nedenfor Lorry's.

 

Uansett, jeg ringte på annonsen som jeg fant på finn.no som er en meget bra side, hvis du noen gang skulle befinne deg i en lignende situasjon. Når jeg fikk svar av en svensk jente, så tenkte jeg i mitt sinn at dette var en kjekk jente, hun er sikkert blond og søt(som de ofte er). Vel, min antagelse skulle vise seg fort og være riv ruskende gal. ikke bare tok jeg feil, men jeg tok så feil at jeg føler meg lurt og brukt.

 

Jeg ringte så på døren. Synet som møtte meg var som nevnt ikke det jeg hadde forventet. Hun som jeg hadde trodd var en søt og pen blondine, var en koreaner med svensk tale! Dette er noe hun kunne sagt på forhånd. Jeg poengterte min skuffelse over hva jeg hadde forventet, og dro min vei.

 

Herregud, du liker ikke svensker fordi du lette etter en bolig, og trodde at du snakket med en søt blond svensk jente (koreanske jenter er søte de også), men så snakket du med en svensk koreansk jente istedenfor. Og du er irritert fordi hun ikke opplyste om det, og valgte dermed å ikke ta boligen. Hva har hennes etnisitet med annonsen å gjøre eller om du skal ta boligen eller ikke?

 

Forhåpentligvis er du et troll, men hvis du ikke er det så er du en klar rasist.

-----------------------------------------------------

 

For å svare på spørsmålet. Jeg liker ikke svensker så godt, ikke som personlige individer men som kollektiv enhet. Svensker mangler ryggrad, er altfor autoritetstro og er svært lite åpne til mennesker som er litt annerledes enn dem selv. De har tatt imot masse innvandre fra ikke-vestlige land de siste tiårene, men de sosialiserer ikke med dem fordi de er annerledes. Fatisk hovedgrunnen til at de tar dem imot dem er ikke fordi de ønsker dem, men fordi de synes synd på dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Herregud, du liker ikke svensker fordi du lette etter en bolig, og trodde at du snakket med en søt blond svensk jente (koreanske jenter er søte de også), men så snakket du med en svensk koreansk jente istedenfor. Og du er irritert fordi hun ikke opplyste om det, og valgte dermed å ikke ta boligen. Hva har hennes etnisitet med annonsen å gjøre eller om du skal ta boligen eller ikke?

 

Forhåpentligvis er du et troll, men hvis du ikke er det så er du en klar rasist.

-----------------------------------------------------

 

For å svare på spørsmålet. Jeg liker ikke svensker så godt, ikke som personlige individer men som kollektiv enhet. Svensker mangler ryggrad, er altfor autoritetstro og er svært lite åpne til mennesker som er litt annerledes enn dem selv. De har tatt imot masse innvandre fra ikke-vestlige land de siste tiårene, men de sosialiserer ikke med dem fordi de er annerledes. Fatisk hovedgrunnen til at de tar dem imot dem er ikke fordi de ønsker dem, men fordi de synes synd på dem.

 

Absolutt enig i at koreanere kan være søte. Jeg har ikke vært i landet personlig, men de tilbakemeldingene jeg har fått via min omgangskrets, der flere har vært i landet nylig, bekrefter at koreanere kan være søte. Det skal også sies at det er en høyere prosentandel av det man kan kalle pene jenter i Japan(Har vært der nylig), enn det der er i Korea. Skulle jeg dra til ett av disse landene med hovedformål å finne meg en pen livspartner, vil nok Japan blitt mitt førstevalg. På en annen side tror jeg det er lettere å finne seg en partner av det motsatte kjønn i Korea?

 

Jeg tror du har misforstått. Det eksemplet jeg brukte om svensker, er ikke det eneste eksemplet jeg har. Du kan kanskje sammenligne det med den berømte vanndråpa.

 

Jeg ser du stempler meg som en rasist, siden jeg ikke er et troll.

Jeg ble kalt rasist av en afrikaner på jobben da jeg gjorde den (tilsynelatende)store feilen å kalle en av hans landsmenn for neger.

