Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Er du religiøs?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et skoleprosjekt om religion der vi skal lage en spørreundersøkelse hvor

vi trenger svar på følgende;

 

 

Alder:

 

Kjønn:

 

Er du religiøs?

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

 

Praktiserer du religionen/troen din?

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

 

 

Vi trenger ca. 40 svar for å få prosjektet godkjent.

På forhånd takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder: 20

 

Kjønn: Mann

 

Er du religiøs? Nei.

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Familen min består av folk med ulikt livssyn. Eksempelvis er mor og søster kristne, mens far er ateist. Jeg trodde selv jeg var kristen da jeg var mindre, grunnet "opplæring" på skolen og påvirkning fra famile osv. Etter hvert som jeg utviklet meg og fikk en mer selvstendig tankegang, forlot jeg det religiøse da jeg ikke fant noe rasjonelt ved å tro på en gud og slike ting.

 

Praktiserer du religionen/troen din? Da jeg ikke har noen religion; nei. Jeg lever for det mennesket jeg er, det er min praktisering.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Mennesker er forskjellige. At folk tror på noe annet enn meg, har jeg ingen problemer med. Jeg vil likevel påstå at enkelte er uopplyste og lukket for andre muligheter enn den ene de selv er oppvokst med vedrørende religion og tro.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Om jeg ikke er enig med min egen tro kan jeg ikke kalle det min tro, så nei.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? Absolutt. Man kan lære å kjenne andre religioner og kulturer, og få et større innblikk i menneskers livssyn. Dessuten er det mange fundamentale retningslinjer og normer som positivt har vært med å forme vårt samfunn. F.eks nestekjærlighet og Den gyldne regel.

Lenke til kommentar

Alder:

27

 

Kjønn:

Mann

 

Er du religiøs?

Nei

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

n/a

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Kristen. Størsteparten av nær familie er kristen

 

Praktiserer du religionen/troen din?

n/a

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Jeg har respekt for alle menneskers livvsyn, der de faktisk har tatt ett selvstendig valg.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

n/a

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Absolutt. Kristne for eksempel, har ett veldig godt sosialt fellesskap, gjerne etter søndagsmøtene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alder: 23

 

Kjønn: Smågutt

 

Er du religiøs? Ja

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? Kristen

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Blir vel oldemoren min på 95 som er nærmeste troende

 

Praktiserer du religionen/troen din? Ikke spesielt. Er nok ikke den beste troende :)

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Tro er for at folk skal finne trøst, om de finner det enn annen plass enn meg respekterer jeg.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Mer enn jeg har tid til å ramse opp

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? Tror alle kan lære av alle, hva det skal være har jeg for liten kunnskap om de forskjellige religioner til å uttale meg om

Lenke til kommentar

Alder:

49

 

Kjønn:

Mann

 

Er du religiøs?

Nei

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Både foreldre og søsken er medlemmer av Den norske kirke, men ingen av dem er personlig kristne.

 

Praktiserer du religionen/troen din?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Nei, ingen religioner har noe som er bryet verdt å lære seg.

Lenke til kommentar

Et lite varsel:

 

Dette forumet er ikke statistisk representativt for befolkningen i sin helhet;

Desto mer vitenskapsorientert man er, desto mer ateistisk.

Desto mer teknisk, desto mer vitenskapsorientert, desto mer er man på internett, og desto mer ateistisk.

Desto mer man surfer på internett, desto sikrere blir man på at det umulig kan finnes en gud. ( Nyhetsspeilet, 4chan, 7chan, Guro (bildesøk, filter av)...

 

UANSETT.

 

Alder:

27

 

Kjønn:

Mann

 

Er du religiøs?

Nei

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Både foreldre og søsken er medlemmer av Den norske kirke, men ingen av dem har en religiøs tilhørighet.

Min og far tror på en gud, men er agnostiske og er ikke tilhengere av noen spesifikk religion.

Begge besteforeldrene på morssiden er kristne, på farsiden aner jeg virkelig ikke -- men jeg har vokst opp hos min mor og på morsiden..

 

Praktiserer du religionen/troen din?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Jeg har ingen religiøs tro.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Man kan lære litt om samfunnspsykologi; hvordan mennesker som gruppe oppfører seg med forskjellige overbevisninger.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Alder: 25

 

Kjønn: dame

 

Er du religiøs? ja

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? kristen, katolsk

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)ja mamma

 

Praktiserer du religionen/troen din? ja

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? jeg respekterer deres tro

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? nei

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

de kan ha sannheter man ikke har tenkt på.

og så har jeg lært at endel ateister virker være veldig opptatt av religion.

Endret av dixi
Lenke til kommentar

Alder: 16

 

Kjønn: Mann

 

Er du religiøs? Nei.

