Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Studenthybel og søvn


Drogin

Anbefalte innlegg

(Er litt usikker på hvor denne posten egentlig skal.)

 

Jeg bor på studenthybel på kringsjå studentby.

Jeg er student, og må opp klokka 7.

Ofte er det fest utenfor flere ganger i uka, og da bråker folk gjerne til ca 2:30.

Det vil si at jeg får i gjennomsnitt ca 4-5 timer søvn pr dag.

 

Når jeg står opp om dagen føler jeg meg helt ødelagt. Øynene svir, jeg klarer ikke konsentrere meg og magen gjør opprør.

 

Jeg har prøvd med "sov i ro", men problemet er at da hører jeg ikke vekkeklokka neste morgen.

Jeg vet ikke..det er kanskje ikke helt bra for ørene å sove 5 dager i uka med sov i ro heller.

 

Der jeg bor er det mer bråk klokka 2 om natta, enn det er klokka 2 om dagen.

Jeg forventer at det skal være litt mer lyder og sånn på hybel, men det bør da være mulig å kunne få sove etter klokka 12 om natta på hverdager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom problemet er at de andre studentene som bor der bråker, kan du ta dette opp med utleier (SiO?). Du betaler for å bo der, og husleieloven fastsetter - om jeg husker den rett - at utleier skal sørge for vanlig ro og orden.

 

Dette kan du sjekke selv.

 

Ellers synes jeg synd på deg hvis du må opp klokka 7 hver dag, selv har jeg som student sjelden stått opp før klokka 10 med mindre det var for å rekke forelesning.

 

Mitt beste råd er derfor at du prøver å ordne deg slik at du kan stå opp senere. Så kan også DU være med på festivitas. :thumbup:

 

For du kommer tidsnok til å måtte stå opp tidlig, nemlig når studiene er over...

Lenke til kommentar

Dersom problemet er at de andre studentene som bor der bråker, kan du ta dette opp med utleier (SiO?). Du betaler for å bo der, og husleieloven fastsetter - om jeg husker den rett - at utleier skal sørge for vanlig ro og orden.

 

Dette kan du sjekke selv.

 

Ellers synes jeg synd på deg hvis du må opp klokka 7 hver dag, selv har jeg som student sjelden stått opp før klokka 10 med mindre det var for å rekke forelesning.

 

Mitt beste råd er derfor at du prøver å ordne deg slik at du kan stå opp senere. Så kan også DU være med på festivitas. :thumbup:

 

For du kommer tidsnok til å måtte stå opp tidlig, nemlig når studiene er over...

Jo, det er forhåpentligvis noe SiO kan gjøre... Skal prøve å ringe neste gang.

Men i regelementet står det at det gjelder inne i deres bygninger, fellesrom, og festlokaler. Men i går natt holdt de på ute på gresplenen pretty much nesten rett utenfor vinduet mitt. Har SiO lov til å foreta seg noe der ute? :S

 

Står du sjelden opp før klokka 10?!

Hva slags studier er det du går på egentlig? Må være historie, statsvitenskap, religion, sosiologi eller noe sånn? ;)

Lenke til kommentar

Rent umiddelbart vil jeg si at SiOs plikt i egenskap av utleier til å besørge vanlig ro og orden vanskelig kan begrense seg til selve hyblene, men også omfatter omkringliggende arealer såfremt de disponerer disse.

 

For tiden står jeg opp i syvtiden, men det er fordi jeg har lønnet arbeid.

 

Om jeg kun hadde studert, hadde jeg aldri i livet stått opp før 10. Slik tenker nok de som angivelig står for festbråket også.

 

Men du får gjøre som du vil! Ikke at jeg tror du leser flere timer enn jeg, tvert imot. Det handler kun om hvordan man disponerer dagen. Sent opp --> sent i seng.

 

Ellers tviler jeg sterkt på at gitarklimpring, høylytt snakking eller hva det nå er som utgjør dette "festbråket" kl. to er noe for politiet...

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Nei, det er det jeg tror også.

Føler det blir litt for dumt å ringe politiet bare fordi det er noen folk som snakker høylytt utenfor vinduet.

 

Men det var tydeligvis flere enn meg som hørte dem, for jeg hørte blant annet en skrike "SHUT THE FUCK UP!".

Alle som bor i koridoren min pleier btw å stå opp sånn circus klokka 7 :)

 

EDIT: Nei, mener selvfølgelig ikke at jeg er noen bedre student enn deg fordi jeg står opp tidlig. Men fagene mine og dagen min er lagt opp sånn at jeg må.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Om du flytter inn i kollektiv med kompiser er det virkelig ikke så vanskelig å overleve på det private leiemarkedet i Oslo.

 

Angående statsvitenskap som et slapt studie; når jeg sammenlikner venner som akkurat har begynt på statsvitenskap og venner som akkurat har begynt på rettsvitenskap - har førstnevnte faktisk vist seg å kreve hakket mer lesing.

Lenke til kommentar

Om du flytter inn i kollektiv med kompiser er det virkelig ikke så vanskelig å overleve på det private leiemarkedet i Oslo.

 

Angående statsvitenskap som et slapt studie; når jeg sammenlikner venner som akkurat har begynt på statsvitenskap og venner som akkurat har begynt på rettsvitenskap - har førstnevnte faktisk vist seg å kreve hakket mer lesing.

 

Man må bo i kollektiv til man er 40 i Oslo snart. Om man da ikke er "svarting".

 

68'er generasjonen har virkelig eid.

Lenke til kommentar

Det er nok adskillig dyrere i Oslo, ja. Kanskje en tusenlapp mer for en gjengs hybel.

 

Jeg noterer meg for øvrig at Kaarerekanraadi ikke bare liker å ha veldig spesielle synspunkter på norsk utdanning (og sikkert mye annet), men også liker å gi sine innlegg litt for tydelige rasistiske undertoner...

 

Congrats, Kåre. :thumbdown:

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Her er mine tips til å få bedre søvn i bråkete omgivelser. Jeg har erfaring fra kollektiv, coach-surfing og en bror som snorker herfra og til helvete.

 

1) Dialog: Be folk om å skru ned musikken etter klokken 23. Si at du trenger søvnen din. Gi dem en advarsel. Neste gang gir du de en ny advarsel, men sier at tredje gangen ringer du onkel blå. Tredje gangen gjør du det.

2) Ørepropper. Det funker. Sett mobilen på vibrering og ha den liggende i sengen med deg. Du burde kjenne vibreringen. Kan testes i helgen først for å se hvordan det funker.

3) Venn deg til å sove med musikk. Det er min personlige life-saver.

 

Mine tre cent, liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...