Dette var i en ganske artig pause på røykerommet der vi alle spøkte og lo. Det var ikke vondt ment fra min side, men det mente tydeligvis han.

Ordet rasist er for meg ganske negativt ladet og jeg kan ikke kjenne meg igjen i beskrivelsen av ordet, så jeg ser heller at du finner en mer passende beskrivelse når du først skal beskrive meg.

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Hva jeg synes om svensker (eller finner, dansker, russere, ugandere ellr andre nasjoner) er vel individuelt om hver person jeg møter. Noen hater jeg intenst, andre elsker jeg (nesten) bedre enn kona ;)

 

Mhp hva jeg synes om nortridge (som jeg ikke helt forstår hvis brukernavn er bunnet i, da det hverken på engelsk, norsk/nordisk, tysk eller russisk ((som er de språkene jeg behersker)) gir noen fornuftig mening), er at denne personen, om ikke troll, så iallefall den perfekte politiker.

Makan til å klare å komme frem med så mange ord i en slik (u)sammensatt røre at det overhodet ikke gir noen som helst mening. Det må jo være enhver politikers store og våte drøm. ;)

Lenke til kommentar

Absolutt enig i at koreanere kan være søte. Jeg har ikke vært i landet personlig, men de tilbakemeldingene jeg har fått via min omgangskrets, der flere har vært i landet nylig, bekrefter at koreanere kan være søte. Det skal også sies at det er en høyere prosentandel av det man kan kalle pene jenter i Japan(Har vært der nylig), enn det der er i Korea. Skulle jeg dra til ett av disse landene med hovedformål å finne meg en pen livspartner, vil nok Japan blitt mitt førstevalg. På en annen side tror jeg det er lettere å finne seg en partner av det motsatte kjønn i Korea?

Tror ikke det betyr noe særlig. Det handler ikke bare om hvor pene de er og man drar ikke til et land bare for å då seg dame. Det må i såfall være en alternativ grunn.

 

Jeg har ikke datet noen fra alle de nasjonene (bare kinesere), så jeg vet ikke hva som er best eller ikke. I tilegg må man kjenne ganske mange før man får en ide om hvor det er lettest.

 

 

Jeg tror du har misforstått. Det eksemplet jeg brukte om svensker, er ikke det eneste eksemplet jeg har. Du kan kanskje sammenligne det med den berømte vanndråpa.

Greit nok det og du har sikkert dine grunner. Men du kan forsatt ikke forvente at hun forteller deg etnisiteten før du kommer, og betyr det noe at hun er asiater? Du er ute etter et hus, ikke et ligg.

 

Jeg ser du stempler meg som en rasist, siden jeg ikke er et troll.

Jeg ble kalt rasist av en afrikaner på jobben da jeg gjorde den (tilsynelatende)store feilen å kalle en av hans landsmenn for neger.

Dette var i en ganske artig pause på røykerommet der vi alle spøkte og lo. Det var ikke vondt ment fra min side, men det mente tydeligvis han.

Ordet rasist er for meg ganske negativt ladet og jeg kan ikke kjenne meg igjen i beskrivelsen av ordet, så jeg ser heller at du finner en mer passende beskrivelse når du først skal beskrive meg.

Jeg er ikke personen som pleier å kalle folk for rasister og heller ikke personen du ønsker å bli kalt rasist av. Jeg har også blitt kalt rasist før på forumet (ikke i virkeligheten), fordi jeg er imot asylinnvandringen i Norge og forteller hva slags negative konsekvenser den vil ha.

 

Men holdningen din var motbydelig og rasistisk. Hvorfor skal hun opplyse om etnisiteten sin når hun ønsker å leie ut en leilighet? Hva har det med saken å gjøre? Og hvorfor stakk du bare fordi hun ikke var en søt blond svensk jente? Det verste var at du fortalte henne hvorfor du stakk.