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Hele min familie og slekt er kristne, og jeg har fått det man kan kalle en kristen oppdragelse, med aftenbønn før jeg la meg fra jeg var liten til jeg begynte på ungdomsskolen. Det var først rundt 14 års-alderen at jeg faktisk begynte å tenke selvstendig og tvile på alle bibelhistoriene og annet sprøyt jeg har fått servert opp gjennom årene. Først da jeg var 15 bikket jeg helt over på ateist-siden.

 

Praktiserer du religionen/troen din? Nei.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Det kommer litt an på. Jeg har forståelse for at de som blir oppfostret som strengt religiøse kan være litt "hjernevasket", og at det kan være vanskelig for disse å gi slipp på troen sin. På den annen side er det folk jeg mener er trangsynte og lite villige til å ofre andre ideer en tanke, og slikt irriterer meg litt.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Nei.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Man kan jo si at enkelte "religiøse verdier", som nestekjærlighet for eksempel, er gode verdier som man burde ta vare på. Samtidig mener jeg at dette ikke er verdier som tilhører religionene, og at man like gjerne kan kalle dem "ateistiske verdier", eller ikke linke dem til tro eller mangel på den i det hele tatt.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Alder:

16 år.

 

Kjønn:

Gutt.

 

Er du religiøs?

Ja.

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

Kristen.

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?

De fleste i familien min er kristne, og det med at man blir hjernevasket er bullshit. Jeg begynte å tenke når jeg var rundt 15 år og fant ut at jeg ville være kristen, og da tenkte jeg lenge, var "tvilende" i rundt 2 måneder regner jeg med. var kristen før jeg begynte å tvile også.

 

Praktiserer du religionen/troen din?

En bønn i ny og ne.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Samme for meg, Jeg tror at gud finnes og at kristne kommer til himmelen, jeg bestemmer ikke hva andre skal tro og andre bestemmer ikke over meg. Alt får være opp til hver enkelt person.

 

Mennesker kan jo være hyggelige fordi, kjenner flere ateister som jeg liker.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

At homofile blir sett på som kriminelle i bibelen. Og kvinne diskrimineringen i bibelen. Men kristendomen blir jo ikke utført på den måten i Norge lengre. Og det med å banne, syns det er litt tåpelig.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Jeg vet rett og slett ikke.

 

Takk for meg :p

 

Hvis jeg også får avslutte med en av grunnene til at jeg er kristen.

"bedre og tro og ta feil, enn å ikke tro og ta feil"

 

Og jeg prøver ikke å rekrutere noen her, så ikke klag.

Endret av medlem-173043
Lenke til kommentar

[...]og det med at man blir hjernevasket er bullshit[...]

Det er langt fra bullshit. :)

 

 

Alder: 16.

 

Kjønn: Gutt.

 

Er du religiøs? Nei.

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? Ikke religiøs.

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Har aldri vært spesielt religiøs. Tror ikke noen familiemedlemmer er det heller.

 

Praktiserer du religionen/troen din? Ikke religiøs.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Jeg respekterer de som har gjort et bevisst valg og kan fortelle hvorfor de tror.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Siden jeg ikke følger en religion, bestemmer jeg selv hva jeg skal tro.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? Kommer ikke på noe.

Lenke til kommentar

Alder:

18

 

Kjønn:

Mann

 

Er du religiøs?

Nei! Ateist.

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

-

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Nei!

 

Praktiserer du religionen/troen din?

Jeg praktiserer motstand, om det er et gyldig svar.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Jeg mener at religiøse er alvorlig hjernevasket av en forskrudd kultur som er bygget for å spre seg.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Jeg vil da ha en konklusjon på vår skapelse, men forskning har alltid gitt meg svært tilfredsstillende svar.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Jeg håper ikke jeg lærer noe, men skulle ønske vi ateister også hadde kake og kaffe på søndager i vårt "religiøse" hus.

Lenke til kommentar

[...]og det med at man blir hjernevasket er bullshit[...]

Det er langt fra bullshit. :)

 

Så... da kan jeg si at du har blitt hjernevasket til å være ateist. Jeg er da gammel nok til å skjønne mine egne meninger. Det er jo ikke sånn at jeg tror på alt. Men tror at det er en kar som styrer alt som foregår. Ser ikke helt noe annen måte alt kan ha blitt til.

Lenke til kommentar

[...]og det med at man blir hjernevasket er bullshit[...]

Det er langt fra bullshit. :)

Jeg er da gammel nok til å skjønne mine egne meninger.

 

Det er bra. Virker nemlig som om en del religiøse ikke helt vet hva de tror på, men bare følger resten av saueflokken. Jeg har respekt for de religiøse som har tatt et selvstendig valg, selv om jeg mener gudstro er noe tull.

Lenke til kommentar

Alder: 25

 

Kjønn: Tja, skal sjekke, ehhh ser ut som jeg er gutt.

