Gå til innhold

Kriminell ungdom - finnes det ingen virkemidler mot dem?


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2010/09/09/nyheter/innenriks/barn/barnevernet/politi/13329591/

 

Gutta er selvsagt tilbake på rømmen. Før man kan sette inn skikkelige tiltak vil disse være pøbler i samfunnet til de er 18, før de går over til å bli innsatt på regelmessig basis. Burde man hatt mulighet til å låse inne ungdom på institusjoner?

 

De har sannsynligvis xxx antall dommer på seg, og forsikringsselskapene står nok i kø for å ta alt de eventuelt vil tjene om de plutselig bestemmer seg for å "bli voksen". Det eneste politiet kan gjøre er å vente til de kommer inn igjen - for det gjør dem, hver gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2010/09/09/nyheter/innenriks/barn/barnevernet/politi/13329591/

 

Gutta er selvsagt tilbake på rømmen. Før man kan sette inn skikkelige tiltak vil disse være pøbler i samfunnet til de er 18, før de går over til å bli innsatt på regelmessig basis. Burde man hatt mulighet til å låse inne ungdom på institusjoner?

De vil være pøbler i samfunnet til lenger enn de er 18. De vil vel kanskje være pøbler til de blir sånn 50-60. Da begynner nok de fleste pøbler å bli slitne av å skulle finne på faenskap.

 

Det går jo an å avlive dem, ref annen tråd om dødsstraff. Det er bare et spm om hva du ser du tjener på det vs hva du taper. Jeg vet ikke hvor mange av disse horungene som skjerper seg allerede i 20 års alderen, men jeg skulle gjerne sett dem drept, jeg da.

Lenke til kommentar

Var ikke hele problemet at de var under den kriminelle lavalder, så man kan ikke plassere dem i fengsel. Vel jeg har noen løsninger for de som er under 15 år.

- Sett ned den kriminelle lavalder

- Gi muligheten til lukkete instutisjoner

 

For de som er over 15 år

- Innfør progressive straffer sånn at de som gjør kriminelle handlinger om og om igjen blir låst inne i lang tid. Jeg har enda ikke fått noe godt svar for hvorfor førstegansforbrytere skal få samme straff som en som har gjort en kriminell handling 10 ganger.

- Få flere politi ute i gatene sånn at folk blir tatt for småkriminalitet. Politbudsjettet er latterlig lite sammenlignt med hva Norge f.eks. bruker på trygd og sykepenger.

- Hardere straffer for småkriminalitet. Banker du opp en person på gata, raner flere hus og butikker så bør du få mer enn et par måneder i fengsel.

Lenke til kommentar

vel og sette disse guttene i vanlig fengsel er et problem da dette blir en skole i kriminalitet!

en kunne sendt dem til et kvinnefengsel slik at de kanskje hadde fått litt oppdragelse.

 

syns også at institusjonene bør få større frihet til å lage egne regler, og straffer som i form av isolasjon viss du gjør noe galt. leste om en leder for en ungdoms institusjon som ønsket å lage en regel der viss du var for syk til og gå på skolen eller jobb så var du syk resten av dagen, men dette fikk de ikke lov til. grunnen til dette tror jeg er fordi staten er redd for enda flere søksmål, noe de har fått en del av grunnet dårlig tilsyn med ansatte!

Lenke til kommentar

Jeg tror at alle mennesker blir advart og kjenner det i sin samvitighet før de er iferd med å stjele drepe eller ødelegge for andre som er stort sett virkningen av kriminalitet.Og når de først har tråkket over den grensen så kjer der noe i de som forherder det området i deres sammvitighet.. så begynner gode(liksmom) grunner av løgner og spinne og forsvare de kriminelle gjerningene de utfører.Og dette kjer gjerne sosialt også.. og vist en kommer med et sannhets ord til de ,blir de sint eller så ler de av deg.Typisk det som kjer når en vismann har ordskifte med en dåre.Videre der må dermed ett Guds under til for att ett kriminelt menneske skal endre seg,fordi det er i bunn og grunn i de fleste tilfellene en åndskamp mellom gode og onde krefter som gjør at et menneske har tatt ett skritt si eller så i livet og derved er et dog sosialt og i bunn et åndelig problem.

Et menneske viser tidlig i livet den vei han vil gå.Derfor er gode foreldre som i visdom oppdrar sine barn så viktig .og ikkje forbilder av kompisser som drar de en annen veg i livet.Foreldre som gjir barna nok ryggrad og ben i nesen til å si dominerende "kompisser"(fremtidige kriminelle) mitt imot.

Så tror jeg at gode soningsforhåld utdanning åssåvidere gjør de bare til mere effektive kriminelle så lenge der ikkje har kjedd enn forandring i deres indre menneske.

Men samtidig i og med at det er mennesker som dømmer mennesker til soning straff,og mennesker gjør feil(ergo dømmer folk som er uskyldige til straff)så ska man ha en meget human straff soning.

Men foralldel ikkje utdann en kriminell han vil bare gji deg utakk tilbake.gjennom lovbrudd.