Lenke til kommentar

Absolutt enig i at koreanere kan være søte. Jeg har ikke vært i landet personlig, men de tilbakemeldingene jeg har fått via min omgangskrets, der flere har vært i landet nylig, bekrefter at koreanere kan være søte. Det skal også sies at det er en høyere prosentandel av det man kan kalle pene jenter i Japan(Har vært der nylig), enn det der er i Korea. Skulle jeg dra til ett av disse landene med hovedformål å finne meg en pen livspartner, vil nok Japan blitt mitt førstevalg. På en annen side tror jeg det er lettere å finne seg en partner av det motsatte kjønn i Korea?

Tror ikke det betyr noe særlig. Det handler ikke bare om hvor pene de er og man drar ikke til et land bare for å då seg dame. Det må i såfall være en alternativ grunn.

 

Jeg har ikke datet noen fra alle de nasjonene (bare kinesere), så jeg vet ikke hva som er best eller ikke. I tilegg må man kjenne ganske mange før man får en ide om hvor det er lettest.

 

 

Jeg tror du har misforstått. Det eksemplet jeg brukte om svensker, er ikke det eneste eksemplet jeg har. Du kan kanskje sammenligne det med den berømte vanndråpa.

Greit nok det og du har sikkert dine grunner. Men du kan forsatt ikke forvente at hun forteller deg etnisiteten før du kommer, og betyr det noe at hun er asiater? Du er ute etter et hus, ikke et ligg.

 

Jeg ser du stempler meg som en rasist, siden jeg ikke er et troll.

Jeg ble kalt rasist av en afrikaner på jobben da jeg gjorde den (tilsynelatende)store feilen å kalle en av hans landsmenn for neger.

Dette var i en ganske artig pause på røykerommet der vi alle spøkte og lo. Det var ikke vondt ment fra min side, men det mente tydeligvis han.

Ordet rasist er for meg ganske negativt ladet og jeg kan ikke kjenne meg igjen i beskrivelsen av ordet, så jeg ser heller at du finner en mer passende beskrivelse når du først skal beskrive meg.

Jeg er ikke personen som pleier å kalle folk for rasister og heller ikke personen du ønsker å bli kalt rasist av. Jeg har også blitt kalt rasist før på forumet (ikke i virkeligheten), fordi jeg er imot asylinnvandringen i Norge og forteller hva slags negative konsekvenser den vil ha.

 

Men holdningen din var motbydelig og rasistisk. Hvorfor skal hun opplyse om etnisiteten sin når hun ønsker å leie ut en leilighet? Hva har det med saken å gjøre? Og hvorfor stakk du bare fordi hun ikke var en søt blond svensk jente? Det verste var at du fortalte henne hvorfor du stakk.

 

Det er faktisk ganske mange som reiser til land veldig langt unna for å finne seg en livspartner. Thailand er et godt eksempel. Selv frister det ikke med en dame som prater engelsk på tredjeklasse-nivå, da et partnerskap ofte trenger god kommunikasjon for å fungere i lengden.

 

Jeg vet heller ikke hvor det er enklest å finne seg en partner. Mine antagelser er bygget på det faktum at Japan har bedre livsvilkår enn Korea. Så med det er det lett å trekke den konklusjonen at også damene i Japan er friere og ikke fullt så avhengig av en mann som kan forsørge dem.

 

 

Hvorfor vil jeg ikke bli kalt rasist av deg? Er du en person det er verre å bli kalt rasist av enn andre? Vennligst forklar, da jeg ikke helt skjønner dette.

 

Hva etnisiteten hennes har å gjøre med mitt valg av bopel, spør du. Du lurer også på om jeg var ute etter seksuelle aktiviteter.

Jeg var ikke ute etter seksuelle aktiviteter. heller ikke hadde jeg regnet med det. Men jeg skal innrømme at jeg ikke hadde takket nei hvis den aktuelle visning gikk i den retningen.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske mange som reiser til land veldig langt unna for å finne seg en livspartner. Thailand er et godt eksempel. Selv frister det ikke med en dame som prater engelsk på tredjeklasse-nivå, da et partnerskap ofte trenger god kommunikasjon for å fungere i lengden.

