Gå til innhold

bIsk0p's treningslogg


bIsk0p

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det blir mindre aktivitet her på loggen, tiden strekker ikke helt til lengre. Så isteden for å poste vektene jeg løfter, så blir det mer samle updates av erfaring o.l

 

Som det har blir skrevet ned, har jeg både makset og kjørt en uke deload. Deloaden min var totalt fiasko pga litt tullete regning fra min side, men det får nå bare være. Siden jeg har en variant av autoregulering inkl i progresjonen min, ble matten litt vanskeligere enn jeg tenkte. Har derfor regnet tallene på ny ved brukt av følgende formel;

 

Vekt * reps (gjennomsnitts settet før deload) * 0,80 (ta bort 20%) / 13 (antall reps jeg skal starte på.

 

Eksempel fra markløft, siste trening før deload var 135kg med 3 reps. Da blir regnestykket følgende;

 

135 * 3 = 405kg (kg løftet per sett)

 

405 * 0,80 = 324 (da har vi fjernet 20%)

 

324 / 6 = 54kg (runder opp til 55kg)

 

 

Det blir en vanvittig redusering i vekt, men jeg kommer ikke på noe bedre måte å gjøre det på.. Forslag?

Lenke til kommentar

Riktig for kroppen din blir det vel ikke uansett, men om man følger formler for å beregne 1RM, så er forskjellen på økt vekt 1RM fra 3 til 6 reps kun 9%. Nå forteller ikke det så veldig mye, annet enn at du ikke trenger så fryktelig mye mer styrke for en repetisjon til.

 

Var jeg deg ville jeg gjort noe sånt som at du deloader 20%, og 5% etter det igjen per ekstra repetisjon.

Lenke til kommentar

Hvis du skal deloade og øke antallet repetisjoner fra 3 til 6 tenkte jeg på.

 

Så hvis du har 135kg x 3 som treningsvekt, og skal deloade og øke til 6 repetisjoner;

135x0,8 = 108

3 --> 6 = 108x0,85 = cirka 92kg

 

Hvorfor skal du deloade totalvekten du løfter egentlig? Å løfte 55kg med din styrke vil jo være fjærlette vekter uansett. Blir jo som oppvarming å regne. Blir vanskelig å beregne noen vettug belastning for musklene med repøkning i tillegg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Tok beinøkt med 6 x 70kg som var tungt, men gikk greit. Følte at jeg fikk fokusert på teknikk også. 30kg på skulderpress var tungt, men gikk. Ellers var vektene gode. Men er usikker på hvilken formel jeg bruke.

 

Nå er jeg forsovet ferdig med deload (selv om den gikk til h*) og skal bare kutte vektene for å øke per trening igjen. Finne startvekten er det jeg sliter med

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får vel oppdatere litt. Har vært mye frem og tilbake i forhold til treningsprogram (og litt lyst) Lysten har jeg heldigvis, det er bare fremgangsmetoden jeg er litt usikker på. I utgangspunktet vil jeg trene mandag-torsdag, men lurer på om jeg skal kjøre en to-splitt (ala 5x5) og heller trene tirdag, torsdag og lørdag/søndag. Men da må jeg først få min treningskompis til å bytte dagene dine. Mulig at det blir kardio/kos på mandag/onsdag..

 

Pga jobbbytte kommer jeg til å bytte gym (trener på jobben nå) Akkurat nå kan det se ut som at det blir Bjørn's Gym etter nyttår, evt 24/7 Fitness.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hehe, ser der ja! :) Nei, lite å logge egentlig. Fokus på innebandy, spiller 2-4 (2-6 timer) ganger i uken. Blitt lite styrke nå som det er sommer, har hatt mange andre prosjekter som tar opp fritiden.

 

Prøver å holde kostholdet, men blir noen utskeielser inni mellom.

 

Vekten ligger rundt 100 tror jeg, men prosenten er litt lavere og magen er under kontroll (ish)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...