Endret av citation
Lenke til kommentar

Disse drittungene gir seg ikke..

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article791430.ece

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article791118.ece

 

De har jo NULL respekt for øvrigheten - naturlig nok, når de gang på gang opplever å bli anholdt for så å bli sluppet uten merkbare konsekvenser.

Har vi ikke lukkede barnevern/anstalter/ungdomsfengsel her i landet?

Er det på tida å gjenåpne Bastøy ungdomsfengsel?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Rart media ikke bruker mer tid på å presse frem tiltak mot rampen. Politikerne har dagene fulle med å gjemme bort, eventuelt rapportere diverse gaver dem har fått opp gjennom tidene.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om hvordan Anne Grethe og Jens fikk teppene de eventuelt kanskje har på veggen i sin private hytte. Det har fint lite for samfunnet å si om de ligger på et gulv i Bærum eller i skapet på en kontor i Stortinget.

 

Rampen har for lengst skjønt at politiet ikke har noen tiltak mot dem - og det bør gjøres noe med. Enda godt rampen ikke har stått frem som habile dataspillere, da kan du banne på at tiltakene hadde vært i den retningen...

Lenke til kommentar

Hadde det vært sånn at man fikk grisbank hver gang man gjorde noe overlagt dumt så ville nok de fleste tenkt seg om mange ganger før de fant på mer spik.

Ønsker du å gjeninnføre bjerkeriset?

 

"Allerede i 1907 gav Mikael Stolpe, psevdonym for Bjørn Evje, en tidligere lærer på Bastøy, ut romanen «Under loven». Der beskrev han brutaliteten ved anstalten, og boka vakte stor oppstandelse. Det ble brukt fysisk avstraffelse («Legemlig Refselse med Slag af Birkeris, indtil 12 Slag paa den blottede Bag») fram til andre verdenskrig."

Lenke til kommentar

Nå er jeg sannsynligvis et resultat av streng grensesetting og trygg oppvekst, men det må være mulig å spørre et av rampene om hvorfor de gjør som de gjør. Det virker som om de jobber i flokk - hva med å spre dem? En til Troms, en til Hordaland, en til Sogn og Fjordane.

Hvorfor de gjør som de gjør er noe jeg lurer på. Er det mangel på spenning? Mangel på oppdragelse, eller er dem rett og slett mindre begavet, slik at dem bør beskyttes mot seg selv..

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke. Grunnen til at mange ikke klarer å rette seg etter samfunnsreglene er jo at det ikke er konsekvenser som er gufne nok.

 

Tror jeg ikke noe som helst på. Dyssosiale/Antisosiale finner du i alle samfunn. Det er ikke et kulturelt fenomen.

 

Disse ungene må avlives/drepes.

 

Vil du at de skal skambanke lillebroren din?

Lenke til kommentar

Husk på at mange har den dere "drittunge" perioden mellom 13-16-ish år før de begynner å modnes litt. Det er ikke uvanlige at gutter på den alderen finner på en del sprell før de vokser opp og legger det bak seg. Disse gutta her var kanskje litt ekstreme da.

 

Kanskje litt ekstreme? 500 lovbrudd mellom seg og er 14-15 år? det er ikke noe "kanskje" eller "litt" i det heletatt! virker forøvrig som de skriker etter en eller annen type oppmerksomhet. Være det foreldre som ikke bryr seg eller om man ubevist prøver å fremprovosere en litt mer ekstrem reaksjon enn det som er normen i dag?

 

 

For å sitere Chris Rock: "Where's the tossed salad man when you need him?"

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Husk på at mange har den dere "drittunge" perioden mellom 13-16-ish år før de begynner å modnes litt. Det er ikke uvanlige at gutter på den alderen finner på en del sprell før de vokser opp og legger det bak seg. Disse gutta her var kanskje litt ekstreme da.

 

Som tidligere nevnt - jeg er fra et hjem med grei grensesetting, men jeg vet om flere drittunger, og fellestrekket er at dem som begikk flere lovbrudd (innbrudd i bil, stjele bil osv.) også er kriminell i dag. Mulig de har høyere status i sitt "yrke", men for samfunnet er de fortsatt en belastning.

 

Det er uansett et hav i forskjell på å stjele 6 øl fra en butikk, eller bruke falsk legitimasjon for å kjøpe øl/røyk/komme inn på utested til punktet hvor du ikke lenger har respekt for politiet og reglene samfunnet rundt deg setter.

Lenke til kommentar

Vesentlig forskjell fra å bøffe øl, til å knuse nesen på onkel blå òg.

 

Her det jo barnevernet som svikter fatalt. At de klarer å rømme fra institusjonen hele tiden er hårreisende. Hvordan er overvåkningen på de stedene? Passer de ikke på? å legge skylden på foreldrene blir nytteløst, de er åpenbart forlengst ute av bildet.

 

Sperr dem inne. Re-animer liket til Anthony Burgess og gi dem en hjernevaskebehandling ala Clockwork Orange. Dette er ungdommer indoktrinert av sitt eget miljø som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...