 

Jeg vet heller ikke hvor det er enklest å finne seg en partner. Mine antagelser er bygget på det faktum at Japan har bedre livsvilkår enn Korea. Så med det er det lett å trekke den konklusjonen at også damene i Japan er friere og ikke fullt så avhengig av en mann som kan forsørge dem.

Jeg vet at en del drar langt unna for å hente en livspartner. Jeg ville ha gjort det samme om jeg var over 30 år og hadde ikke sjangs på damer. Selv om jeg nok heller ha prøvd meg på Kina istedenfor Thailand. Men for oss som faktisk klarer å få damer på normal måte, så drar man ikke til et annet land for å få dame. Det kan være i baktankene, f.eks. jeg har helt klart bedre muligheter her i New Zealand enn i Norge. Men det bør ikke være hovedgrunnen.

 

Ikke forvent at Koreanske damer er avhengig av en mann til å forsørge dem. De er ganske uavhengige de også. Tross alt 59% av alle koranske kvinner i arbeidsdyktig alder jobber. Og det er ikke så langt unna amerikansk nivå. I tilegg begynner levestandaren i Korea å komme seg opp til Japansk nivå.

Noe som de fleste asiatiske land har til felles er at jentene er ganske konservative, og man kan ikke gå for fort frem. Hvite jenter kan du ofte få til sengs den første dagen, asiatiske jenter må du nok vente en stund.

 

Men det er riktig at levestandard har noe å si. Hvis du tar en titt på en del kinesiske jenter i Kina, så er det mange som ikke har så godt utsende og noen av dem lukter. F.eks. jenta jeg dater nå hadde kort hår når hun var i Kina, fordi det var ikke lov med langt hår, fordi skolen mente at de skulle fokusere på studiene og ikke på utsende.

 

Hvorfor vil jeg ikke bli kalt rasist av deg? Er du en person det er verre å bli kalt rasist av enn andre? Vennligst forklar, da jeg ikke helt skjønner dette.

En ting er å bli kalt en rasist av en multikulturist eller en irritert innvandrer. De vil kalle alle som ikke er enige med dem rasister. Det som er verre, er når folk på din egen side begynner å nevne det. Når sant skal sies, så virker kommentarene dine mer moderate nå. Men forklaringen din om at du ble irritert når du så at det ikke var en blond svensk jente, og dermed valgte å ikke ta hyblen er bare forjævlig. Det ble ikke bedre av at du kritiserte henne, fordi hun ikke fortalte sin etnistet i annonsen.

 

Hva etnisiteten hennes har å gjøre med mitt valg av bopel, spør du. Du lurer også på om jeg var ute etter seksuelle aktiviteter.

Jeg var ikke ute etter seksuelle aktiviteter. heller ikke hadde jeg regnet med det. Men jeg skal innrømme at jeg ikke hadde takket nei hvis den aktuelle visning gikk i den retningen.

Vel, hadde det vært en søt jente og jeg var fri så ville jeg også ha takket ja. Men jeg vet hvor urealistisk det er, og jeg forventer ikke at den som viser meg rundt på visning er noe pen i det hele tatt. Ville du ha sagt det samme om det var en feit stygg svensk jente som skulle vise deg rundt.

 

Hva har hennes etnisitet med ditt valg av bopel? Du la tydligvis merke til spørsmålet mitt over, men du svarte ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

@Camlon: Hennes etnisitet spiller egentlig liten rolle for mitt valg av bosted.

La oss si at finn.no har en mulighet for å sortere leiligheter etter hvilket land den tidligere leietager har sin opprinnelse fra. Ville du da benyttet deg av den funksjonen? Jeg regner nok ikke med det? Jeg tror faktisk du synes det er forkastelig og i det hele tatt skulle ha behov for en slik funksjon?

Her tenker jeg litt annerledes enn den jevne antirasist og rasist.