 

Er du religiøs? Nei, Ateistisk Hindu

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? Ditto

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Semi kristene som ikke er så kristene

 

Praktiserer du religionen/troen din? Nei

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Kommer ann på hvor syke i hode dem er. Jeg kan respektere viss troer, men viss troen din sier at man skal drepe homofile kan jeg ikke respektere den.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Nei

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Hvordan man ikke skal oppføre seg

Lenke til kommentar

Alder: 15

Kjønn: Gutt/Mann

Er du religiøs? Agnostisk Ateist, det vil si at eg ikke kan si at gud ikke eksisterer, men eg har aldri skjønt grunnen til å anta at det skal finnes en gud. Slike som meg kan kanskje kalles Ignostikere, det er noen som sier "hvis du sier at du vet at gud eksisterer, så skjønner eg ikke hav du mener". Så det er en slags blanding. ateist fordi eg har mangel på tro i gud, som også er definisjonen på ateisme.

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? -

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Bestemor: var kristen, hun er nå 80 og eg tror eg har overbevist henne om agnostikk. Mormor: Kristen, umulig å kritisere religion, tror eg. konfe penger FTW!

Mor: agnostiker, medlem av statkirke.

Far: Tror på noen bibelske verdier, ikke kristen, heller agnostiker, medlem av statkirke.

Bror: 7 år indoktrinert kristen, nesten fundamentalist, 6 dager, 6000 år osv. aner ikke vor de sprø tankene fikk rot...

Søster: ateist, ikke mere å si.

Ble selv lert opp til kristendom av kristne foreldre som eg nå har overbevist om agnostik.

 

Praktiserer du religionen/troen din? Seff, deltar aktivt på "debating christianity" forum. Vil helst ha religion helt ute av verden. Så eg gjør hva eg kan for å oppnå det.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Er ateist, respektere ingenting uten bevis. uten bevis er de agnostikere enkelt og greit. slik er alle kristne.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? uenign med ateismen, er ikke noen fundie.. agnostisk ateist er vel det enste riktige.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Av andre religioner har eg lert hvordan å skape store konflikter, flere variasjoner av massemord og egoisme.

Lenke til kommentar

Alder: 18

 

Kjønn: Mann

 

Er du religiøs? Nei

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Nei

 

Praktiserer du religionen/troen din? Nei

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? De som tror at verden er skapt av "gud" er ganske skada i hodet :p

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Nei

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? Religion er roten til all ondskap....avskaff alt sier nå jeg

Lenke til kommentar

Alder: 16

Kjønn: Gutt

Er du religiøs? Nei.

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? -

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

 

De eldste i familien er vel å regne som kristne, men nærmere familie er enten agnostisk eller ateistisk. Lite religiøs påvirkning, med andre ord.

 

Praktiserer du religionen/troen din? Er vel lite å praktisere, egentlig.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Fordomsfull som jeg er, har jeg vel en tanke om vedkommende ikke er over-gjennomsnittlig selvreflektert?

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Noen ateister heller vel mer i retning av at "det finnes ingen gud", enn andre. Dette blir jo like ille som å si "det finnes en gud", i forhold til vitenskapen. Misforstå meg rett; jeg mener "standarposisjonen" blir å si at gud ikke eksisterer (eller, at vi ikke enda vet), inntil det motsatte er bevist. Problemet med teisme er jo nettopp det at det har ikke noe vitenskapelig grunnlag.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? Religion kommer med mange fine regler, og det kan man sikkert lære litt av, men av religioner i seg selv tror jeg man kan lære lite annet enn noe om folka som følger gjeldende religion.

 

 

 

Lenke til kommentar

Bror: 7 år indoktrinert kristen, nesten fundamentalist, 6 dager, 6000 år osv. aner ikke vor de sprø tankene fikk rot...

 

7 år? Hvis det er riktig så er dette noe dere bør ta virkelig seriøst, hvis et slikt idesett får stå uten oppfølging vil det kunne ødelegge din brors mulighet til å forstå fagene han snart skal gi seg ut på og med de senfølger det eventuelt måtte ha.

 

Hadde det vært min bror så ville jeg ha gravet litt for å finne ut hvem som har misbrukt hans unge tillit og latt vedkommende få høre at h-n har å holde seg langt unna oppdragelsen av ham.

Lenke til kommentar

Alder: 30

 

Kjønn: m

 

Er du religiøs? nei, buddismen er vel det eneste jeg kan si meg litt enig med. men så er jo ikke det en religion, men en levemåte :)

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) min far

 

Praktiserer du religionen/troen din?

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? folk må få tro hva de vil, men de som når lengst her i verden er vel de som tror på seg selv.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? mener at de som tror på seg selv eller gud i forskjellige religioner, egentlig tror på en å samme ting. Mener en person som finner sine egne meninger og verdier i livet er sterkere enn en person som må bli vist veien av en gud. for da får man ikke feilet og prøvd, men går en ferdigtråkket sti... og da ser man som regel rett frem, istedenfor å se seg rundt.

Endret av frode8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...