Vi alle vet at foreksempel pakistanere er veldig glad i div. krydder(masala). Ikke noe galt i det, men det er en kjent sak at slike ting setter seg i vegger ol. i form av lukt. Vil du bo i en leilighet der det er en odør av masala? Her tenker jeg du svarer nei?

Som sagt så har finn.no en slik funksjon der du kan luke ut en bomtur til en masalaluktende leilighet.

Jeg skjønner at finn.no ikke kan ha slike sorteringsmuligheter siden det er altfor mange som plutselig skal rope høyt og nesten skape offerroller for de som evt. ville kommet under en slik funksjon.

Lenke til kommentar

@Camlon: Hennes etnisitet spiller egentlig liten rolle for mitt valg av bosted.

La oss si at finn.no har en mulighet for å sortere leiligheter etter hvilket land den tidligere leietager har sin opprinnelse fra. Ville du da benyttet deg av den funksjonen? Jeg regner nok ikke med det? Jeg tror faktisk du synes det er forkastelig og i det hele tatt skulle ha behov for en slik funksjon?

Jepp, jeg ville ikke brukt den funksjonen. Ikke bare fordi jeg synes det er forkastelig, men også fordi den vil være ubrukelig. Jeg sorterer som oftest etter pris og dereter leter etter noe i rimelig god standard.

 

Men hvis hennes etnisitet ikke har noe å si. Hvorfor ble du irritert fordi hun ikke fortalte at hun var en asiater, og hvorfor valgte du å gå vekk fra visningen fordi hun var en asiater.

 

Her tenker jeg litt annerledes enn den jevne antirasist og rasist.

Vi alle vet at foreksempel pakistanere er veldig glad i div. krydder(masala). Ikke noe galt i det, men det er en kjent sak at slike ting setter seg i vegger ol. i form av lukt. Vil du bo i en leilighet der det er en odør av masala? Her tenker jeg du svarer nei?

Som sagt så har finn.no en slik funksjon der du kan luke ut en bomtur til en masalaluktende leilighet.

Jeg skjønner at finn.no ikke kan ha slike sorteringsmuligheter siden det er altfor mange som plutselig skal rope høyt og nesten skape offerroller for de som evt. ville kommet under en slik funksjon.

Dette har aldri vært et problem for meg. Alle leiligheter jeg har besøkt har vært i rimelig god stand. Jeg har hatt noen bomturer, men det er ikke på grunn av lukt fra innvandre, men fordi de som leier ut ikke opplyser om at man må dele stedet med 7 andre personer. Dette er spesielt et problem for de som lager hybelbygninger.

 

Og hvis jeg skulle støte på en hybel som lukter, så vil jeg anta at de tar dette til hensyn i prisen. Hvis ikke så sier jeg beklager, men jeg er ikke interesert fordi hyblen din lukter. Man trenger ingen etnisitetsfilter for å kunne luke ut noe sånt. Og luktet hyblen til hun asiateren?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

@Cablon: Du har tydeligvis ikke vært mye på visninger på østkanten av tigerstaden.? Jeg vil ikke si at div. odører har skapt mange problemer for meg, men det har skjedd meg en gang at dette var et problem. Det er noen år siden nå, men jeg tror ikke situasjonen har forandret seg nevneverdig. Jeg fant ut at det kostet meg en liten sum med penger denne infomasjonsløse annonsen.

Hos mine foreldre er det en ganske tung lukt som får meg til å tro at jeg er på restaurant hver gang jeg går opp eller ned i trappeoppgangen.

 

Grunnen til at jeg snudde i døren hos denne koreaneren, var egentlig ikke noe jeg valgte. Det var vel mer en impulshandling. Når jeg poengterte min skuffelse ovenfor henne, var hennes reaksjon ganske nonchalant.

Jeg var aldri inne i leiligheten hennes, men jeg tviler på at det var noen lukter der som kunne påvirke mitt valg av sted å bo. Koreanere er jo ikke kjent for å lukte rart.

 

Grunnen til at jeg ble irritert er fordi hun lurte meg. Mine forventninger ble ikke svart den kvelden.

 

Dine sorteringvaner på finn.no er ganske like som mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...